שתי מערכות שמע על רספברי 4 בודד

טכנולוגיה מתקדמת

בכיתת לימוד שלי הזדקקתי לחבר שני סטים של אוזניות לאותו רספברי פי 4, כדי ששני תלמידים יוכלו להאזין ביחד לסרטון. זה הפתרון שמצאתי.

אחד הדברים הנחמדים ברספברי פי 4, הוא שבשונה מהגירסה החדשה שיצאה ממש לאחרונה, עדיין יש לו חיבור אודיו אנלוגי, מה שקוראים לו בננה קטנה (משום מה). זה מאפשר לחבר מערכות שמע יותר פשוטות ללא הצורך ל”בזבז” כניסת USB. אבל מה? בכיתה שבה אני מלמד, שכולה מערכות רספברי פי 4 8GB כעמדות מחשב, התלמידים לעיתים עובדים ביחד, ומאזינים לסרטוני הדרכה. וכשכיתה שלמה עושה זאת, וכל אחד נמצא בשלב אחר בסרטון ההדרכה, צריך אוזניות. אבל אז צריך שני סטים של אוזניות.

אנשים בגילי, יזכרו את מפצל האאודיו האנלוגי, זה קרה פעם כשהמכשירים היו מעטים, ובטיול השנתי או איפה שהוא, רצית לשתף את החבר שלך במה שאתה שומע, ולא רצית לעשות את זה בקולי קולות, או שיותר נכון – לרוב בכלל לא היו רמקולים פנימיים שאפשרו לך לעשות זאת.

אז היה מפצל. הבעיה היא שעוצמת האות עכשיו מתצפלת לשתיים (לא בהכרח שווה בשווה) ושני הסטים שומעים בעוצמה פחותה. ניסיתי לפצל עם מפצל שכזה, ואכן העוצמה פחותה. כשהכיתה רועשת האוזניות הפשוטות בשילוב העוצמה החלשה לא מאפשרות לשמוע.

מצד שני, קיימים היום כרטיסי קול על usb, שמאפשרים להגביר את העוצמה. הם פשוט דורשים usb. אז ניסיתי גם את זה, רכשתי כרטיס קול usb ופיצלתי ממנו עם המפצל האנלוגי. אני חושב שהתוצאה הייתה אפילו פחות טובה מאשר פיצול דרך היציאה האנלוגית הרגילה.

ואז חשבתי לעצמי, כל יציאה כשלעצמה לבדה עובדת מספיק טוב, אבל כשמפצלים אותה, האות נחלש מדי. מה עם שתי היציאות היו יכולות לייצא ביחד את אותו פלט הקול? וזה מה שעשיתי.

רגע על המערכת: רספברי פיי 4 8GBעליו מותקנת raspberry OS הגרסה האחרונה, ההתקנה על כרטיס SD של 64GB. יציב אבל איטי.

חיבור שתי מערכות שמע על יציאה אנלוגית אחת

חיבור שתי מערכות שמע על יציאה אנלוגית אחת

רכישת כרטיס קול חיצוני

כאן אני לא אתערב, רק אומר שכיתה שלמה זה הרבה כרטיסי קול, אז הלכתי על הכי זול שמצאתי, והימרתי נכון. זה לא תמיד יהיה ההימור הנכון, אבל ב20 יחידות מחשוב, כל ציוד הקפי חדש צריך להיות ב20 יחידות, וזה יכול להתגלגל למאות ואלפי שקלים. אז צריך להזהר. זה הכל וזה הקול.

בסוף זה עניין של תוכנה...

בהתייעצות עם chatGPT וחיפושים באינטרנט, מצאתי את מה שעובד לי. כמובן, שקודם כל יש לחבר את שתי מערכות השמע (במקרה שלי, שני זוגות של אוזניות), אחת אל הaudio jack, חיבור בננה הרגיל, והשניה דרך כרטיס הקול מאחת כניסות הUSB.

בנוסף, כדאי לעשות עדכון תוכנה לRaspberry pi OS, או באמצעות הממשק הגרפי, או באמצעות הרצה בטרמינל של הפקודות:

sudo apt update
sudo apt full-upgrade
sudo apt install raspberrypi-kernel-headers
sudo reboot

לאחריהן המחשב יכבה את עצמו וידליק את עצמו מחדש.

 

התקנת paprefs

אנחנו מתחילים בהתקנת paprefs*, באמצעות הרצת הפקודה הזו בטרמינל, ואישור התקנה

sudo apt install paprefs

 

* למי שחייב לדעת, paprefs זה ממשק הגדרות לPulseAudio, שהיא שרת קול שיושב על גבי ממשק הALSA, ממשק הקול של מערכת ההפעלה שלכם. די גנרי למערכות לינוקס

התקנת paprefs

התקנת paprefs

הגדרת השמע הרב-ערוצי

אחרי שהתקנו, נפתח את paprefs על ידי הקלדת paprefs בטרמינל (כך מפעילים את התוכנה), וייפתח לנו ממשק משתמש פשוט של הגדרות PulseAudio. ניגש ללשונית הימנית ביותר, ונסמן את תיבת הסימון היחידה הקיימת בלשונית.

כך נבקש מהמערכת לייצר פלט קול משולב על כל כרטיסי הקול, ולכן גם כרטיס הקול המובנה של הRpi יוצא את הפלט, וגם כרטיס הקול שמחובר דרך הUSB. אבל עוד לא סיימנו.

לסמן את תיבת הסימון היחידה

לסמן את תיבת הסימון היחידה

איחוד פלטי הקול

נריץ את הפקודה הבאה בטרמינל:

pactl load-module module-combine-sink

ואחריה נוכל לצפות בערוץ החדש המשולב, באמצעות הפקודה:

pactl list sinks short

במקרה שלי, ראו תמונה למטה, הערוץ הראשון ברשימה הוא כרטיס הקול הפנימי, השני הוא כרטיס הקול הנוסף בUSB והשלישי הוא המשולב.

איחוד פלטי הקול

איחוד פלטי הקול

איחוד סופי והפעלה מחדש

כעת נריץ את הפקודה האחרונה בטרמינל:

pactl set-default-sink combined

לא אמור להיות שום פלט. אחרי נריץ reboot בטרמינל. ו… זהו.
כשהמערכת תרוץ מחדש, תוכלו לשמוע בו זמנית משתי מערכות השמע.

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן