שולחן בר מהודר ולא יקר

בבית המלאכה

במועדון הנוער בישוב בו אני גר, אחת מנשות החינוך שאחראית על מועדון הנוער החדש פרסמה בפייסבוק שהיא מחפשת המלצה לנגר שייתן הצעת מחיר לשולחן בר עבור מועדון הנוער. נגר אני לא, אבל ישר הצעתי שהנערים יגיעו ויבנו את שולחן הבר ביחד איתי בסדנא הקהילתית לקיימות. ההצעה התקבלה עוד לפני שהספקתי ללחוץ אנטר

במועדון הנוער בישוב בו אני גר, אחת מנשות החינוך שאחראית על מועדון הנוער החדש פרסמה בפייסבוק שהיא מחפשת המלצה לנגר שייתן הצעת מחיר לשולחן בר עבור מועדון הנוער. נגר אני לא, אבל ישר הצעתי שהנערים יגיעו ויבנו את שולחן הבר ביחד איתי בסדנא הקהילתית לקיימות. ההצעה התקבלה עוד לפני שהספקתי ללחוץ אנטר, ותוך כמה ימים קיבלתי את תמונת מבט העל שיצרו מעצבי החלל שעבדו על המועדון.

עיצוב הפנים של החלל

עיצוב הפנים של החלל

התכנון שלי

בהנתן עיצוב החדר, החלטתי לתכנן שולחן שעומד בהגדרות שנובעות מהעיצוב, קל לבניה כיוון שאת הבניה אעשה לפחות בחלקה עם הנערים, וגם, מכיוון שימוקם במועדון נוער, יהיה מספיק מסיבי וכבד, שיהיה קשה להזיז אותו יותר מדי, או לפרק אותו בקלות מדי. חשוב לומר – כל העץ נקנה כדת וכדין במחסן עצים. זאת לא הבחירה הראשונה שלי, אך כדי לעמוד בשאר הקריטריונים של הפרוייקט היה חשוב לי שלא נתעסק גם בלאסוף עצים מהזבל כדי לבנות את הבר. אין מה לעשות, צריך להתפשר לפעמים.

התכנית שלי

התכנית שלי

הדבקת המשטח

מאוד קשה ויקר למצוא משטח מעץ מלא ברוחב 50 ס”מ ובאורך 250 ס”מ. במקרים כאלו יש צורך בהדבקה. הטריק היה להשתמש בקורות עץ גלריה בעובי 4 ס”מ ורוחב 12 ס”מ שנחתכו לאורך של 250 ס”מ, ולהדביק 4 כאלו ביחד (שיחד עם הקאנט העבה אף יעברו יחד את ה50 ס”מ רוחב הרצויים). דבק הנגרים נמרח ביד נדיבה על בין חיבורי הזכר והנקבה של כל אחד מהשלבים, וכל המשטח נקלב ביחד עם קליבות ארוכות, כשקליבות קצרות הצמידו את המשטח לשולחן כדי שלא “יקבל בטן” מהלחץ שמופעל על הקורות.

המשטח

הקליבות

 

המשטח מהצד

המשטח מהצד

אפשר לראות שלמרות שרציתי שלא תהיה בטן, בכל זאת נוצרה אחת קטנה. את היישור הסופי היה אפשר לעשות עם מקצוע, אבל אין לי, אז פשוט ליטשנו את המשטח לדעת, עד שהוא הגיע למצב מאוזן רצוי מצידו העליון (לאחר סיום הרכבת הקאנט).

הקאנט למשטח

כדי לתת למשטח השולחן תחושה שהוא עבה יותר, ליישר את הבטן וכטיפול אסטטי בפרופיל הרוחב של המשטח שנשאר חשוף עם החיבורים בין הקורות (ראו תמונה אחרונה), בחרתי קורה של 4×7 ובעזרת שולחן הראוטר שלי יצרתי פאזה בעומק של 1.5 ס”מ וברוחב של 4 ס”מ לאורך כל הקורה על אחת הפאות הארוכות שלה , כפי שאפשר לראות בתמונה לעיל.

צילום צד של המגרעת והקאנט נפרדים

צילום צד של המגרעת והקאנט נפרדים

 

צילום צד של המגרעת והקאנט משלימים

צילום צד של המגרעת והקאנט משלימים

 

את הקאנט הדבקתי למשטח עצמו וחיזקתי עם ברגים 5/60 מלמטה, היכן שאי אפשר לראות אם לא ממש מתכופפים. על הפעולה הזאת חזרתי 4 פעמים, קאנט אחד לכל פאה של המשטח.

הקאנט מודבק, צילום מרחוק

 

הקאנט מודבק, צילום מקרוב

 

הברגה והדבקה - צילום מלמטה

 

אפשר ממש לראות את ההבדל בין החלק המלוטש לחלק הגס

אפשר ממש לראות את ההבדל בין החלק המלוטש לחלק הגס

 

20150909_162736

הרגליים

בחרתי להכין את הרגליים מקורות מסיביות של 10×10. כפי שנראה בשרטוט המקדים למעלה הקורות יהיו גם שש רגליים וגם תהיה קורת אמצע עשויה מאותו הפרופיל. הקורות חוברו בשתי וערב (את המידות אפשר להבין מהשרטוט שלמעלה). חיבור הרגליים עצמו נעשה על ידי ברגים ארוכים, 5/90, שהוברגו מהחלק הפנימי של הבר (כך שלא נראה בחוץ) לא לפני שנקדח חור מוביל כדי לוודא שהעץ לא יתפוצץ.

חותכים את הרגליים

 

ארבע מהרגלים עומדות

 

הרגליים ומשטח הבר עליהם מהצד של הברמן

הרגליים ומשטח הבר עליהם מהצד של הברמן

 

הרגליים ומשטח הבר עליהם מהצד של הלקוחות

הרגליים ומשטח הבר עליהם מהצד של הלקוחות

צביעה והגנה

כל העץ נצבע בורנית כהה בגימור מט בשתי שכבות. המשטח עצמו טופל גם בשתי שכבות נוספות של יכט ורניש, שעושה את המשטח עמיד בצורה יוצאת דופן. הצבע הכהה הפך את המשטח וגם את כל הבר למשהו עם אופי, עץ שנראה מיושן, שזה עדיף בהרבה מהגוון החיוור של האורן הפיני שהתחלנו איתו.

20150909_165425

20150909_165438_HDR

20150909_182559

20150909_182523

20150909_182517

החיפוי

את החלקים בין הקורות הנושאות של השולחן החלטתי למלא בעץ חיפוי זול, שעם קצת צבע יראה מעולה. את המילוי החלטתי למקם באמצע עומק הקורה כך שנשארות מעין נישות מעניינות, ועץ החיפוי (נוטפדר) יחובר לפינה מעוטרת שנכין במקום, שגם תוכל להסתיר אי דיוקים בניסורים.

את הפינה הכנו על שולחן הראוטר מפרופיל עץ מרובע של 2×2. זה הכלי הכי מסוכן בסדנא כרגע, אז השקעתי תשומת לב יתרה בלדאוג שאף אחד לא מעיף אצבע.

עבודה בזהירות על שולחן הראוטר

עבודה בזהירות על שולחן הראוטר

 

20150909_171912.resized

החיבור אל רגלי השולחן נעשה כך שהפינה עצמה מופנית כלפי חוץ, לכיוון הלקוחות, כך שהיא מסתירה את החיתוכים הגסים, כאמור.

20150916_145011

20150916_145022

פינה וחיפוי

מדף

כפי שאפשר לראות בשרטוט שלמעלה, תכנון גם מדף לאמצע. אין כאן תמונות מתהליך ההכנה, אבל יש כאן תמונות של המוצר הסופי (גם הן קצת מעפנות, אבל בכל זאת). הרעיון הוא מדף בגובה קורת האמצע, המורכב משתי לוחות 2×20, מחוברים עם כמה פרופילים 4×4 לאורך המדף ומתחתיו. המדף כולו חובר לשולחן עצמו רק ממש בסוף.

המדף נראה במעומעם באמצע הגובה.מבט מהצד של הברמן

המדף נראה במעומעם באמצע הגובה.מבט מהצד של הברמן

הבר מוכן

כמה תמונות של הפרוייקט הסופי בפעולה. אם ישאלו אותי אם אני ממליץ להכנס לפרוייקט כזה של עבודה עם נערים לא מיומנים על פרוייקט בסדר גודל הזה, אגיד שהמרכיב הכי חשוב כאן הוא זמן. כל עוד אין לחץ זה יכול לעבוד כי עושים את הכל לאט. ברגע שלחץ נכנס לבית המלאכה, העבודה נהיית מסוכנת. חשוב לזכור.

מנקים את הבר, רגע לפני תיקוני צבע אחרונים, כבר במקום המיועד

מנקים את הבר, רגע לפני תיקוני צבע אחרונים, כבר במקום המיועד

 

הבר מהצד

הבר מלפנים

הבר מקרוב

 

 

לתוכן זה נכתבו 2 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן