האם בנייה בבלות קש תציל את העולם?

טכנולוגיה נאותה

הייתי מעורב במספר טכניקות בנייה במהלך חיי. לפי סדר כרונולוגי: זה התחיל בלגו, אז עברתי לעץ, מתכת, בטון ולבסוף בוץ. לכל טכניקה יש את היתרונות והחסרונות שלה. לפני יותר מ-15 שנה התחלתי להתעסק בבלות קש בבניה ואני חייב להתוודות שהתאהבתי באחת השיטות היותר אקולוגיות וכיפיות לבניה. כאשר מצרפים לזה שכבות בוץ כטיח יש לך שילוב מנצח.

הייתי מעורב במספר טכניקות בנייה במהלך חיי. לפי סדר כרונולוגי: זה התחיל בלגו, אז עברתי לעץ, מתכת, בטון ולבסוף בוץ. לכל טכניקה יש את היתרונות והחסרונות שלה. לפני יותר מ-15 שנה התחלתי להתעסק בבלות קש בבניה ואני חייב להתוודות שהתאהבתי באחת השיטות היותר אקולוגיות וכיפיות לבניה. כאשר מצרפים לזה שכבות בוץ כטיח יש לך שילוב מנצח.

כיפה גאודזית מכוסה בבלות קש וטייח בוץ באקו קמפוס - קיבוץ לוטן

כיפה גאודזית מכוסה בבלות קש וטייח בוץ באקו קמפוס - קיבוץ לוטן

כיפה גאודזית מכוסה בבלות קש וטייח בוץ באקו קמפוס – קיבוץ לוטן

בנייה בבלות קש התחילה ב-1890 בנברסקה, ארה”ב ויש מבנים היסטוריים שעדיין עומדים מתקופה זו. הסברה היא שהחלוצים בנברסקה פתחו את סגנון הבנייה כסוג של דיור זמני ומהיר ליישום ומיד הבינו את הפוטנציאל העצום בדרך בניה זו. הטמפרטורה בחורף במבנים הזמניים הייתה נעימה, והיה קל ומהיר לבנותם. לכן הם טייחו את חבילות הקש והתחילו בבנייתם כבתי מגורים קבועים, בתי ספר וכנסיות.

בשנות ה-70 התפתחה תנועה מודרנית לבנייה בבלות קש. הרעיון התפשט לעולם וכאן בישראל זה מתחיל לתפוס תאוצה.

אז מה מיוחד בבלות קש?

קש זהו הגבעול שנשאר לאחר גידולים שונים של דגן כמו חיטה, שעורה, שיבולת שועל, שיפון, פשתן ואורז. הגבעול כשמתייבש הופך לצבע זהוב-צהוב הוא חלול ועשיר בפחמן ועל כך אינו מתפרק (מתקמפסט) במהירות ביחס לחומרים אורגניים העשירים בחנקן. כאשר הגבעולים נארזים יחדיו לבלת קש נשארים עדיין אלפי כיסי אויר וכך נוצרת לבנת קש קסומה ומבודדת ביותר. הבידוד הגבוה מקטין בהרבה את היכולת של טמפרטורות קיצוניות מלעבור בקירות (איבוד חום במהלך לילות החורף או ספיגת חום במהלך היום בקיץ). פועל יוצא לתכונה זו היא צריכה נמוכה של הוצאות על חימום וקירור ע”י דלק או חשמל.

קש הוא מוצר מתחדש כאשר כל שנה אנו מגדלים דגן ועל כך יש לו מחיר אקולוגי נמוך בהשוואה לחומרי בניה אחרים.

עכשיו לבנייה…

בלות קש הן לבני בידוד גדולות (40*50*80 ס”מ) שמניחים אותם בדיוק כמו שמניחים לבנים מאבן. קל מאוד להניחן ולחברן יחד. חשוב מאוד להניחן על יסודות יציבים ועמידים באופן מוחלט לנימיות של לחות מהאדמה, כיוון שלחות, ולו המינימלית ביותר, יכולה להתחיל ריקבון בבלות. זהו אותו העיקרון כמו בבניה מבוץ ל”נעליים טובות”, אך מכיוון שהחומר הוא קש בלבד, אנו נוקטים במשנה זהירות. זהו שלב לפני שבלות הקש מטויחות בבוץ. כאשר הבוץ מתייבש הוא מחזק את הקיר וגורם לקיר להיות חסין אש.
נוסף על כך, במבנה מבוץ עלינו לבנות “כובע טוב” (גג) כדי להגן עליו מגשמים שיזיקו למבנה. לחות אשר תיכנס למבנה זהו החיסרון הגדול של שיטה זו. יש לתת תשומת לב לפרטים אלו כאשר בונים מבנים מבאלות קש על אחת כמה וכמה, ובכל זאת בנייה מבלות קש קיימת גם בארצות בהן יש הרבה גשם.

אנשים לרוב שואלים האם בנייה מבלות קש זולה יותר מבניה מחומרים אחרים. התשובה היא כן ולא!.. אם מדובר בקבלן חיצוני כנראה שהמבנה לא יהיה יותר זול, וסביר להניח שיותר יקר אך בתכנון נכון, ההוצאות על חימום וקירור יהיו זולות בהרבה. כך שעם הזמן אנחנו נהנה מהוצאות נמוכות בחשבון החשמל ומחיים ב”בית טבעי ואקולוגי”. אם באפשרותך לבנות את חלק מהמבנה או אפילו את רובו בעצמך, בעזרת חברים, משפחה או אנשים הרוצים להתנסות בבניה מסוג זה לפני שהם עושים אחד משלהם דבר זה יכול להוריד משמעותית את הוצאות הבניה.

בקיבוץ לוטן התנסינו מספר פרוייקטים בגדלים שונים ועירבנו את הקהילה לתהליך הבניה. זהו מראה מדהים לראות גברים, נשים וילדים עובדים יחדיו באתר בניה.

הרחבת בית ע"י בלות קש - קיבוץ לוטן, שימו לב! בלות קש על הגג לבידוד

הרחבת בית ע”י בלות קש – קיבוץ לוטן, שימו לב! בלות קש על הגג לבידוד

 

מבנה מבאלות, קיר פנימי

מבנה מבאלות, קיר פנימי

 

בקתת באלות קש מוכנה

בקתת באלות קש מוכנה

המשרד לאנרגיה בארה”ב טוען ש”מבנים צורכים 40% מתצרוכת האנרגיה העולמית ו40% מהמשאבים הטבעיים”, מה שצריך להדליק נורת אזהרה – אנו צריכים לחשוב מחדש על הדרך בה אנו בונים את בתינו.
עם שינוי האקלים ושיא תפוקת הנפט אשר נעשים משמעותיים יותר ויותר אני חושב שלבנייה בבאלות קש יהיה תפקיד משמעותי בעתיד הקרוב של כולנו.

שלבי בניה שונים במבנה כנסים וסמינרים באקו כיף - קיבוץ לוטן

שלבי בניה שונים במבנה כנסים וסמינרים באקו כיף – קיבוץ לוטן

שלבי בניה שונים במבנה כנסים וסמינרים באקו כיף - קיבוץ לוטן

שלבי בניה שונים במבנה כנסים וסמינרים באקו כיף - קיבוץ לוטן שלבי בניה שונים במבנה כנסים וסמינרים באקו כיף - קיבוץ לוטן שלבי בניה שונים במבנה כנסים וסמינרים באקו כיף - קיבוץ לוטן

ארגוני סיוע כמו “בונים ללא גבולות” (Builders Without Borders) ו”איכלוס לאנושות” (Habitat for Humanity) משתמשים בטכניקת הבנייה בבאלות קש בכל רחבי העולם כדי לעזור לאנשים שאיבדו את בתיהם באזורי עוני, אקלים קיצוני ומוכי אסונות טבע.

אני מעז לומר – בנייה בבאלות קש יכולה לעזור להציל את העולם.
בחודש הבא נתבונן על בנייה מעשית ביתר פרטים.

לתוכן זה נכתבו 18 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן