סוף עונת התפוזים

גינון וחקלאות

אלו מאיתנו שממש אוכלים את הפירות של עצי ההדר שלהם, זאת בערך התקופה שבה כבר אי אפשר להגיע – גם לא עם סולם – אל הפירות שבראש העץ. מכשיר נחמד שבניתי בעצמי כדי להתגבר על הבעיה הזו בקנה מידה הביתי.

קצת גבוה אז מוותרים?

אלו מאיתנו שממש אוכלים את הפירות של עצי ההדר שלהם (אם תכנסו למושב ממוצע בשפלה, בשרון או בעמקים, ותראו שפע אדיר שיושב על העצים ופשוט נזרק – מעטים מנצלים העצים שלהם), זאת בערך התקופה שבה כבר אי אפשר להגיע – גם לא עם סולם –  אל הפירות שבראש העץ. לאורך החודשיים האחרונים אני קוטף שלושה-חמישה תפוזים (הם די קטנים, כי העץ לא מושקה ממים שפירים) לארוחת הבוקר, אך גם אני עוד מצליח לטפס על העץ (או על סולם) ולהגיע לתפוזים הנכספים, כל התהליך לוקח לי לא מעט זמן. כדי לנצל את הפירות עד תומם, ובלי להסתכן, החלטתי לממש רעיון שכבר היה לי מזמן למכשיר פשוט שיוכל לפשט את הקטיף. והרי הוא לפניכם.

האבטיפוס

לאבא שלי יש מן מזמרה ארוכה שמורכבת על מוט ארוך ובעזרת משיכה בחבל מפעילים את המזמרה. הרעיון נחמד אבל הבעיה היא שהמכשיר די כבד, והפירות בסופו של דבר נופלים על הרצפה מגובה הצמרת, מה שיכול לפוצץ את הפרי אם הוא בשל. אני החלטתי שאני רוצה להוביל את הפרי בבטחה עד ליד שלי. זה היה העקרון המנחה.

בעצם מדובר בדו-שן גדול, שאותו מכוונים מעל התפוז. הדו-שן הזה מחובר לצינור ביוב ארוך (אם אתם מזועזעים מלחפש צינור ביוב בזבל לצורך זה, אתם יכולים לקנות חדש – זה גם מה שאני החלטתי לעשות) ושאני מחזיק בצינור, מכוון את הדו-שן לתפוז מסויים ומושך, התפוז נופל לאורך צינור הביוב, ומגיע ליד שלי, או בגירסה הבאה – לשק איסוף שאולי צמוד לי למתניים, או משהו כזה.

חיתוך ראש הצינור

בקצה צינור הביוב יש לחתוך, לאורך 8-10 סנטימטר חצי מהיקף הצינור. החיתוך הזה יאפשר לכוון את התפוז לתוך הצינור בקלות יתרה.

צינור ביוב 3 צול באורך 3 מטר - ככה זה מגיע מהחנותשרטוט של החתך שעלינו לעשות בצינורבאנד הברזל, ושני הריישים שהולכים להיות הדו-שן המאולתר

הדו-שן המאולתר

פיסת הפלסטיק שחתכתי משפת קופסת הטחינה הריקההמכשיר הקוטף מוכן לפעולההדו-שן המאולתר שלי מורכב משני “ריישים” של מדף קטן, המחוברים לצינור באמצעות “באנד” ברזל מתכוונן. על מנת לשמור את המרווח בין שני הריישים, חתכתי חתיכת פלסטיק קשיח מהשפה של קופסת טחינה ריקה, וחיברתי שתי רצועות כאלו באמצעות ברגים לחורים של הריישים (שלא היה צריך לקדוח אותם כי הם קיימים כבר מראש). הפלסטיק הקשיח מונע משני הריישים להיסגר, כך שהענף הקטן שמחזיק את התפוז יוכל להכנס בין השניים, ומצד שני לא מאפשר להם להתרחק מדי.

זהו, אנחנו מוכנים לעבודה.

נסיעת מבחן

 

מסקנות

  • צינור 3 צול יהיה קטן מדי לרוב הפירות. עדיפות ל5-6 צול. אז הוא אולי יהיה יותר כבד אבל כדאי לבדוק.
  • אם רוצים ממש לעבוד במהירות, כדי להשתמש במכשיר לקטיף בקנה מידה רחב (לדעתי זה ייתכן שהוא יהיה ממש יעיל בגירסאות הבאות) צריך ליצור מצב שבו הפירות יורדים לצינור שרשורי שמחובר לתיק נישא או אפילו לעגלה קטנה נגררת ביד שהקוטף יכול לגרור יחד איתו.
  • כבר עכשיו הוא די יעיל לקטיף ביתי, אבל בשביל שמשהו כזה יהיה מסחרי או חצי-מסחרי צריך לשפר את התכנון.

לתוכן זה נכתבו 5 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן