מחברת בסגנון אישי

יצירה ושימוש חוזר

בסדרת המדריכים ”חוזרים עם הקיימות לבצפר” שאעלה בשבועות הקרובים, אציג כל מיני רעיונות לדברים כייפים שאפשר לעשות עם הילדים והילדות כהכנה לשנת הלימודים החדשה. אמנם יש עוד חודש וחצי עד שנחזור לספסל הלימודים, אבל אלו גם רעיונות לתעסוקה בימי החופש הארוכים.

הקדמה

בשלוש השנים האחרונות בהן אני סטודנטית לחינוך והוראה נזכרתי כמה בצפר הוא גוף לא מקיים. זה לא היה שוק גדול עבורי, כי גם אני עברתי במערכת הזאת, אבל בהחלט קיוויתי שהשתנה דבר או שניים. אמנם בתי הספר הולכים ונהיים ירוקים יותר ואפילו יש כבר תקן לבית ספר ירוק, אבל בדרך כלל זה נוגע רק לאלמנטים שהגוף הגדול עושה ומעט מאוד להיבטים של מה כל תלמיד ותלמידה יכולים לעשות.

בסדרת המדריכים “חוזרים עם הקיימות לבצפר” שאעלה בשבועות הקרובים, אציג כל מיני רעיונות לדברים כייפים שאפשר לעשות עם הילדים והילדות כהכנה לשנת הלימודים החדשה. אמנם יש עוד חודש וחצי עד שנחזור לספסל הלימודים, אבל אלו גם רעיונות לתעסוקה בימי החופש הארוכים.

במדריך הראשון אסביר כיצד להכין מחברת בסגנון אישי. גודלה של המחברת שנכין במדריך הוא A5 (חצי A4), אבל אפשר להכין גם מחברות גדולות או קטנות יותר, כפי שתראו בתמונות.

הכנת דפי המחברת

עליכם להצטייד בדפי A4 שהודפס עליהם מצד אחד, כמחצית ממספר הדפים שאתם מעוניינים שהמחברת תכיל.

דפדוף לפני שידוךיש לקפל את הדפים לחצי כך שהצד המודפס פונה פנימה (מה שנקרא קיפול ספר בשפת האוריגמי). המלצה שלי היא לשים כמה דפים (עד חמישה) אחד על השני ולקפל אותם יחד ואז לעבור על כל אחד בנפרד ולחזק את הקיפול, זה מזרז את התהליך.

כאשר קיפלנו את כל הדפים יש לסדר אותם בערימה כך שהצד הסגור מופנה לכיוון אחד והצד הפתוח מופנה לכיוון שני.

דפדוף אחרי שידוך
בשלב זה נבדוק את הסיבולת של השדכן שלנו וננסה לחבר כמה שיותר דפים מצדם הפתוח – שידוך אחד למעלה ושידוך אחד למטה. בצורה כזאת כל דף נייר בודד הופך להיות “שני עמודים” במחברת שלנו.

 

קבוצות הדפים לפני החיבור ביניהן

 

כאשר כל קבוצות הדפים מוכנות, נחבר ביניהן על ידי שידוך נוסף באמצע. לוקחים שתי קבוצות דפים ומשדכים את הדפים הראשונים שלהם אחד לשני – יווצר מעין אקורדיון של קבוצות הדפים.

 

איך מחברים את קבוצות הדפים יחד

שדכן החלומות...

 

 

 

 

• הערה: כאשר הכנתי את המחברת הראשונה שלי הלכתי לבית דפוס, ונעזרת בשדכן שלהם שיכול לשדך יחד מאות דפים זה מאוד מקל. בנות אחרות מהכיתה שלי שידכו בעזרת שדכן ענקי שנמצא בסדנא במכללה (כמו זה בתמונה למעלה). אז אם אתן יכולות לשים את היד על שדכן ענקי באמת תדעו שזה מאוד מקל על עניין ומחזק את המחברת.

כדי לחזק את החיבור בין כל הקבוצות נצמיד אותן יחד בעזרת איזולירבנד: נדביק אותו לדף הראשון, נקיף את כל הדפים ונדביק לדף האחרון.

דגש: חשוב לדחוף את כל הדפים כלפי האיזולירבנד שהם יישארו בקו אחיד ויהיו צמודים.

זה לא תמיד יוצא לגמרי ישר אבל זה הופך המחברת להרבה יותר גמישה ומיוחדת.

חיזוק בעזרת איזולירבנדחיזוק בעזרת איזולירבנד 2

 

 

 

 

הכנת הכריכה

לשם הכנת הכריכה צריך קרטון, אני מעדיפה להשתמש בקופסאות של מוצרים שהקרטון להם דק יותר, אבל אפשר כמובן להשתמש גם בקרטונים עבים של ארגזים.

נתחיל בכך שנחתוך שתי חתיכות מהקרטון בגודל של המחברת שהכנו בעזרת מספריים או סכין יפנית. אפשר לסמן על הקרטון את קו המתאר של המחברת ואז לגזור לפי הסימון.

נשרטט את מתאר המחברת על גביי הקרטוןמתאר שני צדי הכריכה על גבי הקרטון

 

 

 

 

כאשר שתי החתיכות מוכנות נשים אותן משני צידי המחברת כמו סנדוויץ’ טוב.

בשלב זה יש כמה אפשרויות:

  • אפשר שהצד החום יהיה בחוץ אם אתן מעוניינות שהמחברת תהיה חומה מבחוץ ולא איכפת לכן לראות את הכיתוב על המוצר שהיה בתוך הקופסא.
  • אפשר שהצד של הכיתוב יהיה בחוץ אם אתן מעוניינות שזאת תהיה העטיפה.
  • לשים את הצד עם הכיתוב בחוץ אם אתן מתכננות לעטוף את המחברת ולהימנע מפרסומת ב100%.

רגע לפני שמחבריםנסדר את הכריכה ואת הדפים בקו ישר

 

 

 

 

עוד פעם ניישר את המחברת יחד עם שתי חתיכות הקרטון וכמו שחיברנו את הדפים עם איזולירבנד נחזור על הפעולה שוב בין הדפים וחתיכות הקרטון. במקרה הזה האיזולירבנד מאפשר את הגמישות של הכריכה ומקל על המעבר בין הדפים.

נפתח את המחברת – עכשיו צריך לחבר את הדף הראשון לכריכה. נעשה זאת בעזרת האיזולירבנד. נדביק איזולירבנד כך שחצי מן הפס יושב על הקרטון וחצי על הדף הראשון.

כך נעשה גם בין הדף האחרון לחתיכת הקרטון השניה.

הכריכה והדפים מחובריםחיבור החלק הפנימי של הכריכה למחברת

 

 

 

 

תוספת חיזוק של דפי המחברת: עכשיו שיש כריכה, נפתח את המחברת במקומות ששתי קבוצות דפים נפגשות ונדביק בסלוטייפ לבן את הדף הראשון והדף האחרון בכל קבוצת דפים כמו שחיברנו בין הכריכה לדפים. החיבור הנוסף עוזר לשמור את קבוצות הדפים מחוברות.

הכנת העטיפה

גם פה יש כמה אפשרויות:

  • בלי עטיפה – במחברת הראשונה שהכנתי לא עשיתי עטיפה ואני פשוט מקשקשת עליה. זאת יכולה להיות אופציה טובה אם מכינים את המחברת עם ילדים – הם יכולים לצייר עליה ציור ולהדביק מדבקות.
  • עטיפה מנייר – אפשר לבחור פוסטר או תמונה יפה מעיתון ולהדביק על המחברת.
  • עטיפה מבד – לוקחים חתיכת בד מעט גדולה יותר מהמחברת או שגוזרים בד כך שהוא יוצר מסביב למחברת היקף מסגרת של 2-3 ס”מ. מחברים את הבד בעזרת דבק לבד או דבק רב תכליתי. שמים דבק על הקרטון ומצמידים אליו את הבד ולוחצים קצת כדי שהם יתפסו זה בזאת.

נניח את המחברת על גבי הבדהבד והמחברת מודבקים להם יחדיוטדאם!

 

 

 

 

  • נדביק טפט על הקרטון – לי במקרה היה טפט ממשהו שעשיתי פעם. אין ספק שזאת דרך פחות מועדפת אם צריך לקנות אותו במיוחד.

אפשרויות שונות לעטיפה

פה ניתן לראות את שלושת המחברות שעשיתי (מימין לשמאל):

• פנקס A6 שעטוף בשאריות טפט שהיו לי בבית.

• מחברת A4 עטופה בבד מחולצה ישנה.

• מחברת A4 שהשארתי בלי עטיפה ואני פשוט מקשקשת עליה להנאתי.

שידרוגים אפשריים

  • אפשר לחבר בעזרת דבק חם קליפס לפתקים או לעט.
  • סוגר למחברת- בעזרת דבק חם או סופר גלו נדביק לולאת גומי לצד האחורי של המחברת ולצידה הקדמי נדביק פקק שעם שחתכנו לפי החשק.
  • סימניה מסרט שמחברים עם דבק או עם שדכן לכריכה.
  •  מעטפה לאסוף פתקים או דפים שהמורה מחלקת.

מחברת עם קליפס וסוגר

תוספת סימניה

 

 

 

 

 

אשמח לשמוע על עוד רעיונות!

תודה לכל ילדות הכיתה שעזרו בהכנה ונתנו פתרונות לכל הבעיות שצצו!

 

לתוכן זה נכתבו 16 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן