מה היה לנו החודש – דצמבר 2022

הבלוג הראשון לשנת 2023 יוצא קצת באיחור, כיאה לבידיים בחודשים האחרונים. אנחנו מקווים שאתם סולחים לנו כל פעם מחדש ושאולי כבר התרגלתם לשמוע מאיתנו לקראת אמצע החודש ולא ממש בתחילתו. אנחנו גם מקווים להשתפר בעתיד אבל לא מבטיחים. המון אירועים, מקרים ותרחישים קורים בשל משבר האקלים ושינויי האקלים ואנחנו לא באמת יכולים לכסות ולסכם הכול, אבל אנחנו מנסים ועושים את העבודה הטובה ביותר שאנחנו יכולים. מקווים שזה מספיק טוב.

שנה חדשה וטובה לכל הקוראים שלנו! אנחנו מאחלים לכולנו שנחיה בתודעת שפע, שנדע לאהוב, שנלמד להתייחס לאחרים כפי שהיינו רוצים שהתייחסו אלינו. מי ייתן ובשנת 2023 לספירת הולדתו של ישוע הנוצרי נראה סוף סוף את השינוי לטובה המיוחל. אנחנו סיכמנו לכם את חודש האחרון של שנת 2022, אבל מגזין זווית למדע וסביבה סיכם עבורנו את כל שנת 2022 בהקשר של אקלים וסביבה. מוזמנים לכתבה, בקישור: https://bit.ly/3Qx22Xl

 

חגיגות הכריסמס השתבשו להרבה מאוד אמריקאים בשל תנאי מזג אוויר קיצוניים במזרח ארה”ב. סופות שלגים, קור קיצוני, שלג שנערם בגובה של מעל שני מטרים. אתם יכולים רק לתאר לעצמכם את התוצאות של זה: החשמל קרס, טיסות התבטלו, אנשים נתקעו בכל מיני מקומות הזויים, מחסור במזון ומוצרי יסוד, חוסר גישה לחולים, וכמובן ולצערנו הרב, עשרות הרוגים.

ומהעבר השני, חופשות הסקי באירופה השתבשו להרבה מאוד תיירים בשל חום לא אופייני בעונה הזו באירופה. על פי התמונות והדיווחים, באתרי הסקי באלפים בצרפת אין מספיק שלג ולמעשה אפילו שטחים נרחבים של דשא חשוף. בעונה הזו, המעלות שנרשמות בחלקים מסויימים באירופה יותר גבוהים מבישראל ובשאר אירופה בערך אותו הדבר. האקלים משתגע, ואם יש אנשים שצדק אקלימי חשוב להם – הנה ההוכחה שלא רק המדינות העניות והחלשות נפגעות באופן חמור ממשבר האקלים.

בישראל החורף קליל השנה ואנחנו דיי רגילים לתופעה, אבל הטבע בישראל לא שמור כהלכה. נכון לומר שהוא מנוצל ומתייחסים לאמא אדמה בצורה מזלזלת, בלשון המעטה. וזה המצב גם ביו”ש ובשטחים שגובלים עם ערים ויישובים בישראל שלא ביו”ש. ואין מה להגיד על הזמן שבו התושבים מקבלים התראה והזדמנות להתנגד, כי זה לא קרה. ומה לגבי ים המלח שלנו? הוא מתייבש, ולא רק זה – הוא מלוכלך במלא פסולת פלסטיק. ים המוות גוסס ועוד מעט ימות, ואז מה יישאר מהמקום הכי נמוך בעולם?

חדשות מבאסות על בעלי החיים האהובים שלנו: זה לא שקר ולא המצאה, דובי הקוטב בסכנת הכחדה ומספרם הולך ופוחת. הסיבה, כמובן, היא משבר האקלים והתמעטות הקרחונים.

חוקרים מיפו את תעשיית המזון. מה זה אומר? הם עקבו אחרי כל פרט שקשור בשרשרת ייצור המזון העולמי, מהזריעה ועד הצלחת. זאת לא הייתה עבודה קלה והם הצליחו להסיק מזה כל מיני תובנות מעניינות שמפורטות בכתבה. אנחנו לא נפרט את כולן, רק נדבר על אחת. התזונה הכי טובה היא תזונה מקומית. ואנחנו נוסיף לזה: ועונתית.

כמו בכל חודש, אייטם על הקרחונים: הם נמסים בקצב מסחרר. מה שהכתבה הזאת מספרת לנו זה שאם גרינלנד תימס לחלוטין, מפלס פני הים צפוי לעלות ב-6 מטרים. תרחיש אימים שאנחנו לא רוצים לדמיין לעצמנו. אנחנו חיים עם התקווה בליבנו שכל התרחישים טועים ומטעים. הלוואי ומי שאומר שאין משבר האקלים ואין התחממות גלובלית ואין שינויי אקלים צודק. אבל זה באמת לחיות בפנטזיה, לפי מה שאנחנו קוראים ברחבי המרשתת.

אייטם על אגמים: אגמים של מים מתוקים משנים את צבעם מכחול לחום ירקרק. יש כבר עדות לזה במספר מדינות ברחבי העולם. המשמעות של זה, כנראה, היא מערכת אקולוגית חלשה ופגועה.

אייטם על ביצות מלוחות: לא ביצות של תרנגולות למאכל שממליחים אותן, אלא ביצות של מים מלוחים, כאלו שגדלים בהם מנגרובים. הם נעלמים בקצב מסחרר והחוקרים חוששים שזה גם מוסיף פליטות פחמן דו חמצני, מתאן ושאר גזי חממה לא רצויים.

זה דיי מגעיל אבל חייבים לשתף, אולי מישהו יושפע מזה: בת”א הוצאו מהביוב מגבונים משומשים במשקל של מעל לטון! איכסהההההה

 

לכבוד חג החנוכה שהתרחש בחודש אותו אנחנו מסכמים (דצמבר, אם שכחתם), מגזין זווית פירסמו כתבה על הניסים שקרו בטבע בזמן הזה בו אנו חיים – מינים שנחשבו כנכחדים וחזרו לחיים, מינים חדשים שהתגלו, חיות שעושות דברים יוצאי דופן. מרגש.

כתבה אחרת מאותו מגזין: דבורים. דבורים הן כל כך חשובות וכל הזמן מגלים עליהן דברים חדשים. למשל, חוקרים מבריטניה גילו שנחיל דבורים נושא מטען חשמלי. הרעש שהן עושות, שדומה לרעש שחשמל עושה, הבזזזז הזה. זה מסביר את זה.

שמעתם על מדינת האיים באוקיינוס השקט בשם פלאו? ליד גילו שונית אלמוגים שעמידה לתנאי חום קיצוניים. אלו הן חדשות מעניינות ואולי גם טובות. ועוד על בע”ח: הם התשובה לשיקום יערות טרופיים שנפגעו. הם מפזרים את הזרעים וככה היערות מתרחבים. עכשיו, מה שמעניין הוא למה עדיין מתמקדים בנטיעת עצים כדי לשקם יערות מאשר לתת מקום לבעלי החיים לעשות את הקסם שלהם? זה מוסבר בכתבה.

איזה כיף שמדענים עושים מחקרים וחוקרים דברים שלנו הם ברורים מעליהם בערך כל החיים ואנחנו לא צריכים מחקר שיוכיח לנו את זה. כמו מחקר ישראלי חדש שמוכיח ללא צל של ספק, קבלו את זה – אוכל גדל על העצים! עצי הפרי וצמחי המאכל בגינות הפרטיות, ברחובות ובשטחים הציבוריים בישראל חשובים! איזו הפתעה! כתבה חמודה של YNET שמתחילה בסיקור קצר על יער מאכל בסיאטל, ואז יערות מאכל בעולם, ורק אז הם כותבים על יערות המאכל בישראל ומציינים בשם רק את יער המאכל בקידרון (כבוד!) שהוקם ב-2011, לפני יער המאכל המפורסם שמככב בתחילת הכתבה. קצת חבל שלא כתבו יותר על מה קורה בארץ מבחינת יערות מאכל, שזה דיי משמח כי יש צצים יותר ויותר כאלו בכל רחבי הארץ.

אז למרות שמעט יישובים עדיין מחוברים לאספקת מים מהכינרת, עדיין החדשה הבאה מאוד משמחת אותנו, בעיקר כי זה שתי שמחות בחדשה אחת. בפרוייקט של רשות המים וחברת מקורות יוזרמו מים מותפלים לכינרת דרך נחל צלמון, פעולה שתשקם לא רק את הכינרת, אלא גם את נחל צלמון. משם המים ייכנסו לכינרת דרך חוף גינוסר. אנחנו מתרגשים מהפרוייקט הזה.

מכורים לקפה? אולי תשמחו לדעת שיש לא מעט חוקרים שמנסים להציל את הקפה מהשפעות משבר האקלים. ואנחנו רק מבקשים, אל תשכחו את הקקאו.

החודש התקיימה ועידת המגוון הביולוגי של האו”ם בקנדה. החלטות התקבלו ואמנה חדשה נחתמה. מטרת האמנה: לשמר 30 אחוזים משטחי הקרקרעות בעולם. וגם: במהלך החודש הושקה אמנה נוספת על ידי האו”ם בקריאה לבנייה ירוקה ואקולוגית, שנקראת אמנת סן מרינו.

מאבק אזרחים מניב פרי: כיל תשלם מיליוני שקלים פיצויים על זיהום נחל נחל אשלים וגם תשקם את נחל צין. מדובר בתוצאות של שני מאבקים משפטיים שונים שהתנהלו במקביל נגד חברת כיל כימיקלים ואותם הובילו אזרחים אחראיים.

צבא ההגנה לטבע? שמעתם על זה? אם לא, אז מזל שאנחנו כאן לספר לכם על זה כי מסתבר שזה הקטע עכשיו – צה”ל לקח על עצמו שישה פרוייקטים חדשים לשימור טבע, סימון שבילים, חינוך לשמירת טבע ועוד. מה דעתכם? באותה נשימה נספר לכם שעדיין מחלקים כלים חד פעמיים בחדרי האוכל של צה”ל. אז תשפטו בעצמכם.

אייטם על טוריבינות רוח: האייטם בחלק הזה של הבלוג (החלק של החדשות הקצת יותר חיוביות, למקרה שלא שמתם לב) בגלל שיש בו חדשה קצת משמחת. יש מצב שחוקרים המציאו טכנולוגיה שתציל את העטלפים מלהיהרג על ידי טוריבנות הרוח. עד כה, מסתבר שזה היווה עיכוב בהפעלת טורבינות הרוח ולכן עיכוב במעבר לאנרגיות מתחדשות. אבל אולי זה יפתור את העיכוב. ואולי לא, כי הבנו שגם הציפורים מתות מהטוריבנות האלו ושיש עוד כמה בעיות איתן.

אייטם על חיות בר: היי! גם זה בחלק החיובי של הבלוג בגלל שזו חדשה דיי טובה! נבדקו מעל 15 מיני חיות בר בישראל ומצבם נמצא יציב או משופר לעומת העשור הקודם. קצת מקום לאופטימיות זהירה, כן או לא? וגם: עופות דורסים אוהבים את ישראל! עופות דורסים מכל העולם עושים עלייה ליערות האורנים בישראל ומוצאים שם בית נעים ומספק. איזה כיף שאנחנו מארחים כאלו טובים מבלי לדעת על זה.

נצפה שינוי לטובה: צרפת מבטלת טיסות קצרות טווח ובכך קובעת תקדים לשאר מדינות אירופה לעשות אותו הדבר. למי שלא יודע, מטוסים הם אמצעי התחבורה המזהמם ביותר על פי מקורות שונים. ובאותו הקשר: מעבורת השטה על אנרגיה חשמלית הושקה בנורבגיה. היא מהירה ונחשבת לכלי התחבורה הכי פחות מזהם כיום, אחרי סירות מפרש ומשוטים.

טכנולוגיה תציל אותנו ממשבר האקלים: למשל, כמו הסטרט-אפ הבא של חוקרים מסינגפור שעמלו קשות ועשו כל מיני קסמים וגרמו לכך שצמחים מסויימים יוכלו לייצר כמויות שמן גדולות יותר בזרעים שלהם. זה יעזור למשבר המזון העולמי שעתיד להגיע אם המצב ימשיך להיות כמו שהוא, וגם אולי יוביל לצמצום ביעור יערות לצורכי חקלאות, בעיקר לצורכי שמן דקלים.

 

אנחנו נסיים את הבלוג החודש עם כתבה על הכישלון שלנו כקהילה בינלאומית. טורניר הספורט הגדול ביותר בעולם שהתקיים במדינה הנוגדת את הערכים הבסיסיים ביותר של חברה דמוקרטית, ועידת אקלים בינלאומית שהתקיימה בחסות אחד התאגידי הענק המזהמים ביותר בעולם, כל זה מצטייר אצלנו כעיוורון מוחלט לתרחישי האימים שהמדענים והחוקרים צופים. רצון לא ברור של מנהיגי העולם להקים לחיים את המיתוס על היען – היא לא באמת טומנת את ראשה בחול, אז למה שאנחנו נעשה זאת?

 

תודה לכם שקראתם עד כה.

אנחנו היינו בידיים ונשמח להיפגש שוב בחודש הבא.

שתהיה שנה טובה.

 

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן