בנג’ו מהז(ה)בל

יצירה ושימוש חוזר

ריגל, נגן גיטרה, ביקש שנבנה גיטרה מז(ה)בל. כמה ימים מאוחר יותר הוא הגיע הביתה עם צוואר מגיטרה שבורה, קופסת פח של עוגיות חמאה ומכסה של סיר שהתאים בדיוק לקופסה. וזה מה שקרה…

בעודנו משוטטים, רִיגָל (בני) ואני, באינטרנט, בנושא אחר בכלל, נתקלנו בסרטון הזה:
 

ריגל, נגן גיטרה, התלהב וביקש שנבנה גיטרה מז(ה)בל. כמה ימים מאוחר יותר הוא הגיע הביתה עם צוואר מגיטרה שבורה, קופסת פח של עוגיות חמאה ומכסה של סיר שהתאים בדיוק לקופסה.

צוואר גיטרה

צוואר גיטרה

קופסת פח ומכסה

קופסת פח ומכסה

כדי שיהיה קל לעקוב אחרי החלקים שבנינו, הנה שרטוט של מבנה גיטרה.

חלקי הגיטרה

חלקי הגיטרה

למעשה, לאור החלקים שנאספו, בנינו בנג’ו, שהמבנה שלו מעט שונה.

גיטרה ובנג'ו - דומה ושונה

גיטרה ובנג’ו – דומה ושונה

שלד הבנג’ו

ניסרנו את צוואר הגיטרה והתאמנו אותו לתיבת התהודה. חיברנו בעזרת ברגים וחתיכת עץ את הצוואר לתיבת התהודה.

התאמת צוואר הגיטרה

התאמת צוואר הגיטרה

הצוואר מחובר לתיבה

הצוואר מחובר לתיבה

כיון שהקופסה עשויה מפח דק מאוד הוספנו לאורכה חתיכת עץ לחיזוק.

חיזוק תיבת התהודה

חיזוק תיבת התהודה

כדי להגביר את התהודה חיררנו את תיבת התהודה. יצרנו שבלונה מקרטון כך שהחירור יעשה באופן סימטרי, ויהיה גם אלמנט אסטטי.

שבלונה

שבלונה

החירור עצמו נעשה עם מדגש ופטיש פלסטיק. מהצד הנגדי הנחנו קוביית עץ שתיתן התנגדות, והפח לא יקרע.
ניסנו להרחיב את חורי המסמר בעזרת קידוח, כדי לקבל פתח אחד. התוצאה היתה קריעת הפח.
בדרכנו למרכולית לקניית קופסת עוגיות, אמר ריגל שאקולוגי יותר לחפש קודם קופסה משומשת. שמנו פעמינו למבני החינוך החברתי, בקשנו, נברנו וחזרנו הביתה עם קופסה משומשת. עשינו נסיונות נוספים על גבי הקופסה שנהרסה וישמנו על הקופסה החדשה. מאוחר יותר הוספנו עוד שני חורים לשיפור התהודה.

נסיונות ותוצאה מוגמרת

נסיונות ותוצאה מוגמרת

צוואר הגיטרה והגשר

המצב של צוואר הגיטרה שריגל מצא לא מאוד מרשים, והוא השקיע לא מעט זמן בשיוף הצבע והפוליטורה מעל צוואר הגיטרה, ושיוף פגמים וחורים בעץ.

אחרי השיוף

אחרי השיוף

את הגשר יצרנו מפיסת עץ בגודל 80X20X10 מ”מ שחרצנו בה חרצים למיתרים, חברנו אותה בעזרת ברגים קטנים אחרי שקדחנו חורים מובלים עם מקדח 2 מ”מ קטנטן. התאמת הגובה של הגשר והמרחק בין החריצים היו השלב הכי קשה וארוך בבניית הבנג’ו. עשינו זאת בדרך של ניסוי וטעייה, ניסרנו וחרצנו לפחות 4 פיסות עץ.

הגשר מחובר מתוך תיבת התהודה בעזרת ברגים קטנים

הגשר מחובר מתוך תיבת התהודה בעזרת ברגים קטנים

את החלק אליו נקשרים המיתרים יצרנו מחתיכת ניצב של קיר גבס שחתכנו לצורת ר’, חיררנו (עם מדגש), וחיברנו לתיבת התהודה עם ברגים ואומים כשבניהם שייבות קטנות כדי לא לקרוע את הפח.

קשירת מיתרים

קשירת מיתרים

מפתחות כיוון וסיום

אחד ממפתחות הכיוון של המיתרים היה שבור. ניסינו למצוא פתרונות שונים (ברשת יש הרבה מדריכים לבנייה של גיטרות ובנג’ו), בסופו של דבר הפתרון הגיע מצוואר של גיטרה שבורה אחרת.
רגע לפני סגירת המכסה, השחלנו רצועה ישנה של כלב, שתשמש כרצועת נשיאה של הבנג’ו.

רצועה

רצועה

הבנג'ו בניסוי כלים ראשון

הבנג’ו בניסוי כלים ראשון

ולסיום, קונצרט היחפנים

 

תודו שאם אתם עוצמים עיניים אתם לפתע מרגישים בתוך סרט של האחים כהן.

 

לתוכן זה נכתבו 11 תגובות

  • השגתי קופסא!
    עוד כמה שאלות..
    – מה הטכניקה הכי טובה שמצאתם לחורר את החורי תהודה? והחורים בברזל גבס?
    – בכל זאת טיפים למרחק בין החריצים והגובה של הגשר?
    – בחומרים נדרשים כתוב פלסטיק קשיח.. לאיזה חלק זה אמור לשמש?

    תודה,
    ומקווה להעלות תמונות בקרוב =]

    • את חורי התהודה חוררנו עם מדגש (“מברג” עם שפיץ בקצה), ופטיש, אפשר להשתמש גם במסמר גדול (מסמר 8 או 10). את החורים הגדולים קדחנו עם מקדח ברזל. הכי חשוב שיהיה משהו להתנגדות מהצד השני של הקופסא, כי הפח דק ויקרע (אנחנו השתמשנו בקוביית עץ). את הניצב של הגבס חתכנו עם מספרי פח, אבל בקלות ניתן לנסר עם מסור מתכת. חוררנו עם מקדח מאוד דק, אבל לדעתי אפשר באותה שיטה עם מסמר.
      גובה הגשר בסופו של דבר היה 1.6 ס”מ, אבל זה באמת דורש כיוון עדין בהתאם לקופסא ולצוואר שיש לך. מרחק בין החריצים מועתק מגשר של גיטרה.
      ולעניין הפלסטיק, האמת? גם לי אין מושג מה תפקידו…. טעות סופרים, השתרבב לרשימה בטעות.
      בהצלחה!

      • הי!
        כבר כמעט לקראת סיום! (לפחות נראה ככה)..
        אבל הכיוון של הבנז’ו קצת מסובך.. יש מצב שבין שריג לשריג יש טון ולא חצי טון?
        מה הצליל של המיתרים הפתוחים?

      • הי ניר,
        ראשית ח”ח על ההתמדה.
        בכל עניין טכני של בניה אני יכולה לעזור.
        בעינייני טונים וחציהם, סולמות וכו, אין לי שום מושג.
        גם אצלנו (כך טען בני) הכיוונון קשה, והצליל הוא של בנג’ו מהז(ה)בל :-)

  • כל הכבוד על היצירתיות וההשקעה.
    עם זאת ראוי לציין שכלי נגינה, כמוצרים שנבנים לעשרות שנים חייבים עמידות לאורך זמן. בניית כלים שעובדים כמה שבועות או חודשים שונה מאוד מבניית כלים שאמורים להחזיק שנים ארוכות.
    גמישות החומרים, הלחצים שמופעלים, שינויי אקלים וכו’ הם מורכבים למדי ולכן בד”כ כלים שנבנו באופן כזה לא צפויים להחזיק יותר מדי זמן.

    * אני עוסק כתחביב בבניית כלי נגינה “אמיתיים” ומשם ההכרות עם הנושא

  • גדול!
    האמת שיש לי צוואר גיטרה פנוי אפילו.
    המיתרים הם המיתרים שלגיטרה קלאסית?

    • הי ניר,
      כן המיתרים הם של גיטרה קלאסית,
      כשתסיים את הבניה תעלה צילום בתגובות. יהיה נחמד ומעניין לראות את התוצאה – בהצלחה
      טל

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן