מתלה התיקים של ממכלת הענפים היצרניים – שיתופיים!

חינוך, חברה וקהילה

אני מתגורר ממש עכשיו בממלכת הילדים של החברה הטובה. קייטנת הקיץ של הנוער העובד והלומד במצפה רמון שהוא גם ה”פרמקן” הראשון. הקיץ הוא בעצם ההזדמנות של הקן לעשות את מה שהוא רוצה לעשות כל השנה – להוות אלטרנטיבה שלמה ואמיתית לחברה שלנו ברמה הכלכלית, תרבותית, פוליטית, ומשאבית. הקן שלנו הוא סדנא קהילתית לקיימות, מרכז קיימות, גינה קהילתית, מרכז קהילתי, בית שני, משתלה קהילתית, מרכז הכשרות חינוכיות ובגדול המקום בו כל החלומות של לוחם חופש מתגשמים!

צוות המחוללים!

צוות המחוללים!

בית לתפארת עם התחלה של רהיטים.

בית לתפארת עם התחלה של רהיטים.

אני מתגורר ממש עכשיו בממלכת הילדים של החברה הטובה. שלושה שבועות של קהילת נוער, חיה, יצרנית, משוחררת, וחברתית. הקייצת! קייטנת הקיץ של הנוער העובד והלומד במצפה רמון שהוא גם ה”פרמקן” הראשון. הקיץ הוא בעצם ההזדמנות של הקן לעשות את מה שהוא רוצה לעשות כל השנה – להוות אלטרנטיבה שלמה ואמיתית לחברה שלנו – ברמה הכלכלית, תרבותית, פוליטית, ומשאבית. הקן שלנו הוא סדנא קהילתית לקיימות, מרכז קיימות, גינה קהילתית, מרכז קהילתי, בית שני, משתלה קהילתית, מרכז הכשרות חינוכיות ובגדול המקום בו כל החלומות של לוחם חופש מתגשמים!

נתחיל בכך שכל קבוצה בונה לעצמה בית לקבוצה! הם מקבלים שלד בסיסי שאותו הם משכללים בעזרת מיומנויות שהם לומדים – הכנת כפתורי שדה לחיבור סדינים, הכנת ספות מבקבוקים, הכנת ערוגה קבוצתית ועוד… את רוב חומרי הגלם הילדים אספו בעצמם מבתיהם ומהרחוב והפכו אותם לפינת פעילות ממש מוצלחת!

לו"ז יום שגרתי בקייצת!

השנה אנחנו פיתחנו מודל חדש ומרגש לקייצת שלנו המבוסס על התנהלות תרבותית יצרנית בעלת שגרה של חיים בקן. הקייצת היא בסימן הקיבוץ וסדר היום נראה כך!

אך מהם הענפים היצרניים? הם הדובדבן שבקצפת של הממלכה. בכל בוקר רכזי הענפים – שוש ונורי רכזות המשתלה והגידולים, תומר המדען של הביצה האקולוגית, מאור הנגר, תהילה רכזת חדר האוכל, ויסמין וענבל הכובסות פותחות את דלתי הענפים וכל ילדי הקייצת מגיעים עם המדריכים שלהם כדי לקחת חלק במלאכת הפיתוח של הקן. לכל מפגש יש מודל שיאפשר לכל ילד להבין מה הוא בעצם עושה כדי שירגיש ויבין את משמעות העבודה שלו. בכל בוקר הקבוצות מחליפות ענפי עבודה כדי לאפשר להן להתנסות במגוון סוגי עבודות.

מגיל 8 + עובדים אצלנו!

מגיל 8 + עובדים אצלנו!

הנגריה של מאור היא בעצם הבסיס לסדנא הקהילתית שלנו לקיימות. היא מאובזרת במיטב כלי העבודה הידניים והחניכים מגיעים אליה כל בוקר כדי לקחת חלק במלאכת הבנייה של הפרוייקט הקיני. השנה אנחנו נבנה במה בהרכבה – לכל המופעים שלנו. החניכים מנסרים, משייפים, מוציאים מסמרים, ומודדים מידות.

תחילת כל ענף בתדריך והסבר על העבודה!

תחילת כל ענף בתדריך והסבר על העבודה!

בעוד כשבוע אנחנו נסיים את הפרוייקט לקראת מופע הסיום של הקייצת. בסוף כל מפגש מאור הנגר אוהב לציין לטובה את כל אחד מהחניכים, כל אחד על הדבר שהוא בלט בו.

עבודה על יד החממה!המשתלה של נורי ושוש היא עולם של שפע. יש לנו שתילים וכלי עבודה וכל בוקר הילדים עושים מעגל היכרות ופותחים במשחק. לאחר הפתיחה מתחלקים לצוותי עבודה ועובדים במלאכות השונות של הפיתוח החקלאי – שותלים פרחים, חופרים בורות לשתילת עצים, בונים ערוגות מוגבהות בעזרת סלעים מקומיים, מכינים מגשי הנבטה, ומשקים את העצים הקיימים. שוש ונורי אוהבות לסכם במחמאות לקבוצה כקבוצה.

הביצה החינוכית בבנייה!

בביצה אקולוגית של תומר המדען הילדים לומדים לכלוך מהו! מתחילים תמיד בשירת מורל אדירה, היכרות ומתחילים לעבוד! מניחים צמיגים, חופרים את עומק הביצה, ממלאים את הצמיגים בחול, מניחים שכבות של בטון, ממלאים במים, מכניסים צמחי מים, דגים ומערכת הידרופונית. בסוף נניח צלייה עדינה וכולנו נחגוג את הקרפדות שיגיעו!

המכבסה בכיפה!במכבסה האורגאנית יסמין וענבל מכינות את המתכון הסודי שלהן לסבון כביסה המבוסס על אבקת סודה לשתייה, חומץ, ומרכך שיער ומזמינות את החניכים לכבס ידנית את התחפושות השונות של ארגז התחפושות. המכבסה נמצאת בתוך הכיפה הגיאודזית המוצלת. הילדים מייבשים ומקפלים, מקרצפים וסוחטים. כמובן שהחלק הכי כיף הוא להירטב ביום חם במדבר שלנו!

מורחים סנדוויצים!

בחדר האוכל קורה הקסם! תהילה ז’אנה ויותם מלמדים את החניכים כיצד למרוח 82 לחמניות על העדפות החניכים בקן – עם שוקולד או בלי שוקולד. כרגע השיא עומד על כ-10 דקות למריחה של  כל הלחמניות של הקייצת. לאחר שסיימו למרוח החניכים פורשים את מפות השולחן של חדר האוכל ומתחילה התרועה הרמה של הג’ימלייה המסורתית והקבוצות חוגגות בישיבה את זמן הארוחה כשכולם רואים את כולם ויכולים לסכם את העבודה בענפים השונים.

ולמתלה התיקים

התחלנו בלנסר את הלוחהמדריך שלנו היום יעסוק בבנייה של מתלה תיקים סוציאליסטי בר קיימא. תומר המדען נשאר לשעות נוספות היום בנגריה ונתן עבודה כדי שכל חניך שיכנס לקן יוכל “מגב כפוף לפרוק העול”. רוב הקירות בקן שלנו עשויים מגבס ולכן אנחנו מוצאים פתרונות אלטרנטיביים לחיבור מתקנים לקיר. במקרה הזה החלטנו לעשות מתלה המבוסס על חיבור לקורות הברזל שמעל תקרת הבידוד שבגג.

קידוח בפינתו העליונה של המתלה עצמוהשלב הראשון הוא להכין את שתי האלמנטים האסטתיים בעלי השימוש הפונקציונאלי! הקרש הירוק נצבע בצבע קירות איכותי ולאחר מכן הוברגו לתוכו ברגי התלייה בשביל התיקים בזוית של 45 מעלות. בכל פינה עליוני של הקרב קדחנו חור שעבר באלכסון דרך הקרש מצידו לחלקו העליון – תבינו מהתמונה. אך כמובן שמתלה תיקים תלוי כזה לא יצליח להחזיק את התיקים בלי להתהפך. מצאנו פיתרון יצירתי.

הלוח נועד לייצב את המתלה התלוי!

הכנו את לוח הגב של המתלה – אותו חתכנו מתוך פלטה ישנה מעץ סנדוויץ וחיברנו אותה בעזרת ארבעה ברגים לקרש המתלה עצמו! על הפלטה הכחולה החלטנו לכתוב “מגף כפוף נפרוק העול”.  כתבנו בעזרת צבע אקרילי וטוש ארטיליין.

התוצר הסופי!
הכלים שאנחנו השתמשנו בהם הם: 

  • ג’יגסו
  • מברגה – עם ביט הברגה וקודח עץ
  • מברשת צבע
  • ברגים באורכים הרלוונטים
  • צבע אקרילי בצבעים הרלוונטיים
  • חוט ברזל פשוט ללולאות התלייה.

והנה כמה תמונות נחמדות מהפעילות!

משקים קבוע!

משקים קבוע!

ציורי קיר ברוח הקיבוץ שלנו!

ציורי קיר ברוח הקיבוץ שלנו!

שלטים יצירתיים מהנגריה!

שלטים יצירתיים מהנגריה!

שיטות אחסון בנות קיימא!

שיטות אחסון בנות קיימא!

שיתוף פעולה מרשים!

שיתוף פעולה מרשים!

שיחות במעגל

שיחות במעגל

פרמקן 2013!

פרמקן 2013!

לתוכן זה נכתבו 3 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן