מה היה לנו החודש? – פברואר 2020

שלום לכולם וברוכים השבים לבלוג החודשי שלנו, בו אנחנו מספרים לכם ומעדכנים אתכם בכל מה שקרה החודש ורלוונטי עבורנו, והכל במקום אחד – פה, באתר הבית של קהילת הקיימות. כל מה שהוא מקיים ואקטואלי וקרה בחודש פברואר – יופיע בו בבלוג. האם יש משהו שהחמצנו? ייתכן מאוד, אתם מוזמנים לכתוב לנו על כך בתגובות פה למטה, או לחילופין, לשלוח לנו מייל לכתובת contact@bayadaim.org.il.

לשמחתנו, הפעם יש לנו גם כמה וכמה חדשות טובות שאנחנו שמחים לעדכן אתכם, אז בואו נתחיל:

 

הסכרים של אירופה

לפני כשבועיים נחשפה תכנית ענקית שנויה במחלוקת שמטרתה לתת מענה למשבר האקלים באירופה. התכנית פורסמה במאמר של המגזין הידוע American Journal of Meteorology, נכתבה ותוכננה על ידי מספר מדענים מן השורה הראשונה. הם מודים, מדובר בפיתרון קיצוני במיוחד, אך גם מאיצים באזרחים ובמקבלי ההחלטות, שאם לא יעשה שינוי מהותי בקרוב, מיליוני אנשים ייאלצו לעזוב את בתיהם בגלל עליית מפלס הים. התכנית עדיין בחיתוליה ומתוארת בקווים כלליים בלבד, ובכל זאת מצליחה לשקף את חריפות משבר האקלים ואת החשש הממשי הקיים לחייהם של מיליונים.

מדובר בבניית שני סכרים ענקיים שיסגרו את כל הים הצפוני, אחד מן הסכרים מתוכנן לאורך של כ-480 קי”מ וייבנה מחופי סקוטלנד ועד חופי נורבגיה. הסכר השני מתוכנן להיות באורך של כ-160 ק”מ וייבנה במים בין צפון מערב צרפת לדרום מערב אנגליה. מדובר בפרוייקט הנדסה ענק מימדים, מבין הפרוייקטים ההנדסיים הגדולים ביותר שידעה האנושות, ועלות צפויה להגיע עד ל-550 מיליארד יורו. הסכרים אמורים להגן על מרבית תושבי אירופה, במידה והפרוייקט אכן ייצא לפועל, אך התכנית אינה מושלמת ומותירה מדינות מסוימות בעודן חשופות לסכנה, כגון סקוטלנד, אירלנד וחלקים של נורבגיה.

כרגע אין יעד ליישום התכנית. היא פורסמה כהצעה לפיתרון בלבד, פיתרון שידוע כי איננו אידיאלי, ובמטרה לעורר את כלל הציבור והגורמים האחראים לבצע שינויים דרסטיים דחופים כדי למנוע מצב בו פתרון קיצוני שכזה בא בחשבון כלגיטימי לביצוע.

למידע נוסף, ישנה כתבה ב”הארץ” (צריכים להיות רשומים כמנויים, סורי): https://www.haaretz.co.il/news/world/europe/.premium-1.8537015

 

ניקיון האוקיינוסים

יש כמה יזמים בתחומינו שעושים פלאות עם העולם והסביבה. אחד מהם הוא בויאן סלאט ההולנדי, עליו סיפרנו בקטנה באחד הבלוגים הקודמים שלנו, ועליו נספר קצת יותר בהרחבה בבלוג הזה. בויאן הוא המייסד, המהנדס והעומד בראש האירגון The Ocean Cleanup שכל מטרתו היא לנקות את האוקיינוסים. לראשונה נחשף לזבל העצום הנמצא באוקיינוסים כשביקר בחופי יוון והוא בן 16 בלבד, וכבר שנה לאחר מכן הגה תכנית מבריקה לניקוי פסיבי של האוקיינוסים תוך כדי ניצול של זרמי המים לטובה. זה קרה ב2012, ולקראת סוף 2018 הוא השיק את המכונה שיצאה לניסיון ראשון לא מוצלח במיוחד ונשלחה לתיקון ולשיפור. המכונה המתוקנת יצאה לסיבוב שלה ביוני 2019 וכעבור חצי שנה, בדצמבר האחרון, חזרה מלאה בזבל מוכן למיון ולמיחזור, כולו מצפון האוקיינוס השקט, איזור באוקיינוס הידוע בתור The Great Pacific Garbage Patch.

אבל כאן לא נגמרת התכנית של סלאט, ממש לא. הוא מתכוון לקחת את כל טונות הזבל שאספה המכונה ולייצר מהם מוצרים שהינם 100 אחוז מחומרים בשימוש חוזר ומחומרים ממוחזרים, שאותם ימכרו על מנת לממן פרוייקטים נוכחים ועתידיים. המטרה היא לייצר מוצרים שאנשים ממש ירצו לקנות, ולא סתם גימיקים. זהו אתגר קשה במיוחד לנסות ליצור מוצר חדש לגמרי מחומר גלם שבילה תקופת זמן בלתי מוגבלת בתוך מי המלח של האוקיינוס, אך סלאט וצוות מדעניו אינם נואשים, יש להם כמה רעיונות בשרוול שטרם חשפו לציבור הרחב. מה שכן הוא מוכן לחשוף זה שליין המוצרים הראשון מתוכנן להיות מוכן לרכישה כבר בספטמבר 2020.

סלאט הוא אותו גאון שעומד מאחורי האינטרספטור עליה סיפרנו לכם בעבר, מכונה שמנקה את הנהרות מפלסטיק וזיהום, לפני שיגיע לאוקיינוסים.

למידע נוסף באנגלית: https://www.intelligentliving.co/ocean-cleanup-bringing-plastic-to-shore/

 

נעליים מחומרים בשימוש חוזר

Upcycled Shoes.

רצינו לספר לכם על פרוייקט מימון המונים שריגש אותנו כשקראנו עליו בקבוצת “הפורום לאופנה בת קיימא” בפייסבוק:

חברת WAIR החדשה החלה לייצר נעליים שהם 100 אחוז מחומרים בשימוש חוזר ומחומרים טבעיים, כל חלק בנעל הוא בעצם בד ממוחזר, ג’ינס בדרך כלל, החל מהבטנה של הנעל, החלק החיצוני ועד לשרוכים ולפרטים הקטנים, והסוליה עשויה מגומי טבעי לחלוטין. המטרה היא ליצור מוצרים טובים ושמישים, כגון נעליים, תוך כדי שימוש בטקסטיל הקיים כבר ללא ייצור חדש. זהו חיסכון אדיר שכן תהליך ייצור הטקסטיל הוא תהליך מזהם במיוחד הדורש הרבה משאבים. בנוסף, הם מבטיחים מדיניות החזר – כך שברגע שהנעליים נהיות בלויות, אתן תוכלו להחזיר אותן לחברה כך שיוכלו לייצר מהן נעליים חדשות. וגם – הם פועלים ללא ניצול כוח עבודה ובסחר הוגן. נשמע טוב, נכון? כדאי להזדרז כי הם מציעים את 50 הנעליים הראשונות בהנחה של מעל ל-30%. שווה להזדרז לרכוש:

תנועת הצופים מצטרפת למאבק האקלים

תנועת הצופים בישראל היא תנועת הנוער הגדולה ביותר בישראל שמונה כ-100 אלף חניכים ומדריכים בכ-200 מרכזים שונים.

לאחרונה התקבלה בתנועה החלטה חשובה מאוד ומשמעותית ביותר: הצטרפות למאבק במשבר האקלים והפעלת לחץ על הממשלה להכריז על מצב חירום אקלימי. הנהלת התנועה מעוניינת לצמצם את טביעת הרגל האקולוגית של התנועה ומבקשת לבצע את ההחלטה במספר צעדים פשוטים:

  1. הוצאת בשר הבקר מהתפריט של התנועה.
  2. צמצום לפחות 50% מהשימוש בכלים חד פעמיים.
  3. השתתפות במצעד האקלים שיתרחש החודש, 27 למרץ, בתל אביב.
  4. השתתפות פעילה בפעילות ציבורית לקידום המודעות לנושא
  5. צמצום השימוש בנייר.
  6. שיתוף פעולה עם משרדי ממשלה לקידום מדיניות מקיימת.

למידע נוסף, אתם מוזמנים לקרוא כאן את הכתבה שפורסמה בגלובוס.

 

בית ספר יער ראשון בישראל

בית הספר שנפתח ביבנאל הוא תוצר של שיתוף פעולה בין מועצת יבנאל וארגון שומרי הגן והוא בית ספר יער הראשון מסוגו בישראל!

אנחנו, כמו גם אירגון שומרי הגן, נרגשים מאוד וחושבים שזהו צעד חשוב והכרחי לקראת החינוך הראוי לילדים שלנו. אנחנו מאחלים לצוות המורים ולתלמידים החדשים המון בהצלחה בשנת הלימודים הקרובה ובשנים שיגיעו לאחר מכן.

למידע נוסף, תוכלו לפנות לשומרי הגן: https://www.bayadaim.org.il/%D7%A2%D7%A1%D7%A7%D7%99%D7%9D/shomreihagan/

**הערת העורך: קיבלנו עידכון שזהו לא בית הספר הראשון בארץ אלא השני. פן ירבו בתי ספר כאלה! עלו והצליחו!**

אפליקציית Shareitt

אפליקציה שנוצרה מכורח המציאות המתירנית והרכושנית שלנו, פיתוח ישראלי לחלוטין של משפחה מן המניין שראו ערך רב בכל הפריטים שיש להם בארונות אך אין להם שימוש בהם, כיצד ניתן להעביר אותם הלאה לאנשים שבוודאות ישתמשו בהם, וליצור פעולה עם ערך סביבתי, חברתי וכלכלי. הם הגו את Shareitt, אפליקציה למסחר בקהילות באמצעות מטבעות קהילתיים מתוך אמונה בכלכלה משותפת, עשייה חברתית וקיימות.

הקונספט פשוט: מעלים פריט למכירה ומתחילים להרוויח מטבעות קהילתיים, איתם ניתן לרכוש פריטים אחרים שמוצעים באפליקציה. בעזרת קהילה פעילה ותומכת, יש מערך שינועים ארצי שגם עליו ניתן להרוויח מטבעות. נשמע טוב, נכון?

לינק להורדה לאנדרואיד: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.haimtov.shareitt&hl=en_IE&fbclid=IwAR0VPuLuoi6xmsRVPkXviAYbT8jrFlR05vh3xTluMqpY4XfO5pbIyCRqP_g

לינק להורדה לאייפון: https://apps.apple.com/il/app/shareitt/id1449704865?fbclid=IwAR1L9xb6Mrn1xkfdrrDMI0YerhnudR-PecFKQpnIY5xSfgPGvRY7DwptG2w

 

שמיכה לשמחה

בהזדמנות זו נספר לכם על אירגון העונה לשם “שמיכה לשמחה” שאוסף שמיכות ישנות, סדינים, מגבות, מעילים וכל דבר שבו ניתן לחמם כלבים וחתולים המוחזקים כלואים בכלביות ובמכלאות או נמצאים משוטטים ברחובות.

מוזמנים לתרום: https://www.facebook.com/pg/%D7%A9%D7%9E%D7%99%D7%9B%D7%94-%D7%9C%D7%A9%D7%9E%D7%97%D7%94-781399348633454/about/?ref=page_internal

 

 

אז זה פחות או יותר מה שהיה לנו בחודש פברואר 2020. מקווים שנהניתם ושלמדתם משהו חדש, שקיבלתם השראה או שרוגשתם, שמשהו זז שם בתוך הלב..

עד הפעם הבאה, שיהיה חודש נהדר.

 

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן