“האויב הגדול ביותר שלנו מקיף אותנו בכל רגע נתון”, שיחה עם יזם סביבתי

חינוך, חברה וקהילה

לכל אחד מאיתנו יש את הרעיון הגאוני הזה, הרעיון שיהפוך אותו למבוסס כלכלית, ותוך כדי יהפוך את העולם למקום טוב, סביבתי ובריא יותר, אך כמה מאיתנו מעזים לעשות עם החזון הזה משהו? בודדים, וכמה מאלו שמעזים אכן מצליחים?

בימים לא קלים כמו אלו, כאשר המשאבים הכלכלים הולכים לצורכי מלחמה/ביטחון, אך ביטחון כלכלי לא מובטח לאף אחד מאיתנו, יוצא לי לחשוב לא מעט על לצאת לשוק כעצמאי, לפתח חזון, רעיון, חלום שישב לי עמוק בדמיון אך מעולם לא אעזתי לעשות איתו כלום. הרי לכל אחד מאיתנו יש את הרעיון הגאוני הזה, הרעיון שיהפוך אותו למבוסס כלכלית, ותוך כדי יהפוך את העולם למקום טוב, סביבתי ובריא יותר, אך כמה מאיתנו מעזים לעשות עם החזון הזה משהו? בודדים, וכמה מאלו שמעזים אכן מצליחים?

לכן בחרתי לפרסם החודש ראיון שבצעתי עם יזם סביבתי שנראה שהוא בדרך הנכונה להצלחה הגדולה: זיו לאוטמן, מהנדס סביבתי, לשעבר יועץ במשרד להגנת הסביבה, קצין חומרים מסוכנים במילואים וכיום יזם סביבתי שככל הנראה יודע משהו שאנו לא יודעים, כי החברה שלו, בריזומיטר מצליחה במקומות שאחרים נכשלו… ואהה, כן, הוא גם חברי הטוב ביותר כך שזה עזר להשיג איתו ראיון.

אז זיו, מה אתה יודע שאנו לא? איך אתה הצלחת איפה שכל השאר פחדו לנסות?
תשמע ליאור, אין קסם, כישוף או סוד, אבל כן יש 3 מרכיביים הכרחיים:

1. לא לראות בעיניים – כן להסתכל לבעיה או ה”אויב” הגדול ביותר בעינים ופשוט ללכת על זה בכל הכח, במחשבה ששום דבר לא יעצור אותך (כמובן לעשות זאת בדרך ברת קיימא…).

2. להקשיב, ללמוד, לשפר – להיפגש עם כל מי שאפשר, בייחוד אלו שלא הצליחו, להקשיב טוב טוב, ללמוד ולשפר עמדות. יש טעויות שלא חייבים לעשות (יש כאלו שכן אבל זה כבר שיעור אחר..).

3. צוות מנצח – בסופו של יום הצוות זה הדבר היחיד שיש לך, חשוב להקיף את עצמך באנשים תומכים, עם אותו ניצוץ בעיניים ותשוקה כמו שלך.

אז מהו האויב שאתה בחרת להסתכל לו בעיניים?
האויב הגדול ביותר שלנו מקיף אותנו בכל רגע נתון, הוא זיהום האוויר למרות שזיהום אוויר נחשב כאויב שקט – בלתי נראה ובלתי מורגש, הוא הורג 7 מיליון בני אדם מדי שנה על פי דוח של ארגון הבריאות העולמי, ו-2,500 איש בשנה בישראל על פי נתוני ה-OECD.

אז איך הכל התחיל? מה גרם לכם לפרוץ החוצה עם סטארטאפ סביבתי?
לפני כשנתיים השותף שלי, רן קורבר, מהנדס סביבה, חיפש לקנות דירה וכמהנדס סביבה היה לו חשוב לקנות בית במקום בו האוויר נקי (כי בתכל’ס, כשאנו קונים בית הדבר הראשון שאנחנו קונים הוא את האוויר והסביבה שלו). רן ידע שהמידע קיים (במדינת ישראל פזורות מאות תחנות ניטור שמנטרות את האוויר בכל הארץ – ובעולם יש עשרות אלפים), אבל לא הצליח להבין אותו (ראו: “מי מזהם את האוויר שלי?!” מאת א.צ.). בנוסף, המידע שכבר קיים אודות זיהום האוויר מפוזר באתרים שונים, לא נגיש, והכי חשוב, לא מדייק לרמת הרחוב בו אתה רוצה לרכוש דירה (בעקבות התנאים המטאורולוגים השונים).

אפליקצית בריזומטר

אפליקצית בריזומטר

אז מהו הפתרון שאתם מציעים? איפה אתם נכנסתם לתמונה?
בעקבות זאת נולד לו הרעיון, בניית תוכנה ששואבת נתונים בזמן אמת מכ-300 תחנות ניטור אוויר הפזורות ברחבי הארץ ויוצרת מפה מלאה של איכות האוויר במדינת ישראל. התוכנה מנגישה את המידע לראשונה לקהל הרחב בחינם ובכל זמן נתון. בעזרת מהנדסי תוכנה מוכשרים ביותר הצלחנו לארוז את התוכנה באפליקציה. יתרונה הוא ביכולת לשלוח התראות על זיהום אוויר או איכות אוויר נמוכה בזמן אמת גם מרחוק על מיקומים מוגדרים וגם פשוט לענות על השאלה: ״האם זיהום האוויר בחוץ פוגע לך בבריאות וכיצד״.

או.קיי., אז אחרי שיש רעיון מנצח? מה השלב הבא? איך מביאים את החזון למימוש?
לצורך המשימה חובר לו צוות מנצח של מהנדסי סביבה (רן קורבר ואנוכי) ומהנדסי תוכנה (אמיל פישר ועמית גיל) וניהול מקצועי של רויטל הנדלר, מייסדת ומנכ״לית AllJobs לשעבר, כך הוקמה לה חברת BreezoMeter.

אז הקמתם צוות של הטובים ביותר, מהו שלב היישום?
הצלחנו לפתח אלגוריתמים מתקדמים ביותר שאוספים את המידע בזמן אמת מכל תחנות הניטור ומשקללים את המידע ביחד עם עשרות משתנים נוספים וכך מחשבים את הפיזור של המזמהים במרחב העירוני. כך, אנו יכולים לרדת עד הרזולוציה של הרחוב, פארק, ביה״ס וגני ילדים בישראל (ובמעל 90 מדינות בעולם).

אפליקצית BreezoMeter המלצות בריאותיות

אפליקצית BreezoMeter המלצות בריאותיות

אז כל מה שהאפליקציה עושה זה לומר לי מהי רמת זיהום האוויר?
זהו שפתאום גילינו שזה לא מספיק… אנשים רוצים לדעת מה באמת ניתן לעשות? כיצד ניתן לצמצם את החשיפה לזיהום אוויר? לכן, בעזרת רופאים מומחים בתחום פיתחנו עשרות המלצות וטיפים לצמצום החשיפה בהתאם למשתמש (רגישים בריאותית, ספורטאים, נשים בהריון וכו׳). כך ניתן לתכנן מסלולי ריצה בריאים יותר, לדעת מתי לצאת לשחק עם הילדים בחוץ ולקבל פתרונות ישימים לצמצום החשיפה (סגירת חלונות, הדלקת מזגן ועוד).

אז עם רעיון, צוות מנצח ומוצר קיים ובשלבי פיתוח, איך מוצאים מימון לכל זה?
חברת בריזומיטר נמצאת אחרי גיוס pre-Seed של 200,000 דולר מקרנות ההון סיכון-Jumpspeed של בן וינר ו-Entree capital. בנוסף בשלב מאוד מוקדם, עוד לפני שהוקמה החברה, משקיע אנג׳ל השקיע סכום ראשוני של 20 אלף דולר – מה שאיפשר לנו לבצע קפיצת מדרגה רצינית כבר בשלבים המוקדמים.

אפליקצית BreezoMeter- מפת זיהום אוויר

אפליקצית BreezoMeter- מפת זיהום אוויר

מהו החזון שלכם בעצם?
החזון שלנו בבריזומיטר, מעבר לצמצום החשיפה לזיהום אוויר, הוא שיפור הבריאות של 2 מיליארד תושבים לצד העלאת המודעות לחיים בריאים וירוקים יותר. היום אנחנו רק בתחילת הדרך אבל עם יותר מ-7,000 הורדות ואין לי ספק שבסופו של דבר נוכל להפוך לWaze הסביבתי של כולם. השאיפה היא שאנשים יבדקו את איכות האוויר כמו שהם בודקים את מזג האוויר ואז נדע שבאמת נעשה פה שינוי סביבתי של ממש.

את האפליקציה ניתן היום להוריד בחינם למכשירי האנדרואיד  https://play.google.com/store/apps/details?id=app.breezometer

 וכמובן שאתם מוזמנים להצטרף כחברים בFacebook ולקבל עדכונים ירוקים: https://www.facebook.com/breezometerIL

לתוכן זה נכתבו 9 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן