יורט ודום – מחירים ועלויות

טכנולוגיה נאותה

תמיד חלמתם לצאת מהמטריקס, לחזור לשורשים, להתחבר לאדמה ולעצמכם. יש משהו בחיים במבנה עגול עשוי מחומרים טבעיים שבהחלט עושה לנו את זה. יוקר המחייה יורד, יש יותר פנאי למשפחה או להתבודדות, סגנון החיים מתרכך…

זה אכן נפלא. אבל איך עושים את זה? איפה מתחילים? וכמה זה באמת עולה לבנות יורט? אנסה לפרוט כאן את האפשרויות השונות ואת העלויות שלהן – גם בנוגע לאוהל המנוגולי המוכר וגם לגבי כיפה גאודזית (דום). בהמשך ובנפרד אכתוב גם על עלויות של מגורים על גלגלים במשאית או וואן.

לפי מה מחשבים מחיר של יורט או דום

גם אם קונים מוכן וגם אם בונים לבד, יש לקחת בחשבון את המרכיבים שלהלן.

ראשית יש את הרצפה, שיכולה להיות מעץ או מבטון, מאולתרת או מגונדרת, ויכולה אפילו לא להיות. במונגוליה מניחים את היורט ישר על האדמה ומכסים בהרבה מאוד שטיחים. בחוות אקולוגיות בארץ, ובכלל במחוזות ההיפים והחסכנים, חופרים תעלה מסביב למבנה כדי למנוע ממים להתנקז אל האדמה שהיא רצפת האוהל. חברות בניית יורטים בארץ ממליצות על בנייה רצפה עגולה ומדויקת למידות היורט (לא רלוונטי לדומים), כדי לחבוק את היורט סביבה בעזרת רצועת לחץ וכך לשפר את חוזק המבנה והאטימות שלו למזג האוויר.
עלות רצפת עץ (דק) מתחילה מכמה אלפי שקלים ומגיעה עד 10-20 אלף ש”ח. אפשר לבנות לבד, אפשר להזמין חברים, אפשר לפנות לאחת מחברות היורטים/דומים בארץ (אם מזמינים מהן יורטים, צריך להתאים את הרצפה ליורט בדיוק), ואפשר לפנות למקימי דקים/פרגולות. רצפת בטון היא דבר זול יותר משמעותית, אבל החסרון האסטטי והאקולוגי ברור.

המבנה עצמו הוא על פי רוב אוהל, כלומר עשוי מקונסטרוקציה קשיחה ועליה מספר יריעות (כיסוי). סוג החומרים והכמות משפיעים על המחיר כמובן. הקונסטרוקציה ברוב היורטים בנויה מעץ, ובדומים לרוב ממוטות ברזל מגלוון, אבל לא בהכרח.

הכיסויים מתחלקים לכיסוי חיצוני נגד גשם (מPVC או קנבס), שכבת בידוד (במונגוליה צמר של יאק, בישראל בידוד סינטטי), וכיסוי בד פנימי אסטטי (מסתיר את הבידוד). אפשר לוותר על הבידוד או על השכבה הפנימית, תלוי בשימוש שלכם במבנה. אפשר את הכיסוי החיצוני לייצר משלטי חוצות משומשים בחינם. לעומת זאת, ניתן לקנות בארץ מבנים שהם מעין “יורט משודרג”, והם ממש כמעט בקתה מבחינת קשיחות הקירות, ולא בדיוק אוהל.

חלונות ודלת משתנים מאוד מיורטים לדומים. בדום החלונות הם רק חלק מהיריעה החיצונית, עם ריצ’רץ או פטנט אחר. דלת בדום יכולה להיות פשוט ריצ’רץ’ גדול. בניית דלת לדום דורשת לרוב לעשות מודיפיקציות למבנה הקלאסי, ויש כל כך הרבה אפשרויות שעדיף שלא אנסה לפרט. ביורט החלונות ידרשו לרוב מסגרת עץ, או לפחות פתח בסבחת העץ (“לאטות”). דלת היא דבר בסיסי ופשוט יותר ביורט לעומת דום.

תשתיות כמו חשמל, מים וגז הן סיפור לא יקר ודי פשוט להתקנה, בעיקר אם יש מקור חשמל ומים זמין. לכן אפשרי בהחלט גם להתקין מזגן באוהל, אבל חשוב שיהיה בידוד שישמור עליו בפנים. לא ארחיב כאן יותר מדי, בעיקר כי חשמל וגז הם עניינים מסוכנים ויש להתייעץ עם אנשי מקצוע מוסמכים לכך.

שירותים ומקלחת יש שבונים בצמוד ליורט/דום או בתוכו, יש שבונים בוטק’ה במרחק מה. אפשר לחבר שירותים רגילים על מים, אבל בהחלט מומלץ סביבתית להתחיל להשתמש בשירותי קומפוסט :-).

מטבח ואבזור נוסף אפשרי בהחלט להתקין ביורט או דום. נהוג לבנות אותם בהתאמה אישית, ולפי הצורה המעוגלת של המבנה.

יורט מטיול שלי במדבר גובי, מונגוליה – למי שמעריך פשטות :)

אז כמה עולה יורט?

אוהל מונגולי, או יורט, הוא מבנה עגול עם גג בצורת קונוס. המבנה עשוי עץ לרוב – מסביב סבחת עץ (לאטות) ולמעלה גג קורות/סנאדות במעגל סביב “כתר” במרכז. המבנה מגיע במקור ממרכז אסיה, במונגוליה ובקירגיסטאן הוא חלק בלתי נפרד מהחיים גם היום, אפילו בעיר לפעמים. אפשר לקנות מוכן וחדש ברמות שונות, אפשר לקנות יורט יד שניה, ואפשר לבנות לבד. אפשר לייבא מחו”ל (מונגוליה, קירגיסטן, וסין כמובן), ואפשר לקנות בארץ. יש גדלים שונים, וסטנדרטים שונים, לכן התשובה היא לא אחת. הנה כמה דוגמאות למחירים שקיבלתי:

יורט בלבד, לא כולל רצפה, ללא התקנה, עם בידוד, מחברה ישראלית:

  • יורט קוטר 5 (20 מ”ר): 20-30 אלף ש”ח
  • יורט 7 (38 מ”ר): 40-60 אלף ש”ח

יורט 6 “קומפלט”, “מפתח ביד”, כולל שירותים ומקלחת, רצפה, חשמל, מים וכו’, רמת גימור גבוהה, יעלה כ100 אלף ש”ח.

יורט יד שניה אפשר למצוא לרוב בקבוצות פייסבוק שונות. העלויות מאוד משתנות כמובן, הנה כמה דוגמאות:

  • יורט קוטר 5 (20 מ”ר), מבודד, ללא רצפה ככל הנראה, התפרסם במחיר של 9,500 ש”ח.
  • יורט 6 (28 מ”ר), מבודד, כולל רצפה, בן שנה, התפרסם במחיר של 32,000 ש”ח.
  • יורט 5, מבודד, כולל רצפה, חימום, מטבח, גז, מאובזר ועוד, התפרסם במחיר של 27,000 ש”ח.
  • יורט 6.5 (33 מ”ר), מבודד, בן שנה וחצי, התפרסם ב16,000 ש”ח.

עלות בנית יורט בשיטת עשה/י זאת בעצמך משתנה בהתאם לבחירות שתעשו לגבי מרכיבי היורט השונים. אפשר בהערכה גסה (מאוד) לומר שלבנות יורט פשוט בקוטר 6 לבד עולה:

  • רצפת OSB על קונסטרוקצית אורן: 1,500-2,000 ש”ח
  • קונסטרוקצית עץ אורן פשוטה בגימור מינימלי: 700-1,500 ש”ח
  • כיסוי חיצוני PVC עם 3 חלונות ודלת (מולחם) – 6,000-8,000
  • בידוד Snowhite ישראלי: עד 1,200 ש”ח
  • כיסוי פנימי: כמה מאות שקלים

סה”כ – 8,000 עד 13,000

איתמר נבו, נגר מהצפון שעובד היום באוסטרליה בבניית יורטים, בנה לעצמו שני יורטים בארץ לפני מספר שנים. הוא הצליח להוריד את העלויות ל-4,500₪ ליורט 6.5 קוטר, הרבה בזכות שבנה קונסטרוקצית עץ פשוטה וקלה מהרגיל, וכן הלחים את היריעות בעצמו בעזרת “blower וגלגלת”.

היורט של איתמר נבו – יורט ב-4,500 ש”ח

כמה עולה דום?

כיפה גאודזית, המכונה גם דום (dome) בלשון העם, היא מבנה עגול, כיפתי כמובן, וחדיש. בניגוד ליורט, מקורותיה לא במרכז אסיה אלא בשנות ה40 בארה”ב, במוחו הקודח של האדריכל והפילוסוף באקמינסטר פולר. פולר קיווה למצוא פתרון הנדסי יעיל וזול לבנייה ירוקה, וכך פיתח את המבנה הסימטרי עשוי המוטות שהוכח כמבנה החזק ביותר ביחס לכמות החומר שלו. פשוט מאוד להקים אוהל-דום, אפילו יותר מיורט, ויש לו כמה יתרונות וכמה חסרונות על בן-דודו המונגולי – אפרט על כך בנפרד.

מבחינת מחיר הדום, גם כאן יש להתיחס לכל המרכיבים והפרמטרים השונים שציינתי קודם, ולהוסיף לכך את צפיפות הקונסטרוקציה. דום בנוי ממוטות רבים באורכים שונים שיוצרים משולשים ויחד מרכיבים כיפה. ככל שהמוטות קטנים יותר ובעלי יותר ווריאציות שונות הכיפה תהיה בנויה מיותר משולשים, ולכן צפופה יותר, חזקה יותר ועגולה יותר (פחות מצולעת). דום V2 הוא דום עם שני אורכי מוטות, V3 עם 3 סוגי מוטות, וכן הלאה. ככל שהV גבוה יותר, כך יש יותר משולשים => הקונסטרוציה חזקה ועגולה יותר. אז כשהבנו את כל המשתנים, הנה כמה דוגמאות.

דום יד שניה ניתן לקנות שלם או רק את הקונסטרוציה או הכיסוי. מצאתי ברשת כמה דוגמאות:

  • דום V2 בקוטר 5, כולל רצפה וחלונות – התפרסם ב11,000.
  • דום V3 בקוטר 6 עם כיסוי חיצוני לא מולחם, מבודד, כולל רצפה – התפרסם ב8,000 ש”ח.
  • דום V2 בקוטר 7, עם חלונות ודלת, מטבח, ללא רצפה – התפרסם ב25,000
  • דום V4 בקוטר 8 מוגבה, חלונות, שתי דלתות, סקיילייט וללא רצפה – התפרסם ב30,000.

עלות כיפה גאודזית בשיטת עש/ה זאת בעצמך. גם כאן, נחלק את זה למרכיבים השונים ונזהיר מראש – זו הערכה מאוד גסה. אז כמה יעלה דום V2 בקוטר 6:

  • רצפת OSB על קונסטרוקצית אורן: 1,500-2,000 ש”ח
  • קונסטרוקצית ברזל מגלוון: 2,000-3,000 ש”ח
  • כיסוי חיצוני PVC מולחם עם 3 חלונות ודלת: החל מ-8,000 ש”ח.
  • בידוד Snowhite ישראלי: עד 1,200 ש”ח.
  • כיסוי בד אפק (“ערבי”) פנימי בתפירה עצמית: 300-500 ש”ח.

סה”כ בממוצע – 13,000-16,500 ש”ח

דום עשה זאת בעצמך ב14,000 ש”ח

מה עכשיו?

לסיכום, ראינו את מכלול האפשרויות הפרוסות לפנינו, עכשיו רק נותר למצוא שטח, שזה חלק מסובך לכל הדעות, ולבחור מסלול: בנייה עצמית, קנית קיט מוכן להרכבה עצמית, קנייה של מבנה חדש כולל הרכבה, או אולי דום או יורט יד שניה. יש לפחות 4 חברות יורטים ודומים בארץ, לפחות 2 קבוצות פייסבוק רלוונטיות בנושא, ומספר לא מבוטל של מדריכי “עשה/י זאת בעצמך” באתר בידיים.

שאלות שלא עניתי עליהן? משהו לא ברור? רעיון מהפכני שישנה את מציאות הדיור בישראל? כתבו למטה בתגובות.

[פורסם לראשונה בבלוג שלי ז”ל]

לתוכן זה נכתבו 4 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן