מברגים, רבותי, מברגים

בבית המלאכה

ברגים. לכאורה מוצר יומיומי, אבל לכל בורג אמצעי אחר לפתיחתו ולסגירתו. הבה ננסה לעשות סדר למתחילים בעולם הבסיסי והלכאורה כל כך מוכר הזה. כדרכנו נעבור גם דרך כמה אנקדוטות היסטוריות וכלי עבודה שפסו מן העולם

הנה ערימת ברגים. לכאורה מוצר יומיומי, אבל לכל בורג אמצעי אחר לפתיחתו ולסגירתו. הבה ננסה לעשות סדר למתחילים בעולם הבסיסי והלכאורה כל כך מוכר הזה. כדרכנו נעבור גם דרך כמה אנקדוטות היסטוריות וכלי עבודה שפסו מן העולם.

ערימת ברגים

פעם היו רוב הברגים בעלי חריץ פשוט בראשם, והמברגים אשר התאימו להם היו מברגים שטוחים. על רוחב המברג להיות כרוחב ראש הבורג, ועל עוביו להיות כעובי החריץ, כדי לקבל מגע טוב לכל אורך החריץ לשם העברת כח יעילה. אי התאמה פירושה עיוות והשחתת ראש הבורג כתוצאה מהפעלת כח, ונשארתם עם בורג תקוע.

המברג התחתון הוא מברג “טסטר” (המיועד לבדוק האם יש זרם בחוט חשמל לפני שאתם נוגעים בו…) ורוחב ראשו 3 מ”מ, השני הוא מברג 6 מ”מ, עד כאן זוג מברגים די שגרתיים שאמורים להיות בכל ארגז כלים.

המברג העליון לעומת זאת הוא מפלצת שראשה ברוחב 14 מ”מ, והידית שלה עשויה פלדה לכל אורכה עם לחיי עץ לאחיזה נוחה. א., ששירת בשריון בשנות ה- 60, זוכר מברגים כאלה שניתן היה לתפוס בקנה שלהם עם מפתח שוודי להגדלת המומנט, או להכות בראשם עם פטיש כאילו היו אזמל. ידית כזו נקראת perfect handle, וימיה הגדולים היו בתחילת המאה הקודמת. בימינו, אין ממש מה לעשות עם מברג כזה, והוא תלוי אצלי על הקיר כקוריוז לאחר שנרכש בפרוטות באיזה שוק פשפשים.

מלמטה למעלה: טסטר, 6 מ"מ, ו-14 מ"מ Perfect Handle

מלמטה למעלה: טסטר, 6 מ”מ, ו-14 מ”מ Perfect Handle

בורג שטוח מתאים לסיבוב ידני, וחסרונו הוא קושי בשמירה על מקומו בעת הברגה מהירה במכונה או במברגה. עם התקדמות התיעוש בתחילת המאה העשרים, פותחו ברגים במטרה שראש המברג לא יחליק מהם, והידוע שבהם הוא בורג פיליפס, אשר בראשו זוג חריצים ניצבים בצורת צלב. מברגי פיליפס נמדדים במספרים לפי גודל הראש. העליון הוא מברג 0/80, כלומר ראש המברג במידה 0 (0PH) ואורך הקנה 80 מ”מ, השני הוא מברג פיליפס 1 בעל קנה ארוך המתאים לפירוק מחשבי שולחן, השלישי פיליפס 2, והרביעי הוא “בולדוג” (מברג קצר במיוחד) במידה 2. מכל אלה אתם צריכים רק את שני האמצעיים, הם מתאימים לברגים במידה 3-3.5 ו- 4-5 מ”מ בהתאמה, שהם ברגים מאוד נפוצים.

מברגי פיליפס, מלמעלה למטה: 0/80, פיליפס 1 (1PH), פיליפס 2 (2PH), ו"בולדוג" קצר 2PH

מברגי פיליפס, מלמעלה למטה: 0/80, פיליפס 1 (1PH), פיליפס 2 (2PH), ו”בולדוג” קצר 2PH

עדיין בכלים ידניים, “מברגי שענים”, שימושיים בערך אם נפל לכם בורג מהמשקפיים, וזוג מברגים למחזיק המפתחות מ”דיל אקסטרים”:

מברגי שענים ומברגי מחזיק מפתחות

מברגי שענים ומברגי מחזיק מפתחות

לא סיימנו עם ברגי “פיליפס”. רוב הברגים שתמצאו בחנויות יהיו “ברגי סיבית” אשר בהם חרוץ צלב נוסף רדוד יותר, ב- 45 מעלות לצלב הקודם, לסיוע בעת שימוש במברגה בהברגה מהירה או במומנט גדול, ראש כזה נקרא “פוזידרייב”. ראו בתמונה משמאל לימין ביטים (ראשים למברגה) פיליפס, פוזידרייב ושני ביטים שטוחים. בתחתית הצילום ביט לדוגמא ולידו מתאם למברגה או למקדחה. אם אתם מתחילים, אלו בערך כל הביטים שאתם צריכים.

ביטים למברגה, משמאל לימין: 4 פילפיס, 4 פוזידרייב, ו2 שטוחים. למטה: מתאם למברגה

ביטים למברגה, משמאל לימין: 4 פילפיס, 4 פוזידרייב, ו2 שטוחים. למטה: מתאם למברגה

עדיין בכלים הידניים, הכלי שלמטה הוא מין מברג שבראשו שקע משושה המתאים לביטים שראינו מקודם, זה כלי שאינו הכרחי אבל נוח שיהיה אחד בסביבה. העליון הוא כלי שעבר זמנו בו הנעת ידית המברג למעלה ולמטה הביאה לסיבוב הראש, בו היו ביטים שאינם מיוצרים יותר, סוג של מברגה ידנית:

מלמטה למעלה: מברג עם ראש מתחלף ומברגה ידנית שיצאה מייצור מזמן

מלמטה למעלה: מברג עם ראש מתחלף ומברגה ידנית שיצאה מייצור מזמן

אם אתם מבריגים בורג פה ובורג שם, תסתדרו גם ללא מברגה כפי שאני הסתדרתי שנים, או שתרכיבו מתאם על המקדחה (שבטח יש לכם בבית), ותוכלו בזהירות ובמידת מה של חוסר נוחות להשתמש בה להברגה. הנה “ידי הימנית השניה”, מברגת קלאץ’ עם סוללת ליתיום. במברגת קלאץ’ אפשר לכוון את מידת המומנט המופעל כך שמעבר לו המברגה תסתובב על ריק ותגן על ראש הבורג ועל האלמנט בו מבריגים, לשימוש ביתי אפשר להסתפק במברגה פשוטה יותר, להרכבת פרגולות ודקים תצטרכו מברגה חזקה יותר, לדוגמא מברגת אימפקט V18. אני לא אוהב מברגות אימפקט, הן “אלימות”, מחייבות מיומנות ע”מ לא לגרום נזק, ולא נדון בהן כאן. הנה כאמור מברגת הקלאץ’ שלי בת כ- 3 שנים, שעברה גם מבחנים קשים ולא מאוד מומלצים, כמו קידוח בבלוקים ובקרמיקה:

"ידי הימנית השניה", מברגת קלאץ'

“ידי הימנית השניה”, מברגת קלאץ’

ברגים עם שקע משושה בראש הבורג פותחים עם “מפתח אלן” או ביט משושה (אביזר ה”למד” הגיע עם רהיט של איקאה, הם אוהבים ברגים כאלה, וגם יצרני אופניים אוהבים אותם):

מפתחות "אלן" או ביט משושה

מפתחות “אלן” או ביט משושה

ברגים שראשם מעוצב מבחוץ בצורת משושה (כמו שני הברגים הגדולים השקועים בעץ משמאל), פותחים עם מפתח בוקסות במידה המתאימה (הגלילים הכסופים הקצרים, יחד עם ידית ראצ’ט, ידית T ומאריך הנראים כאן), ביט בצורת בוקסה או מפתח סגור (הטבעת המצולעת מבפנים בכלי מימין למטה), האוחזים כיאות בכל ששת צלעות הבורג. אפשר גם עם מפתח פתוח (הקצה השמאלי של הכלי עם המפתח הסגור) או מפתח שוודי (הכלי באמצע עם בורג הכוונון), האוחזים רק בשתיים מצלעות הבורג. רק בלית ברירה נשתמש בפלאייר, אשר בהפעלת כח ישרוט ויפגע בראש הבורג:

מלמעלה למטה: מפתח בוקסה עם ראצ'ט, מפתח בוקסה עם מנוף, מאריך לבוקסה, ביטים בצורת בוקסה למברגה, מפתח שוודי, מפתח פתוח, פלאייר

מלמעלה למטה: מפתח בוקסה עם ראצ’ט, מפתח בוקסה עם מנוף, מאריך לבוקסה, ביטים בצורת בוקסה למברגה, מפתח שוודי, מפתח פתוח, פלאייר

יש עוד ברגים שלא תתקלו בהם הרבה: בורג עם שקע בצורת כוכב פותחים עם ביט מתאים (טורקס), הופתעתי לגלות בורג כזה בעת כיוון גובה מדיח הכלים שלנו. בורג בעל שקע ריבועי פותחים עם ביט רוברטסון, יש וריאציות למיניהן על ביט פיליפס, ברגים שאפשר לסובב רק בכיוון אחד וכו’. יש להתאים ביט מיוחד לאותו הבורג. אם אתם מתכננים להרכיב קירות גבס, יש ביט נפלא עם גובל למניעת שקיעת הבורג בקיר. ככלל, נוהג לקנות ביטים מיוחדים רק לפי הצורך. ביטים בסיסיים עולים 2-3 ₪ ליחידה ויספיקו לשימוש ביתי. ביטים איכותיים לשימוש ממושך, ביטים מחוזקים למברגות אימפקט, ביטים ארוכים במיוחד – יכולים לעלות פי 10 ויותר.
מוצרי אלקטרוניקה וטלפונים סלולריים, לעתים נזקקים לביטים מיוחדים להם, וכמידת השימוש שלכם גם איכות המוצר שתקנו.

לתוכן זה נכתבו 3 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן