הכנת כיסוי לכיפה גאודזית

טכנולוגיה נאותה

כיפה גאודזית הינה מבנה קל לבנייה וניוד אולם מסובך לכיסוי בשל המבנה הכיפתי. ברשת ניתן למצוא מספר שיטות לכיסוי דום. מצאנו כי שיטת הפלחים טובה בשל מיעוט החיבורים (זול בכסף ועבודה) וכיוון התפרים המקטין סיכוני דליפות. החומר בו השתמשנו הינו שלט חוצות משומש. השלט גדול מאוד וכך לא היינו מוגבלים על ידי רוחב הבד.

כיפה גאודזית הינה מבנה קל לבנייה וניוד אולם מסובך לכיסוי בשל המבנה הכיפתי. ברשת ניתן למצוא מספר שיטות לכיסוי דום. מצאנו כי שיטת הפלחים טובה בשל מיעוט החיבורים (זול בכסף ועבודה) וכיוון התפרים המקטין סיכוני דליפות. החומר בו השתמשנו הינו שלט חוצות משומש. השלט גדול מאוד וכך לא היינו מוגבלים על ידי רוחב הבד.

את הדום ניתן לבודד באקרילן שגם אותו אנו משיגים בזול ממפעל נועם אורים (קניית סוג ב’ – כ 300 ₪ בידוד לדום בסדר גודל של 6.40 מ’). כדאי למתוח שכבה פנימית מבד לייקרה זול וגמיש (מסיבה אסטטית וגם כדי שיהיה לעכברים איפה לגור).

חישוב הגזרה

הכנסת נתוני הדום (קוטר – diameter) ורוחב הבד למחשבון הגזרות אותו הורדנו למחשב שלנו בקובץ אקסל (להורדת הקובץ, לחצו כאן). חשוב! יש להוריד את הקובץ שמשוייך למטרים ולא לאינצ’ים. משנים במחשבון את מספר הפלחים (gores ) על מנת שיתאימו לרוחב הבד. רוחב הבד צריך להתאים לרוחב בסיס הפלח (זו בעצם מגבלת מספר הפלחים שלנו).

התוכנה פולטת שרטוט בו העמודה השמאלית, בצבע צהוב, מסמלת את הגבהים מנקודת ה-0, שהוא שיא קודקוד הפלח, כשהעמודה הימנית, הכחולה, מציינת את הרוחב בנקודת הגובה המסויימת.

פלט המחשבון

פלט המחשבון

שרטוט הגזרה

מעלים אנך מבסיס הפלחמשרטטים את השרטוט של הפלח על הבד / שמשונית בעזרת קרש ארוך וסרגל זוית (משולש). מתחילים במדידת הרוחב המקסימלי למטה מסמנים אמצע וממנו מעלים אנך (90 מעלות) לגובה הרצוי. מסמנים על האנך המרכזי נקודות גובה בהתאם לשרטוט ואז מסמנים את פס הרוחב המתאים לכל נקודת גובה. (1/2 מהרוחב לכל כיוון).

מסמנים את פס הרוחב המתאים לכל נקודת גובה

מסמנים את פס הרוחב המתאים לכל נקודת גובה

מחברים את הנקודות שקבלנו לקבלת הגזרה. יש להוסיף 2-3 ס”מ מכל צד לחיבור, אם בתפירה ואם בהלחמה. אנחנו החלטנו ש-1.80 מ’ תחתונים לא יחוברו על מנת שניתן יהיה לגלגל אותם כלפי מעלה לאוורור. הוספנו 15 ס”מ מכל צד על מנת שכאשר היריעות יורדו תהיה חפיפה טובה. הוספנו גם 10 ס”מ מלמטה בשביל לעטוף צינור פלסטיק שייסע בגלגול היריעות כלפי מעלה.

גזירה וחיבור

גוזרים את הגיזרהגוזרים את הגזרה ומשכפלים אותה לפי מספר החלקים עליהם החלטנו מראש על ידי העתקת הפלח הראשון.

 

משכפלים אותה לפי מספר החלקים עליהם החלטנו מראש על ידי העתקת הפלח הראשון

משכפלים אותה לפי מספר החלקים עליהם החלטנו מראש על ידי העתקת הפלח הראשון

מלחימים יריעותכעת נחבר את היריעות. יש קושי בתפירת כיסוי כזה גדול וכבד במכונת תפירה ביתית. בד עבה ניתן לתפור במכונת תפירה תעשייתית, כשיריעות שימשונים כדאי להלחים במקום המכין כיסויים. אנחנו ביקשנו להשאיר את החלק התחתון וגם 20 ס”מ במרכז (להכנסת כונס האוויר), ובמפעל ראינו אפשרות להוספת חלון בתוספת עלות.

חלון שהוספנו במפעל בעת ההלחמה

חלון שהוספנו במפעל בעת ההלחמה

כונס אוויר

בשל הצורה הכיפתית ישנה הצטברות חום רב בגג. על מנת לשחרר את עודפי החום יש להכין כונס אוויר בעל כובע החורג מעל הפתח כדי שאוויר חם יצא אך גשם לא יכנס.

הכיסוי השלם

הכיסוי השלם

כונס אוויר וסוג נוסף של כיסוי מטלאים

כונס אוויר וסוג נוסף של כיסוי מטלאים

לתוכן זה נכתבו 9 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן