כדי להדפיס צריך למדל: קורס חינמי למידול ב-3D בתוכנת Onshape

טכנולוגיה מתקדמת

השנה, התחלתי ללמד הדפסה תלת-מימדית במגמה המדעית-הנדסית בבי”ס אורט “גרינברג” טבעון בו אני עובד ופועל ובו גם נמצאת “הסדנא הקהילתית לקיימות”. עולם התוכן שנקרא הדפסה תלת-מימדית מכיל לא מרכיבים, וכדי להצליח לקחת רעיון אבסטרקטי ולהביא אותו למצב שבו יש לי מוצר עובד ביד, יש לא מעט שלבים בדרך. בואו נדבר קצת על מידול תלת-מימדי באמצעות תוכנת CAD.

השנה, התחלתי ללמד הדפסה תלת-מימדית במגמה המדעית-הנדסית בבי”ס אורט “גרינברג” טבעון בו אני עובד ופועל ובו גם נמצאת “הסדנא הקהילתית לקיימות“. עולם התוכן שנקרא הדפסה תלת-מימדית מכיל לא מרכיבים, וכדי להצליח לקחת רעיון אבסטרקטי ולהביא אותו למצב שבו יש לי מוצר עובד ביד, יש לא מעט שלבים בדרך, וברובם לא נתעסק במאמר זה.

כן נתעסק באחד מהשלבים החשובים – מידול (עברות קלוקל מהמילה Modelling). מידול הוא החלק שעוסק בייצוג תלת מימדי של רעיון. נניח שאני רוצה להדפיס מעמד לסמארטפון (בהחלט מוצר אהוד בקרב הרבה מהמתחילים) שיעוצב מהשם שלי. יש לי רעיון בראש, אבל כדי להדפיס אותו צריך דבר ראשון לייצר מודל מתמטי מדויק בקובץ מחשב כדי שהמדפסת, בסוף, תוכל לעבוד איתו.

כדי לעשות זאת אנחנו משתמשים בתוכנות CAD שזה אומר Computer Aided Design – עיצוב/תכנון באמצעות מחשב. תוכנת הCAD בסוף תהליך המידול תייצא קובץ שעליו נעשה עוד כמה מניפולציות בדרך למדפסת. תוכנת ה-CAD, אם כן, היא חלק חשוב בפאזל.

CAD כמובן אינן מוגבלות להדפסה תלת-מימדית. כמעט כל מקצוע תכנון היום, מאנימטורים, כלה במעצבים תעשייתים ומהנדסי מכונות, ועד אדריכלים, אדריכלי נוף – כולם משתמשים בתוכנות CAD. ההבדלים בין התוכנות השונות קשורים בתחום שעבורו הן תוכננו.

CAD זה קשה?!

בעבר, תוכנות CAD היו מאוד לא ידידותיות ועקומת הלמידה הייתה מתונה מאוד. היה לוקח הרבה זמן של תרגול כדי להגיע לרמת שימוש שיכולה לייצר מודל של איש לגו כמו שנראה כאן בתמונה. בסוד אגלה לכם שלימדתי את עצמי בקיץ האחרון, רגע לפני תחילת שנת הלימודים, את רוב מה שצריך לדעת כדי להעביר את זה הלאה, כך שזה הרבה יותר נגיש היום. יחד עם זאת, יש תוכנות CAD שונות שמאפשרות גם למשתמשים מתחילים למדל בתלת-מימד באמצעות טכניקות של הפשטה. השמרנים מבין הCAD-יסטים ינחרו בבוז למראה הממשק והיכולות של תוכנות אלו, אבל העובדה היא שאפילו תלמידי יסודי יכולים לעבוד איתן ומוציאים תוצאות סבירות דווקא מוכיחה שיש להן מקום באקוסיסטם של הנגשת הCAD לעולם. רשימה של תוכנות CAD לפי רמת קושי אפשר למצוא כאן.

Onshape, אהובתי

מתוך מגוון התוכנות הקיימות בשוק, אני בחרתי בOnshape (להלן OS). בהשוואת CAD יש הרבה מאפיינים שצריך לברור מתוכם. חשוב לומר שאני לא קשור לOnshape באופן כלכלי או בשום צורה אחרת. אני פשוט באמת לקוח נאמן, משתמש שנהנה ומאמין בתוכנה. אספר לכם על היתרונות הבולטים של OS שבגללן בחרתי בה:

  1. עוצמה – היא לא נופלת מהשמות הגדולים, כמו Sollidworks (להלן, SW) למי שמכיר. למעשה, מי שאחראי לOS הם יוצאי SW, ואפילו שמעתי ממשתמשי SW כבדים שהן למעשה די דומות.
  2. גמישות – עם זאת, יש לא מעט שטיקים קטנים שבOS דאגו להפוך אותם להרבה יותר אינטואיטיבים. עניינים רבים שבתוכנות אחרות מובילים את המשתמש למלא המון טפסי הגדרות לכל פעולה, בOS הרבה מהעניינים הללו נפתרים בצורה אינטואיטיבית עם תנועות עכבר וקיצורי מקלדת. נסו בעצמכם.
  3. נגישות – בעוד SW היא תוכנה כבדה שזקוקה ל-PC עם זיכרון רב ומאיץ גרפי לפחות בינוני אם לא יותר מכך, OS, בהיותה תוכנת אינטרנט (! כן! היא עובדת דרך הדפדפן! פסיכי…) כשכל החישובים נעשים על שרתי החברה, ניתן להפעיל אותה מכל מחשב עם חיבור אינטרנט טוב ודפדפן מעודכן, כמעט בלי תלות במשאבי המחשב. יותר מכך, ניתן להפעיל אותה מכל מקום – באמצעות אפליקציות אנדרואיד וiOS לטאבלטים וסמארטפונים.
  4.  מחיר – גם SW וגם OS יקרות למשתמש הביתי כשמדובר ברישיון המקצועי שלהם. ההבדל ביניהן, שOS מאפשרת חשבון בסיסי מלא בחינם, עם הגבלה אחת רצינית – שום עיצוב שלכם לא יהיה פרטי, את כל העיצובים אפשר יהיה למצוא ברשת של OS. למשתמשים ביתיים אני לא מאמין שזאת מגבלה אמתית, אך מצד שני למעצבים שמתפרנסים בעזרת OS תהיה מוטיבציה לשלם על רישיון כדי להשאיר את המידע שיצרו חסוי ופרטי ממשתמשים אחרים. מודל גאוני לדעתי. בנתיים בצד השני של הזירה, SW מכתתת רגליה לבתי משפט כדי לתבוע אנשים ובעיקר חברות וארגונים שמשתמשים בתוכנה שלהם בצורה לא חוקית.
מסך הפתיחה של מסמך חדש ב-Onshape

מסך הפתיחה של מסמך חדש ב-Onshape

קורס Onshape חינמי? בבקשה

טוב, לא בדיוק קורס. יותר סדרה של מדריכים, אבל אני מאמין שאם תעקבו אחריהם מההתחלה עד הסוף, תדעו את רוב מה שצריך כדי לייצר אחלה מודלים בתלת-מימד, ולא פחות חשוב – לא תפחדו להתנסות עם שאר הכלים. כשהתחלתי ללמד את OS בכיתה של מעל 20 תלמידים בכיתה יא’, הגעתי למסקנה שהדרך הכי טובה ביותר לאפשר להם להתקדם כל אחד בקצב שלו היא לתת להם לעבוד מול סרטונים מצולמים.

מפה לשם, בחרתי פרויקט מורכב, איש הלגו ( Lego minifigure), שכולנו מכירים ואוהבים כדי שנוכל ללמוד את התוכנה דרך משימה מאתגרת אך כיפית מספיק כדי שלא נשתעמם תוך כדי. מכיוון שלא מצאתי את המידות המדויקות של איש הלגו בשום מקום הייתי צריך גם למדוד את כל החלקים בעצמי באמצעות קליבר, אבל זה כבר סיפור למדריך אחר.

וכך יצאו שישה סרטונים בני 15 עד 25 דקות כל אחד שעוברים על כל אחד מהחלקים ומלמדים את הכלים העיקריים של התוכנה תוך כדי. הסרטונים נמצאים ביוטיוב, תחת הערוץ “הדפסה בתלת מימד למתחילים” שבו אמשיך ואעלה תכנים נוספים בהמשך. לכל סרטון בקישור אפשר למצוא קובץ עם המידות הרלוונטיות שיופעו במהלך המדריך כדי שאפשר יהיה להבין לאן הולכים ואיך זה אמור להראות בסוף.

מוזמנים לפנות לעצמכם כמה שעות ולצאת למסע ללימוד מידול תלת מימדי בתוכנת ה-CAD הנפלאה Onshape. בהצלחה.

איש הלגו: חלק א’ – הראש

קובץ pdf למידות עבור מדריך זה.

איש הלגו: חלק ב’ – פלג הגוף העליון

קובץ pdf למידות עבור מדריך הזה

איש הלגו: חלק ג’ – הזרוע

איש הלגו: חלק ד’ – כף היד

קובץ pdf למידות עבור מדריך זה

איש הלגו: חלק ה’ – המותניים

קובץ pdf למידות עבור מדריך זה

איש הלגו: חלק ו’ ואחרון – הרגל וחיבור של הכל

קובץ pdf למידות עבור מדריך זה

לתוכן זה נכתבו 2 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן