אפס פסולת: בניית חיפוי קיר משאריות עץ (ובכלל)

בבית המלאכה

באיזשהו שלב בחייו.ה של חובב.ת העבודה עם עץ משטחים חולף בראשו.ה השיגעון של בניית קיר מעץ בשימוש חוזר.
למה? אולי כי זה מגניב, אולי כי זה מאתגר, אולי כי זה שלב אחד בדרך שפשוט רוצים לעבור.
לקירות מחופים בעץ יש המון אופי. אפשר לשלב בתוכם דברים מגניבים, אפשר לצבוע, אפשר להשאיר את העץ חשוף ובעיקר אפשר לבטא את האופי של האדם שבונה אותו או הולך ליהנות מהקיר.
במדריך הבא איגדנו המון עצות וטיפים שאספנו במהלך בניית חיפויי קיר שונים, בעזרתם תוכלו לבנות את הקיר שהכי מתאים לכם.

קיר עם בחיפוי לוחות אנכיים

חיפוי חלק מהקיר והדגשת אלמנט חשוף במרכזו

יש המון סוגים של חיפויי קיר שאפשר ליצור מעץ בשימוש חוזר: קירות מחופים בלוחות אופקיים, קירות מחופים בלוחות אנכיים, קירות מעץ בשימוש חוזר, קירות מעץ חדש וקירות מעץ ייעודי לחיפוי….אפשר ליצור קירות מלאים או להשאיר חלקים חשופים ולהשתמש בקיר כרקע שנותן אפקט תלת מימדי ומגניב, ואפשר גם לשתול בתוך הקיר אלמנטים שונים שתורמים לעיצוב ולשימוש בקיר ואפילו.. לחפות רהיטים באופן מגניב ומיוחד.

לאורך השנים בנינו לא מעט חיפויי קירות מגניבים במסגרת סדנאות נגרות שהובלנו בכל מיני הזדמנויות. בכל מקום שבנינו אחד הוא נראה אחרת, הוא הותאם למרחב שבו הוא נמצא ולא.נשים שעובדים וחיים לצידו.
בגלל שכל קיר הוא עולם ומלואו, היה מעניין וגם די מורכב לנסות לאגד את כל הטיפים למדריך אחד. השתדלנו לתמצת את עיקרי הדברים שאחריהם, אנחנו מקווים, תוכלו להמשיך לבד. אנחנו מזמינים אתכם להגיב ולשתף עצות משלכם כדי לרכז אינפורמציה יעילה עבור כל מי שמתכננ.ת לבנות חיפוי קיר בעצמו.ה.
המדריך מתאר את שלבי הבנייה והדברים שצריך לקחת בחשבון בכל שלב ושלב.

חיפוי דלפק- בר נבנה במסגרת סדנה עם נוער הישוב אשחר

שלב ראשון- תכנון

הדבר הראשון שנעשה לפני שממש נתחיל לנסר את הלוחות הוא תכנון מקדים.
אנחנו חייבים להתיידד עם הקיר שלנו ולהכיר אותו מקרוב לפני שנצא לדרך.
מאיזה חומר הוא בנוי? מבלוקים? מבטון? או שאולי בכלל זה קיר גבס? 
יש לכך משמעות מבחינת ההתארגנות, רכישת ציוד עזר מתאים כמו הדיבלים שבהם נשתמש כדי לחבר לוחות אל הקיר, וגם מבחינת כלי העבודה שנשתמש בהם ביצירת הקונסטרוקציה למשל.

עוד דבר שחשוב לבדוק מראש הוא נקודות חשמל ומים. חשוב להבין אם עוברת תשתית מים או חשמל בקיר שלנו ואם כן, היכן היא עוברת כדי שלא נקדח בטעות בכבלים או בצינורות הנמצאים בתוך הקיר.

בתכנון נתייחס גם לפתחים כמו חלונות או דלתות שיש בקיר, נתכנן את חיפוי הקיר כך שהם ישתלבו בתוכו. נצטרך להתייחס לכל אלו כבר בשלב התכנון כדי לא לפגוע בתפקוד שלהם ובנוחות שלנו. 

עוד דבר שצריך לקחת בחשבון הוא את נושא העיצוב והאסתטיקה.
איך ייראה הקיר שלי? האם הלוחות יהיו אנכיים, אופקיים או באלכסון? אולי הם בכלל ייצרו דוגמא גאומטרית מגניבה או יחוברו בצורת כותל, כלומר שתהיה חפיפה בין הלוחות? כל אחת מהבחירות האלה תוביל לתוצאה אחרת לגמרי וגם תהליך העבודה יהיה שונה.

האם נבנה את החיפוי מעץ חדש או מעץ בשימוש חוזר? האם הלוחות יהיו ברוחב ובעובי זהה? ובאילו צבעים נצבע אותו? האם נצבע את כולו בצבע אחיד או שכל לוח יהיה בצבע אחר? מעבר למראה הסופי של הקיר, לכל השאלות האלה יש חשיבות מבחינת סדר הפעולות שנבצע בזמן בניית החיפוי. לדוגמא- אם החיפוי כולו ייצבע בצבע אחיד, אפשר לבנות אותו ולאחר מכן לצבוע, אבל אם אנחנו מתכננים שכל לוח יהיה בצבע אחר, עדיף שנצבע את הלוחות לפני שיחוברו לקיר. ההחלטות האלו יהוו את הבסיס לביצוע העבודה מתחילתה ועד סופה, למשל, אם החלטנו על חיפוי קיר בעל לוחות אופקיים הקונסטרוקציה שלנו תהיה שונה מזו של קיר עם לוחות אנכיים. 

בקיצור, כמו בכל פרויקט, שלב התכנון משמעותי מאוד להצלחתו ולחווית העבודה שלכם. 

תכנון בניית חיפוי קיר שנבנה סביב לוח מודעות קיים

פרט מתוך תכנון קיר הכניסה לסטודיו9

שלב שני- בניית קונסטרוקציה ותמיכות לחיפוי

אז חשבנו, התלבטנו, לקחנו בחשבון את המשתנים הקיימים ויש לנו תכנית.
איך מתחילים תכל’ס לבנות את הקיר?

אם נרצה ליצור חיפוי קיר בעל לוחות אופקיים נייצר קונסטרוקציה בעלת תמיכות אנכיות ולהיפך.
נחבר את הלוחות התומכים אל הקיר במרחקים של לא יותר מ-50 ס”מ. נקפיד לחבר את הלוחות כך שיגיעו לקצוות הפתחים ולנקודות חשמל כדי שהמראה הסופי יהיה שלם ואסתטי וכדי שלוחות החיפוי לא יישארו ללא תמיכה בקצוות. אם החלטתם לשלב אלמנטים שונים בתוך הקיר עשו זאת כעת. כך תוכלו להגיע למצב שבו אתם שולטים על מראה הקיר ולא מתפשרים על אסתטיקה. 

החיבור אל הקיר יעשה בדיבלים מתאימים לסוג הקיר ובברגים.

קונסטרוקציה לחיפוי קיר מלוחות אנכיים

קונסטרוקציה לחיפוי קיר מלוחות אופקיים

שילוב אלמנטים בתוך הקיר בשלב הקונסטרוקציה- לוח רשת לתליית פתקאות

שלב שלישי- הרכבת החיפוי על הקונסטרוקציה

משהו שכדאי לתת עליו את הדעת הוא המיקום ממנו נתחיל לייצר את החיפוי. האם נתחיל מקו הרצפה או התקרה? במידה והחיפוי לא ממלא את הקיר כולו אולי נתחיל מקו הדלת וממנו נמשיך לחבר את הלוחות לחלק העליון והתחתון של הקיר כדי לייצר מראה נאה שממשיך את הגיאומטריה של המבנה ומשתלב איתה באופן הרמוני. 

יחד עם עבודת התכנון, אחד הגורמים החשובים שצריך לקחת בחשבון מראש הוא חומר הגלם שממנו נבנה את החיפוי ובעיקר מה הרוחב שלו.
שימוש בלוחות ברוחב אחיד יקל עלינו באופן משמעותי את העבודה ויהפוך אותה למהירה יותר. שימוש בחומר ברוחב משתנה ייצור מראה מיוחד לקיר אבל יארך זמן רב יותר.

חיבור הלוחות אל הניצבים יכול להיעשות ע”י הדבקה, עבודה עם מברגה וברגים או פטיש ומסמרים אבל הטכניקה האהובה ביותר עלינו היא בעזרת שימוש באקדח מסמרים. זו הדרך המהירה והנוחה ביותר לדעתנו.
בכל מקרה, גם בעזרת דרכי החיבור האחרות תוכלו ליצור חיפוי קיר נהדר.
אם אתם משתמשים במסמרים אנחנו ממליצים להשתמש במסמרים בלי ראש, כך שפחות ייראו בעין. ואם אתם בעניין של מברגות וברגים, אפשר לקבע את הלוחות לניצבים באמצעות קידוח והברגה ולאחר מכן אפילו להסוות את ראשי הברגים.
כך או כך, ובמיוחד כשעובדים עם מסמרים, כדאי להוסיף כמה נקודות של דבק לאורך הלוח כדי שהחיבור יהיה חזק והלוח לא יתרופף עם הזמן. החיבור עם המסמרים הוא חלש ומהיר והחיבור עם דבק הוא איטי וחזק. השילוב ביניהם יוצר חיבור מהיר וחזק שייקבע את הלוח למקומו לזמן רב.

 

 

הרכבת החיפוי על הקונסטרוקציה בעזרת אקדח מסמרים

חיבור חיפוי לקונסטרוקציה בקיר עם חיפוי אופקי

עוד כמה טיפים חשובים

  1. שימו לב שכל ניצב תומך הוא נקודת מפגש של שני לוחות חיפוי, לכן חשוב להשאיר מספיק מקום לשניהם.
  2. אפשר לנסר את הלוחות מראש במידות קבועות מסויימות, זה דבר שיכול להקל על העבודה ולהפוך את הפאזל הזה לקצת פחות מורכב. במידה ומתפרעים עם בנייה בעץ בשימוש חוזר ושאריות בגדלים שונים, כדאי שתהיה לנו גישה למסור שיכול לנסר את הלוחות לאורכם ולרוחבם כדי להתאים אותם למיקום המדוייק.
  3. אם החלטתם לצבוע את הלוחות בצבעים שונים, עשו זאת מבעוד מועד כדי שלא תצטרכו לחכות שהצבע יתייבש בזמן שאתם כבר עסוקים בהתקנת החיפוי.
  4. את החתיכה האחרונה כמעט תמיד צריך להתאים לרווח שנשאר, אלא אם יש לכם ממש מזל.
    אפשר לנסר את הלוח האחרון כך שיתאים בדיוק למקום שנשאר או אם אין לכם איך לנסר אותו לרוחב, פשוט חברו אותו על גבי הלוח שלפניו.
    מומלץ לחשוב גם על עניין שטיפת הרצפה, ולנתק מעט את העץ מקו הרצפה כדי שלא יבוא במגע עם מים בכל פעם ששוטפים אותה. את הרווח הקטן שנשאר אפשר לסתום עם מסטיק אקרילי או סיליקון.

 

 

לסיכום

אחת החוויות הכי מספקות היא להתבונן על קיר שיצרנו בעצמנו. בכל שלב בדרך ממש רואים אותו הולך ונבנה מול העיניים וזה סופר כייפי.
אם אתם אוהבים לתעד את תהליכי העבודה שלכם אז אנחנו ממליצים להציב מצלמה על חצובה או פשוט במקום קבוע בזמן העבודה ואחכ להריץ את הסרטון במהירות גבוהה כדי לראות את כל התהליך באופן מואץ. זה אדיר.
אפשר ליצור אינסוף עיצובים מגניבים שישפיעו באופן משמעותי על אופי החלל בו הם ימצאו. אל תהססו להשתולל ולהתנסות התוצאה תמיד יוצאת מגניבה ויפה.
יצירת חיפוי קיר יכול להיות תהליך מעט ארוך אך לא מורכב מדי ויש בו הנאה גדולה מהדרך.

עבדו בכיף ובזהירות,

יפעת ואמיר | סטודיו9

למדריך הנ”ל יצרנו סרטון שמציג דוגמאות שונות של חיפויי קיר ומלווה תהליך מלא של בניית חיפוי קיר מעץ בשימוש חוזר. ניתן לצפות בו בלינק הבא
הסרטון הוא חלק מסדרת סרטוני ההדרכה של סטודיו9-  “נגרות בקטנה” -המיועדת לנגרים.ות חובבים.ות

קיר הכניסה לסטודיו9 מעץ בשימוש חוזר

שילוב דלפק- בר בתוך קיר מחופה

חיפוי קיר עם לוחות אופקיים במועדון הנוער בית לחם הגלילית

שילוב אלמנטים בתוך קיר מעץ בשימוש חוזר- מדפים

קיר מעץ בשימוש חוזר חיפוי לוחות אופקיים

לתוכן זה נכתבו 2 תגובות

תגובות נחסמו בתוכן זה

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן