מה היה לנו החודש – אוגוסט 2020

אוגוסט הוא אחד החודשים החמים ביותר של השנה בישראל.

ובכל זאת, בתחילת-אמצע אוגוסט 2020 ירד קצת גשם. כן, כן, חברים, עיניכם אינן מטעות אתכם, קראתם נכון – ירד גשם באוגוסט בישראל! לא גשם כבד, טפטוף נחמד שנמשך כמה דקות, אבל בחודש אוגוסט. זה כל כך הרשים אותנו, שהחלטנו להתחיל עם זה את מהדורת הבלוג של אוגוסט 2020.

אז מה היה לנו החודש?

מלבד לגשם באמצע אוגוסט, היה לנו גם:

הפגנות שלא פוסקות: עם ישראל לא נח, אלפים עדיין פוקדים את הכיכרות הראשיות בירושלים ובת”א, והחל מאוגוסט גם בקיסריה, כדי להפגין נגד ראש הממשלה נתניהו וממשלתו.

כמות פליטת המתאן העולמית הגיעה לשיא חדש: בשורה רעה מאוד למאבק נגד התחממות כדור הארץ, הגענו לשיאים היסטוריים בכמות המתאן שמייצרת פעילות האדם, הפעילות שלנו. כך עולה ממחקר שבחן שינויים עולמיים בהיקף הפליטה של גז החממה. מהמחקר עולה, שריכוז המתאן באטמוספרה כיום גדול פי 2.5 מריכוזו בראשית המהפכה התעשייתית, לפי מדידות שנעשו מתוך בועיות אוויר שהשתמרו בקרחונים. 90 מדענים חברו יחדיו כדי להבין את מאזן המתאן העולמי, לכמת אותו ובכך ליצור איזושהי תכנית שתוכל לעזור לנו להתמודד ולמגר את הפליטות. אנחנו מזמינים אתכם לקרוא על כך עוד בכתבה “שיא בפליטות מתאן עולמית” שהתפרסמה באתר של מכון דיוידסון.

התקנות הישראליות לבנייה ירוקה: רבים מאיתנו יודעים שמשהו מסריח כשמוסיפים את המילה “ירוק” למשהו שמעצם קיומו איננו אקולוגי וכל אורות ה”גרין-וואש אלרט” שלנו נדלקים. לא היה מפתיע אותנו לגלות שזה המצב גם במקרה הזה. אך כשביררנו לעומק גילינו שהתקנות, בין היתר, נוגעות בבנייה שמעודדת חיסכון באנרגיה, שימוש באור, הצללה ואוורור טבעיים, חומרי בנייה יותר ידידותיים לסביבה וכדומה. מה שהכי עודד אותנו בכל הסיפור הוא שהתקנות הן מודרניות וגם מתעדכנות מעת לעת, דבר כל כך חשוב בימינו המשתנים כהרף. ממש בסוף החודש, ב-26 לאוגוסט, חתם שר הפנים דרעי על מסמך ההופך את תקנות הבנייה הירוקה לחובה בכל הארץ במבנים ציבוריים ובבניינים. אלו הן חדשות טובות וצעד אחד קדימה. למידע נוסף מוזמנים לקרוא במאמר הבא של המשרד להגנת הסביבה.

רחצה מסוכנת בנחלים בצפון: ועוד מהאתר של המשרד להגנת הסביבה – אזהרת סכנה על רחצה בנחלים ג’ילבון, משושים, זאכי, ירדן וצלמון. לצערנו הרב הם לא מפרטים מדוע הנחלים מזוהמים, רק מספרים לנו שמבדיקות שנערכו נתגלו כמויות גבוהות של מזהמים במים. אפילו פירוט של המזהמים אין לנו. חוסר שקיפות לא מרצה אותנו.

המאבק על נחל האסי: נחלי הצפון לא מפסיקים לעשות כותרות! בטח רובכם שמעתם על הלחץ שמופעל על תושבי קיבוץ ניר דוד שלמרגלות הגלבוע לפתוח את הנחל העובר בקיבוץ לרחצת הציבור הרחב ובחינם. למי שלא יודע, עד כה החלק הזה של נחל האסי העובר בקיבוץ היה סגור אך ורק לתושבי הקיבוץ, אורחיהם והאורחים בבית ההארחה של הקיבוץ. קיבוץ ניר דוד היה נתון לביקורת רבה ולחץ רב עודנו מופעל על מנת שהכניסה לנחל תהיה מותרת לקהל הרחב. ניר דוד היה פעם קיבוץ תל עמל, קיבוץ חומה ומגדל שהוקם לפני קום המדינה. באותה תקופה, נחל האסי היה לא יותר מאסופה של ביצות. חברי הקיבוץ הם אלו שעמלו וטרחו ושמרו על הנחל ועשו אותו לנחל היפה שאנחנו מכירים היום. הנושא הזה היה אחד הנושאים המרכזיים שהעסיקו את הציבור הישראלי בחודש האחרון והשאלה שחייבת להישאל היא: האם המאבק הוא על הנגשת הטבע לציבור הרחב, שכן הטבע הוא של כולם ובמיוחד מקורות המים, או שמא ניתן לראות זאת כמאבק לשמור פיסת טבע, קטנטנה בסך הכל, נקייה ושמורה? שמענו לא מעט איזו פשרה שמצאה חן בעינינו: לאפשר כניסה לנחל לכלל הציבור אך בתשלום, ולא בחינם. לדעתנו זהו מה שנקרא win-win situation שבו כולם יוצאים מרוצים. כניסה אל אתרי הטבע, אולי מהיפים ביותר בארץ, כרוכה לעיתים רבות בתשלום כניסה: שמורת עין גדי, נחל דוד, חופי הכנרת ועוד. אז למה לא נחל האסי? לפי מה שאנחנו יודעים, הם מנסים להגיע לפשרה. אנחנו מחזיקים אצבעות שמה שלא יקרה, יתחשבו בטובת הטבע, כי זאת טובתנו, בסופו של דבר.

בדיקת מזהמים במים בפשטות ובמהירות: חוקרים מאוניברסיטת נורת’ווסטרן בארה”ב פיתחו שיטה פשוטה הבודקת את המים והאם יש בהם חומרים מזהמים, שפורסמה במאמר בכתב העת Nature Biotechnology. החוקרים ניצלו את יכולתם הטבעית של חיידקים מסוימים שמסוגלים לזהות חומרים שונים בתוך מים. הם לא המציאו טכנולוגיה חדשה לצורך פיתוח השיטה. הערכה הקיימת כרגע יכולה לזהות אנטיביוטיקות שונות הנמצאות במים, שאריות חומרים ממוצרי קוסמטיקה וטיפוח אישי, מתכות כגון עופרת, אבץ ונחושת. זוהי תגלית חסרת תקדים מאחר ולמעל ל-2 מיליארד איש בעולם כיום אין גישה למים נקיים ראויים לשתיה. רוצים לקרוא על כך עוד? מוזמנים בכתבה “בדיקה פשוטה ומהירה תגלה זיהומים במים” שהתפרסמה באתר של מכון דיוידסון.

אקואושן בקמפיין חדש עם המשרד להגנת הסביבה: קמפיין חדש לשמירה על הניקיון בחופי הים בישראל – “חד פעמי לא בחוף שלי” של המשרד להגנת הסביבה ואירגון אקואושן יצא לדרך! מקווים שהקמפיין יעזור ושאחריו נראה שינוי לטובה ועוד קמפיינים רבים. ננצל את ההזדמנות הזאת גם לעדכן אתכם שב-2019 נמדדה ירידה של 74% בצריכת שקיות פלסטיק מהסופרים. מדובר בכ-22 אלף טונות פלסטיק שנחסכו. גם את הנתון הזה אנחנו לוקחים בערבון מוגבל, אבל הוא נותן קצת תקווה שאולי אנחנו בדרך הנכונה.

המשרד להגנת הסביבה: אנחנו לא מאלה שממהרים לסמוך על משרדים ממשלתיים ובהחלט חושבים שיש צורך ליצור אלטרנטיבה לצורת המשטר / השליטה הקיימת. אבל כרגע זה מה יש וכאן אנחנו חיים ועם זה ננצח. אז מה אנחנו רוצים מהמשרד להגנת הסביבה? לספר לכם שיש לו אתר אינטרנט שמתעדכן בחדשות הקשורות אלינו, הסביבתנים. אז אם מעניין אתכם, תוכלו למצוא את הקישור כאן.

תחילת שנת הלימודים תשפ”א: לאחר שנת לימודים שרירותית וחופשת קיץ שנויה במחלוקת, ילדים ונוער ברחבי ישראל חוזרים ללימודים ולגנים. אנחנו מאחלים לכולם בהצלחה! שתהיה שנת לימודים פורה, מלאה באהבה ובחמלה ושנהיה כולנו בריאים.

ושוב תודה לך שקראתם אותנו,

אנחנו היינו בידיים.

עד לחודש הבא – אדיוס!

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן