בוק לבמבוק

טכנולוגיה נאותה

השאיפה לשימוש במשאבים מתחדשים מניבה פתרונות רבים ומגוונים בתחום הבנייה, אם בחזרה אל החומרים המקומיים בהם בני כל מקום השתמשו לפני עידן הגלובליזציה, ואם ביצירת שילובים וחומרים חדשים. בטקורה רנדה (Takuara Renda) לקחו את הבמבוק כחומר בנייה שלב אחד קדימה.

קצת על Takuara Renda

בפאתי כפר ושמו ספוקאי, כארבע שעות נסיעה מאסונסיון, עיר הבירה של לפרגוואי, נמצאת Takuara Renda, פרוייקט פרמקלצ’ר פרטי בן 12 שנה שהפך לשם דבר בכל הקשור לגידול, טיפול ושימוש בבמבוק. בעל המקום, המנהל בפועל והמאסטר לבמבוק הוא איש חביב ושמו גיירמו, ובעת הביקור שלנו נכחו במקום עוד שני דיירים קבועים ואדם נוסף שהגיע דרך “חילופי סטונדטים” עם מרכז פרמקלצ’ר אחר בברזיל.

בית המלאכה בTakuara Renda

כל החברה (גיירמו מימין) מסיימים יום עבודה בבית של ניקו

 

 

 

 

שטח החווה (260 דונם) והאקלים הסובטרופי עד ממוזג, מאפשרים למיני במבוק רבים לצמוח בה, ולפי ספירה של גיירמו בחווה ישנם כ-40 מינים ומעלה של במבוק, מתוכם כ-20 מינים מקומיים לפרגוואי.

החווה מציגה מגוון מרשים של שימושים לבמבוק כחומר בנייה, ועל הדרך גם אספתי מעט טכניקה לעבודה עם הבמבוק. משתף אתכם.

דוגמאות לבנייה בבמבוק

בית ממנורה לפלורסנט, מנויילן לצורך שימוש חוץמריצה מבמבוק וחצי חבית פלסטיקעגלה מגלגלי אופניים ובמבוקלול תינוקות (מפורק)מתקן לתליית כוסות וצלחות לייבוש
עמדת שטיפת כליםמיטת יחידשירותי קומפוסט מקרניזים מסודרים בספירלהארגז לקומפוסטדלת כניסהמתקן לתליית כביסהקופסא לשמירת מזון מחרקים עם דלת פתוחהספסל ארוך ומקושטכיסא ילדים גבוהשרפרף גבוהקופסה לסכום - מכסה למעלהארון מטבחמנבטה לזרעים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ורק לצורך ההמחשה, גם בתים שלמים אפשר לבנות בבמבוק.

בקתה מבמבוקחלק מפנים בית הבמבוק

ניילון הבמבוק

מאוחר יותר, עמוד הבמבוק המנויילן עמוק בבורבסרטון הבא תוכלו לראות את ניקו מניילן קורת במבוק באמצעות בקבוקי פלסטיק 1.5 ליטר, ואדקח חום כלשהו כדי להשתמש בה כעמוד ליסודות של מבנה ולהפחית את הנזק מפני הלחות.

שימו לב בסוף הסרטון כיצד ניקו משתמש בתחתית של הבקבוק כדי לסגור את הבמבוק מכל הכיוונים.

 

פיצול במבוק לפרוסות

המכשיר הבא שנראה כמו מכשיר ענויים, הוא בעצם כלי מעניין על מנת לפצל במבוקים ארוכים למספר פרוסות. בול העץ נותן את המכה על הבמבוק, המוחזק בצורה מאוזנת וקצהו מונח על הסכין. המכה מפצלת את הבמבוק למספק חלקים לפי להבי הסכין (אפשר לשנות את מספר החלקים על ידי החלפת הסכין).

בול העץ דוחף את הבמבוק בחוזקה על הסכיןהסכין מפצל את הבמבוקים למספר חלקים לפי מספר הלהבים על הסכין, כמובן

 

 

 

מלחציים עגולים

כאן תוכלו לראות מלחציים מיוחדים לבמבוק, שבגלל צורתו העגולה, דורש שילחצו אותו מכל ההיקף בבת אחת ולא רק מנקודה אחת כמו שקורה במלחציים רגילים. המלחציים מורכבים משרשרת של אופנוע, עם בורג מתהדק בקצה שמהדק את השרשרת על הבמבוק. פשוט (ו)גאוני.

מלחציים לבמבוק משרשרת אופנייםמבט על המלחציים מהצד

 

 

 

קרניזים

ערימת קרניזים (במבוקים פתוחים למשטח)קרניז מבמבוק הוא בעצם אותו במבוק רק מוגש פרוס, ממנו ניתן לבנות משטחים דקים (כמו הקיר של מבנה שירותי הקומפוסט שלעיל). בקרניזים מטפלים במים ומלח יום יום במשך כמה שבועות (את הטיפול לא בצעתי בעצמי כך שאין לי עוד שום דבר חכם לומר עליו.

מבנה גיאודזי

כאן אפשר לראות כמה תמונות הבית של ניקו (ניקולס), אחד מדיירי החווה, שנמצא בתהליכי בנייה. הבית מתוכנן ככיפה גיאודזית (בעלת פאות קצת גדולות לטעמי, אבל קטונתי) המכוסה בגג קלאסי (בצורה V הפוך) שייבנה מקש מקומי בשיטות מסורתיות.

הבית של ניקו - כיפה גיאודזית עם תוספת גג קלאסי מעל - מבט מזרחיהבית של ניקו - כיפה גיאודזית עם תוספת גג קלאסי מעל - מבט מערביהבית של ניקו - כיפה גיאודזית עם תוספת גג קלאסי מעל - מבט דרומי

 

 

על מנת לייצר את הכוכב שבמרכז קודקוד הפינה הגיאודזית, בזווית הנכונה (הם משתמשים במבנה הגיאודזי במספר רב של מבנים ברחבי החווה ומחוצה לה), הם משתמשים בצלחת ברזל מגלוון בעובי 2 מילימטר שמעוכה כפרח לזווית הנכונה. הקימורים בצורת גל נותנים לצלחת את חוזקה, אותם הם יוצרים באמצעות מכשיר מעיכה כבד (שאין לי תמונה שלו). מחומר הגלם לצלחת מוכנה התהליך אורך כ-10 דקות.

צלחת ברזל מעוכה לתבנית מוכנה מראש, היוצרת פרח למחבר למבנה גיאודזי

 

סיכום

  • הבמבוק הוא חומר מעניין לעבוד איתו, ובהחלט יש לו לא מעט שימושים (כמו שניתן לראות בתמונות), ויש עוד הרבה לאן ללכת איתו.
  • עם זאת הבמבוק על שלל מיניו צורך הרבה מים בזמן הגידול כך שבאופן עקרוני הוא נפסל כחומר לבנייה לשימוש אינטנסיבי (ייתכן שלשימושים ספציפיים, ובמקרה שיש מים עודפים לגידול הבמבוק, כמובן שאפשרי, אך באופן עקרוני הבמבוק לא יכול להפוך לחומר בנייה בעל שימוש נרחב).
  • כן ראוי לציין את הדוגמא של Takura Renda בהקשר של התאמת הבנייה לחומרים המקומיים, ומכאן רק אפשר לקחת את הדוגמא אלינו, ולחזור להשתמש בחומרים המקומיים בבנייה, תוך כדי שכנוע של התעשייה הקונבנציונאלית יותר גם להפנים את המעבר.

לתוכן זה נכתבו 8 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן