מבוא ליצירת חריצים בעץ

מלאכות מסורתיות

אז ניסרנו כמה קרשים, חיברנו אותם יחד או הכנו אותם לחיבור, ועכשיו צריך חריץ להדביק לתוכו מדף או קורה, תעלה סביב קרש החיתוך כדי שעודפי נוזלים מהכנת הסלט לא יישפכו על השיש, או שפה מעוגלת לאחיזה נוחה.

היום בעידן הנגרות הממוכנת, אפשר להיכנס לחנות ולקנות ראוטר חשמלי, כמה ביטים ואולי גם שולחן ראוטר, וליצור איתם בעץ חריצים, פינות מעוגלות וכיוצ”ב. כל העץ העודף ייגרס לאבק, ואם תהיו סבלניים, מיומנים וזהירים תיצרו בעץ בדיוק את דוגמתו ההפוכה של הביט שקניתם.

בעולם הנגרות הידנית, להב פלדה הנתון בגוף עץ או מתכת, יקלף שכבה אחר שכבה של עץ, בשקט ובנחת, עד לקבלת הצורה המבוקשת.

אז ניסרנו כמה קרשים, חיברנו אותם יחד או הכנו אותם לחיבור, ועכשיו צריך חריץ להדביק לתוכו מדף או קורה, תעלה סביב קרש החיתוך כדי שעודפי נוזלים מהכנת הסלט לא יישפכו על השיש, או שפה מעוגלת לאחיזה נוחה.

היום בעידן הנגרות הממוכנת, אפשר להיכנס לחנות ולקנות ראוטר חשמלי, כמה ביטים ואולי גם שולחן ראוטר, וליצור איתם בעץ חריצים, פינות מעוגלות וכיוצ”ב. כל העץ העודף ייגרס לאבק, ואם תהיו סבלניים, מיומנים וזהירים תיצרו בעץ בדיוק את דוגמתו ההפוכה של הביט שקניתם.

בעולם הנגרות הידנית, להב פלדה הנתון בגוף עץ או מתכת, יקלף שכבה אחר שכבה של עץ, בשקט ובנחת, עד לקבלת הצורה המבוקשת.

הכלי הראשון אותו נציג נקרא ראוטר פליין  Router Plane. הוא הידוע מכל הכלים להלן, עד כדי כך שכבר אי אפשר למצוא באיביי כלי בן חמישים במחיר סביר. יש לכך שני פתרונות: קניית כלי חדש כמו שזה שבחזית התמונה, או בנייה עצמית. הכלי משמאל למעלה נבנה לפי שבלונה מאתר inthewoodshop.com, וזה שמימין לפי אחד משני הדגמים באתר של פול סלרס. לשני הכלים להב ממפתח אלן מושחז, לכלי השמאלי קדח בקוטר 10 מ”מ, והוא יכול לקבל מפתח אלן בקוטר זה או להב חדש מהכלי שלמטה.

הנה הכלי המפואר עובד, נוסע על שפתי החריץ והלהב מיישר את תחתית החריץ לגובה אחיד (הלהב כאן מורכב הפוך מהמקובל, בדרך כלל הוא פונה לכיוון השני. זו לא טעות אלא אחת הדרכים לעבוד במקום צפוף):

וגם הכלי מתוצרת בית עושה עבודתו נאמנה:

הכלי הבא פחות ידוע, ונקרא Plough Plane, או בתרגום חופשי “מחרשה”. הכלי שבתמונה יוצר כנראה בין השנים 1935-1950 ונקנה בפרוטות באיביי. כצפוי לכלי בגיל כזה, הוא לא תמיד עובד בדיוק כפי שמתכנניו חזו (מה שנקרא “יש לו נשמה”):

הנה הכלי בעבודה, מוציא תלתלי עץ ארוכים ליצירת חריץ ישר. לכלי גדר לשמירת מרחק קבוע מקצה העובד, וגובל עומק שיבטיח עומק אחיד לכל אורך החריץ:

ולצידו עיטור דקורטיבי בצורת חצי עיגול Bead. להבהרה, על חריצים שייראו במלואם לאחר גמר בניית הרהיט, יש לעבור עם נייר לטש מלופף סביב פיסת עץ בצורה מתאימה:

ו”הדבר האמיתי”, חריץ Groove לקבלת לוח מילואה באחת מקורות המסגרת בארונית לחדר האמבטיה בביתנו. שימו לב לכמות תלתלי העץ על השולחן:

להבהרה, למי שלא שם ידו על כלים ישנים במחיר סביר, חריץ כזה ניתן לייצר עם מסרט מתוצרת בית, מפסלת אחת, וראוטר פליין מייצור עצמי בלבד. זה ייקח יותר זמן ויצריך מעט מיומנות, אבל אפשרי.

חריצים בדוגמאות מורכבות יתר זה כבר עניין אחר. בעבר כאשר המקצועות היו עשויות עץ, היו נהוגים מקצועות Moulding Plane, בהם עוצבו תחתית המקצועה והלהב בהתאמה, ליצירת פרופיל המדמה נניח את החריץ השטוח והעיטור העגול שלמעלה יחד. מקצועות כאלה ששרדו, בדרך כלל התעוותו ואינם שמישים, ומכל מקום אינם מיוצרים יותר. פה ושם אפשר למצוא בשווקי פשפשים בחו”ל, מתוך ערימת מקצועות העץ שנמכרים בכמה יורו בודדים לאחד, מקצועה בעלת חתך פשוט (בדרך כלל קשת כלשהי) שאפשר להשמיש. הנה מקצועה כזו עובדת. במקצועת עץ נעשה כוונון הלהב בעזרת מכות פטיש על הלהב, הטריז וגוף המקצועה. יש המשתמשים בפטיש עם ראש פליז, מתכת רכה יחסית ועם זאת כבדה. הפטיש בתמונה מייצור עצמי:

וחריץ קעור שנעשה איתה. נדרשת מיומנות כדי שהמקצועה תיסע בקו ישר, ושהחריץ יהיה בעל עומק אחיד לכל אורכו. לפיינשמקרים, זה עץ אורן מאיכות נמוכה, עבדתי נגד כיוון הסיבים, והחריץ נעשה לאחר השחזה על נייר 800 לבדיקה שהעסק עובד, יש עוד מה להשחיז בלהב הזה:

גם ההשחזה של להבים כאלה לא פשוטה. לא פעם מדובר בלהב שהכין נפח הכפר, ואיכותו אינה מה שהייתם מצפים מלהב תעשייתי מודרני. גם נזקי החלודה ניכרים לעתים. השלב הראשון בהשחזה הוא יישור גב הלהב, ראו הלהב התחתון אשר במרכזו שקע, והעליון ובו שקעי חלודה:

לכמה מכלים אלה חלופה חלקית מייצור עצמי, הכלי שבתמונה משתמש באחת משלוש המפסלות שלי כלהב, ומסוגל ליצור חריץ שטוח, כל עוד זה צמוד לשפת הקרש. חריץ כזה נקרא Rebate  או Rabbet, ובהתאם שם הכלי. גם כלי זה יוצר לפי סרטון של פול סלרס. אחד מחסרונות כלי זה הוא היעדרו של גובל עומק ומכאן קושי ליצור חריץ בעומק אחיד:

אם ברצוננו ליצור פינה עגולה, לא צריך מקצועה מיוחדת. הנה מקצועה מס’ 4 בת כ- 60, אשר הוסעה בזווית 45 מעלות לקרש עד ליצירת מישור משופע, ובהמשך להורדת חומר גסה זו, עיגול השפה בעבודה עדינה יותר:

ובדיקת העיגול – שארית עץ נקדחה במקדח בקוטר מתאים, נוסרה לשתיים והנה מדיד לבדיקה כמה אנחנו מעוגלים:

עוד כלי קטן לסיום – scratch stock. בניגוד לאחותו הגדולה, ה”מחרשה”, בה להב בגודל ובעובי מלאים הושחז והוסע בזווית מתאימה, הכלי הקטן הזה מגרד (מכאן “scratch”) לאט לאט את פני השטח, ומתאים לעיטורים עדינים. את הלהב אפשר להכין מפיסת מתכת קפיצית שנוסרה ממסור ישן והושחזה, או לקנות להב מוכן.

הכלי הראשון דומה לזה שבאתר logancabinetshoppe.wordpress.com, עשוי שארית עץ במידות כ- 2/4/8 ס”מ, עם בורג מתאים ואום בצד השני, ולהב קנוי במידות כ- 1.5/3 ס”מ:

ובעבודה, ליצירת חריץ חצי עגול Flute. תחילת העבודה כאשר הכלי מוטה בשיפוע והלהב מגרד קלות את העץ, והמשכה עד לקבלת חריץ בצורה ובעומק מלאים, כאשר גוף העץ של הכלי משמש כגובל עומק:

ואחד גדול ומסובך יותר, דומה לזה המופיע באתר woodsmithplans.com, אורכו כ- 25 ס”מ, ניתן לכוונן בו את מרחק החריץ משפת העובד, והוא משתמש באותם להבים. העץ משאריות, הברגים נקנו ב”כל תבריג” בדרום תל אביב:

לסיום יוצר כלי שלישי (כאן באמצע), מאתר popularwoodworking, המיועד לעיטור דופן צרה של לוח בעוד הניצבים גובלים את הלוח משני צדדיו. הזרוע עשויה בערך ממקל של מטאטא. בעבודה על הלוח שבתמונה, התברר שלאף אחד מהכלים אין זרוע ארוכה מספיק להכנת חריץ במרכז הלוח נוסף על השניים הנראים בתמונה:

הפתרון היה אילתור על בסיס אחד הכלים:

והנה בעבודה, הדגמת המונח scratch stock, כלומר מוט לגירוד:

לסיום החריצים המוכנים באחד מלוחות המילואה בשידת חדר האמבטיה החדשה בדירתנו:

לסיכום

לסיכום, בנגרות ידנית אפשר לעשות חריצים ועיטורים, בכלים מוכנים או בכלים פשוטים מתוצרת בית, בעבודה שקטה ונטולת אבק, ע”י להב פלדה מושחז הנתון במבנה עץ.

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן