מה היה לנו החודש – ינואר 2022

ינואר היקר היה גשום ושמשי בו זמנית. היה קר וגם יחסית לא. היה קורונה, אבל לא היה סגר. קיצר… מה לא היה לנו בינואר? לא משנה. אנחנו נדבר על מה שכן היה בחודש הראשון לשנת 2022.

אבל לפני שנתחיל אנחנו שמחים לשתף איתכם סיכום של שנת 2021 שערך אתר אקלים ישראל. הם מגדירים את שנת 2021 כ”שנה של הצלחות סביבתיות”. הם גם כתבו את כל הציפיות שלהם לשנת 2022 ולעתיד בכתבה מעניינת אחרת, שם למדנו שוועידת האקלים העולמית הבאה תתקיים ממש פה במזרח התיכון, בשארם א-שייח השכנה. הזדמנות פז לישראל!

נתחיל ב- חדשות מהעולם:

שכנתנו היקרה והטובה ירדן עברה את רף ה-20% בייצור אנרגיה ממקורות מתחדשים. כל הכבוד וסחטיין עליהם!

האם נמר הפך חברבורותיו? איל הנפט ההודי מוקש אמבאני שעשה את הונו מכריית דלקים מאובניים, החליט ללכת ירוק ולהשקיע 80 מיליארד דולר באנרגיה מתחדשת.

הציבור האנגלי זועם. מכל מיני סיבות פוליטיות, אבל אנחנו מתעסקים בסביבה. תביעת ענק מתגבשת נגד ממשלת אנגליה בנוגע למדיניות אפס-פליטות שלה. הטענה היא שהממשלה פוגעת בחיי אדם בכך שהיא לא מתקדמת מספיק לכיוון האפס-פליטות. ואנחנו באמת תוהים, מה באמת הכוח שיש לתביעות כאלו והאם יש להן תוצאות חיוביות?

העתיד פה והוא מתחיל בטאיוואן – מבנים שמעוצבים ממניעים אקלימיים, כמו המבנה שמתואר בכתבה הבאה שנקרא Sun Rock שמרוצף בפאנלים כדי לקלוט את קרני השמש ולייצר מהם אנרגיה. כל הבניין מעוצב בצורה כזאת שכמה שיותר שמש תקלט בכל שעות היום. קצת אכזב אותנו לדעת שבנו את המבנה כדי לאחסן ציוד (אמנם ציוד של אנרגיה מתחדשת, אבל עדיין) אבל כרגע זאת בשורה משמחת למדי.

קרחונים נמסים: בשנת 2017 התנתק קרחון ענק מאנטרקטיקה וכעת הוא נמס לחלוטין, מה שהוסיף כמויות אדירות של מים. למראית עין, נשמע כמו חדשות טובות. אבל זה לא. זה מלחיץ מאוד. יש מקומות בעולם שלא נמצאים מתחת למים בזכות קירות גבוהים שמגנים עליהם מעליית גובה פני המים, מדינות כמו הולנד והמלדיביים.

פרו היקרה והאהובה סובלת גם היא מזיהום נפט לא רחוק מעיר הבירה לימה. שלא תטעו או תחשבו אחרת, אין מדינה בעולם שלא סבלה מזיהום נפט.

מושג שאנחנו כבר מכירים הרבה זמן ונקרא “גרין וואש” (שטיפה ירוקה, בתרגום חופשי) הוא כלי שמשתמשים בו התאגידים הפיננסיים הגדולים בעולם כדי לגרום לציבור להאמין שהם משפיעים איכשהו על התאגידים המזהמים להפחית בפליטות גזי החממה. כי הם לא. בגלל זה זאת שטיפה, על תקן שטיפת מוח. ושקר תעמולתי גדול. עוד בכתבה הבאה של YNET.

ובישראל:

סוף כל סוף מישהו מבין מקבלי ההחלטות קיבל שכל! תוכנית ארצית רחבת היקף לנטיעת עצים כדי לקרר את הערים נשקלת ומקודמת על ידי הממשלה. אחרי שנים שהיד הייתה קלה על הדק כריתת העצים, אולי סוף סוף יהיה שינוי. ובכל זאת, תוכנית כזאת מעלה כל כך הרבה שאלות. האם לא מאוחר מידי? אנחנו רוצות להיות אופטימיים ולחשוב שלא, יש עוד זמן, יש תקווה. אבל האם התוכנית הזאת ישימה? זאת שאלה מיליון הדולר. אולי יצליחו לענות לכם על השאלה בכתבה של שני אשכנזי במגזין גלובס.

כתבה בגלובס על הצעד החשוב ביותר להוצאה לפועל של החלטות אקלימיות בישראל – להשפיע על השלטון המקומי – משמע מועצות מקומיות, עיריות, מועצות אזוריות וכו’. חשוב לנו לציין שאתר אקלים ישראל כתב על כך בכתבה שלהם על הציפיות לשנת 2022 – להשפיע על הבחירות לרשויות המקומיות שיתקיימו בשנת 2023 ולבחור כמה שיותר נציגים שיקדמו את האינטרסים של הארגונים הסביבתיים.

החל מחודש ינואר עיריית רחובות מציעה לתושביה שירותים חדשים – איסוף פסולת אלקטרונית מביתם ללא עלות כלל! אנחנו מקווים שעיריות נוספות יעשו כמוהם, אבל יותר מכך, אנחנו מקווים שבני האדם יפחיתו את כמות הפסולת האלקטרונית שאנחנו מייצרים. כי בלי הפחתה – כל הפעולות שאנחנו עושים לא שוות כלום.

מחלוקת משפטית בנוגע לתביעה ייצוגית בשם הציבור כנגד מפעל של חברת טבע שזיהם מקורות מים. היועץ המשפטי עמד לצד חברת טבע, אבל השופט בבית המשפט השלום בלוד עמד לצד הציבור וקבע שניתן ויש עילה להמשך התביעה. מעניין איך זה יתפתח. מוזמנים לעקוב במגזין גלובס שפרסם את הידיעה.

לפעמים אדם אחד ויחיד זה כל מה שנדרש. אדם אחד ויחיד לבדו, מתנדב של רשות הטבע והגנים, אסף לידו כ-2 טון פסולת מחופים ושמורות באזור אשדוד. לא רק שהוא אסף פסולת בכמות אדירה (ויש עוד טונות של פסולת לאסוף) – הוא גם שילב ספורט תוך כדי, שזה ממש להרוג שתי ציפורים במכה אחת.

וגם בהקשר של פסולת: בין יתר הבעיות החמורות ביותר של ישראל היא פסולת. ובין יתר הדברים המפתיעים ביותר בישראל הוא כשאנחנו מגלים שקורים פה דברים בסדר גודל ענק מתחת לאף שלנו שלא ידענו עליהם. כמו – 14 אלף אירועים לא חוקיים של שריפת פסולת בשנה! לא כיף לדעת את הנתון הזה. ושוב נחזור ונגיד שהפיתרון הוא בצמצום צריכה משמע צמצום ייצור הפסולת. תודה.

צבי ים: נתקלנו בכמה ידיעות על צבי ים – 1. הצבה וואשה הבת-ימית שנפצעה לפני מספר חודשים, חולצה ושוקמה – שוחררה לים באמצע חודש ינואר. אירוע מרגש שנכחו בו עשרות אנשים עם דמעות בעיניים. 2. וגם בחיפה חילצו והצילו צב ים (טרם נתנו לו שם) שנסחף אל החוף המסכן.

 

אלו העידכונים שלנו לחודש ינואר. מקווים שככל שהזמן יתקדם יהיו לנו בעיקר חדשות טובות לספר לכם.

תודה לכם שקראתם, ושתהיה המשך שנה מופלאה.

 

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן