קורס מבוא לקיימות הוליסטית בשדמאמא – מחזור נובמבר

תקציר:

קורס שבועי, 4 מפגשים בימי רביעי משעה 09:00 ועד 17:00, לאנשים עם רקע בסיסי בעולם הקיימות שמעוניינים להעמיק בו ברבדים רעיוניים, רגשיים ופרקטיים. נעסוק בנושאים של משבר האקלים, אקטיביזם, קהילה, אחריות צרכנית, גידול וליקוט מזון.

עלות: 600-800 ש”ח, בהתאם ליכולת. 

להרשמה: שלחו הודעה לאורי 050-7613740

הטקסט המלא:

הצורה שבה האנושות חיה אינה ברת-קיימא. האוקיינוסים מתמעטים בדגים ומתמלאים בפלסטיק; החקלאות הקונבנציונלית הופכת את האדמות לחסרות חיים ומלאות רעלים; מערכות אקולוגיות קורסות בזו אחר זו; המגוון הביולוגי מצטמצם; ההתחממות הגלובלית היא עובדה קיימת, ואם נמשיך כך, האקלים ישתנה בצורה כזו דרסטית שלא יתכנו כאן חיים כמו שאנחנו מכירים אותם.

מכיוון שהכל קשור בהכל, חשוב להתבונן בצורה בה אנחנו חיים: עובדים המון, בקושי נמצאים עם הילדים, נמצאים בחובות (משכנתא, הלוואות, מינוס בבית), מקדשים את הפרטיות, כבר לא יודעים איך לחיות בקהילה שהיא לא וירטואלית, אך משתוקקים לחברה אוהבת וקשרים חמים ותומכים סביבנו.

זמני הקורונה ממחישים עוד יותר איך השקענו אלפי שעות עבודה כדי שתהיה לנו דירה, וכשיש סגר אנחנו כלואים בה. לבד. את הטבע החרבנו, וגם המעט שנותר נמצא בסכנת “פיתוח” מתמדת.

מה יכול האדם המודאג לעשות? מאיפה מתחילים? ואיך לא שוקעים לדיכאון או להדחקה?

הקורס הזה לא מתיימר לתת את כל התשובות. הוא מיועד להעביר ידע משולב עם תפיסת חיים, צורת התבוננות ומוטיבציה לפעולה.

“אם אתה לא חלק מהפתרון, אתה חלק מהבעיה” (מי יודע מאיזה סרט זה?)

כדי להפוך לחלק מהפתרון, כדאי שנכיר את עצמנו ואת המגבלות שלנו. חשוב שנדע להתבונן, גם פנימה, ולשאול שאלות כמו:

אילו דברים בחיי אני לוקח/ת כמובנים מאליהם? מה הן ההשלכות של הצרכנות הפרטית שלי? על איזו נוחות וטכנולוגיה אני לא מוכן/ה לוותר? איך אני מרגיש/ה עם זה שכספי הפנסיה שלי מושקעים בחברות מזהמות? איפה ומתי אני מתנהג/ת בדורסנות? כמה כוח אני מאמין/ה שיש לי כדי לעשות שינוי בחיי? כמה כוח אני מאמין/ה שיש לי כדי לגרום לשינויים במעגלים רחוקים יותר?

בשדמאמא אנחנו עוסקים הרבה בשאלות הללו ואחרות, ודרך חקירה, ניסוי וטעיה מנסים ליצור לנו דרך חיים שממזערת פוגענות מצד אחד ומשקמת מצד שני, מבלי לפגום במה שאנחנו רואים כאיכות חיים. הפעילות שלנו לא נותרת בתוך שדמאמא בלבד, אלא יוצאת החוצה בשיתופי פעולה שונים ומשונים, במאבקים סביבתיים ויוזמות אקולוגיות-קהילתיות מחוץ לשדמאמא. 

 

איך אנחנו עושים את זה? 

גילינו שחיבור לטבע שבחוץ עוזר לנו להתחבר לטבע שבתוכנו, ולהיפך. שאורח חיים מקיים מבחינה סביבתית עוזר לנו להתחבר לסביבה. חיי קהילה, עם כל האתגרים שבזה, מחברים אותנו לעצמנו ולאחרים. שיתוף פעולה עם אנשים מחוץ לשדמאמא יוצר חיבור ומגביר את יכולת ההשפעה. 

 

והנה סוף סוף הגענו לדבר על הקורס:

בקורס נעסוק ב-3 עולמות: חיבור לטבע, אורח חיים מקיים יותר וקהילה. בכל מפגש יהיה שילוב של חיבור לגוף דרך תנועה, שיעורים פרונטלים/דיאלוגיים ולמידה התנסותית. בנוסף, יהיה אוכל טעים ומזין, שחלקו הגדול גדל אצלינו.

 

יש דרכים רבות להתחבר לטבע, והפרקטית שבהן היא גידול וליקוט מזון ללא ריסוסים. האחרת היא פשוט לשהות ולהתבונן בו. יש דרכים רבות לצמצם צריכה, והמעצימה שבהן היא לתקן ולהכין לבד. ויש דרכים רבות להכיר את עצמנו, וחיי שיתוף קהילתיים היא אחת המשתלמות. 

ברגע שאנחנו יודעים איך להזין את עצמנו, מבחינה פיזית וחברתית, אנחנו פחות תלויים במערכות אחרות, ולמעשה מחזירים לעצמו כח לידיים. 

 

אז מה יהיה לנו בפועל?

4 מפגשים בימי רביעי בתאריכים הבאים: 4/11, 11/11, 18/11, 25/11

שעות: 09:00 ועד 17:00 (עם חצי שעה להגעה ולפיזור)

מס’ משתתפים: 10

 

לו”ז כללי (יהיו שינויים קטנים בחלק מהימים):

08:30-09:00: התכנסות ושייק של בוקר

09:00-09:30: מעגל בוקר: שיתוף בקבוצה

09:30-10:15: שיעור תנועה (חיבור לגוף, תנועה, ריקוד)

10:30-12:00: שיעור בוקר

12:00-13:00: ארוחת צהריים

13:00-15:00: מלכלכים ידיים: במשתלה, בגינות וביער המאכל

15:00-15:30: זמן התבוננות שקטה בטבע (אפשר לכתוב)

15:30-17:00: שיעור אחה”צ + סיכום יום

17:00-17:30: ליקוט עצמאי של ארגז עלים טריים מהגינה והיער לקחת הביתה

 

סילבוס

מפגש ראשון: היכרות עם שדמאמא, סיור ביער המאכל, מעגל שיח על משבר האקלים הכנת שתילים של ירקות חורף

מפגש שני: גידול ירקות, אחריות וצרכנות אתית

מפגש שלישי: ליקוט ושימור מזון, אקטיביזם וקומפוסט

מפגש רביעי: קהילה

 

לפני הקורס תתבקשו לצפות בסרט “על פני האדמה” של דיוויד אטנבורו. בסיום הקורס תצאו עם שתילי ירקות אותם הכנתם במהלך הקורס. אחרי כל מפגש תהיה לכם הזדמנות לקטוף ארגז של עלים ירוקים אליכם הביתה. 

 

אודות שדמאמא

שדמאמא ממוקמת במשק 43 במושב שדמה, בישובי גדרות, בין יבנה לגדרה, כחצי שעה נסיעה מת”א. במקום קיים יער מאכל בן 5 שנים המשתרע על שטח של כ-18 דונם. קהילת שדמאמא כוללת אנשים המתגוררים בשטח החווה וחולקים מרחבים משותפים ואלו שגרים מחוצה לה ומגיעים בתדירויות משתנות. אתם מוזמנים להצטרף לשבט הקטן שלנו, גם אם רק לרגע. 

 

אודות המנחים

 

אורי מילמן, 40, מהמקימים של שדמאמא, חי בה ב-7 שנים האחרונות והמוביל של הקורס. אורי היה בעולם ההייטק מ-2007. אמנם ההייטק שירת אותו, אך בשנים האחרונות הרגיש שהוא מבזבז את זמנו ויכולתיו במקום הלא נכון. בהדרגתיות הוא הוריד אחוזי משרה עד שב-2018 עזב את ההייטק לגמרי. מאז אורי מקדיש את עצמו לדברים שחשובים לו: יצירת מקום לאדם, חיבור לטבע, חינוך לקיימות וחשיבה עצמאית. העבודה הפנימית חשובה לאורי לא פחות מכל יצירה חיצונית, ויש לו ברזומה סדנאות עומק שעזרו לו להכיר את עצמו יותר, וכמו כן קיבל השראה מספרים. אורי הוא אוטודידקט, וצבר הרבה מהניסיון שלו דרך ניסוי וטעיה. במהלך שנותיו בשדמאמא הוא צבר ידע בבניה באדמה, הקמת שירותי קומפוסט, פריסת מערכות השקיה, תכנון יער מאכל, שתילת עצים, עבודה בעץ, ריתוך, חשמל ועוד. הוא אוהב לרקוד, מתרגל יוגה, ולא מפחד לטעות. אורי יעביר את התכנים על משבר האקלים, אחריות ואקטיביזם. 

 

מיכל ניב, 38, הגיעה לשדמאמא יחד עם אורי ב-2013 והובילה את המהלכים הבינאישיים בקהילה עד 2016, אז עזבה לארה”ב עם בן זוגה. ב-2019 חזרה, וכיום היא אמא לאופק בת ה-6 חודשים. גם היום מיכל לוקחת חלק פעיל בהובלת התהליכים הבינאישיים בקהילה, מיכל תעביר את מעגלי הבוקר של הקורס, וכמו כן את השיעור על קהילה. מיכל שותפה בחברת ReForest, שמייעצת ומקימה יערות מאכל ברחבי הארץ.

 

מורן זילברברג, 39, אמא לאורי בת ה-7 ודרור בת ה-5, רקדנית, יוצרת ומורה למחול, גרה בשכנות לשדמאמא ומהווה חלק מהקהילה בשנתיים האחרונות. למדה הנחיית קבוצות ופסיכודרמה. מורן תעביר את שיעורי התנועה בקורס. 

 

גדי אבידן, 37, הגיע לשדמאמא ב-2015, הוביל את סיום בית האדמה ואת הפקת אירועי הקונטקט בשדמאמא. מאוחר יותר גדי לקח על עצמו את הובלת פרויקט יער המאכל ולאחרונה את פרוייקט גינות הירק. גדי הוא רקדן קונטקט, מוסיקאי חובב, ואוטודידקט. גדי יעביר שיעור על גידול מזון. 

 

דובי וולפסון, 68, הבעלים של המשק עליו נמצאת שדמאמא. דובי הוא אגרונום במקצועו, ועד לא מזמן עבד בשירות ההדרכה של משרד החקלאות. דובי הוא גם מורה ליוגה ומנחה מדיטציה טיבטית. דובי מהווה חלק פעיל בקהילה. דובי יעביר  במהלך הקורס, שיעור יוגה  ומדיטציה.

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן