שיפוץ שולחן שירטוט ישן

בבית המלאכה

שיפוץ שולחן שירטוט ישן שנמצא ברחוב

באחד האמשים ירדתי לסידור אחרון של ספריית הרחוב לפני הלילה, ולבדיקת ההסקה בבניין בו גרה אמי. בן מהנדס, ועוד כזה שיודע להפעיל את ההסקה בחורף ולדבר בשפת החיות עם ווסת הלחץ ועם משאבת החום, תמיד יתבקש (וישמח) ע”י שכניה של אמי לנסות לסייע לפני שמזמינים טכנאי.

סיבוב הליכה קצר לחילוץ העצמות והנה רגל של שולחן שירטוט מציצה מערימת פסולת על המדרכה. מצאתי עצמי משחק בלגו על המדרכה, סוג של הרכבת רהיט איקאה בלי הוראות ועם מושג כללי בלבד מה מתחבר למה, ומוודא שכל החלקים ישנם. למרבה המזל מי שפירק את השולחן והוריד אותו לרחוב עשה עבודתו נאמנה, הניח את החלקים זה ליד זה וארז את הברגים בשקית. עשיתי סדר עדיפויות מה מוטב לקחת עכשיו פן ייעלם תוך דקות, ומה אפשר להשאיר לנגלה השניה, והצלחתי לשאת במכה אחת את כל השולחן חוץ מהפלטה.

שולחן השירטוט הקודם

שולחן השירטוט שקניתי כסטודנט בטכניון עדיין בשימוש. בחרתי בו בזמנו כיוון שהיה יותר “שולחן” במובן שאפשר להישען ולהניח עליו חפצים, יחסית לשולחן שירטוט נטו עם ציר במרכזו.

לאורך השנים שימש כשולחן כתיבה, שולחן אוכל, שידת החתלה לתינוקות, ושנים אוחסן כהארכה מתפרקת לשולחן הגדול בפינת האוכל, לשימוש בארוחות חג ויתר אירועים משפחתיים גדולים.

לאחרונה שימש השולחן הישן את תחביב בניית הדגמים שלי. עם הגיל והצורך במשקפי קריאה, צביעת נקודות בגודל מילימטר על חלקים קטנטנים מצריכה גם אור חזק ומנורה עם זכוכית מגדלת. כדי לא להעמיס על הצוואר חיפשתי פיתרון דמוי כן ציור, עם איזושהי דרך לתפוס את הדגם על המשטח האלכסוני. פיתרון אחד נבנה על בסיס כן לספרים, עם תוספת להנחת הדגם בגובה נוח. פיתרון אחר יכול להיות שולחן שניתן להטות את כולו.

סדקים

את מבנה השולחן קל להסביר לפי התמונה שבראש הדף – שני ניצבים כאלה המחוברים ביניהם בארבע קורות. כבר בהרכבת הניסיון נשמע קול מבשר רע.

בדיקה מעמיקה גילתה אום סדוק, ובארגז נמצא אום חלופי.

סדק אחר, פחות קל לתיקון, התגלה באחת מקורות האורך. בחרתי בטיפול העדין ביותר האפשרי – דילול דבק נגרים במים, הזרקה וכליבה לכמה שעות. אם לא יחזיק – ארחיב את הסדק עם טריז ואנסה להחדיר דבק נגרים לא מדולל בעזרת קיסם. עץ קשה ויבש עלול להישבר בפעולה כזאת, מה שמצד שני יאפשר הדבקה יסודית. שקלתי גם חיזוק בניצב לסדק ע”י פרפר או דיבל. מי שלא מוטרד מענייני אותנטיות יכול לשקול גם בורג עובר, חביקה חיצונית, או ייצור קורה חדשה. אחד מפקקי העץ היה חסר, ויוצר משארית עץ בוק.

והנה השולחן מורכב

הנה השולחן מורכב, עם ובלי הפלטה המתחברת בארבעה ברגים. גובה השולחן נשלט ע”י שחרור הבורג התחתון, שינוי זווית הפלטה נשלט על ידי הבורג העליון.

ומוצב במקומו

ועכשיו צריך לסדר מחדש את כל פינת בניית הדגמים. לאחר מחשבה החלטתי להשאיר את הפלטה אופקית ולוותר על הטייתה.

כל השמונצעס – צבעים אקריליים, צבעי שמן, עפרונות צבעוניים, מדללים, לכות, כלי ניסור, חיתוך, קידוח, עירבוב וניקוי, מכחולים – כבר לא מוצאים מקום על הפלטה הקטנה.

מסתמן שהפרויקט הבא יהיה ארונית מגירות קטנה

לתוכן זה נכתבה תגובה אחת

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן