תיקון דלת מדיח הכלים

תיקונים ושיפוצים

החלפת הקפיצים בדלת מדיח הכלים

קול נפץ פתאומי מכיוון המדיח, מבלי שנמצא כלי שבור בתוכו, ואחריו הרגשה שדלת המדיח כבדה, ומתחילה ליפול מיד עם שחרור סגר הידית, הוא סימן לשבר במנגנון המאזן את דלת המדיח. אפשר להזמין טכנאי במחיר של חצי מדיח חדש, ואפשר לתקן לבד.

מה שצריך לדעת על מדיחי כלים

כשנכנסנו לדירתו הנוכחית, צו האופנה היה מדיח אינטגרלי או חצי אינטגרלי, בו כל או רוב חזית המדיח מחופה בלוח בעל גימור דומה לזה של שאר המטבח.

במדיח כזה הלקוח מספק את לוח החזית, וניתן לכייל את הקפיצים המאזנים את דלת המדיח בהתאם למשקל הלוח.

אחרי יותר מעשור הגיע יומו של המדיח, והזדמנות להיזכר בכמה עוולות צרכניות שלרוב כרוכות בהחלפת מוצר כזה. כל האמור לעיל קרה לי עם כמה מוצרי חשמל ביתיים וכמה יבואנים שונים. בכוונה השארתי מחוץ לתמונות את הלוחיות עם שם יצרן המדיח, זה לא הוא – זו השיטה, וזו רמת השירות הממוצעת לצערי בתחום הזה.

על פי חוק שמטרתו צמצום פסולת אלקטרונית, על המוביל לקחת ללא תמורה מוצר דומה לזה המסופק. לא יודע מה לשון החוק, אבל יש פה שתי עיזים – הודעה מראש במועד הקניה, שעם זה אפשר להסתדר, ופירוק המוצר הקודם והעמדתו ליד הדלת, דברים שלא כל אחד יודע ויכול לעשות. יש מוצרים שדי בניתוק מהחשמל – פה צריך לפתוח את הברגים המעגנים את המדיח לארון המטבח, לנתק חשמל, מים ודלוחין, לפרק את צוקל הארון, להנמיך את רגליות הפילוס ולגרור את המדיח הכבד החוצה. ובמקרה של מדיח אינטגרלי\חצי אינטגרלי, לפרק את לוח החזית לשימוש חוזר. אחרת – “אני מוביל ולא טכנאי, לא מבין בפירוק המדיח הישן”, ולכו תפנו את המדיח בעצמכם.

העוולה הצרכנית הבאה היא ההמתנה לטכנאי כדי “להתקין את המדיח”, ואיתו אפשר לתאם רק אחרי שחיכיתם למוביל. טכנאי זה מטרתו אינה רק להתקין את המדיח, אלא גם לנסות למכור מוצרים נלווים במחיר מופקע – מגן ברקים, חומר לניקוי המדיח, חומר לניקוי פנל הנירוסטה בחזית, אחריות מורחבת לעוד כמה שנים וכו’.

אלי הגיעו לא טכנאי אחד אלא שניים, סירבו להתקין את הפנל הדקורטיבי (“אנחנו לא נגרים”), סירבו לחכות חמש דקות כדי שאבריג אותו למקומו בעצמי (4 ברגים), והשאירו בקופסה כמה חלקים (“לא צריך אותם”). בדקו שהמדיח פועל – והלכו.

אחרי שהלכו התיישבתי עם מדריך ההרכבה, ניתקתי ושלפתי את המדיח החדש, הרכבתי את הפנל המחורבן רק כדי לגלות שבמדיח הזה המקום שהושאר לפנל קצת קטן יותר מהמדיח הקודם, למזלי הסתדרתי. אחרי ההרכבה מחדש, התגלה שהפנל כבד והדלת נופלת בפתיחה. שוב ניתוק המדיח וגרירתו החוצה, חיפוש במדריך, מציאת ברגי כוונון מתיחת הקפיץ ואיזון הדלת. אגב, החלקים שהטכנאי טען ש”לא צריך אותם” היו חלק ממנגנון בידוד הרעש של המדיח, שילמנו יותר כדי לקנות מדיח שקט מקודמו.

 

אבחון התקלה

קול נפץ חד פעמי מכיוון המדיח, ואחריו הרגשת כובד בדלת ונפילתה בעת פתיחה, הם סימנים שהלך הקפיץ, בדרך כלל יש שניים כאלה. שיחה עם טכנאי “במדיח הזה מנגנון הדלת מסובך” העלתה הצעת מחיר בגובה חצי ממחיר מדיח חדש.

כאמור כבר הייתי מנוסה בפירוק ראשוני של המדיח הזה. יוטיוב סיפק עוד כמה רעיונות לפירוק יסודי יותר, וקדימה לעבודה. לא מדובר בתיקון מעגל חשמלי אלא בתיקון מכני, בכל מקרה כללי הבטיחות מחייבים ניתוק כבל ההזנה החשמלי, ובקרה בעת הכנסת והוצאת המדיח, שצינורות המים והדלוחין לא ייפגעו.

כבר בגרירה החוצה התגלה קפיץ קרוע. פירוק דפנות המדיח גילה שגם חברו קרוע, וכך גם אחת מפיסות הפלסטיק אליה עוגנו הקפיצים.

מסע חיפושים

בבדיקה עם כמה חברות שמחזיקות חלפים לא נמצאו קפיצים מתאימים. את המק”טים של החלקים, אבל לא את החלקים עצמם, מצאתי אחרי חיפוש באתרים מתמחים בחו”ל, ואצל היבואן לא הצלחתי לדבר עם אדם טכני אלא רק עם אנשי מכירות, ולא היה לי הרושם שאנחנו מדברים על אותם החלקים.

קיבלתי המלצה על יצרן קפיצים בדרום תל אביב ועברתי אצלו. בדרך כלל יש לחבר’ה האלה ארגזים של קפיצים מוכנים במחיר סביר, אבל לא היה לי מזל. ייצור קפיצים לפי הזמנה אפשרי, אבל במחיר מאות ש”ח. שאלתי את היצרן על טיפ שקיבלתי – לקצר ולכופף את הקפיצים הקרועים. מתברר שזה אפשרי, בשתי הסתייגויות – אלה קפיצים שהתעייפו משימוש יומיומי לאורך שנים וייתכן שבעתיד ייקרעו במקום אחר, ואם כבר מכופפים יש לשים לב לכיפוף סביב עצם עגול, כדי לא לגרום לכיפופים חדים הגורעים מחוזק הפלדה במקום הכיפוף. הכיפוף בכל מקרה יכול להיעשות ידנית, לא נדרשת פה הפעלת כח חריג.

חיפוש בעליאקספרס הזכיר לי מה שיודע כל מי שלמד פיזיקה בתיכון – F=K*X. בעברית – קפיץ באורך דומה, בקוטר דומה ובעובי חוט דומה, מפלדה שסביר להניח שהיא מאותה משפחה של הקפיץ המקורי – יתנהג בערך אותו דבר. 40 ש”ח וזוג קפיצים הכי קרובים שמצאתי, עלו על המטוס ארצה. בארץ, חברת שילוח פרטית שלחה אותי בקור סיבירי לאסוף את המשלוח תוך יומיים מאיזה חור בקצה השני של העיר, מה שהיה לוקח באוטו חצי שעה לכל כיוון ועוד חיפוש חניה. משלא הגיבו לפניות, עליתי על האופניים עטוף מכף רגל ועד כף ראש, כדי להספיק לתפוס את הקטנצ’יק החסון לעזור למשוך את המדיח לפני נסיעתו חזרה לאוניברסיטה.

הרכבה

את הקפיצים מרכיבים כאשר דלת המדיח סגורה והקפיצים רפויים יחסית כך שניתן למשוך אותם בקלות.

לצורך החיבור לכבל למטה היה צורך לנסר כמה מ”מ מהאוזן של הקפיץ. כדי לייצב את העסק בזמן הניסור נעזרתי בדיבל ובבני שמשך את הקפיץ.

החיבור לחלק העליון יכול להיעשות למתקן המפואר עם בורג הכוונון, שהיה שבור בצד השני, או לשיניים בדופן המדיח. בכל מקרה המטרה היא לאפשר אחיזת הקפיץ בגובה שונה, כלומר אורך קפיץ שונה ובהתאם כיול מידת התנגדות הקפיץ בהתאם למשקל הדלת.

לסיכום

סיפור שתחילתו בקיטורים על טכנאים, וסיומו בעבודה עצמית על דלת המדיח. עבודה שנעשית קלה יותר בזכות יוטיוב ועליאקספרס

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן