מה היה לנו החודש – יולי 2021

חודש אוגוסט שמח לכולם. מקווים שלא נמסתם עדיין. אנחנו פה עם הבלוג החודשי שלנו, מסכמים את חודש יולי 2021. מקווים שהוא עבר עליכם בנעימים. אנחנו יודעים שבעולם קרו כמה וכמה מקרים קיצוניים, כאלו שמופיעים בסרטים. לא עלינו. אנחנו מזהירים מראש שיש מצב כזה שהבלוג החודש לא יהיה אופטימי כמו הבלוג הקודם. אנחנו אומרים שיש מצב כזה כי אנחנו עדיין בתחילת הבלוג, עוד לא ברור איך הוא יפתח מכאן…

דבר ראשון גבירותיי ורבותיי  – תחרות גינת הקיץ שלנו בשיאה! מדובר בתחרות הראשונה בסדרה של תחרויות מגניבות נושאות פרסים שווים כמו שבידיים אוהבת! פרסים שנועדו להקל על החיים שלכם, תסמכו עלינו. הפרס של התחרות הנוכחית הוא מחשב השקיה אוטומטי. כנסו לקישור כדי לקבל עוד פרטים ולהשתתף בתחרות: https://bit.ly/3iDybvD

עצומות ומחאות בישראל:

מחאת הנוער למען האקלים יצאו בעצומה שקוראת לממשלת ישראל להכריז על חוק האקלים, חוק שיתקוף את משבר האקלים מהכיוון המדעי, כיאה למעצמת הסטרט-אפ הגדולה ביותר בעולם. היכנסו לקישור וחיתמו. ועוד ממערכת החינוך: בית ספר “הס” בחולון מהווה דוגמה לשאר בתי הספר בכך שמאפשר לתלמידים לרכוש חולצות בית ספר משומשות בזיל הזול. הלוואי והיה את זה כשאנחנו היינו בבית הספר… עצומה נוספת בנושא החינוכי – העברה של התחנה המרכזית בת”א בגלל קרבתה לאיזורי מגורים ובפרט לבית ספר יסודי. האם הפתרון הוא להעביר את בית הספר לסביבה יותר נעימה ולהסב את התחבורה הציבורית לכזאת שעובדת על חשמל ולא פולטת גזים מזהמים? מחשבה מעניינת. בכל מקרה יש עצומה אם בא לכם לחתום עליה.

מחאה נוספת היא מחאת החקלאים. אנחנו מעודדים תזונה מקומית ובריאה שמבוססת על רכיבים טבעיים וכמה שיותר צמחיים. לכן אנחנו תומכים במחאת החקלאים. עם זאת, אנחנו הרבה יותר מעודדים והרבה יותר תומכים את אלו שמחליטים לגדל את המזון שלהם בעצמם בתוך ביתם, במרפסת או בגינה. אשריכם.

עצומה של האירגונים הסביבתיים קוראת להחל כרטיס אשראי ירוק שכל העמלות שלו מוקדשות למטרות חשובות שאינן מוסיפות לנזק האקולוגי. זאת עצומה אמיתית וכדאי שתחתמו עליה!

כולנו תולים את תקוותנו בממשלה החדשה שבינתיים לא ממש עונה על הציפיות. אנחנו סבלניים, כי מה כבר עוד יש לנו לעשות? אירגוני הסביבה לא מחכים, לא סבלניים ולא מאשרים את ההקלות הרגולטוריות שקיבלו חברות מזהמות בגלל חוק ההסדרים המתוכנן. חוק ההסדרים הוא נוראי וירמוס את המשרד להגנת הסביבה שגם ככה בעל סמכויות לא מספקות בעליל. הם שלחו מכתב לממשלה, הם נאבקים. אנחנו איתם, באש ובמים. ישראל מפרה את ההתחייבויות הבינלאומיות שלה להסכם פריז, אבל אנחנו ידענו את זה כבר. מה שלא ידענו זה שיש לנו שבוע לתקן. לתקן מה, בדיוק? ועוד משהו שהממשלה הזאת חייבת לשנות – את המיסוי על דיג המכמורת שהינה שיטה הרסנית ולא יעילה. ויש עוד כל כך הרבה מה לשפר, צריך להתחיל מאיפשהו.

האם שמעתם על נחל סעדיה? לקוח מויקיפדיה: “נחל סעדיה הוא נחל איתן הזורם למרגלות הכרמל. נחל סעדיה הוא אחד מיובליו של נחל הקישון ומקורו במעיין סעדיה (עין סעדיה) וממעיינות קטנים יותר לאורכו של העתק יגור, בין צומת הקריות לבית חרושת “הזרע” עד שנהרס ב-2010 ושפכו במלחת הקישון. הנחל, גדותיו ושטחי אחו לחים סביבו, מקיימים מערכת אקולוגית ייחודית עתירת מיני חי וצומח. תוואי הנחל עובר במרכזו של צומת מסחר ואזור תעשייה מפרץ חיפה ומהווה פינת חמד בלב האזור הסואן אך גם המחשה למערכת אקולוגית ייחודית שנקברה תחת פיתוח שאינו בר קיימא“. בימים אלו הנחל הזה עומד בפני סכנת זיהום חמורה בשל הזרמת שפכים לתוך המאגר. אנחנו ממליצים לכל מי שרוצה לקבל מידע נוסף ולקחת חלק במאבק, להיכנס לקבוצת הפייסבוק “מצילים את נחל סעדיה”.

 

אנרגיה:

האם תכנית אנרגיה חדשנית יכולה להציל את ת”א מהקמת תחנת כח חדשה במקום רידינג שאבד עליה הכלח? ייתכן. התכנית מהפכנית, כן, אבל לא היינו שמחים מוקדם מידי כי בעיקרה היא כוללת מבנים חדשים שמקימים. אז.

ENOUGH WITH THE GREENWASH! ספציפית הבקשה הזאת מופנית לבז”ן שפתאום מציגה אסטרטגיה ירוקה חדשה ופונה לאנרגיות מתחדשות. לא הבנו, we thought the villain dies at the end… אם לא הסתפקתם בכתבה מכלכליסט, אז יש גם כתבה מגלובס.

עוד קצת על אנרגיה: שומרי הבית מספרים לנו שסוף סוף אנחנו, האזרחים הקטנים, נזכה לראות את הנתונים מתחנת הניטור של אסדת לוויתן. יש בזה מלא בעיות, הראשונה היא ש, כמה זמן עבר מאז שהאסדה התחילה להפיק גז ולמה רק עכשיו הם מפרסמים את הנתונים האלו בפעם הראשונה? not cool.

May be an image of animal and road

תמונה עצובה של צבוע מת ליד הרכבת בפאתי מודיעין

עצים:

למה לכרות עצים #1 – עבור שביל אופניים. אבל רוכבי האופניים מעדיפים לרכב בצל… אז למה? מסיבות לא ברורות. מוזמנים לבקר בקישור הבא ולהידהם כמונו מחוסר ההיגיון הבירוקרטי.

למה לכרות עצים #2 – על הנייר: בניה. סיבה אמיתית: שחיתות. לא סיבה טובה, אבל הסיבה הנפוצה ביותר. גם בכפר ברא כורתים ו”מעתיקים” עצים. אללא איסטור.

למה לכרות עצים #3 – לפניכם כל רישיונות כריתת והעתקת עצים בארץ. אמ;לק – יש הרבה.

 

אסונות אקולוגיים בעולם:

באזרבייג’ן התפרץ הר געש של בוץ בעקבות קידוחי נפט בים הכספי. במפרץ מקסיקו עלו המים בלהבות בעקבות דליפה בצינור של התאגיד הידוע לשמצה PEMEX. ברומניה היה פיצוץ קטלני בבית הזיקוק הגדול ביותר שלהם, העשן השחור היתמר עד לים השחור, בקטע אירוני שכזה..

החודש אנחנו נמנה מספר אסונות אקולוגיים שקרו ברחבי העולם:

  1. אסון אקולוגי #1: שיטפונות כבדים תקפו את מערב גרמניה ומרכזה, הורגים מאות ומשאירים אלפים חסרי בית. גשמים כבדים ירדו במשך מספר שבועות בחודש יולי, שיאו של הקיץ בגרמניה, בלגיה והולנד. כתוצאה מכך נהרות רבים עלו על גדותיהם, כגון נהר הריין שחוצה את גרמניה וגרם לשיטפון הגדול הידוע בכינוי “שיטפון המוות”. גשם זה טוב, נכון. אבל כשישנה התחממות גלובלית, עוצמות הגשמים מתגברות והתוצאות הן שיטפונות וסחף קרקעות חמור. לפניכם מאמר קצר שמסביר קצת יותר לעומק מדוע ואיך זה בעצם קורה, וקצת תחזית לעתיד הצפוי לנו.
  2. אסון אקולוגי #2: מדובר באסון שלא דווח בחדשות מאחר והוא מתרחש באפריקה, והוא נוראי יותר מכל אסון מאחר והוא תוצאה של מחדל ורשלנות של תאגיד ענק. נהר הניז’ר בדרום ניגריה עלה על גדותיו מה שגרם לנפט בעובי כמה סנטימטרים להציף את הבתים לאורך הנהר. הדלתא של נהר הניז’ר היה פעם מערכת אקולוגית שופעת חיים, וכיום היא אחד המקומות המזוהמים ביותר בעולם תודות לתאגידי ענק כמו של ושברון. האחרונה פעילה גם בישראל ובעלת אחריות בלעדית על הגז “הטבעי” שלנו. משהו חכם ונכון שכתבו שומרי הבית: עם אנרגיה סולארית לעולם לא נחשוש לזיהום הים ומאגרי המים שלנו. יש לעבור לאנרגיה מתחדשת לאלתר.
  3. אסון אקולוגי #3: איראן סובלת מהבצורת הקשה ביותר בחמישים השנים האחרונות. לא מספיק שאנשים מתים מצמא ומחום, מפגינים נורים למוות. אסון אקולוגי שהוביל לאסון הומניטרי, התחלה של כדור השלג.
  4. אסון אקולוגי #4: חופה המזרחי של ארה”ב חווה מזג אוויר קשה מאוד בתחילת החודש – חודש יולי, שיאו של הקיץ. ברד וטורנדו הפתיעו את התושבים וכן הצפות ברכבת התחתית בניו-יורק. סופת טורנדו בקאריביים. בסך הכל חגיגה.
  5. אסון אקולוגי #5: בזמן שגשמים כבדים תוקפים את מזרח ארה”ב, מערב ארה”ב תחת עומס חום כבד שלא ידעו לפני כן. נרשמו מעל 50 מעלות צלזיוס בקליפורניה ומעל 45 מעלות בקנדה! שריפות ענק משתוללות בקליפורניה, אנשים מתמוטטים מעומס החום, מניין ההרוגים עולה. וככה הולכים להראות הקיצים שלנו מעתה ועד… עולם.

 

ללא קטגוריה:

רבים מאיתנו יזכרו את ה-29 ביולי 2021 כיום עגום לאנושות כולה. זהו יום הגירעון האקולוגי, או באנגלית The Overshoot Day. זה היום בו האנושות כילתה את כל המשאבים הטבעיים שיש לכדור שלנו להציע. זהו היום שלאחריו אנחנו מתחילים לכלות את המשאבים של דורות העתיד, של הילדים שלנו. זהו יום עצוב.

ב-5 לחודש יולי התקיימה הועידה הארצית לחינוך ומשבר האקלים. את כל התכנים ניתן למצוא בערוץ מיועד לכך ביוטיוב.

 

 

פינת החדשות הטובות:

היה בלוג לא פשוט החודש, ולכן חשוב יותר מתמיד לסיים בנימה אופטימית:

כתבה מעט מעודדת במוסף כלכליסט מתארת את סיפורו של האדם הראשון שתבע תביעה אזרחית על נזקים אקולוגיים של חברה מסוימת. מאז התחיל מן גל כזה של אנשים פרטיים, עמותות ואירגונים שתובעים ממשלות מזניחות ותאגידים רשלניים. הקטע הטוב הוא שזה עובד. מצליחים לפגוע בהם איפה שהכי כואב להם, בכסף שלהם. עוד דרך להיאבק ולהביא את משבר האקלים אל ראש סדר העדיפויות ברמה בינלאומית.

בניית שני בתי מלון בחוף לידו באשדוד נעצרה ולא תצא לפועל. והכל בזכות התושבים ששומרים על החוף שלהם! כבר מספיק הרסו אותו. לא חאראם?! (השאלה מופנית למהנדס העיר אשדוד שלא מסכים עם ההחלטה) הטכניון מפסיק לרכוש כלים חד-פעמיים! דוגמה עבור שאר המכללות! ואפילו משרד האוצר בהובלתו של ליברמן יפסיק לרכוש כלים חד-פעמיים. גם מפרי היוצר של משרד האוצר: מס קנייה גבוה יוטל על כלים חד-פעמיים.

אנחנו מתרגשים לקרוא ולדעת על הפרוייקט מעורר ההשראה תנועת עיר יער של עמותת ונטעת. קשה לתמצת בכמה משפטים את מה שהם מתכננים, אבל במשפט אחד נכתוב שהמטרה היא להפוך את הערים בישראל לירוקות יותר ובשביל זה הם רותמים אזרחים כמונו וכמוכם למשימה. כנסו לקישור וקראו עוד על הפרוייקט שלהם, ואמן, אולי תרצו לקחת חלק יותר פעיל.

אנחנו רוצים לנצל את הבלוג הזה כדי להזמין אתכם לתערוכה שמתקיימת בכפר ורדים שבצפון. התערוכה, העונה לשם “טבע שביר”, עוסקת בטבע, סביבה וקיימות ותוצג בגלריה “טל” שבכפר ורדים. אוצרת התערוכה: עדי גרינפלד. הפתיחה הייתה ב-24.7.21 ותוצג עד לתאריך 30.11.2021. פתוח: שבת וחג משעה 14:00-11:00. ימי שלישי משעה 19:00-17:00, ובתאום טלפוני.

בנוסף, נספר לכם על קבוצת אמנים נוספת בשם Creative Change שמשתמשים בעולם הוידאו כדי לשנות את עולם המציאות. מתוחכם מאוד ועשוי בצורה נהדרת, שווה לבקר אצלהם.

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן