ללקט את החצר – ותרו על הדשא ותנו לטבע לגדל ירוק

גוף בריא

השבוע שביקרתי את הורי נהינתי ממרבד עצום של “ירוקים” שהטבע והפסיביות המשפחתית הצמיחו עבורי. במקום להתאמץ ולטפל בדשא למען החצר תראה מתוקתקת ומצוחצחת, גדלים להם פרא מיני צמחי בר (מלווי אדם) רבים כמו: חלמית, מקור חסידה, חמציץ, חרדל, גדילן, ברקן או סרפד, וגם פטריות גדלות אבל איתן אני ממליצה להיזהר ולהיות קפדנים בזיהוי.

סיפורה של חצר

מלא חמציצים מתחת לבניין

מלא חמציצים מתחת לבניין

אתחיל בסיפור… במשך שנים רבות רבות הקיף מרבד דשא גדול את החצר של בית הורי. בימים טובים, כשירד גשם או שמישהו זכר להפעיל את הממטרות הדשא צמח וגבה, ומדי פעם אפילו הגנן הגיע כדי לכסח את הדשא. בימים פחות טובים, כיאה בחבל ארצנו זה, שהגשם מיען לרדת ושכחנו להפעיל את הממטרות, הדשא הצהיב. עם השנים, הימים טובים והגשומים התמעטו ובעיקר נשאר קש דשא ומיני קוצים החלו להתפרץ בחצר.

השבוע שביקרתי את הורי נהנתי ממרבד עצום של “ירוקים” שהטבע והפסיביות המשפחתית הצמיחו עבורי. במקום להתאמץ ולטפל בדשא למען החצר תראה מתוקתקת ומצוחצחת, גדלים להם פרא מיני צמחי בר (מלווי אדם) רבים כמו חלמית, מקור חסידה, חמציץ, חרדל, גדילן, ברקן או סרפד, וגם פטריות, כמובן (אבל איתן אני ממליצה להיזהר ולהיות קפדנים בזיהוי).

נרתיקנית נרתיקנית

מלא ירוקים שעושים טוב על הנשמה

מלא ירוקים שעושים טוב על הנשמה

איך עושים את זה?

בשלב ראשון, פשוט להפסיק להשקות את הדשא ולתת ל”עשבים השוטים” הזדמנות לצמוח, במקום ישר לעקור אותם. אף על פי כן, הוצאתי מבחירה צמחים כמו סיידה (גומא הפקעות) וינבוט השדה כיוון שלא היה להם ערך עבורי.

בשלב שני, לעודד את צמחי הבר על ידי עזרה מכוונת בפיזור הזרעים שלהם. לאסוף אותם מהצמחים שמתפתחים לכדי הבשלה ועד יצירת זרעים ולפזר באופן אקטיבי במקום הדשא.

בשלב שלישי, לנוח ולתת לטבע לעשות את שלו.

אפשר גם באדנית

מכיוון שאני לא גרה כרגע בבית צמוד קרקע, אני מרבה לאסוף אדמה מחצרות של ההורים או של אחרים עבור העציצים ואדניות שלי. כאשר זרעתי כוסברה באחד העציצים החלו להתפתח צמחים נוספים שהזרעים שלהם היו בקרקע והתעוררו מההשקיה.

גם כאן החלטתי לא לעקור אותם ופשוט אפשרתי להם לגדול. עכשיו, בנוסף לכוסברה אני נהנת מחוביזה, חומעה ועוד הפתעות, ממש על עדן החלון.

אפשר גם באדנית

אפשר גם באדנית

וכדאי גם לאכול…

פשטידת ירוקים מהגינה

פשטידת ירוקים מהגינה

בכל התערובת הזאת, יש המון צמחים שאפשר ללקט ולאכול. עליהם אתם יכולים לקרוא במדריכים של אורי ודבי פה באתר. אני הכנתי פשטידה מעולה משלל הירוקים שמצאתי בחצר לפי המתכון של ליאת טאוב באתר “סל מקומי”. בכלל, אפשר להחליף את התרד במתכונים השונים בשלל ירוקי בר שאפשר ללקט. שיהיה לכם בתאבון!

החסרונות

נכון, בקיץ עלול להיווצר מצב שהחצר והגינה שלכם/ן לא יראו במיטבן, ומבחינה פסיכולוגית קשה לנו לראות צהוב של יובש – פרט שצריך לקחת אותו בחשבון ולזכור כמה יפה וכמה מזין המרבד הירוק בחורף ולהבין שזאת דרכה של אמא טבע :) .

לתוכן זה נכתבו 2 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן