ריהוט גן שחבל על הזמן (סתם, פשוט יצא חרוז…)

בבית המלאכה

אצלנו בטבעון יש פרוייקט מגניב מאוד שנקרא “מדור לdoor“. הרעיון, אותו ייסדו עומר וערן, שני בני טבעון, חיילים בזמנם הלא-פנוי, הוא פשוט להסביר וקשה לבצע. מדובר על פרוייקט שיפוץ בתים (ואני מדבר על שיפוץ מכף רגל ועד ראש, לא שפכטל-צבע סתם, אלא מגיע אפילו לחשמל, חידוש מטבח, בניית דקים וריהוט הבית מחדש). אבל לא רק, פרוייקט שיפוץ בתים לנזקקים (שאותרו בשיתוף פעולה עם הרווחה ביישוב) בחינם. אבל לא רק – כל העבודה נעשית בהתנדבות, כשרוב המתנדבים הם בני נוער וחיילים. בקיצור, להוריד את הכובע. כל חודשיים וחצי בערך מתארגן לו סופ”ש ארוך של עבודה, ועד לאותו סופ”ש – לאחר ראיון עם בעל הבית, מתחילים לאסוף רהיטים, מוצרי חשמל ואף חומרי גלם – הכל בתרומה, אם מבעלי מקצוע וחנויות ואם מאנשים פרטיים.

איך ששמעתי שהפרוייקט הזה קם, ישר ידעתי שהסדנא הקהילתית לקיימות צריכה להיות חלק מזה. מאז ועד היום, בשני הפרוייקטים האחרונים תלמידי בי”ס אורט “גרינברג” (שם הסדנא ממוקמת) שגם מתנדבים בפרוייקט מגיעים בשבועות שלפני השיפוץ לסדנא עם משימה. הפעם – ריהוט חצר לפרוייקט הקרוב.

מדור לdoor - הלוגובמקרה הזה היינו צריכים להתחיל ולסיים את הכל באותו היום (הסדנא לא פעילה בסופ”ש כחלק ממוסד ציבורי אשר ממוקם בשכנות לבית כנסת, וצריך לשמור על סטטוס קוו ועל שכנות טובה). משתנה נוסף שעצר אותנו מלתכנן מבעוד מועד את הפרויקט היה שגם העץ, שניתן בתרומה, הגיע ממש באותו הבוקר.

השיפוע זה כל העניין

אז ראינו את החומר (קורות אורן מהוקצע של 5×10, 5×5, ו-2×10), והתחלנו לתכנן. ידענו מראש שבעל הבית חייב לשבת גבוה בפאת בעיה רפואית ולכן החלטנו להעתיק את הגובה והשיפוע של כיסא קיים שהסתובב בסדנא. מדדנו את השיפוע באמצעות מד זווית והעתקנו אותו לרגליים ולמשענת. החלטנו לבצע מושש בודד ועוד מושב כפול, כדי לעמוד במסגרת הזמן (אחר-כך במקום עצמו, ארגנו החברה בזריזות עוד שולחן קפה מגניב כדי להשלים את הסט. ראו תמונה אחרונה).

רגל בשיפוע 80 מעלות

רגל בשיפוע 80 מעלות

כדי שהמושב יתאים גם הוא לשיפוע החלטנו גם שם לשמור על אותם 80 מעלות. הקורה המאוזנת חוברה לרגליים עם ברגים ארוכים ודבק.

שיפוע המושב גם הוא ב-80 מעלות

שיפוע המושב גם הוא ב-80 מעלות

שיפוע המשענת – אותו הדבר

את המשענת החלטנו להשאיר באותו השיפוע, שכבר השתלט על כל העיצוב של הכיסא. כדי שיהיה חיבור טוב בין הקורות שנושאות את משקל המשענת עשינו חיתוך מוזר כזה בחיבור עם הרגל האחורית של הכיסא בכל צד. עד כאן השתמשנו רק ב5×10.

קווי המתאר של הכיסא מצויירים בקורות הנושאות

קווי המתאר של הכיסא מצויירים בקורות הנושאות

ועכשיו… לרצף

הכיסא הזה כל-כך פשוט שמה שנשאר לעשות הוא רק לרצף בקורות 2×10 חתוכות לרוחב המושב, מחוברות עם ברגים (ללא דבק) ועם רחב של 2 ס”מ בין קורה לקורה.

מרצפים את משענת הכיסא

מרצפים את משענת הכיסא

כאן אפשר לראות גם את המושב הכפול, שחושב פשוט כמו שני מושבים בודדים. אפשר לראות שלושה תומכים במושב הכפול, כיוון שלייתר בטחון החלטנו שצריך לתמוך גם באמצע. השארנו שוליים של 2 סנטימטר מכל צד של הקורות המאוזנות (2×10) לאסטתיקה.

המושב הכפול - עם שלושה תומכים מפאת רוחב הספסל

המושב הכפול – עם שלושה תומכים מפאת רוחב הספסל

ומשענות יד?

כדי להשלים את הכיסא הרכבנו גם שתי משענות יד בצד כל אחד מהמושבים. המשענות עשויות מקרש 2×10 שנכנס בין השלבים של הריצוף, ונגרע ממנו ריבוע כדי שיתאים בדיוק לקורת המשענת. את המשטח למשענת היד חיברו ברגים מהצד ודבק. המשטח נשען על קורה של 5×5 שחוברה עם בורג אחד מלמעלה ועוד אחד מתחת למושב.

כיסא עם משענות יד

כיסא עם משענות יד

וזהו זה…

כמו שציינתי, החבר’ה שעזרו לי לבנות בסדנא, הלכו והמשיכו את הפרוייקטון הזה באתר עצמו. צבעו את שני הספסלים שלנו והוסיפו שולחן קטן. בסיום הריהוט שבנינו נראה כך (אני הייתי צובע בצבע בהיר יותר, אבל זה עניין של טעם ושל הצע של צבע מתרומה).

הריהוט מוכן וצבוע

הריהוט מוכן וצבוע

תמונה מאת אסף צ'רטקוף

מה שמדהים בפרוייקט הזה הוא כמות ההשקעה וההתנדבות של מלא אנשים. כדוגמא לכך, אציין שגם את הדק שאתם רואים בתמונה בנו ב60 שעות שבהם הפרוייקט התבצע. הוא לא היה שם לפני.

מעניין אתכם להצטרף לעזור? בקרו בדף הפייסבוק של דור לdoor גם אם אתם לא מטבעון. רעיון ששווה לעקוב אחריו. עומר וערן, מוריד את הכובע.

 

Save

Save

לתוכן זה נכתבה תגובה אחת

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן