הבְּדָל לסל וחסל

חינוך, חברה וקהילה

הנה הגיע הקיץ, וכבר ניתן לראות כי החופים בארץ יהיו מלאים עד אפס מקום, אחד הנושאים שמטרידים אותי ורבים הינו האשפה ובמיוחד בְּדָלי הסיגריות שנשארים בחוף אחרינו. הסוגייה גרמה לי לפנות לקולגה ירוקה שלי, יאיר וולביץ, אשר הקים ומכהן כיו”ר עמותת ארץ ללא בדל, הנה מה שהיה לו להגיד…

הנה הגיע הקיץ, וכבר ניתן לראות כי החופים בארץ יהיו מלאים עד אפס מקום, אחד הנושאים שמטרידים אותי ורבים הינו האשפה ובמיוחד בְּדָלי הסיגריות שנשארים בחוף אחרינו.

הסוגייה גרמה לי לפנות לקולגה ירוקה שלי, יאיר וולוביץ, אשר הקים ומכהן כיו”ר עמותת ארץ ללא בדל, הנה מה שהיה לו להגיד:

למה בְּדָלים?

השאלה הכי נפוצה שמפנים אלינו במהלך הפעילויות שעורכת העמותה היא “למה בעצם בדלים?” או במילים אחרות רוצים האנשים שאנחנו פוגשים לדעת, למה להיטפל ללכלוך הכי קטן, חסר החשיבות והלא ממש מזיק הזה?

בדרך כלל אנחנו עונים את המנטרה הרגילה שלפעמים מפתיעה ולפעמים גם לא ש: ההערכה היא כי בישראל לבד מושלכים (מחוץ לפחים) מידי שנה כ 6 מיליארד בדלי סיגריות (!) שהתכלות כל אחד מהם נמשכת כ 15 שנה. נתונים אלו מצטרפים למידע שפורסם ממש לאחרונה, בחודש מאי 2013 אז רשות שימור האוקיאנוסים בארצות הברית פרסמה את רשימת עשרת פריטי הפסולת השכיחים ביותר לשנת 2012 שנמצאו בשנה שחלפה במהלך ניקוי החופים והימים ברחבי העולם – מסתבר כי הזבל הנפוץ ביותר במי הים הוא סיגריות ופילטרים של סיגריות. פעילי סביבה אספו מהמים 2,117,931 פריטים שכאלה, הפתעה? עבורנו ממש לא ובטח גם לא עבורכם, מספיק להגיע לאחד החופים בתל-אביב ולנסות למצוא פיסת חול נקייה מבדלים.

חולצת עמותת ללא בדל- בדל קטן שינוי גדול

חולצת עמותת ללא בדל- בדל קטן שינוי גדול

גיבורי תרבות

בקיץ שחלף הפכו הבדלים את יחיעם אלוני, מנהל חוף מציצים לכוכב וזאת כיוון שהוא החל ביוזמה חדשה לפני כשנה במסגרתה הוא אוסף בדלי סיגריות ועד כה אסף 8 מיכלי פלסטיק מלאים. יחיעם אוסף את הבדלים בעזרת מתקן מאולתר (מקל ובסופו רשת של וינטלטור) את הבדלים הוא מרכז במיכלי פלסטיק ומציג אותם בטיילת לעוברים ושבים.

ללא בדל- יחיעם אלוני גיבור תרבות מחוף מציצים

ללא בדל- יחיעם אלוני גיבור תרבות מחוף מציצים

הסכנות הקיימות

מעבר לנתונים המספריים ומעבר לכך שהבדלים מהווים מפגע אסתטי, הבדלים עלולים גם לגרום לשריפות, להרעלת מקורות המים (במגע איתם משתחררים רעלים מסרטנים כדוגמת :קדמיום, כספית, אמוניה, חנקן חד חמצני, ארסן) מהבדל לסביבה ובליעתם עלולה לפגוע בילדים, בע”ח קטנים וחיות מחמד.

אז מה בעצם אנו עושים

בכל שנות פעילותה של העמותה אנחנו מנסים לערוך פעילויות ייחודיות שיקרבו את הציבור לנושא ויגרמו לו להתעניין, להקשיב ואולי גם לפעול בצורה אחרת. הפעילות הראשונה הייתה לחלק 25,000 מאפרות אישיות ברחבי תל-אביב, שנה לאחר מכן בשיתוף פעולה מוצלח שערכנו עם קק”ל הפרחנו את השדרה ועל כל בדל שנאסף נתנו לעוברים ושבים פרח. מאז הספקנו לפעול בכול הארץ – הגענו לחוף הדקל באילת שבדרום ולחוף שבי ציון שבצפון, ערכנו פעילויות עם עיריית כפר-סבא ובת-ים שהציבו מאפרות ייעודיות בעיר ואפילו הפכנו את סמינר הקיבוצים לקמפוס ירוק.

ארץ ללא בדל- מאפרה אישית

ארץ ללא בדל- מאפרה אישית

ארץ ללא בדל- פרח במקום סיגריה

ארץ ללא בדל- פרח במקום סיגריה

אחד הדברים שאנחנו מאוד גאים בו הוא מתקן מאפרות הקונוס שניתן לראות בחופי תל-אביב ובחופים נוספים ברחבי הארץ . זהו מתקן עץ, כל מתקן מכיל כ-50 מאפרות פלסטיק אותן ניתן לקחת בכניסה לחוף ולהחזיר חזרה למתקן בגמר השימוש. מאפרת הקונוס עשויה פלסטיק ועוצבה באופן ייחודי על-ידי אנשי העמותה, את הרעיון להצבת המתקנים שאבנו מפעילות דומה שנערכה בספרד ואנחנו מאמינים כי גם בארץ יזכה הרעיון לאהדה וחשוב מכך יביא לצמצום של זריקת הבדלים בחופים.

ארץ ללא בדל- מאפרות חוף אישיות

ארץ ללא בדל- חברי העמותה מדמנים את מאפרות חוף אישיות

ללא בדל- מאפרת חוף של עריית תל אביב

ללא בדל- מאפרת חוף של עריית תל אביב

נשמח אם תצטרפו לעמוד הפייסבוק שלנו ותצטרפו לפעילויות אותם אנחנו עורכים

https://www.facebook.com/bdalim

לתוכן זה נכתבה תגובה אחת

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן