ערוגת פרמקלצ’ר זה לא רק הערוגה

פרמקלצ'ר

ערוגת פרמקלצ’ר ממוקמת בצורה המיטבית במערכת האקולוגית שסביבה, זאת אומרת שיש לה יחסי גומלין עם הסביבה שלה, למשל ערוגה הגדלה מתחת לעץ מקבלת ממנו חומר אורגני בצורת עלי שלכת אך גם מתחרה איתו על מים ונוטריינטים. ערוגת שכזו מצליחה גם להגיע למצב של מינימום השקעת אנרגיה ומינימום יצירה של פסולת. מסובך? לא אפשרי? טוב, לא חייבים לעמוד בכל העקרונות כולם, במדריך זה אנסה להדגים איך בונים ערוגת פרמקלצ’ר שמצליחה ליישם חלק מהעקרונות.

מהי ערוגת פרמקלצ’ר?

ערוגת פרמקלצ’ר היא ערוגה שמצליחה ליישם כמה שיותר מעקרונות הפרמקלצ’ר, לא מדובר בערוגת ספירלה שהפכה להיות המותג הלא רישמי של פרמקלצ’ריסטים בישראל, לא מדובר גם בערוגת הלאזניה/שכבות הפופולארית. למרות שאלה יכולות להיות ערוגות פרמקלצ’ר נהדרות אך חשוב מאוד הקונטקסט, סוג האדמה, סוג הגידולים, המיקום היחסי והמשאבים שיש לנו. ערוגת פרמקלצ’ר ממוקמת בצורה המיטבית במערכת האקולוגית שסביבה, זאת אומרת שיש לה יחסי גומלין עם הסביבה שלה, למשל ערוגה הגדלה מתחת לעץ מקבלת ממנו חומר אורגני בצורת עלי שלכת אך גם מתחרה איתו על מים ונוטריינטים. ערוגת שכזו מצליחה גם להגיע למצב של מינימום השקעת אנרגיה ומינימום יצירה של פסולת. מסובך? לא אפשרי? טוב, לא חייבים לעמוד בכל העקרונות כולם, במדריך זה אנסה להדגים איך בונים ערוגת פרמקלצ’ר שמצליחה ליישם חלק מהעקרונות.

איפה נבנה את הערוגה ? מיקום יחסי במערכת

בחרנו למקם את הערוגה בסמיכות לבית של השכנה ובכניסה הראשית של המשק האקולוגי שדמה. בכל יום שישי האחרון בכל חודש יש אצלינו שוק קח תן ושוק איכרים משובח ביותר. אך אנשים לפעמים נוטים להתעצל ובקום להביא את החפצים שבהם הם כבר לא חפצים, למקומם ברחבת השוק, היו החברים פורקים את מכוניותיהם בזריזות בכניסה ומשארים ערימה… כך קרה שבמשך כל החורף הצטבר בכניסה למשק ערימה של פסולת (= משאב יקר שפשוט לא נמצא במקומו). כך שעוד לפני שקמה לה הערוגה היא פיזרה את החפצים ששרדו את החורף למקומם, השמישים לשוק והאחרים לפח הזבל.

מלבד היותה בכניסה למשק האקולוגי, פונה לכיוון דרום (לכיוון השמש למי שלא שם לב), היא נמצאת מתחת ל-3 אורנים וותיקים. ואת האדמה החולית והמהודקת מכסים המון מחטי אורנים… אז בהזדמנות זו נשבור כמה מיתוסים הקשורים למחטי אורנים. שכבה עבה 10-15 ס”מ של מחטי אורנים יוצרת חיפוי קרקע אפקטיבי, וגם מונעת נביטה, שהיא למעשה תכונה רצויה מאוד לחיפוי הקרקע לערוגה שלנו, עניינים של חומציות ובסיסיות תלויים יותר בסוג הקרקע והם אינם משמעותיים, (אני לא מכיר עבודה מדעית בנושא, אם מישהו יכול לספק רפרנס לעניין אני אשמח)… אך החשוב מכל, המחטים נושרים על הערוגה בצורה טבעית וחוסכים לנו את גריסת הגזם והוספת חיפוי. מהניסיון של הערוגה הזו תוצאות הגידול היו טובות מאוד “למרות” השימוש בחיפוי מחטי אורנים. אז עוד לפני שהתחלנו לעשות כלום צברנו נקודת פרמקלצ’ר יקרות כשתיכננו היטב את הערוגה במרחב, ובפעולה אחת השגנו מספר תועלות.

לעבודה!

הרבה אנשים מתעניינים על הפעילות במשק, תוהים על קנקנה של הקהילה ההולכת ומתהווה סביבו, מתקשרים ורוצים להגיע לפגישה. הבעיה היא שמרוב פגישות לא נשאר זמן לעשות, אז שותפתי לעשייה ושכנתי אפרת וולפסון הציעה לעשות פגישת עבודה עם זוג שהתעניין בפעילות המרכז (ווריאציה לפגישת הליכה) – בפגישה הזו לא מדברים על העבודה אלה מבצעים אותה תוך כדי דיבור וסיפור על הקהילה. (יישום מעולה של עיקרון ריבוד שימושים או במילים אחרות ניצול מירבי של הזמן).

ולשלבי הכנת הערוגה

איסוף הציוד וכלי העבודה

חומרים: קרשים, ברגים, קומפוסט, צינורות טיפטוף 16 מ”מ ומחברי שן.
וכלי עבודה: מסור אנכי (ג’יגסו), מברגה, פטיש 5 קילו, טוריה, קילשון ומריצה.

בניית התוחם לערוגה

התוחם לערוגהמטרתו של המבנה התוחם הוא לאפשר הוספת קומפוסט ושכבה של 15 ס”מ חיפוי מבלי שישטף בגשם ו/או יעוף ברוח. חותכים בעזרת המסור האנכי מוטות עץ באורך חצי מטר (צד אחד חיתוך ב45 מעלות) ותוקעים אותם באדמה בעזרת פטיש 5 קילו. מחברים למוטות העץ את לוחות העץ (נוטפדר) שפורקו מפרגולה של חבר ששיפץ את ביתו (תודה לישראל בן דור) ושכבו להם ללא מעש בלב המשק. את הלוחת מחברים למוטות העץ עם מברגה וברגי סיבית.

הכנת הקרקע

את הקרקע המהודקת משנים של זבל ומכוניות תיחחנו בעזרת קילשון לעומק של 15 ס”מ לאחר שגרפנו הצידה את מחטי האורנים. תיחחנו את הקרקע בתנועה אחורה (רברס) כדי לא להדק את מה שאווררנו. הוספנו כמות גדולה של קומפוסט גזם מאתר הגזם האזורי, אמנם קומפוסט זה אינו עשיר מאוד בנוטריינטים כמו קומפוסט ממקור בעלי חיים אך הוא משפר מאוד את תאחיזת המים של הקרקע החולית שלנו, וגם הוא זמין והוא חינם (רק תיקח) באתר הגזם האזורי.

צינורות, חיפוי והשקייה ראשונית

פרסנו את צינורות השקיה עם טפטפות כל 30 ס”מ לכיסוי כל שטח הערוגה. אז החזרנו את החיפוי, והשקנו השקיה ממושכת להרטבת החיפוי והאדמה.

פריסת צינורות טפטוף

פריסת צינורות טפטוף

השקייה ממושכת והחזרת החיפוי

השקייה ממושכת והחזרת החיפוי

שתילה

שתילה של צמחייה מגוונת ומועילה. יש להזיז את החיפוי, לשתול ושוב לכסות (בתמונות חיפוי של זרעי מכנף נאה – חיפוי משובח ועשיר יותר. במקרה זה שתלנו שתילי עגבניות, דלועים וחצילים למאכל, ושתילי זוטא, עשב לימון ולואיזה לתה.

להזיז את החיפוילשתול ולהחזיר את החיפוי

אז מי אמר שערוגת פרמקלצ’ר לא יכולה להיות אסטטית?

אחרי שבוע

אחרי שבוע

אחרי חודש

אחרי חודש

אחרי חודשיים

אחרי חודשיים

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן