כיפה גיאודזית V1.6, האח הקטן שגדל

טכנולוגיה נאותה

עד היום כשדיברנו על כיפות גיאודזיות פסחנו כמעט מבלי משים על כיפות V1, למה בעצם? במאמר הבא נראה איך כיפה מסוג V1 מאפשרת לנו להנות מהטוב שבעולם הדומים תוך מינימלזיציה של חסרונותיו!

בואו נדבר על כיפות גיאודזיות, דומים.

דבר ראשון שבדרך כלל עושים בשיח הזה הוא לדלג ולקפץ מעל הגרסה הקלה והפשוטה של מבנים אלה, שנקראת V1 ואומנם שומרת על העקרונות והאסתטיקה הגיאודזית אבל אין בגג הגבוה ובמבנה המחומש של הV1 שום דבר מושך..

דבר שני בשיח זה הוא להסביר למה התחלנו בו בכלל, אז חוץ מזה שהדומים מגניבים ויפים ומפעים להיכנס ולשהות בהם (אני אישית מאוהב), יש להם אחלה יתרונות: ניידים, קלים להובלה, קלים לפירוק והרכבה בזמן קצר, היחס בין המשקל לחוזק הוא אופטימלי, וכשהם עשויים מברזל הם גם נהנים מאורך חיים מכובד ועלות שלד נמוכה.

אז למה אין כאלה בכל גינה ופינה?

כי לאחים הגדולים, V2 והלאה, שתפסו תמיד את מרכז הבמה, יש חסרון אחד גדול שטורף את הקלפים לרעתם ושובר את הלב לכל מי שהתאהב כמוני בכיפות גיאודזיות,

הכיסוי! 

איך לעזאזל מכסים את כל המשולשים האלו? בהחלט אפשרי ובהחלט זה לא קל ואין עדיין תשובה טובה מספיק, או שמא עליי להגיד זולה מספיק.

וכאן נכנס לתמונה האח הקטן, ה-V1, הוא לוקח את היתרונות הגיאודזים לקצה, 25 מוטות בעלי אורך זהה (לעומת 65 ומעלה באחיו הגדולים) נותנים קלות חסרת תקדים בניוד והובלה, הרכבה ופירוק, מקצרים עוד יותר את זמן ההרכבה והפירוק (סה”כ מדובר ב11 ברגים בלבד,שמתוכם רק אחד בגובה שמחייב סולם, או אם אתם ירושלמים כמוני – אבו יויו), מוטות הברזל עדיין שומרים על עקרונות גיאודזים שנותנים למבנה את חוזקו וגם מקלים על הכיס. ( כמות הברזל בV1 קטנה ב30% בקירוב מV2 לדוגמה).

(כן, אני משתמש בהרבה סוגריים. עמכם הסליחה)

אכן משמח שכל היתרונות נשמרים ומשתפרים אבל מה לגביי הכיסוי? אז בואו נבחן את סיפור המקרה של הV1 האחרון שהכנתי:

את הV1 שבתמונות בחרתי להכין ממוטות של 2.4 מטר, כך שבמשולשים שנוצרים אדם עד 1.85 לא צריך להתכופף כדי להיכנס בבטחה, (עוד יתרון של V1 שלא צריך לפתוח דלת במיוחד) מצינור שנרכש בשש מטר חתכתי שתי צינורות וחצי, את החצאים חיברתי בעזרת ריתוך שרוול קצר. היה לי חשוב גם להימנע מפחת וגם למחזר ברזל ישן כך שצינורות השקייה ישנים מברזל שהיו במשק מצאו את דרכם להיות חמשת המוטות התחתונים של הדום.

V1 עם מוטות באורך 2.4 מטר

V1 עם מוטות באורך 2.4 מטר

דום V1 עם כיסוי גג

כמו כן המשולשים שנוצרים משימוש באורך 2.4 מאפשרים כיסוי של כל משולש באמצעות פלטה סטנדרטית אחת (מידותיה 2.44*1.22) עם שארית.. כפי שניתן לראות בתמונות

פלטה אחת עם שארית לכל משולש

פלטה אחת עם שארית לכל משולש

דוגמא לאפשרות כיסוי שונה של המשולשים בV1 לאחר חיתוך השארית

דוגמא לאפשרות כיסוי שונה של המשולשים בV1 לאחר חיתוך השארית

לא אגזים ואגיד שכעת הכיסוי אינו חסרון כלל, אבל עם V1 הוא חסרון הרבה יותר קטן, לפני שנרוץ ונכסה את הV1 בואו נראה איך האח הקטן הזה יכול לגדול יפה – הרי תמיד אמרו לו שיש לו פוטנציאל :)

המחומש שלו באמת לא מנצל היטב את המרחב, (שטח מחומש משוכלל הוא כ-1.7 אורך הצלע בריבוע, משושה לעומת זאת כ2.6) בהוספה של 5 מוטות ושני ברגים אפשר להפוך אותו למשושה, מה שפותר את בעיית המרחב הפנימי המחומש וגם פותר את בעיית הגג הגבוה, אפילו בצורה טובה מדי שכן עכשיו עם הוספת צלע הגג שטוח, הארכה של כ10 סנטימטר של מוטות הגג פותרת את הבעיה כפי שניתן לראות בתמונה.

V1.6 ללא כיסוי

V1.6 ללא כיסוי, שיפור דרסטי של המרחב הפנימי והגג

כעת כשמתייחסים לכיסוי (והדבר נכון גם לV1 המקורי) נראה שהשד אינו נורא בכלל, לדעתי נח לחלק אותו כעת לגג וקירות,ממש קיבלנו קלות כיסוי שקרובה ליורט!

כיאה למאמר לא אכנס לפרטים טכניים אך ניתן לכסות את משולשי הגג ביריעה אחת פשוטה להכנה, ואת הקירות ביריעה אחת נוספת שיכולה להיות מלבנית או בצורת מקבילית,ניתן גם להתייחס לקירות כעגולים ( במיוחד אם גדלים לV1.8 ומעלה) כשפורשים סביב גליל של בידוד או כמשולשים אם רוצים לסגור בעזרת פלטות, בכל מקרה עקב מיעוט המשולשים והאפשרות לחלוקה נוחה לגג וקירות אני לפחות השתכנעתי שכעת הכיסוי הוא בעיה הרבה יותר נוחה, פשוטה וקלה לפתרון, מה דעתכם?

המבנה שהכנתי זכה לכינויים רבים ומפרגנים ביניהם ראונדהאוס גיאודזי וסופר דום,

אני אוהב לקרוא לו דום V1.6  (נסו לדמיין איך נראים V1.7, V1.8, V1.10,V1.12)

כולי תקווה שנזכה לראות עוד רבים כאלה

תמונה אחרונה

בכייף

חגי

לתוכן זה נכתבו 4 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן