מה היה לנו החודש – אוקטובר 2020

אוקטובר היה וחלף.

במהלך החודש התחיל הסתיו. הזזנו שעון שעה אחת אחורה. וסיימנו סגר נוסף, סיבוב שני.

אבל מה קרה בתחום הסביבה? הנה כמה פרטי מידע שהצלחנו לדלות על נושאים שהחלטנו להציף, כיאה ליום הגשום בו אנחנו נמצאים:

זיהום אור: מדובר בבעיה כלל עולמית. כיצד משפיע זיהום האור על הסביבה והאם בכלל נעשה משהו כדי למגר את התופעה? מנקודת המבט של רשות הטבע והגנים.

עולם האנרגיה: כולנו מכירים בצורך להפחית בשימוש באנרגיה הנפוצה כפי שאנו מכירים אותה, חשמל המיוצר בתחנות כוח מבוססות דלק. כבר שמעתם על אנרגיות מתחדשות שאפשר להפיק בתהליכים שונים, למשל באמצעות קרני השמש, באמצעות הרוח, באמצעות מים וכו’. אבל האם שקלתם שאולי הפיתרון הוא בכלל אנרגיה ממקור גרעיני? עידן ארץ מ”דה מרקר” חשב על זה וגם כתב על זה כתבה מעולה שאנחנו ממליצים לקרוא אותה בחום. יותר מנשמח לשמוע את דעתכם על מה שכותב עידן בתגובות פה למטה.

המשרד להגנת הסביבה: קצת באיחור אמנם, אבל המשרד להגנת הסביבה סוף סוף פרסם את מדד ההשפעה הסביבתית לשנת 2018, ובו רשימה של מאות חברות, תחנות דלק ומפעלים והדירוג הסביבתי שלהם. מעניין מאוד, אבל קצת לא מעודכן מאחר ואנחנו כמעט בשנת 2021… עוד משהו שהמשרד החליט לעשות בסופו של דבר ובאיחור קל משהו, זה להכיל את חוק הפיקדון גם על בקבוקי משקה של 1.5 ליטר. הגיע הזמן באמת.

פסולת: שרה חדשה, מחלות ישנות: פסולת הבניין מכסה את המדינה” כתבה שמצאנו בדה מרקר, דווקא מחודש יולי אבל היה לנו חשוב לשתף אותה ולהציף את נושא הפסולת בכלליות, ופסולת בניין בפרט. במיוחד אחרי שביום שישי האחרון, 31/10/20, היה יום ניקוי החופים והים הגדול בעולם. אנחנו השתתפנו בניקיון, בחוף עתלית הדרומי, ולא יכולנו שלא לשים לב לכמויות האדירות של זבל שמעטרים כל פיסה במדינתנו הקטנה. אנחנו עשינו לנו הרגל, בכל פעם שאנחנו יוצאים לטבע אנחנו לוקחים שקית פלסטיק ריקה (שאנחנו מוצאים על הרצפה, לצערנו הרב) וממלאים אותה בזבל שאנחנו אוספים. מעניין אתכם לדעת מהו פריט הזבל הכי נפוץ שמצאנו? מגבונים לחים. כל כך חבל. כתבה נוספת שיצאה בדה מרקר, מתחילת חודש אוקטובר, הנוגעת בהקמת תכנית לאומית למלחמה בפסולת במרחב הציבורי.

עולם החי הארצישראלי: כמה עידכונים מהשטח הקרוב לביתנו, הישר מהאתר של רשות הטבע והגנים. סלמנדרה כתומה נראתה בנחל עמוד, באתר של הרשות מצוין שמדובר בחיה ארסית, רק שלא מציינים באיזו מידה ומה הארס שלה עושה. עבודה טובה. רועה ישר והגון דיווח לרשות הטבע על נשר פצוע, אכן הגיעו לאסוף את הנשר, חייו ניצלו, אך הוא לא יוכל לשוב לעוף. תנחומינו לנשר. תיעוד נדיר במצלמת אבטחה תפס שני צבועים נאבקים, ככל הנראה על נקבה. למי שלא יודע, הצבוע המפוספס הוא חיית בר מוגנת בישראל. למה להחזיק אוח עיטי כבן ערובה ועוד יתרה מזאת, למה להתעלל בו? לא ברור לנו. אנחנו יודעים שנעשה שיתוף פעולה רחב במטרה להציל את האוח העיטי המסכן שעיניו נתפרו במהלך מסכת ההתעללויות שעבר. עוד חיה פצועה שניצלה בזכות עירונתם של אזרחים איכפתיים – האוח המדברי שנתקע בגדר ברזל בערבה. מעוניינים לקרוא עוד על ציפורים וצפרות? רשות הטבע והגנים מספקת מדריך קצר לצפר המתחיל. אולי זה יחדש לכם שלהקת דולפינים נצפתה מול חופי נתניה! מחזה נדיר וחדש לעולם החי הארצישראלי. עוד משהו חדש: לראשונה הציבור יוכל לצפות בנדידת הציפורים בעמק החולה בשידור ישיר מבלי לצאת מהבית. דיי עתידני, לא? מסתבר שזה לא חוקי לגדל עוף דורס מסוג עיט חיוויאי, לאלף אותו ואז לנסות למכור אותו ב-10,000 ש”ח, אז אל תעשו את זה. עוד משהו שאינו חוקי: ציד למטרות הנאה.

מינים בסכנת הכחדה: בעקבות אחת הכתבות שנגלו לעינינו החלטנו שזה נושא מספיק חשוב כדי להציף אותו שוב – יש מאות מינים של בעלי חיים שנמצאים בסכנת הכחדה בישראל בלבד, מבלי לגעת בעולם כולו. הבאנו עבורכם כתבה של הארץ שמפרטת, וקישור לאתר של החברה להגנת הטבע בו אתם יכולים להוריד בחינם את “הספר האדום” המלא בו מפורטים כל החיות בישראל שנמצאות בסכנת הכחדה. הספר יצא לאור בשנת 2002, אנחנו בתקווה שמאז לא נוספו חיות חדשות לרשימה שאינן בספר.

הבנקים בוולסטריט: במהלך שיטוטתינו ברחבי הרשת נתקלנו בכותרת של כתבה של דה מרקר, הכתבה בתשלום אז כל מי שמנוי לדה מרקר זכה כי אנחנו הולכים לשתף אותה בכל מקרה. “הבנקים בוול סטריט מימנו ב-2.6 טריליון דולר את הרס הסביבה ב-2019“, זאת הכותרת של הכתבה ואנחנו מזמינים אתכם לקרוא עוד.

ונסיים בנימה קצת יותר חיובית, כמה שניתן:

פריחה בסתיו: אין הרבה פרחים שפורחים בסתיו. הרוב פורחים בסוף החורף או באביב. אבל יש כמה, בטח את חלקם אתם כבר מכירים ואת חלקם זאת הפעם הראשונה שאתם פוגשים. לרשימה המלאה, לחצו כאן.

 

מקווים שלמדתם כמה דברים חדשים מהעידכונים שלנו בבלוג החודשי.

זה היה חודש אוקטובר, אנחנו היינו בידיים.

נתראה בחודש הבא :)

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן