מפגש החוקרים הראשון

אחרי ביטול של הרגע האחרון לפני כחודש וחצי, ביום שישי האחרון התקיים המפגש הראשון של חוקרי המעבדה הוירטואלית לקיימות. היינו 11 חוקרים. תקציר האירוע: סוף סוף הכרות פנים אל פנים, אחר-כך דיברנו על המעבדה, מה עומד מאחורי ולמה. קינחנו במבט קדימה אל העתיד, בניסיון לדמיין לאן הדבר הזה הולך ואיך עשוי להראות המודל הכלכלי. ולחדשות, בהרחבה.

אחרי ביטול של הרגע האחרון לפני כחודש וחצי, ביום שישי האחרון התקיים המפגש הראשון של חוקרי המעבדה הוירטואלית לקיימות. היינו 11 חוקרים. תקציר האירוע: סוף סוף הכרות פנים אל פנים, אחר-כך דיברנו על המעבדה, מה עומד מאחורי ולמה. קינחנו במבט קדימה אל העתיד, בניסיון לדמיין לאן הדבר הזה הולך ואיך עשוי להראות המודל הכלכלי. ולחדשות, בהרחבה.

למה

ראשית, המעבדה הוירטואלית, כשמה כן היא – וירטואלית. נכון להיום, רוב המחקר והכתיבה של החוקרים מעובד ומועלה על הכתב לבד, כל חוקר עם עצמו פחות או יותר. ועכשיו, כשאנחנו רבים וטובים (20 חוקרים סה”כ), הגיע הזמן לקחת את העניין שלב אחד קדימה, ולאפשר מודל עבודה לפיתוח ומחקר משותפים בין החוקרים.

שנית, עד היום, המעבדה ולאתר “בידיים” סומנה בעיניי כל מי שדיברתי איתו על הנושא כפרוייקט ש”בבעלותי”. היה לי רצון לשנות את זה. להפוך את המעבדה לפרוייקט שיתופי באמת כמו שהיא צריכה להיות, לקואופרטיב חברים. מהבחינה הזאת, היה לי רצון שהמפגש יצליח להגביר את תחושת השותפות והאחריות של כל אחד מהחוקרים כלפי המעבדה.

מכירים

הכרות בין החוקרים, בבית העתידי של ברקןהמפגש התחיל בהכרות. מוזר, אבל חלק גדול מאיתנו לא נפגש מחוץ למרחב הוירטואלי, כך שזה כשלעצמו היה מרגש מאוד. במהלך ההכרות סיפרנו אחד לשניה איך הגענו לעשות את מה שאנחנו עושים, מה הדברים שהכי מושכים אותנו בשדה הרחב של הקיימות. לסיכום, כל חוקר שיתף את המעגל בצרכים שלו (כחוקר) במטרה שהמעגל ירתם ויעזור לחבר בין צרכים למענים – כל חוקר ציין את צרכיו ובשיטת הפופקורן (מי שמוכן קופץ) שאר החוקרים שיתפו מניסיונם, מרעיונתיהם ומן הקשרים המקצועיים שלהם.

מקור פתוח במעבדה הוירטואלית לקיימות

החלק השני של המפגש היה כולו תהליך של יישור קו, מתוך רצון להביא לכל החוקרים תמונה רחבה ככל האפשר של המעבדה, על הלמה והאיך שלה. במצגת שתראו כאן, אני מציג את המעבדה הוירטואלית לקיימות, דרך המושג מקור פתוח (איך לא?!) – מה הסיפור שלנו, מה זה מקור פתוח, ומה הם כלי העבודה של המעבדה הוירטואלית לקיימות.

 

רבע השעה הראשונה מציגה את אותו הסיפור שהצגתי במפגש סיום שנה של תהליך הדיפלומה, אז מי שכבר ראה מוזמן להעביר הלאה.

לאן זה הולך, ואיך ממנים את זה

מטרת החלק השלישי הייתה להתחיל לספר את הסיפור של המעבדה הוירטואלית, לא רק דרך העיניים שלי, אלא כסיפור משותף, של כל החוקרים השותפים. השתמשנו במתודה שיואב מכיר ומשתמש בה, “קפה עולם”. התחלקנו לשלוש קבוצות כשכל קבוצה ישבה סביב דף נייר גדול והתדיינה על השאלות “לאן המעבדה הוירטואלית לקיימות מתקדמת מכאן” ו”איך נראה העתיד שלה?”. עלו רעיונות שונים, חלקם מטורפים יותר, חלקם מטורפים פחות. אז הקבוצות התערבבו מחדש ועל בסיס העבודה שנעשתה בסבב הראשון כל קבוצה הייתה צריכה לענות על השאלה (הלא פשוטה): “איך ממנים את זה?”. לאחר הסבב השני התכנסנו שוב למעגל הגדול, וכל קבוצה סיפרה על שניים שלושה מהרעיונות הטובים שעלו, שהכילו גם תשובה על השאלה של הסבב הראשון, גם שאלה של הסבב השני,

ה”קפה עולם” עשה את שלו. עלו כמה רעיונות מאוד מעניינים, שלא נחשוף אותם כבר עכשיו, כיוון שהם עדיין בוסריים. מבטיח שכשיהיה משהו קונקרטי, אתם תהיו הראשונים לדעת עליו.

עד הפעם הבאה

סבב הסיכום השאיר תחושה טובה והרבה טעם של עוד, עם רצון להעמיק את ההכרות ביננו ועם החוקרים שנבצר מהם להגיע למפגש.

לפי התכנית שלי, נשתדל להפגש ארבע פעמים בשנה למפגשי חוקרים, מה שאומר שהמפגש הבא צריך להיות סביב אמצע סוף דצמבר.

ועד אז יש לנו הרבה מחקר לעשות כדי לבדוק את ההתכנות של הרעיונות הטובים מתוך אלו שעלו בסבב.

חוקרי בידיים (אלו שהגיעו למפגש), תמונת מחזור

להורדת המצגת: קובץ odp (גירסת Libre Office Impress), ובקובץ pdf (סגור לעריכה, מן הסתם).

לתוכן זה נכתבו 2 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן