אצטרובלים להצלת הגינה שלך

גינון וחקלאות

הכיס שתיל דורש מצע רב למילוי (80 ליטר), ומכיוון שהגידול מאוד אינטנסיבי, דרושה אדמה איכותית עם ניקוז טוב למים, מאווררת ויכולת ספיחה טובה לחומרי הדישון. קניית אדמה ממשתלות היה פתרון יקר מדי עבורי (או ליתר דיוק, יקר מדי לאגו שלי) ולכן בחרתי לאסוף את האדמה האזורית ולטייב אותה

הכל התחיל כשקיבלתי את הכיסשתיל (FARMIT) הראשון שלי. למי שלא מכיר מדובר על מוצר מעולה שהמציא ומשווק חברי לאתר אייל ברקן.

כיסשתיל אצטרובלים Farmit- בידיים

כיסשתיל במילוי אצטרובלים מבית Farmit- בידיים

הבעיות בגידול עציצים באזור צחיח

משולש הקרקעות

משולש הקרקעות

הכיס שתיל דורש מצע רב למילוי (80 ליטר), ומכיוון שהגידול מאוד אינטנסיבי, דרושה אדמה איכותית עם ניקוז טוב למים, מאווררת ויכולת ספיחה טובה לחומרי הדישון. קניית אדמה ממשתלות היה פתרון יקר מדי עבורי (או ליתר דיוק, יקר מדי לאגו שלי) ולכן בחרתי לאסוף את האדמה האזורית ולטייב אותה.

אני גר באזור תפר בין מדבר שומם להר שופע, אך מכיוון שאזור ההר מוגדר כשמורת טבע לאסוף משם אדמה עלול להוביל לקנס גבוה ומיותר. לעומת זאת אדמת הבררה של המדבר חופשיה לכל. אדמת המדבר (באזור שלי) היא ברובה לס וחרסית (לפי משולש הקרקעות) מה שאומר שיכולת הניקוז שלה גרוע ביותר.

sierra Nevada- אדמה מדברית גרוע בתוספת אצטרובלים מההרים- בידיים

sierra Nevada- אדמה מדברית גרוע בתוספת אצטרובלים מההרים- בידיים

עקב השמש החמה כאן בימי הקיץ, טמפרטורת האדמה עולה למעל ל-60 מעלות צלזיוס בחלק מהימים! לעומת זאת, בלילות הקרים טמפרטורת הקרקע צונחת למתחת ל-20 מעלות צלזיוס. מה שאומר ששורשי הצמח מתבשלים באדמה ולכן חובה היה עלי לספק לצמחיה חיפוי קרקע איכותי אך זול.

הפתרון המקורי והמקומי – אצטרובלים מאזור ההר

צידו השני של ביתי פונה אל ההר ולכן קיימת גישה בלתי נלאת לאצטרובלים (בגדלים שונים).

אצטרובלים ענקים לטיוב קרקעות- בידיים

אצטרובלים ענקים לטיוב קרקעות- בידיים

אצטרובלים כחיפוי קרקע

הפתרון המעולה שמצאתי היה שימוש באצטרובלים לפתרון בעיותיי השונות. האצטרובלים אפשרו חיפוי קרקע ראוי שמפחית את קרינת השמש הישירה על הקרקע ובמקביל מאפשר את חדירת האוויר והמים לקרקע ולא חונק אותה.

אטרובלים כחיפוי קרקע

אטרובלים כחיפוי קרקע

לאחר שבאמת יישמתי את הרעיון של חיפוי קרקע, הבחנתי בתכונה חדשה ומדהימה שלא הייתי מודע לה קודם, האצטרובלים נפתחים ונסגרים בהתאם לטמפרטורה! כאשר חם הם נפתחים (לשם כך האורן מייצר אותם, כדי שיפתחו וישחררו את הזרעים בעת שריפה), אך כשהטמפרטורה צונחת האצטרובל נסגר.

טובי המדענים בתחום הקרקע בעולם מחפשים ומנסים לפתח חומרים שייצרו תנועה כאשר הם קבורים בקרקע ועל ידי כך יגרמו לאיורור מתמיד של הקרקע החקלאית, כמו חרישת הטרקטור היקרה ואשר גורמת לסחף ואיבוד קרקע, תנועת האצטרובל דומה לתנועת החרקים ויצירת המחילות בקרקע (בשונה מתפיחת קרקע כמו בקרקעות חרסיתיות).

מה שאומר כי קבורה של האצטרובל בין שכבות האדמה תאפשר תנועה במעמקי הקרקע, תנועה זאת תשמור על חוסר דחיסות הקרקע, איורור הקרקע וניקוז טוב של עודפי מי ההשקייה (מה שמכונה בשפה המקצועית- שמירה על קיבול שדה).

אצטרובלים לטיוב אדמה- בידיים

אצטרובלים לטיוב אדמה- בידיים

מה עוד שהוספת האצטרובל לקרקע מעלה את ריכוז החומר האורגני אשר מתפרק לאט וכך את יכולת ספיחת חומרי הדישון, עם דגש על תרכובות החנקן ומאפשר שחרור איטי במקום שטיפה עם מי ההשקייה (מעלה את ערכי הקק”ח בקרקע כמו שהסברתי במדריך הזה).

סיכום

אז אצטרובל פשוט שלרוב לא זוכה  לכבוד הראוי וכנראה ישמש אתכם, במקרה הטוב, כעצם זר הניתן לבעוט מהדרך, מאפשר לנו:

  1. חסכון באדמה, במיוחד בעציצים בהם תערובת הגידול יקרה.
  2. חיפוי קרקע ראוי שמפחית את קרינת השמש הישירה על הקרקע ובמקביל מאפשר את חדירת האוויר והמים לקרקע ולא חונק אותה.
  3. תנועת האצטרובל הקבור בעקבות שינוי הטמפרטורה של הקרקע גורמת לחוסר דחיסות הקרקע, איורור הקרקע וניקוז טוב של עודפי מי ההשקייה לרמת קיבול שדה.
  4. החומר האורגני שבאצטרובל מעלה את ספיחת חומרי הדישון (בעיקר תרכובות החנקן) ומאפשר שחרור איטי במקום שטיפה עם מי ההשקייה.

לכן בפעם הבאה שאתם רואים אצטרובל שוכב בצד הדרך…
שקלו לאמץ אותו לחיק העציצים שלכם.

פטריות אצטרובל - תחשוב שונה, תחשוב ירוק

פטריות אצטרובל – תחשוב שונה, תחשוב ירוק

לתוכן זה נכתבו 37 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן