תבניות ליציקת אדובה (לבני אדמה בייבוש בשמש)

טכנולוגיה נאותה

על בנייה בלבנים אפשר למצוא מספיק חומר כאן באתר, ואפילו על ההכנה של הלבנים עצמן. במדריך הזה אראה כיצד לבנות את התבנית ליציקת הלבנים, על טווח האפשרויות לצורה וחומר של התבנית עצמה. על הדרך נדבר על סוגים שונים של תבניות, בהקשר לתהליך ההכנה של הלבנים, ועוד קריטריונים שונים של החומר כמו יחסי חול-חרסית, רטיבות, ומהירות ייבוש. אז מה השאלות שנשאל את עצמנו כשאנחנו עומדים לפני בניית תבנית ללבני אדמה? שימו לב שכל הנושאים קשורים זה בזה.

על בנייה בלבנים אפשר למצוא מספיק חומר כאן באתר, ואפילו על ההכנה של הלבנים עצמן. במדריך הזה אראה כיצד לבנות את התבנית ליציקת הלבנים, על טווח האפשרויות לצורה וחומר של התבנית עצמה. על הדרך נדבר על סוגים שונים של תבניות, בהקשר לתהליך ההכנה של הלבנים, ועוד קריטריונים שונים של החומר כמו יחסי חול-חרסית, רטיבות, ומהירות ייבוש.

אז מה השאלות שנשאל את עצמנו כשאנחנו עומדים לפני בניית תבנית ללבני אדמה? שימו לב שכל הנושאים קשורים זה בזה.

  • מימדים – מימדי הלבנים צריכות להיקבע לפי הצרכים של המבנה (רוחב הקיר, לדוגמא), שימוש נאות בחומר (כך שאם חוצים אותה באמצע, אפשר להשתמש בשני החצאים), זמן ייבוש (ראו מהירות הייבוש, למטה) ולפי מי האדם שיצטרך להרים אותה (ככל שהלבנים יותר גדולות כך הן יותר כבדות, מן הסתם).
  • חומר התבנית – בעיקרון יש רק שתי אפשרויות שאני יכול לחשוב עליהן כאן – ברזל ועץ. בדרך כלל אני הולך על עץ כיוון שהוא הרבה יותר זמין, ואפשר לחתוך אותו בקלות יתרה להרבה צורות ולהשתמש בו, באופן עקרוני, לאורך זמן. בנוסף, ברזל מחליד בעבודה רטובה, אלא אם שומרים עליו טוב טוב טוב, כל הזמן.
  • מהירות הכנה – ככל שהתערובת תהיה רטובה יותר, נוכל להכין יותר לבנים כי יותר קל למלא את התבנית. אם התערובת יבשה אנו ממש צריכים להשקיע ליצור את הלבנים, ומהירות ההכנה קטנה, אך מהירות הייבוש פוחתת.
  • מהירות ייבוש – למהירות הייבוש יש כמה פקטורים. ככל שהלבנה יותר גדולה ושטחה יותר קטן כך היא תתייבש לאט יותר. זאת אומרת, לבנה בנפח של 3 ליטר תתייבש יותר לאט מלבנה באותה צורה בנפח של 1 ליטר. עניין נוסף הוא שככל שהתערובת תהיה יותר רטובה (קשור למהירות ההכנה) כך ללבנה ייקח יותר זמן להתייבש (מה גם שככל שהלבנה יותר רטובה היא גם תתכווץ יותר, כיוון שהלבנה מאבדת 97% מהמים שהיו בה בשלב ההכנה). חשוב: אם הלבנה רטובה מדי, נצטרך להשאיר את התבנית מסביב ללבנה, כי היא עשויה פשוט לאבד צורה ברגע שהתבנית נעלמת.
  • כמות לבנים בבת אחת –  אם התערובת רטובה עד נוזלית, נזדקק להמון תבניות כדי שנוכל לתת ללבנים להתייבש זמן מה ולאבד מים בתוך התבנית. אם התערובת יבשה כך שהיא יכולה להחזיק את עצמה, אנחנו יכולים לייצר מעט תבניות, אפילו תבניות בודדות, ופשוט ליצור לבנה, להרים את התבנית וליצוק את הבאה אחריה.
  • ידיים פנויות – אם אנו עובדים לבד או מרוחקים אחד מהשני, כדי לבנות תבניות שניתן לעבוד איתן בשתי ידיים בלבד. למשל, במקרה כזה לא נבנה תבנית ארוכה שנזקקק לארבע ידיים כדי להרים.

רוצים לראות דוגמאות? קבלו.

ללבנים גדולות ושטוחות כמו שרואים בתמונה למטה אנו זקוקים לתבנית יחסית רדודה, כיוון שאחרת יהיה קשה למשוך את התבנית כלפי מעלה. שימו לב לכך שיש רק שתי ידיות. שתי ידיות מעידות על שתי אפשרויות – או שבונה התבנית מתכוון לכך שיוצק הלבנים ירים את התבנית בעצמו, או ששני אנשים מרימים וכל אחד תופס צד. אני לא ממליץ על שתי האפשרויות הללו בלבנים כל-כך רחבות כיוון שקשה לשלוט בצורה הזאת בהיגוי של התבנית, כשמושכים אותה למעלה.

תבנית זוגית, לבנים גדולות ושטוחות

תבנית זוגית, לבנים גדולות ושטוחות

בדוגמא הבאה אנחנו יכולים לראות תבנית ללבנים קצת יותר קטנות, ובאמת ארבע ידיות שמאפשרות לזוג להרים את התבנית כלפי מעלה.

תבנית ללבנים קטנות יותר עם ארבע ידיות

תבנית ללבנים קטנות יותר עם ארבע ידיות

כמו שהזכרתי למעלה, כשעובדים מאוד רטוב אפשר לצקת המון לבנים ומאוד מהר, ממש כמו שיוצקים מלט. מה שכן, במקרה כזה התבנית תצטרך להשאר זמן מה מסביב ללבנים כדי להחזיק אותם, הן יתכווצו יותר בתוך התבנית וזמן הייבוש יהיה ארוך יותר.

המון לבנים, מאוד מהר

המון לבנים, מאוד מהר

והמצב הכמעט הפוך הוא תבנית ללבנה בודדת. בדרך כלל נמצא אותה באזורים שחונים, בהם הכנת הלבנים היא יבשה ככל הניתן, ובעבודה סזיפית לבנה אחרי לבנה. היתרון הגדול, כאמור, הוא ייבוש מאוד מהיר.

אז איך להכין תבנית ליציקת לבנים?

מקרובאני לקחתי כוננית ששכבה בלי שימוש כמה חודשים בסדנא, והחלטתי שעבר זמנה. למה בחרתי בכוננית? קודם כל, רוחב המדפים היה צר מדי לשימוש בסדנא (15 ס”מ), אך מעולה כדי להיות מימד העומק ללבנים. זאת ועוד, הכוננית הייתה מצופה פורמייקה, מה ששיפר את יכולת ה”החלקה” של התבנית מעל הלבנים המוכנות (כלפי מעלה).

הכוננית

הכוננית

את המחיצות בין הלבנים הוספתי מחתיכות הכוננית שנשארה.

הכנת התבנית

הכנת התבנית

לצורך המגוון ואפשרויות המשחק עם הלבנים, הכנתי שתי תבניות נוספות של 4 לבנים בכל אחת, אך בחצי מהגובה של רוחב הכוננית (7.5 ס”מ), כך שכעת יש לנו שני סוגים – אחד בגובה 15 ס”מ, ברוחב 15 ס”מ ובאורך 30 ס”מ, ואחד בחצי גובה, דהיינו 7x15x30. שימו לב בתמונה שלמטה לחיתוך שעשיתי בדיוק באמצע רוחב הכוננית (שהוא גובה הלבנים). את החיתוך עשיתי עם מסור עגול לעץ (מה קוראים אותו skill ברחוב).

חיתוך בחצי הגובה של עומק הכוננית

חיתוך בחצי הגובה של עומק הכוננית

התבנית הגבוההכעת, כל תבנית צריכה שתהיה דרך קלה למשוך אותה למעלה, כדי לאפשר ללבנים להתייבש ללא התבנית, ולאפשר לתבנית להמשיך לעבוד. את המסגרת בגובה 30 ס”מ צריכים למשוך ביחד שני אנשים, אחד מכל צד ובאיטיות מדוייקת כי הלבנים הרטובות מפעילות המון התנגדות על המסגרת. את הידיות עשיתי עם ארבע אומגות (או שלות) של ”3/4. את התבנית של הלבנים בחצי הגובה עשיתי עם ידיות לאדם אחד (שתי ידיות, יחסית במרכז התבנית), על ידי כך שהשארתי את המחיצות בין הלבנים הקיצוניות באורך מלא (30 ס”מ במקום 15), קדחתי בהם חורים עם מקדחה, ונכנסתי עם המסור האנכי כדי לייצר ידיות מהעץ עצמו.

 

האומגות מקרוב

האומגות מקרוב

התבנית הנמוכה עם הידיות מעץ

התבנית הנמוכה עם הידיות מעץ

לבנים גבוהות, תבנית גבוהה

לבנים גבוהות, תבנית גבוהה

לבנים נמוכות, תבנית נמוכה

לבנים נמוכות, תבנית נמוכה

בהצלחה.

לתוכן זה נכתבו 14 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן