על רשתות זבובים ושאר מזיקים

תיקונים ושיפוצים

יש כמה סיבות טובות לפתוח חלונות בעונה החמה: אוורור לילה לצינון המסה התרמית של המבנה בעונות המעבר, לכידת בריזה מזדמנת והכנסת אוויר צח. אמה-מה (או אליה וקוץ בה), בעונה זו רוחש האוויר במעופפים למיניהם השותים את דמנו. בואו נקרא להם זבובים (יסלחו לי חכמי הביולוגיה היודעים להבחין בין יתושה נקבה מוצצת דם לבין בעלה הצמחוני, זבוב האנופלס מביצות העליה השניה, יתוש הנמר האסיאתי שהגיע לאחרונה לארץ, ויתר קרוביהם).

יש כמה סיבות טובות לפתוח חלונות בעונה החמה: אוורור לילה לצינון המסה התרמית של המבנה בעונות המעבר, לכידת בריזה מזדמנת והכנסת אוויר צח.

אמה-מה (או אליה וקוץ בה), בעונה זו רוחש האוויר במעופפים למיניהם השותים את דמנו. בואו נקרא להם זבובים (יסלחו לי חכמי הביולוגיה היודעים להבחין בין יתושה נקבה מוצצת דם לבין בעלה הצמחוני, זבוב האנופלס מביצות העליה השניה, יתוש הנמר האסיאתי שהגיע לאחרונה לארץ, ויתר קרוביהם).

ראשית הנה דוגמא לחלון מסודר. החלון הוא חלון אלומיניום “כנף על כנף” משובח עם זיגוג כפול ומרווח אוויר גדול, שהותקן בחדרי הילדים בשיפוץ האחרון. על שתי מסילות נעות שתי כנפיים. פתיחת כנף אחת תסתיר את השניה כך שמחצית החלון תמיד תהיה סגורה. החלון הוזמן מראש עם מסילה שלישית, ועליה כנף נוספת עם רשת במקום זכוכית. יש מקרים בהם ניתן להוסיף מסילה וכנף גם לאחר ההתקנה. מניסיון, התוצאה פחות טובה.

שלוש כנפיים, שתיים לחלונות, אחת לרשתלחלון אחר בביתנו כבר לא ניתן היה להוסיף מסילה ולכן בחרנו ברשת נגללת. המוצר מסורבל לשימוש, בעייתי ויקר עד בלתי אפשרי לתיקון. לחלון אלומיניום אחר שקיבלנו עם הדירה יש 3 כנפיים על 3 מסילות, ולו הוספנו כנף רשת נוספת על אחת המסילות. לדלת בין המטבח למרפסת הזמנו “וילון” רשת, עדיין לא הרכבנו אותו.

ענייננו פה בפתרונות “עשה זאת בעצמך”. ונתחיל בכמה הערות כלליות:

לתפקוד סביר ולמתן אפשרות לנקות ולתקן, רצוי שהמסגרת תהיה פריקה.

אם ניתן לגשת לחלון מבחוץ, מומלץ לתכנן מסגרת גדולה יותר מאשר הפתח. כך נקבל גמישות במידות ולא נצטרך לעבוד ברמת דיוק של נגר אומן.

הכלים הדרושים: סרט מדידה, עיפרון, זווית נגרים, מסור גב ידני, שבלונה לניסור, שתי קליבות קטנות, אקדח סיכות, מספריים, מברג\מברגה, מקדחה, ראשי מקדח לעץ בקטרים 8 ו- 3 מ”מ.

החומרים: קרש עץ “לטה” בחתך 2/5 ס”מ, 5 ש”ח למ'”א, רשת זבובים פשוטה, כ- 7 ₪ למ”ר, ברגים, דיבלים אם צריך, סרט ספוג דביק אם צריך.

ראשית נמדוד את הפתח ונסמן בעיפרון על הקרש. נסמן את קו החיתוך במדויק בעזרת זוית נגרים.

נחתוך בקו ישר, כאן בדוגמא עם שבלונה לחיתוך ומסור ידני.

להכנת המסגרת להרכבה, נקדח ראשית חור בקוטר 8 מ”מ לשם שיקוע ראש הבורג.

ובתוכו חור מוביל בקוטר 3 מ”מ לבורג עצמו.

כעת נקבע את המסגרת לשולחן ונבריג את הברגים.

השלב הבא הוא צביעה בפוליאור\אוניאור ודומיהם בגוון הרצוי. “צבעי שמן” אלה התקדמו לאחרונה, ניתן ורצוי לקנות את הגרסה על בסיס מים ולא על בסיס טרפנטין – קל יותר לעבודה ולניקוי, לגוון יכולים לקרות דברים עם הזמן, אבל הוא לא יצהיב.

כאן תלינו את המסגרות על חוט באוויר, כדי להספיק לצבוע את שני הצדדים ביום אחד. לא נוח לעבודה אבל הספקנו.

להתקנת הרשת, נניח את המסגרת על שולחן או על הרצפה, נכסה ברשת ונחתוך למידה.  נהדק בסיכה אחת במרכז אחת הצלעות, נמתח ונהדק במרכז הצלע הנגדית. שתי הצלעות הנותרות תטופלנה באותו אופן, ואחר כך הסדר פחות חשוב אבל צריך להקפיד על מתיחה.

הנה אחת המסגרות מצידה הפנימי ה”יפה”:

מסגרת זו הותאמה במדויק למסילת חלון עץ. למילוי המרווח הקטן שנותר הודבק סרט ספוג. ראו הכנסה עדינה של המסגרת למקומה לאחר פירוק אחת מכנפי חלון העץ. אגב המחיר היה אי יכולת להזיז את כנף החלון השמאלית החולקת את המסילה. בכל עניין המחייב לגשת אל מחוץ לחלון, יש צורך לפרק את הכנף הימנית ואחריה את כנף הרשת:

אגב ספוגים, המסגרות אותן ראינו מקודם הותקנו מחוץ לחלון חדר האמבטיה של הילדים, על קיר לא ממש ישר כך שנדרשו ספוגים גם בין המסגרת לקיר. ראו לפני ההדבקה 3 חומרים אפשריים:

  1. סרט ספוג דביק לבן (מצהיב תוך ימים מחשיפתו לאוויר). מגיע ברוחב ובעובי של 5 מ”מ וניתן ללחיצה עד עובי  פחות ממ”מ אחד. יתרונו בגמישותו, במחירו הנמוך ובאפשרות להשיג אותו בכל טמבוריה. סביר שיתקלף כשתורידו את הרשת לניקוי.
  2. פרופיל פלסטי דביק גמיש בחתך “P”, יקר יותר, קשה יותר להשגה, פחות ניתן לדחיסה.
  3. סרט קומפריבנד אפור דביק ברוחב 2-3 ס”מ ובעובי 2-3 מ”מ. חומר מקצועי, אחיו הרזה של סרט הבידוד שמניחים מתחת למסילות וניצבים של קירות גבס. פחות ניתן לדחיסה. עמיד יותר לאורך זמן ומתאים למקום בו מחברים מסגרת למסגרת מקבילה או לקיר ישר.
בתמונה זו ניתן לראות את צידה החיצוני של הרשת, אותו רק הציפורים והזבובים רואים. בהזדמנות הראשונה אניח ידי על מספריים ארוכות וכבדות של סוחרי בדים, לסיוע בחיתוכים ישרים יותר.

המסגרת בתמונה הבאה הוזמנה מנגר, עשויה פרופיל המיועד במקור למסגרת תמונה, במידות 1/3 ס”מ עם מגרעת לרשת. שימו לב לחיתוך “גרונג” בפינות ולחיבור הפינות בסיכות. חיבור המסגרת למשקוף החלון נעשה מבחוץ, בעזרת שני ברגים:

וסיפור על רשת מסוג אחר: כאשר שכנו משרדי מפלגת התנועה הירוקה במשרד המיתולוגי בשכונת התקווה, גילה סקר של הקואופרטיב לאנרגיות מתחדשות כי בקומת הגלריה חלונות במיקום אידיאלי לאוורור לילה לשם חיסכון במיזוג. כשחקרנו התגלתה בעיה מקורית שמנעה אוורור לילה של המשרדים, ראו הכתוב על השלט:

גיחה קטנה לחנות חומרי הבנין הסמוכה, עשרים ומשהו ש”ח לרשת פלסטית ושקית אזיקונים, ושלום לחתולים:

 

לתוכן זה נכתבו 33 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן