מה היה לנו החודש – מרץ 2020

שלום לכולם, וברוכים השבים לבלוג החודשי שלנו “מה היה לנו החודש” והפעם אנחנו מסכמים את חודש מרץ.

חודש מרץ בישראל זוכה לתואר “חודש הקורונה”.

ממידע שהתקבל אצלנו במערכת, כבר בחודש דצמבר אשתקד אובחנו במחוז ווהאן בסין עשרות מקרים של דלקות ריאות ממקור לא ידוע. רק כעבור מספר ימים יכלו לגלות שמדובר בוירוס ושיש מאות נשאים וחולים בוירוס הזה ברחבי אסיה, ספציפית במזרח אסיה ובדרום-מזרח אסיה. כעבור מספר ימים כבר דווח על המת הראשון בסין, המספרים עלו באופן משמעותי כל כך שלקראת סוף חודש ינואר ממשלת סין החליטה להכניס עיר של 11 מיליון תושבים לבידוד ביתי ולסגור את העיר. כעבור חודש והוירוס הזה, וירוס הקורונה, הדביק עשרות אלפים במעל ל-150 מדינות, ישראל בתוכן.

והנה אנחנו, במציאות של בידוד ביתי, מדינה בהסגר כמעט מוחלט ועולם שלם מושבת כמעט לחלוטין.

 

איך מתמודדים עם המציאות החדשה?

השאלה שכולנו שאלנו את עצמנו החודש. אפשר לנצל את המצב הזה לטובתנו האישית ואפשר גם להתמקד בהשפעות החיוביות. הצלחנו לחשוב על כמה תובנות שאולי יעניינו אתכם, בתקווה שנוכל לסייע, גם אם בקצת, בשיפור המצב האישי של כל אחד מאיתנו.

  1. זמן להתכנסות פנימית: ההגבלות והתקנות מונעים מאיתנו את אחד הדברים שאנחנו הכי חזקים בו – הקהילה. אך לא נאמר נואש! נצלו את ההזדמנות הזאת בשביל להיות עם עצמכם, ברוגע ובשקט, בלי הפרעות חיצוניות ובלי הסחות דעת, בלי מחשבות על דברים חשובים יותר שיש לעשות או על מה אתם מפספסים שקורה במקום אחר. תהיו אתם עם עצמכם. התבוננו פנימה. התחברו למהות שלכם. אל תפחדו לבלות עם עצמכם, תאהבו את זה.
  2. מדיטציה ויוגה: הכנסנו אותם תחת אותה הקטגוריה על אף שזה לא אותו הדבר והם אינם תלויים האחד בשני. מדיטציה זאת שיטה נהדרת ללמוד להתמודד עם השקט שנוצר, ללמוד לשבת בחוסר עשייה. מי שכבר מאומן במדיטציה יודע את הסגולות והכוח שיש למדיטציה. הבריאות הנפשית חשובה כדי לשמור על הבריאות הפיזית. יוגה הוא כלי טוב שמשלב בין בריאות הנפש לבריאות הגוף, באמצעות נשימות נכונות והתכנסות בכל תנוחה תוכלו להכיר את הגוף שלכם יותר טוב, תחזקו את המערכת החיסונית שלכם ותקבלו כלים להתמודד עם לחץ.
  3. השקיעו בעצמכם: אל תתנו למצב לדכא אתכם. המשיכו להשקיע בעצמכם, תתלבשו יפה, תשימו איפור (למי שאוהבת), תסדרו את השיער, תעשו טיפול פנים, תגזרו ציפורניים, תסתפרו ושאר מיני הדרכים שכל אחת ואחד יכולים להשקיע בעצמם, כל אחת ודרכה שלה.
  4. העסיקו את המוח: אנחנו ממליצים לא ליפול עמוק לתוך הרשתות החברתיות והחדשות. הישארו מעודכנים, אבל אל תמלאו את כל זמנכם בפייסבוק, בטוויטר ובאתרי החדשות למיניהם. העסיקו את המוח בדברים חיוביים ופרודוקטיביים: התאמנו על כישורים שיש לכם והזנחתם לאחרונה (ג’אגלינג וקרקס, נגינה, שירה, ציור, צילום וכו’), קיראו ספרים שמחכים לכם על המדף כבר שנים, לימדו משהו חדש (שלל אנשי מקצוע ומוסדות לימוד מקוונים מציעים את הקורסים והסדנאות שלהם בחינם או במחירים מוזלים עכשיו), הקשיבו לפודקאסטים, דברו עם משפחה וחברים בשיחות וידאו, שימו מוזיקה והתחילו לרקוד, בצעו מדריכים מבידיים, ראו סרט…
  5. העסיקו את הידיים: כמעט לכל אחד מאיתנו יש בבית פרוייקט אחד או יותר שהיא דחתה במשך הרבה זמן. הגיע הזמן לעשות אותו! לסרוג את הסוודר הזה שהבטחת לנכדה, לתקן את המכנס של הילד, לתלות את הציור על הקיר, לתקן את הדלת וכו’. ואם אין לכם פרוייקטים לסיים, תמיד אפשר לנצל את הזמן לניקיון אביב יסודי במיוחד, לסידור הבית, לעבודה בגינה, לבשל אוכל בריא או בשביל להיות יצירתיים ולכתוב על כך מדריכים לבידיים.
  6. בלו עם הילדים: בימים כתיקנם הרבה פעמים אין לנו את הזמן שהיינו רוצים לבלות עם הילדים. תמיד יש משהו אחר שצריך לעשות. עכשיו לא חסר לכם זמן. בלו איתם, עשו איתם פעילויות והפעלות שונות, למדו אותם מיומנויות חשובות וכישורים שהייתם רוצים שיהיו להם, לימדו ביחד איתם. הם ינצרו את הזמן הזה איתכם לנצח.
  7. השקיעו בבריאות שלכם: איכלו טוב, שנו טוב, עשו ספורט, היו פרודוקטיביים. אין זמן יותר טוב מעכשיו.
  8. היו סבלניים וקשובים לסובבים אתכם: כולנו במצב שלא תיארנו לעצמנו שנהיה בו. חלקנו לחוצים, רובנו מודאגים מאוד. זמן חשוב להתמלא ככל יכולתכם בחמלה ובהבנה, להיות קשובים למשפחה שלכם, לבני הזוג שלכם, לשכנים שלכם.
  9. חזקו וחדשו מערכות יחסים עם חברים: זה זמן טוב לחדש מערכות יחסים שגדעו מאי אילו סיבות או לחזק ולתחזק מערכות יחסים קיימות. עשו לכם הרגל להתעניין בחברים קרובים ורחוקים, מהארץ ומחו”ל, ובבני משפחה רחוקים. אפשר לעשות שיחות וידאו משותפות, זה תמיד כיף.

 

השפעות המשבר

המצב החדש כבר משפיע באופן ניכר על חיינו, כפרטים, כקהילה, כמדינה וככפר גלובלי. מעבר להשפעות השליליות ולתחזיות המדאיגות עליהן מדברים ללא הפסק בחדשות ובמדיה, אנחנו רוצים להפיץ חיוביות ולתת הרגשה טובה בתקופה שכזו, לכן ננסה לתת לכל הסיפור צד מעורר תקווה ולסיים אותו בסוף טוב ככל הניתן.

סולידריות קהילתית: נוכחנו לגלות שבעתות משבר, הסולידריות הישראלית משגשגת ופורחת. קמו כמה וכמה אירגונים, עמותות, קבוצות פייסבוק ווואצאפ שכל מטרתן היא לעזור לאלו שבבידוד, לזקנים ולקשישים, לאלו שעובדים בעבודות חיוניות, לצוות מד”א ולצוותים רפואיים, לאלו שידם אינה משגת. אוספים תרומות של אוכל, מתנדבים ביד שרה, מפגינים אחווה ועזרה לזולת, עכשיו יותר מתמיד. אותנו זה שימח. אז אם אתם זקוקים לעזרה באיזושהי צורה או מכירים מישהו שזקוק לתרומת מצרכים או להבאת תרופות או אוכל, אתם מוזמנים לפנות לקבוצת סולידריות ישראלית.

קהילה וירטואלית: מתקשר לסעיף הקודם. אנשים מסתגרים בבתיהם אך לא שומרים לעצמם: יותר ויותר מופיעים ברחבי הרשת קורסים חינמים, סדנאות בהתנדבות, שיעורים שנעשים באהבה והרבה שיחות וידאו ופאנלים של אישי ציבור ויודעי דבר. אנחנו חושבים שזה נהדר, זה מוסיף על הסולידריות הקהילתית. אנשים מסתגרים בבתיהם אך באותה המידה חולקים את כישוריהם ומלמדים אחרים. לא מעט מדריכים חדשו נכתבו באתר בחודש האחרון, עשרות נרשמים חדשים. זאת הזדמנות טובה לציין שאנחנו גם מצטרפים לגל הקורסים החינמים – החל מה-12/4/2020, יום ראשון שאחרי ליל הסדר, אנחנו מתחילים בקורס פרמקלצ’ר מקוון אותו ינחה וידריך אסף צ’רטקוף, המקים של בידיים ומורה פרמקלצ’ר מוסמך. הקורס לא מחליף קורס תעודת מתכנן פרמקלצ’ר ולא מספק תעודת מתכנן בסופו, אבל נותן הרבה מאוד ידע נוסף ליישום שיטת הפרמקלצ’ר בחיינו כיום. בקרוב נפרסם עוד מידע וקישורים, הישארו מעודכנים פה באתר ודרך עמוד הפייסבוק שלנו.

האטה בקצב החיים: דבר כל כך חשוב למי שחי במדינת ישראל, מדינה שנמצאת בלחץ תמידי ותחושת “אין זמן” אימתנית. סוף סוף עצרנו הכל, האטנו, הסתגרנו בביתנו והתחלנו להקשיב לעצמנו. מה מעניין אותנו? מי חשוב לנו? מה מלחיץ אותנו? מה עושה לנו טוב? איך אני יכול לעזור לעצמי / לאחרים? מה נכון? אלו הן שאלות בודדות מתוך כל השאלות שנוכל לענות עליהן בתקופה הזאת של הסתגרות והתבוננות פנימית. איך אנחנו יכולים להיות אנשים טובים יותר? האטה בקצב החיים בהחלט יכולה להוביל לשיפור עצמי ובכך לשיפור כללי, אם רק נבחר.

משבר האקלים: גורמים רבים וערוצים תקשורתיים מדווחים על ירידה משמעותית בזיהום האוויר מאחר ותעשיות רבות נאלצו להפסיק את פעילותן. שיפור ניכר במדינות הצפופות בעלות רמות זיהום האוויר הגבוהות ביותר, כגון: הודו, סין, אירופה ועוד. מי האוקיינוסים והנהרות נראים בהירים וכחולים יותר מתמיד בשל ירידה בתנועת האניות והספינות. רק משבר בינלאומי בפריסה כזאת רחבה יכל להביא לסגירה כמעט מוחלט של רוב התעשיות המזהמות. באותה נשימה אנחנו נציין גם שעל אף שהבידוד מכריח אותנו להצטייד באוכל ולאגור, זה לא אומר שצריך לבזבז. חשוב לקנות באמת לפי הצורך ולא סתם לאגור “כדי שיהיה” ואחר כך לזרוק לפח כי זה כבר התקלקל או כי בסוף לא היה בזה צורך.

סחר בחיות פרא: ישנן כתבות ומאמרים שצופים וחוזים כי ייתכן והוירוס הקטלני יקטול לחלוטין את הסחר בחיות פרא בין מדינות, במיוחד בסין, שהייתה המובילה בסחר בחיות פרא וחיות מוגנות. סין הפסיקה את הסחר לאחר פרוץ הוירוס ואחריה הפסיקו עוד מדינות הידועות במדיניות פתוחה ומקבלת של סחר בחיות מוגנות כמו פילים, צ’יטות וחיות נוספות. זה רבות בעקבות השמועה, שככל שעובר הזמן מסתמנת כנכונה, שהוירוס התחיל בגלל שהחלו לאכול מאכל חדש והוא מרק עטלפים, חיה שמעולם לא נאכלה בעבר על ידי בני אדם. זה נכון שרבות מן המגיפות והמחלות הקטלניות שקרו במאה השנים האחרונות הגיעו מכך שבני אדם אכלו חיות שמעולם לא אכלו לפני כן. לרבים מהאירגונים והפעילים הסביבתיים זהו צו השעה ועכשיו אין כבר שאלה מה צריך לעשות בדבר בעלי החיים.

הופעת בעלי חיים: בשבועות האחרונים מסתובבות תמונות ברחבי הרשת המראות ברבורים ודולפינים ברחבי התעלות בונציה, עכשיו שאין שם אנשים וסירות כלל, בתוספת כיתוב בסגנון: “כשאין אנשים החיות חוזרות”. לאחר בדיקה מעמיקה של בידיים, מסתבר שהתמונות הללו אמיתיות לחלוטין, אך הדולפינים לא צולמו בונציה אלא בסרדיניה, אי שממוקם ממערב לאיטליה, והברבורים לא חזרו לונציה אלא תמיד מגיעים לחלק מן התעלות בפרבריה של ונציה. ובכל זאת, הרשת מלאה באינספור עדויות לא מבוססות מחקר על כך שאנשים צופים ביותר בעלי חיים באיזור מגוריהם, שומעים יותר ציפורים מחוץ לחלונם ונתקלים בחיות שלא היו רגילים לראות בדרך כלל. כן, גם אנחנו, שמנו לב בכמה מיני ציפורים מחוץ לביתנו שלא נתגלים אלינו בדרך כלל. אולי זה בגלל הבידוד, ההתכנסות הפנימית, השהייה הממושכת וחסרת המעש בבית, שגורמים לנו לשים לב גם לפרטים נוספים שבדרך כלל נעלמו מעינינו. ואולי באמת החיות חוזרות כשהאנשים הולכים. ואולי, רק אולי קטן מלא בתקווה גדולה, נוכל לשמור על האיזון היפה הזה גם כשכל המשבר ייגמר.

 

בתקווה שייגמר בקרוב ונוכל לחזור לשגרה.

שימרו על עצמכם והישארו בריאים ופרודוקטיביים.

 

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן