שיתוף משימה 2 – כיצד 12 העקרונות באים (או יבואו בעתיד) לידי ביטוי בחיים שלי:
לא לייצר פסולת: אין שימוש בחדפ
שימוש והערכה של משאבים מתחדשים: מנורת שטח שנטענת גם ע״י פאנל סולארי. נסיעה באופניים. ייחור מסוקולנטים קיימים.
לקלוט ולאגור אנרגיה: ע״י חסמי חלון אני פותח/סוגר/פותח חלקית את החלונות בבית ומווסת את אנרגיית הרוח שזורמת דרך הבית שלי על מנת לקרר אותו בעזרתה.
ליישם ויסות עצמי ולקבל משוב: (עתידי!) ספר אורחים ב guesthouse בפורטוגל ע״מ ללמוד ממשוב של האורחים.
להשיג תנובה: ע״י טיפוח צמחייה ביתית אני משיג תנובה נפשית של התרוממות רוח מהירוק בעיניים.
להתבונן ולפעול בהדדיות: כדי לרקום את תוכניות החווה בפורטוגל אני משתמש בכדי התבוננות אונליין על מנת לבחון את ההיצע והביקוש שיש במקום.
לתכנן מדפוסים לפרטים: את שביל הגישה לבניין אנקה בדכ אחרי עונת נשירה (סוף קיץ – בלשב יובש ונשירה, סוף חורף- בשל רוחות) כדי שהנקיון יהיה רלוונטי ויחזיק מעמד כמה שיותר זמן
לשלב ולא לבודד: (עתידי!) שימוש בתרנגולים לקבלת ביצים.
להשתמש בפתרונות איטיים וקטנים: שימוש בצמחים מטפסים לנוי, פטוניה שהחלה כשתיל קטן ותוכננה ככה שתטפס לאורך כל המרפסת.
להשתמש בשינוי ולהגיב ביצירתיות: מתוך זמן הקורונה שאילץ להיות הרבה בבית , להעמיק את הידע בבישול, את המגוון שאנו מבשלים בבית ובכך גם לחסוך עלויות של אוכל.
להשתמש בקצוות ולהעריך את השוליים: נקיון חדר המדרגות בבית (״שולי״ הבית).
לגוון ולהעריך את המגוון: טיפוח צמחייה מזנים שונים בבית, כל אחד צורך טיפול שונה (תדירות, כמות מים וכו) אך המגוון מעניק יופי ורסטילי לצמחייה בבית.
קצת באיחור (כי כך אני בקורס הזה) אבל מקווה שיעזור למישהו מתי שהוא:
אשמח להעביר למקום שישמש את כולם. כחקלאי אתן את הצד שלי לנושא שימור קרקע והבעיה בתופעות שמוצגות בשיעור.
סחף והשקעה הן תופעות מורפולוגיות הפועלות באיזון בינייהן בהתאם למגוון גורמים בשטח המשפיעים על עוצמת הזרימה מחד ותאחיזת הקרקע מהצד השני.
ככול שהזרימה חזקה יותר (ירידת בסיס הסחיפה או עליה בתסומות כמו בדוגמה שלך) או ירידה בתאחיזה (כמו שדה חרוש או קריטת עצים) תייצר עליה בסחף. מה הבעיה בסחף?
א. לא נסחף הכול – נסחפים החומרים הקלים קודם כל – החרסיות , החומר האורגאני וכו ומייצר קרקע דלה
ב. הולכת התשתיות של השדה, דרכים וכו.
ג. כשזה בסדר גודל גדול – בסוף שטח נשאר ללא קרקע פורייה – כל הפוריות והפעילות היא במטר העליון (אפילו אם אתה חקלאי קונבנציונאלי שחורש את השדה)
ד. היכן שזה שוקע – זה בעיקר בים או בנחלים הגדולים שם זה גורם סתימות ובעיות למערכת הימית ולא מייצר שדה חדש בשום מקום.
הפטרון אגב לדעתי מתחיל בהוצאת הטרקטור הגדול מהשימוש בחקלאות.
מעלה באיחור, למרות שבראש כבר עשיתי מזמן את המשימה…
זאת משימה שאני נותנת לתלמידים שלי בבית הספר בכל שנה (לגבי דוגמאות לפרוייקטים שאנחנו חוקרים בשיעור) ובאמת הגיע הזמן שאעשה אותה בהקשר לבית שלי.
היו לי הרבה דוגמאות לכל עיקרון , וכמובן עם הרבה חפיפות ביניהם, מלבד עיקרון 4 של משוב וויסות עצמי, חשבתי עליו המון ולא מצאתי דוגמה טובה. אז היום הבנתי, שהמשוב שלי לעצמי הוא שעדיין אין לי מספיק מנגנוני משוב וויסות עצמי בבית, וזה הזמן להתחיל לפתח אותם !
מקווה שהתמונה תצא ברורה מספיק
התגובה הזו עודכנה לפני לפני 4 שנים ע"י נירית עצמון.