הערכה של צריכת מים ביתית

פרמקלצ'ר

סוגיית המים בישראל היא אחת הסוגיות המדוברות ביותר בעת האחרונה. זאת בהתייחס לניהול משק המים במדינת ספר מדבר, וכן בהתייחס למאבקים הציבוריים המדוברים (מי יותר ומי פחות), כגון חוק המים האפורים, מס הבצורת ותכנית ההתפלה המפלצתית המועברת מתחת לשולחן הדיון הציבורי.
פעמים רבות אני מגלה (מחדש), בעת הרצאה או שיחה מקרית, שרוב הציבור פשוט אינו מודע לכמות המים הנצרכת בשימושים ביתיים יום יומיים.
במדריך זה נמפה את שימושי המים הביתיים לפי רמת הפתוגנים (חיידקים מחוללי מחלות), כמות המלח וכמות החומרים יוצאי הדופן בכל שימוש (חומרים פעילים שאינם סבון). בנוסף, ננסה למפות עבור כל שימוש את המורכבות הכרוכה בהשבת מים אפורים, כלומר עד כמה מורכב לשנות חלק מהצנרת בבית לצורך השבת מים אפורים במקרים בהם המבנה לא נבנה מלכתחילה לצורך כך. מידע נוסף על מערכות מים אפורים ניתן למצוא בין מדריכי “בידיים”.

הקדמה

  • ספרות רלוונטית: Growing an Oasis with Graywater
  • כל המספרים שיצוינו כאן הם ביחידות של ליטרים לאדם ליום אלא אם צוין אחרת. כדי לחשב את צריכת המים ליום של בית אשר מתגוררות בו מספר נפשות, יש להכפיל את הצריכה של אדם אחד ליום עבור שימוש ספציפי (למשל מקלחת) במספר הנפשות החיות בבית. כך נקבל צריכת מים יומית של בית עבור השימוש הספציפי הזה. אם רוצים לדעת צריכת מים כללית ליום של בית יש לחבר את צריכת המים של כל שימושי הבית.
  • מוצרי חשמל שצורכים מים בתפקודם ניתן למצוא בטווח רחב של צריכת מים (למשל, אפשר למצוא מכונות כביסה בטווח צריכת מים של בין 60 ל- 120 ליטר להפעלה). לפני שאתם קונים מכשיר חדש, נסו להבין מהמוכר (ועדיף מחוברת ההפעלה של המכשיר) מה היא צריכת המים שלו. נסו להכניס את צריכת המים לשיקולי הקנייה (אפשר לחשב זאת גם כלכלית מול מחיר המים לאורך שנות ההפעלה של המכשיר).
    לצורך הערכת החומרים השונים במים נגדיר שלושה סוגי סבונים:

    • סבון רגיל המכיל חומרים סינתטיים שאינם מתפרקים ואין לנו מספיק ידע על השפעתם הסביבתית בריכוזים גבוהים.
    • סבון “ידידותי לסביבה” (סבון “אקולוגי”) אשר החומרים שבו מתפרקים חזרה לחומרים שקיימים בטבע. אולם אין הכרח שסבון זה לא יוצר בעיות סביבתיות כיוון שריכוזי החומרים שבו שונים מאלו שיש בטבע. למשל, שני הסבונים לעיל יוצרים בעיה שנקראת “המלחת קרקע” – המלח בסבון איננו שמיש לצמחים, לא נשטף מהאדמה ולמעשה לאורך זמן משנה את אופי הקרקע.
    • הסבון האידאלי הוא סבון שקשה למצוא היום בשוק, ועוד יותר קשה למצוא במחיר סביר. החומרים שבו מתפרקים חזרה לחומרים שקיימים בטבע וגם נכנסים למעגל האורגני, כלומר צמחים יכולים להשתמש בהם לפעולותיהם. למשל, החלפת המלח נתרן במלח אשלגן בו בו צמחים יודעים להשתמש. הסבונים של ד”ר ברונר, מיובאים מארה”ב ועונים על ההגדרה שלעיל, אך מחירם בין 90 ל-100 ש”ח לליטר(!) בארץ.

 

שימושי מטבח – כיור ומדיח

1. כיור שטיפת כלים – כיור לשימושי מטבח בו שוטפים כלים מוערך בכ- 6-10 ליטרים. בנוסף לשטיפת הכלים שימושי הכיור הם : שטיפת מוצרי מזון, היגיינה ומי בישול.
רמת פתוגנים – גבוהה.
רמת מלחים – בינונית עד גבוהה.
רמת חומרים יוצאי דופן – תלוי בסבון.
מורכבות בהשבת מים אפורים – בינונית (כאשר הקיר עליו מורכב הכיור פונה אל הגינה, יש לחצוב יציאה דרך הקיר, שתהיה גבוהה ככל האפשר).
פתרון רדיקלי – כיור חוץ ישירות להשקייה
2. כיור ללא שטיפת כלים – כיור לשימושי מטבח בו לא שוטפים כלים מוערך בכ- 1.5-4 ליטרים.
רמת פתוגנים – נמוכה.
רמת מלחים – נמוכה.
רמת חומרים יוצאי דופן – נמוכה.
מורכבות בהשבת מים אפורים – כנ”ל.
פתרון רדיקלי – כיור חוץ ישירות להשקייה
3. מדיח כלים – מדיח כלים צורך בין 15 ל-35 ליטר מים בהפעלה (הכפילו בכמות ההפעלות היומית וחלקו במספר הנפשות בבית כדי לדעת כמה ליטר צורך אדם ליום בהפעלת המדיח).
רמת פתוגנים – גבוהה.
רמת מלחים – גבוהה מאוד (תלוי בסבון).
רמת חומרים יוצאי דופן– גבוהה (תלוי בסבון).
מורכבות בהשבת מים אפורים – רבה (בדרך כלל היציאה למדיח היא מאוד נמוכה. בשונה ממכונת הכביסה לרוב משאבת המדיח אינה חזקה מספיק כדי לדחוף את המים לגובה).
פתרון רדיקלי – כלים אכילים או מתכלים (שלא דורשים הרבה אנרגיה בייצור – נניח לאכול בעלי כרוב)

שירותים, מקלחת, אמבטיה

1. הדחת אסלה – הדחת אסלה חלקית (כשהמנגנון מאפשר הדחה כזו הידית הקצרה) צורכת 5 ליטרים. הדחת אסלה מלאה צורכת 9 ליטרים. אדם מדיח את האסלה בין 4 ל-7 הדחות ביום. בסה”כ זה יוצא בין 45-55 ליטר.
רמת פתוגנים – גבוהה מאוד (המים מוגדרים כמים שחורים).
רמת מלחים – אין.
רמת חומרים יוצאי דופן – אין.
מורכבות בהשבת מים אפורים – רבה (היציאה נמוכה ומופנית ישירות לביוב. על מנת לטפל במים ברמה נאותה דרושה יכולת סינון גבוהה, שקשה מאוד להגיע אליה במערכת מים אפורים ביתית, וגם היא אינה יעילה כלכלית).
פתרון רדיקלישירותי קומפוסט.
2. מקלחת – מקלחת ממוצעת צורכת כ-40 ליטרים.
רמת פתוגנים – זניחה.
רמת מלחים – נמוכה.
רמת חומרים יוצאי דופן – נמוכה.
מורכבות בהשבת מים אפורים – רבה (יציאה נמוכה לביוב. עבור מקלחות בקומה שנייה ניתן להוציא דרך הקיר ולהוריד לחצר באמצעות תכנון ועבודה מקצועית).
פתרון רדיקלי – מקלחת חוץ
3. אמבטיה – נפח אמבטיה הוא בין 220 ל-250 ליטר. כיוון שאמבטיה ממלאים קצת מעל האמצע כדי להשאיר מקום לאדם המתקלח, צריכת המים לאמבטיה אחת היא בין 120 ל-160 ליטר.
חומרים ומורכבות בהשבת מים אפורים – כמו מקלחת, ולעיתים קל יותר במעט, כשהאמבטיה גבוהה.
פתרון רדיקלי – מקלחת חוץ

כביסה

מכונת כביסה צורכת בין 60 ל-120 ליטר בהפעלה. איך יודעים בוודאות כשהיצרן לא מציין זאת? יש להפעיל את מכונת הכביסה ולמלא את המים שיוצאים מצינור הפלט לתוך מיכל. אז מחשבים את כמות המים לפי נפח המיכל.
רמת פתוגנים – נמוכה עד זניחה.
רמת מלחים – גבוהה (תלוי בסבון).
רמת חומרים יוצאי דופן – תלוי בסבון.
מורכבות בהשבת מים אפורים – מועטה. למכונות כביסה יש משאבה פנימית שדוחפת את המים בצינור היציאה. ניתן להרים את הצינור עד לגובה של מטר וחצי (לעתים יותר), והמכונה עדיין תצליח להוציא את המים החוצה (כמובן שכדאי לאשר זאת בניסוי לפני שמחליטים מה עושים עם המים). בדרך כלל אפשר להוציא כך את המים דרך חלון. ניתן לשער שהעומס על משאבת המכונה גדל (ואורך החיים שלה קצר) ככל שמרימים את צינור הפלט לגובה רב יותר.
פתרון רדיקלי– אגוזי כביסה כסבון – עם אגוזי סבון רמת המלחים היא אפסית!

סיכום

צריכת מים לאדם ליום בבית ממוצע היא כ-120-130 ליטר. כשמשתמשים במים אפורים להשקיית הגינה (וכדאי לחקור קצת מה היא הצורה הטובה ביותר לעשות זאת), אפשר להשתמש שוב בשני שליש מכמות הצריכה היומית. השליש הנותר הוא מי האסלה / מים שחורים אותם לא פשוט להשיב לשימוש מחדש באמצעים ביתיים.
ההצעה שלי, לרציניים בלבד, היא שירותים יבשים או בשמם בישראל: שירותי קומפוסט (ראו שירותי קומפוסט בתהליך).
הגברים שבינינו אשר רוצים לתרום את חלקם, יצטרכו ללכת קצת יותר רחוק אל השירותים (פיזית לא מנטלית) ולהטיל את מימיהם… בגינה, בכל פעם במקום אחר.

הערות:

  • טעות נפוצה היא לחשוב שמזגן צורך מים. המים הנפלטים מהמזגן הינם תוצר לוואי של פעולתו, הממצה מים מן הלחות שבאוויר. אם כן, מי מזגנים לא יצילו את בעיית מחסור המים – מי מזגנים הם מים יקרים מאוד אנרגטית. כלומר זו היא דרך מאוד לא יעילה להפקת מים.
  • לחץ גבוה לצורכי ניקיון – בברזי מקלחות ושירותים לחץ גבוה יחסוך מים. לחץ שכזה גם מנקה יותר טוב, וגם צורך פחות מים באותה יחידת זמן.
  • קשה מאוד לראות את התמונה השלמה לגבי צריכת המים. כדאי לא להתבלבל ולחשוב שבמדריך זה מסתכמת צריכת המים האישית. חלק ניכר מהמים שאתם צורכים הם המים שאתם לא רואים פיזית, המושקעים בגידול המזון אותו אתם אוכלים, בהפקת אנרגיה, בייצור מוצרי צריכה, בתחבורה ועוד.

לתוכן זה נכתבו 14 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן