אספצ’ה עושה פרמקלצ’ר, הדיפלומה בפרמקלצ’ר שלי 2011-2015

פרמקלצ'ר

את האתר Permaculche.com הקמתי על מנת לספר לכם מה קרה מאז ועד היום, דרך המסגרת המארגנת של הדיפלומה ועשרת התכנונים (Designs) שבחרתי לספר עליהם כאן. היה מלמד, מהנה, מאתגר, משעמם, מבוזבז, מדהים, מספק, מטלטל בו זמנית. מקווה שאצליח להעביר משהו מהמסע הזה שחוויתי. אני לא חושב שיש דרך לסכם תהליך ארוך וסבוך שכזה, שכאמור כלל לא נגמר. כמעט כל העבודה שעשיתי סביב הדיפלומה ממשיכה להתעדכן ולהתחדש איתי עם הזמן. ובמבט לאחור אולי אוכל רק לסכם סיכום ביניים, בציטוט של ירון לונדון, שציטט את ברנולי – “השתניתי, ועודני כשהייתי”

פתח דבר

עם הפרמקלצ’ר נפגשתי בפעם הראשונה בשנת 2002. הייתי אז בתחילת השירות הצבאי במסגרת גרעין נח”ל של חטיבת בני המושבים של הנוע”ל. סיבות שונות הביאו אותי לבלות שנה שלמה מתוך השירות הצבאי על חולצה כחולה במרתפי התנועה בתל-אביב. התפקיד שספק קיבלתי-ספק לקחתי על עצמי היה לשפר ולחזק את תחום הדרכת החוץ והטבע בתנועה, בעיקר דרך קורס מד”חים (קורס הדרכה למדריכי חוץ, למסיימי שכבה ט’), שבאתה תקופה סבל מתדמית שלילית ויחסי ציבור רעים. תוך כדי חיפוש תכנים חדשים שיעלו את הנחיצות של מדריכי החוץ בתוך צוותי ההדרכה ביישובים, נתקלתי בספרייה של סלון מזל בחוברת של גראהם ברנט – “פרמקלצ’ר, מדריך למתחילים”, שעל אף דלותו היחסית, באותה עת היה הדבר הכי קרוב לספר פרמקלצ’ר בעברית.

לא נשאבתי ישר. במשך השנים הבאות ליוותה אותי הפרמקלצ’ר ברמה הרעיונית אך שקעה לאט. לאט ויציב. בתחילה בחיי הקומונה האנרכיסטית בבאר יעקב, שלימים, רגע לפני ההתמוססות הסופית הפכה להיות הקומונה האנרכיסטית באדמאמא.

הקומונה האנרכיסטית באדמאמא

הקומונה האנרכיסטית באדמאמא

בדרך, בפסטיבל אקטיביזם השלישי, ב2004, פגשתי את החממה ליזמות חינוכית סביבתית. באותה שנה התחלתי את לימודי בהוראת הביולוגיה והכימיה בסמינר הקיבוצים במסגרת החממה, אותם אני מסיים בימים אלו(!) אחרי כמה סיבובים ארוכים. בהסתכלות לאחור, הדבר אותו הרווחתי יותר מהכל בלימודי בסמינר הקיבוצים, היו האנשים. חבורה שלמה של אנשים טובים שהגיעו עם רצון רב ולא מעט ניסיון. עם חלקם עד היום אני עובד ופועל גב אל גב.

כליל, 2010

כליל, 2010

לאורך כל הזמן הזה, החלחול האיטי המשיך. התמוססות הקבוצה לא עצרה את החיפושים אחר הקהילה האקולוגית (ואחר המשמעות הפילוסופית והמעשית של הרעיון הזה) שהמשיכו, יחד עם עפרה, אל כליל. החיפוש אחר זהות מקצועית הרחיק אותי עד כדי לבלות שנה וחצי כ-(CTO, Chieff Technology Officer) בחברת אינטרנט קטנה בהרצליה. אמנם אני עבדתי בעיקר מהבית, אבל בכל זאת… הדיפלומה תפסה אותי בדיוק כשאני פוזל אל הדלת. לאורך כל אותן שנים, מבחינה מקצועית, תמיד נעתי בין חינוך לפיתוח אינטרנט (תכנות). הפרמקלצ’ר תמיד הייתה שם, אבל לא במישור המקצועי. לא ציפיתי ממנה להביא לחם הביתה. מפה לשם, גם כליל ירדה מהפרק (אספר על זה בהמשך).

אפריל 2011. אני נתקל בדוא”ל שגלעד מרגלית שולח ומזמין להכנס לתהליך דיפלומה. שם התהליך שלי מתחיל – אם לא תכנות אז מה? אם לא בכליל אז איפה? ואיך? לא לערבב ביזנס (כסף) ופלז’ר (פרמקלצ’ר), או אולי Do What you Love Money Will Follow? אספתי את כל השאלות הללו ועוד רבות שנבעו מתוכן, והרמתי טלפון לגלעד.

את האתר Permaculche.com הקמתי על מנת לספר לכם מה קרה מאז ועד היום, דרך המסגרת המארגנת של הדיפלומה ועשרת התכנונים (Designs) שבחרתי לספר עליהם כאן. היה עוד לא מעט שלא נכנס לכאן, לא כי לא התאים, אלא כי לא היה לו מקום. כי הוא אמנם היה שם אבל הוא לא מספר את הסיפור. במידה מסויימת הדיפלומה הצליחה להעניק לי את מה שהלימודים בחממה ליזמות חינוכית לא הצליחו – למידה מתוך חופש אמיתי ותוך כדי חקירה עצמית עמוקה.

היה מלמד, מהנה, מאתגר, משעמם, מבוזבז, מדהים, מספק, מטלטל בו זמנית.
מקווה שאצליח להעביר משהו מהמסע הזה שחוויתי.

קצת על תכנון וביצוע הצגת הדיפלומה

אמנם מפגש הדיפלומה נערך ב-17.10.14, אך לקח לי עוד כמה חודשים טובים להתפנות כדי לסגור סופית את כל הקצוות של תיק התיעוד סופית-סופית-סופית. כאן למטה תוכלו לראות תיעוד מצולם של החלק הפרונטלי של האירוע, בו אני מציג את התהליך ועונה על שאלות תוך כדי ואחרי.

 

שניים מהאתגרים הכי מורכבים בדיפלומה הם כיצד אני מתעד את העשייה שלי? וכיצד אני מציג את הדיפלומה?
לרוב יהיה איזה שהוא קשר בין התשובות לשתי השאלות הללו, מן הסתם. במקרה שלי, תיעוד היה ועודנו נקודת חוזק. זאת אומרת, כשאני מתבונן על עצמי לרוב אני לא מרגיש כך, אבל כשאני מתבונן על אחרים שמבסיבי, אני מקבל מהם את הרושם הזה חזרה.

אני חושב ששריר התיעוד התפתח אצלי לא במקרה במהלך השנים בהם התפרנסתי כמתכנת. בתכנות תיעוד זה סוג של מומחיות בפני עצמה, ואם מבצעים אותה טוב חוסכים המון זמן ועל כן גם כסף. התיעוד בדיפלומה חשוב באותה המידה כמו בתכנות. התיעוד בתכנות, ממש בתוך הקוד עצמו, מאפשר לאדם שמעולם לא ראה את התוכנה אבל מכיר את השפה להבין מה קורה בפנים. בנוסף, הוא מאפשר לאדם שכתב את התוכנה להזכר במקומות חשובים בקוד ולהעניק תשומת לב לסימונים שהשאיר מאחור. התיעוד בפרמקלצ’ר משחק תפקיד דומה עבור המתכנן והשותפים, הלקוחות או המשתמשים של אותה מערכת שתוכננה.

אז איך אני מתעד את העשייה שלי?

מערכת תיעוד הדיפלומה

מערכת תיעוד הדיפלומה

כמו שאפשר לראות גם בתכנון הלמידה הפעילה שלי, את התיעוד סביב הדיפלומה התחלתי כבר לפני שהתהליך עצמו החל, באמצעות אתר “בידיים”.

עם תחילת תהליך הדיפלומה, סקרתי מספר כלים ממוחשבים שיעזרו לי לתעד לטווח רחוק תוך ידיעה שכמות החומר המתועד תהיה גדולה. ממגוון הכלים בחרתי את תוכנת מפות החשיבה Xmind, תוך כדי שאני משתף עם גלעד (מנחה התהליך) את המפה הראשית (לה קראתי מפת התמצאות), שמכילה את תהליך התכנון, בתוך תקיית הקבצים הגדולה שמכילה גם את כל המפות, תמונות ושאר מסמכים נלווים שלא נכנסו למפת ההתמצאות.

בשלוש וחצי השנים האחרונות נאספו מאות מסמכים, תמונות ומפות חשיבה המתעדות את התהליך. כמות גדולה כל-כך עד שמרוב פרטים, לא רואים את השלם. על כן, החלטתי שעלי לייצר שתי פנים לדיפלומה:

האחת, המורכבות שמתחת לפני השטח, כמו שהיא מתבטאת בתקיית הדיפלומה שלי כמות שהיא, שולחן עבודה מלוכלך עם סדר פנימי שלוקח זמן להפנימו. את תקיית הדיפלומה בשלמותה, נכון לתאריך סיום הדיפלומה, סוף אוקטובר 2014, ניתן למצוא לעיל (זהירות, קובץ גדול). השנייה – סיור ממבט ציפור על התהליך, כזה שמטשטש את פרטי הפרטים אך מדגיש את ההקשרים ויחסי הגומלין, הדרך והתהליך.

לשם כך בניתי את האתר, שנועד לספר את הסיפור בצבעים וריחות עזים וברורים, ללא הרזולוציה של התכנון שלעתים מרגישה כמו התפלספות טכנית לאדם שאינו המספר עצמו.

על האתר

תכנון האתר (אספצ’ה עושה פרמקלצ’ר) היה משימה מורכבת בפני עצמה, כזאת שקשה להיות מרוצה בסופו של דבר מהתוצר הסופי, אם אתה שוכח לרגע שהתוצר אינו המטרה אלא הדרך, המצב (State of being), היא החשובה. למי שנתקל בדיפלומה או בפרמקלצ’ר (או בשני המושגים) בפעם הראשונה, אני ממליץ לעבור קודם על הבסיס – עמודי הכניסה לאתר: אודות האתר, אודות תכנית הדיפלומה, ואודותיי.

מה באתר?

ואחרי שיישרנו קו (כמובן, כמה שניתן) על הרקע למאורע שלשמו התכנסנו, באתר ניתן לסייר בשתי דרכים:

  • הדף הראשי של האתר מחולק לפרולוג, ממשיך בעשרת התכנונים שהחלטתי להגיש בתוך תיק הדיפלומה, ומסיים באפילוג. מסע דרך כל אחד מהתכנונים עוזר להתמקד בתכנון ולנקות את רעש הרקע מכל שאר הסיפורים המשתלבים הלוך וחזור בתוך התהליך. כך למשל, תכנון מס’ 6: קחו את הקיימות. בידיים. מספר על תהליך התכנון, היישום והמשוב החוזר חלילה של אתר “בידיים”.

    עשרת התכנונים

    עשרת התכנונים באתר

  • לא חשוב פחות מהיכולת להסתכל על כל תכנון בנפרד, ובשונה ממפת ההתמצאות שאותה ניתן להוריד למחשב ולסייר בה כמפת חשיבה ענקית, החלטתי להוסיף דרך נוספת להתבוננות בתהליך, ולצורך זה בחרתי את ציר הזמן. ציר הזמן מאפשר לפגוש את כל העשייה הקשורה לכל עשרת התכנונים וגם קצת מעבר, מבלי לוותר על אף תכנון. הכרונולוגיה

ולמי שרוצה לראות את התיעוד במלואו?

יכולות להיות כל מיני סיבות שתרצו לראות את הכל. ובהכל אני מתכוון לה-כל. בין אם אתם אחד מהדיפלומאים שנדרשו להעריך את עבודתי, אם התחלתם תהליך דיפלומה ואתם מעוניינים לקבל רעיונות או קנה מידה לתיעוד, או סתם מתוך סקרנות – יכול להיות שתרצו להוריד את כל תיקיית התיעוד (זהירות! 5GB שלמים. להוריד, לסייר ולמחוק אחר כך) כאן. כדי לצפות במפות התכנונים תזדקקו לתוכנה Xmind, אותה תוכלו להוריד כאן, בחינם.

הערה: אם הקובץ, מסיבה מסויימת לא יורד לכם למחשב, אנא שלחו לי דוא”ל דרך דף “דברו איתי” שבאתר, ואשלח לכם קישור עדכני. הסיבה האפשרית שהקובץ לא יורד הוא שבמשך הזמן השתנתה הדרך הנוחה ביותר לשיתוף קובץ של 5GB. אז, כאמור, דברו איתי.

התקייה מחולקת (כמו בתמונה שלמטה), לעשר תקיות התכנונים, ממוספרות מ1 ועד 10, תקייה נוספת המתעדת את אירוע הצגת הדיפלומה, ותקיית תעוד הנחיה. בנוסף, קיים קובץ יחיד בתקייה הראשית העונה לשם “מפת התמצאות“. זה הקובץ שעליכם להתחיל ממנו, הוא יוביל אתכם בתוך כל שאר המפות והקבצים הרלוונטיים. אם בכל זאת תחליטו שאתם רוצים לראות הכל עד לאחרון המסמכים, אתם מוזמנים לסייר בין התקיות עצמן.

להוריד את Xmind ולפתוח את הקובץ "מפת התמצאות" שבתקייה הראשית

להוריד את Xmind ולפתוח את הקובץ “מפת התמצאות” שבתקייה הראשית

כיצד נבחר השם?

קיימתי עם חברים דיון ארוך על גבי הרשת אודות השם המתאים ביותר לאתר זה. מי שהעלתה את הרעיון הגאוני הזה הייתה אחותי. השם מורכב מהמילה Permaculture, כמובן, והכינוי Che שדבק לי בכמה מעגלים ונשאר עד היום. השילוב יצר צליל שנשמע סלנגי פרמקלצ’ה. אני קורא אותו עם מבטא ג’מייקני, וזה מצחיק אותי. מספיק טוב, לא?

סיכום התהליך, או שמא סיכום-ביניים?

אני לא חושב שיש דרך לסכם תהליך ארוך וסבוך שכזה, שכאמור כלל לא נגמר. כמעט כל העבודה שעשיתי סביב הדיפלומה ממשיכה להתעדכן ולהתחדש איתי עם הזמן. ובמבט לאחור אולי אוכל רק לסכם סיכום ביניים, בציטוט של ירון לונדון, שציטט את ברנולי

“השתניתי, ועודני כשהייתי”

אסף צ’רטקוף, טבעון, 12.4.15

לתוכן זה נכתבו 3 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן