עשרת הדברות לז(ה)בלן (מחפש זבל)

יצירה ושימוש חוזר

גם אם לא יגיע (מהר) היום בו אנחנו נסתובב במזבלות עם עגלות סופר, ונלך מכות על קפיצים של מזרון ישן או על כמה קרשים שעוד לא התפוררו לגמרי, ככל הנראה הפסולת שלנו הולכת ומתייקרת. אז לקראת המעבר לעידן החדש, אני מציג בפניכם את עשרת הדברות לז(ה)בלן.

בביקור האחרון שלי בארגנטינה, בכל פעם שעמדתי לתדלק נעמדתי מאחורי טור רכבים. בפעם הראשונה זה הפתיע אותי. כששאלתי, ענו לי שיש מספיק דלק רק למשאבה אחת. פעמים אחרות תחנות דלק כלל לא עבדה עקב המחסור. ואנחנו מדברים על ערים גדולות, לא על כפרים נידחים. רוב הארגנטינאים שדיברתי איתם דיברו על משברים פוליטיים והמצב הכלכלי. עכשיו אנחנו רואים את מחיר הנפט עולה ועולה גם אצלנו, ואנשים תופסים את הראש, וכועסים על הממשלה, על התאגידים, ועל הימנים/שמאלנים/חרדים/אתיופים/אשכנזים/רוסים/מתנחלים/שרים/בנקים/השלם את החסר. אני? אצלי הדמיון האפוקליפטי התחיל להשתולל…

אבל לא צריך להחזיק בתפיסה האפוקליפטית של מחסור, שמתארת את העתיד המתקרב כתסריט חלופי לסרט מקס הזועם, כדי לראות את ההתכנות העתידית של מחסור הולך וגדל בכל המשאבים תלויי הנפט, שזה בעצם אומר… הכל – כל המשאבים שאנחנו כל-כך רגילים אליהם היום.

אז גם אם לא יגיע (מהר) היום בו אנחנו נסתובב במזבלות עם עגלות סופר, ונלך מכות על קפיצים של מזרון ישן או על כמה קרשים שעוד לא התפוררו לגמרי, ככל הנראה הפסולת שלנו הולכת ומתייקרת. ראינו את זה עם העלייה הזמנית של מחירי הברזל בזמן ההכנות לאולימפיאדה הקודמת, ועוד נמשיך לראות.

ובנתיים, כשמחיר הזבל עולה, התמונות הללו יהיו דבר יותר שבשגרה, גם אצלנו. ובמציאות לא תמיד יהיה לזה פסקול במקצב מרקיד שכזה.

 

אז לקראת המעבר לעידן החדש, אני מציג בפניכם את עשרת הדברות לז(ה)בלן. מה זה ז(ה)בלן? מחפש הזבל, שמודע לכך שזבל הוא זהב. על כן, אמור/י ז(ה)בל, ולא זבל.

הדברות כתובות בלשון זכר, אך פונות לשני המינים.

  1. אל תאגור – אגירה היא סוג של זיהום, ומה שקורה לזיהום שמצטבר, שבסופו של דבר צריך לעשות התערבות, ואז הכל יחזור למזבלה בבת אחת וחבל על כל הזמן והאנרגיה שהשקעת בז(ה)בל עד עתה. עדיף מראש לא לאגור ולהתכונן מבעוד מועד (ראה דברה 2). כמובן שלכל דברה יש את היוצא מן הדברה, כשאתה מוצא משהו יקר ערך, לעיתים הערך עולה על הסכנה שבזיהום.
  2. התכונן מבעוד מועד – תחליט על פרוייקט רלוונטי עבורך, ואז תתחיל לאסוף זבל אליו, בצורה מיועדת. בתכנון נכון, אפשר להקטין את האפשרות לזיהום (ראה דברה 1), אם מתכוננים מספיק מראש ואוספים בצורה מיועדת. עדיף, בפרוייקטים גדולים בנפח ובזמן העבודה, להתכונן כל פעם עבור לא יותר משניים שלושה פרוייקטים, והראשון שכל החומרים יאספו אליו יהיה הראשון להתממש. הכל תלוי, כמובן, גם בנפח האיחסון הזמני של הז(ה)בל שזמין לך.
  3. השתמש כראוי – זכור שגם ז(ה)בל אפשר להשחית, ועדיף להשתמש במשטח בפרויקט שדורש משטחים, ובעצים בפרוייקט שדורש עצים, מאשר לפרק משטח לפרוייקט שדורש עצים.
  4. תמיד שא עמך חבל/גגון/עגלה – לעולם לא תוכל לנחש מראש את הסיטואציות בהן תפגוש ז(ה)בל איכותי – לא מתי ולא היכן. הייה מוכן לבאות, עם האמצעים הכשרים ביותר המתאימים ליכולותייך עם התחשבות מחמירה במשאבים – להסתובב לכל מקום עם עגלה רתומה לרכב זה בהחלט נחשב להוצאת משאבים מיותרת, אך לשים את הגגון בתא-המטען ובכל מקרה שהוא שתמיד יהיה חבל ברכב. עגלת סופר לטווחים קצרים יכולה להיות מאוד שימושית, על אף המראה ההומלסי שהיא מקנה לנוהג בה.
  5. הכר את מזבלותייך – עברת לבית חדש? זהה את המז(ה)בלות הקרובות למקום מגורייך, כך שתוכל לבקר בהן על הדרך, כשאתה נוסע מפה לשם, בחיפוש אחר ז(ה)בל חדש. בנוסף, בדרך כלל לכל מז(ה)בלה יש את אופי הז(ה)בל שלה – פסולת חקלאית, פסולת בניין, פסולת ביתית, אלקטרונית ועוד… זהו מידע שחוסך זמן ומשאבים.
  6. דע את גבולותייך – לפעמים דברים שנראים כז(ה)בל הם אמנם ז(ה)בל, אך מישהו בדיוק כמוך אסף אותם. ז(ה)בלנים ילכו ויתרבו ככל שהמשבר (כלכלי – סביבתי) יחריף, ועל כן צריך לדעת לכבד את אחיך לשבט. הם מתאמצים בדיוק כמוך. כשהז(ה)בל מסודר יפה למדי, כנראה שיש בסביבה מישהו שזקוק לו/ שומר עליו.
  7. המנע מסכנה מיותרתהמנע מסכנה מיותרת – כשנמצאים במצב של חיפוש ז(ה)בל, תשומת הלב למה שמתרחש מסביב מתחלקת עם העיניים שתרות אחר משטחים או ברזל זרוק. זהו מצב מסוכן תוך כדי נסיעה בכל כלי רכב, בפרט ברכב ממונע. שנית, לכלי הרכב שלנו (הממונעים ואלו שאינם) יש מגבלות נסיעה, והן לא רק עלולות לגרום נזק לכלי הרכב, אלא גם לנוהג ברכב ולעוברי אורח תמימים. יש להזהר מחריגות מסוכנות ולהפעיל שיקול דעת מחמיר בעת ההעמסה.
  8. אל תסע לשווא – לחפש זבל ולהסתובב רחוק ברכב כדי למצוא ז(ה)בל אך לבזבז הרבה דלק תוך כדי החיפוש זה חטא למטרה. לעיתים אי אפשר להמנע ממנה כי אתה תקוע עם פרוייקט באמצע (לכן כדאי להתכונן מראש – דברה 2), ואז כדאי גם להכיר את מז(ה)בלותייך מבעוד מועד (דברה 6), אך תמיד צריך לזכור שבקלות פרוייקט שהתחיל מתוך רצון להקטין את הנזק הסביבתי – באמצעות שימוש חוזר, הקטנת צריכה, והקנת פסולת – יכול להפוך להיות בסיכום הכללי נזק סביבתי חדש, לא מתוכנן.
  9. צור יחסי גומלין – בכלל יחסי גומלין זאת גישה טובה לחיים, ובז(ה)בלנות בפרט. גלה את בעלי העסקים בסביבתך הקרובה, צור עימם קשר, ולמד את הז(ה)בל שהם מייצרים. פעמים רבות הם ישמחו לתת לך את הז(ה)בל שלהם, ולעיתים אפילו ישמחו להביא אותו עד אליך ללא עלות (בהנחה שאתה זקוק לכמויות הרציניות שהם מייצרים). לא לשכוח שהזבל של מישהו אחד הוא הז(ה)בל של מישהו אחר, וגם שכשמדובר בכמויות גדולות, בעלי עסקים משלמים כסף על פינוי ז(ה)בל שכזה, כך שגם להם יש אינטרס ליצור איתך יחסי גומלין.
  10. אל תשכח: זבל הוא ז(ה)בל – אם הגיע לידייך ז(ה)בל, בין אם על ידי מישהו אחר או שאספת אותו בעצמך, ועכשיו אתה מגלה שאתה לא  זקוק לו, חפש לו בעלים חדשים. הייה אקטיבי בעניין זה, וזכור שאם אתה היית משתמש בז(ה)בל המדובר בהנחה שהיה לך מה לעשות איתו, תוכל למצוא מישהו שרואה בז(ה)בל שלך חיוני לפרוייקט שלו. בכל מקרה, עשה כל מה שתוכל כדי למנוע חזרה של ז(ה)בל למז(ה)בלה.

ולסיום, ממ קטן שיצרתי בעקבות ההכנות למאמר זה. יענו בדיחה אפוקליפטית אנטי-צרכנית שכזו. אותי זה הצחיק, בכל אופן.

עגלת סופר - רכב המנהלים שתצטרך להתפשר עליו

יש לכם עוד דברות להוסיף? זה לא חייב להיות עשר! שתפו בתגובות…

לתוכן זה נכתבו 8 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן