ביו-דלק (אתנול) – מהזבל של הירקן למיכל הדלק, חלק א’

טכנולוגיה נאותה

לאחרונה יצא לי להגשים חלום שישב לי הרבה שנים בראש, לקיחת פירות רקובים מהשוק או הירקן והפיכתם לביו אתנול (כמו האלכוהול שאנו שותים) אותו ניתן להוסיף לדלק הרכב ולנסוע בזול יותר, נקי יותר, ויעיל יותר (אוקטן דלק גבוה יותר), כל אחד יכול לעשות זאת בעזרת ציוד בסיסי שיש כמעט בכל מטבח ביתי.

לאחרונה יצא לי להגשים חלום שישב לי הרבה שנים בראש, לקיחת פירות רקובים מהשוק או הירקן והפיכתם לביו אתנול (כמו האלכוהול שאנו שותים) אותו ניתן להוסיף לדלק הרכב ולנסוע בזול יותר, נקי יותר, ויעיל יותר (אוקטן דלק גבוה יותר), כל אחד יכול לעשות זאת בעזרת ציוד בסיסי שיש כמעט בכל מטבח ביתי.

דלק במקום אוכל?

רבים מיד קופצים נגד יצור ביו-אתנול וטוענים שידרש תוצרת חקלאית המיועדת למאכל אדם עבור אותו ביו-דלק, או שימוש בקרקעות למטרות חקלאיות שהיו יכולות להישאר טבעיות או לכל הפחות לגדל מזון, ועוד סיבות מוסריות למה ביו-דלקים הם אסורים מוסרית, אך זה לא חייב להיות המצב.
כל תוצר חקלאי המכיל סוכרים או עמילן מתאים, ניתן בהחלט להשתמש בפסולת חקלאית, פירות רקובים מהשוק בסוף היום, תוצרים חקלאים שנפסלו לשיווק, שאריות מזון מחדרי אוכל בצבא ועוד. אז למען האמת, לזרוק את שאריות המזון שלכם לקומפוסט במקום לייצר ביו-אתנול, ביו-דיזל או ביו-גז, זהו פשע לא מוסרי!

פסולת חקלאית- שימושי להפקת ביו אתנול

פסולת חקלאית- שימושי להפקת ביו אתנול

אפשרות נוספת היא לייצר אתנול גם בתהליך צלולוזי, ואז אנו זקוקים למקורות צלולוז, שמקורם מפסולת
חקלאית או עירונית. המקורות יכולים להיות גזם חקלאי ועירוני, פסולת עירונית: בעיקר נייר
וקרטון וכן שאריות החומר האורגני הפריק ביולוגית, ובוצת שפכים. אגב, הנוזל והשאריות הקשות שיצאו לכם לאחר סינון, זהו דשן ותוספת מעולה לצמחייה (במקום הקומפסוט והדשנים שהוספתם קודם).

חוקיות

נתחיל דווקא בשאלה הכי פחות מתבקשת, האם זה חוקי? אז זהו שכן! החוק מגדיר ומאפשר לעשות זאת פה בארץ! לפי החוק במצב הנוכחי מותר לכל אדם להוסיף כ5% אתנול לדלק שלו שזה כ40 אגרות הנחה לליטר או 16 שקלים למיכל דלק וזה מכובד), בארצות הברית מותר להוסיף כ10%. ניתן לקרוא עוד על ביו אתנול בהמלצת המשרד להגנת הסביבה

האם כל רכב מתאים?

מכוניות מרוץ נוסעות על אתנול נקי (כי זה פשוט אוקטן גבוה יותר) לכן אם מישהו מכם קנה מכונית מרוץ ועכשיו לא נשאר לו כסף לדלק המדריך הזה לגמרי בשבילו! ביו-אתנול אפשרי לשימוש רק ברכבי בנזין (אלו שמתדלקים ב95). לכן כל מי שנוהג על רכב סולר/ דיזל, המדריך הזה לא בדיוק בשבילכם, אך מתי שאכתוב מדריך על הביו דיזל- תראו שלאתנול יש חלק חשוב עבורכם.

כאשר מוסיפים רק 5% אתנול לתערובת הדלק, אין בעיה עם סוג הרכב או השנתון שלו (מתאים לכל הרכבים). תוספת של 10% אתנול לתערובת הדלק מומלץ רק לרכבים חדשים (בערך שנת 2000 ומעלה), עבור רכבים ישנים יותר יש לבדוק ואולי להתאים כמה דברים טכניים ברכב. לתערובת של 10% עד 85% אתנול עם הדלק יש צורך לבצע כמה התאמות לרכב, בין השאר מכיוון שאתנול הרבה יותר נקי מדלק רגיל ולכן מהווה ממס אשר עלול להמיס ולפגוע בצנרת הדלק והאטמים השונים במנוע. בנוסף מכיוון שלחץ האדים של האתנול נמוך יותר, כיוון קטן של הקרבורטור (פעולה שכל מוסכניק יעשה לכם בכמה דקות ואף בחינם- אם יש לך קרבורטור) תשפר את תוצאות המנוע. כאשר מערבבים עד 5 או 10 אחוזים של אתנול עם הבנזין אין שום בעיה עם הרכב ואין צורך לעשות כלום, הבעיות מתחילות באחוזים גבוהים יותר.

אם כך למה לא כל אחד עושה זאת?

ראשית כי פשוט לא יודעים, זה בכלל לא דורש הרבה עבודה, זה זול מאוד ולא מצריך ציוד מתוחכם מדי. הנרי פורד ציפה ב- 1908 שהמכונית “מודל טי” שתכנן תתודלק באתנול, והקים מפעל בקנזס שהפיק 38 אלף חביות ליום של דלק אתנול מתירס. הדלק, שנקרא “גזוהול”, שווק באלפיים תחנות דלק במערב התיכון, אולם מחירי הבנזין הנמוכים בשנות ה- 40 הביאו לסגירת המפעל. 

תחנת דלק המוכרת דלקים המהולים בביו אתנולבברזיל 40% מהרכבים נוסעים על ביו אתנול נקי (100%, כלל לא מעורבב עם בנזין), העשוי מקנה סוכר (שגדל שם כמו דשא), ובאירופה כבר חברות הדלק מערבבות 5% אתנול לכל הדלקים, כאשר ניתן לקנות גם בתערובות עם אחוז אתנול גבוה יותר. שבדיה היא המדינה היחידה באירופה שהחליטה לפעול ברצינות להסבת כלי רכב לשימוש בביו-אתנול. צי הרכב המתודלק בביו-אתנול כולל עתה 100 משאיות כבדות, 600 מכוניות ו- 300 אוטובוסים, וניתן להשיג דלק E 85 (האות E מסמלת את האתנול) ב- 50 תחנות דלק ברחבי שבדיה במחירים זהים כמעט למחירי הסולר.

לפי מחקרים שנערכו בקנדה מביא השימוש בדלק 85 E לירידה של 37% בפליטות גזי החממה, והשימוש בדלק 10 E לירידה של כמעט 4%.

* מקור:  http://lib.cet.ac.il/pages/item.asp?item=5435

כותר: העתיד הוורוד של ביו-אתנול
מחברת: מור, ורדה
תאריך: יולי 2002 , גליון 292
שם כתב העת: דפי מידע : המכון הישראלי לנפט ולאנרגיה
עורכת הכתב עת: מור, ורדה
הוצאה לאור: מינא : המכון הישראלי לנפט ולאנרגיה

אז מה קורה בארץ?

נכון לעכשיו בארץ ישנה המלצה בלבד והחוק מגדיר כמה אתנול מותר להכין ולערבב לבד בבית, יום יבוא והחוק יחייב את חברות הדלק לערבב לנו את האתנול בדלק, אני בטוח שכשהיום הזה יגיע חברות הדלק ימצאו סיבה למה להעלות את מחיר הדלק ולא להוריד, לכן כעת כולנו מרוויחים מהמצב הקיים.

ייצור המוני בארץ?

האם לישראל יש את החומר גלם המספיק מבלי לפגוע במקורות מזון?

ביו אתנול מפסולת חקלאית המכילה סוכרי או עמילןעל פי הערכות אלה, כ- 885,000 טון צלולוז יכולים להיות מיוצרים מפסולות בישראל: כרבע מכמות זו מקורה יהיה גזם יערות וגזם עירוני, וכ-%70 יכולים להגיע מהפסולת העירונית המוצקה. תיאורטית, ממיליון טון צלולוז ניתן להפיק 350,000 מטרים מעוקבים של ביואתנול. צריכת הדלק לתחבורה נכון ל- 2008 בישראל עומדת על 2.2 מיליון טון בשנה, והצפי לגידול הוא כ %1.5 לשנה. בשנת 2025, כאמור, צריכת הדלק תעמוד על 2.8 מיליון טון. על פי חישוב הפסולות הקיימות כבר כיום בישראל, הרי ש-%9 מכלל צריכת הדלק למכוניות בשנת 2025 יכולה כבר היום להיות מסופקת מאתנול שיוצר מפסולות.

מקור: מקומה של ישראל בשוק הביו-אתנול העולמי
סיכום והמלצות דיון פורום האנרגיה של מוסד נאמן, הטכניון מיום 25 בפברואר, 2008.

ועכשיו, אחרי ההקדמה הזו והסקירה על מצב הביו-אתנול בארץ ובעולם, אני צריך להחליט האם לכתוב את המדריך להפקת אתנול לבד בבית בשיטה היעילה ביותר, והשיטה שבה אני בצעתי ומסקנות לייעול בהמשך,  מכיוון שכל מדריך כזה דורש המון משאבים מהכותב, כדי שאשתכנע לכתוב אותו, אשמח אם תוסיפו את תגובתכם בתגובות שלמטה. ספרו האם זה מעניין אתכם? 

מנפצי המיתוסים- תדלוק באתנול:

מסתבר שמלאכתם של עצלנים אכן נעשתה ע”י צדיקים, הסדרה המעולה מנפצי המיתוסים דנים בדיוק על זה! ייצור אתנול לבד בבית, התקלות שבדרך, הסכנות שבדרך (שווה לראות) והחלק הכי חשוב… תדלוק הרכב עם אתנול. החבר’ה המדהימים האלה הריצו 3 מכוניות שונות, אחת עם קרבורטור (משנות ה70) אחת עם מזרקי דלק (שנות ה90), ואחת עם מחשב מנוע שפשוט יודע לחשב בעצמו את התערובת אוויר דלק הטובה ביותר (שנת 2013). הם הריצו כל אחת מהמכוניות עם 100% ביו- אתנול, הכוונה ביו-אתנול ללא ערבוב עם דלק.

כמו כן הם בדקו מהו הזיקוק הטוב ביותר, כלומר, אם יש מים בתערובת (ותמיד יש) כמה זה משפיע.

אחר כך ביצעו השוואה של הביצועים בין רכב שנוסע רק על אתנול 96% (ה4 אחוז הנותרים זה מים) לבין רכב שנוסע על דלק רגיל… נחשו מי ניצח :)

הדבר השלילי היחידי שהיה להם לומר כדי למנוע מאיתנו לעשות את זה.. שזה פגע להם במד דלק, כמובן שהם לא בדקו את ההשפעה לאורך זמן על הרכב ועוד.

http://youtu.be/baoJ6FYiX5Q

http://youtu.be/pZYkAsry2JE

http://youtu.be/iuLV52fjjP8

אשמח אם לאחר שתצפו בפרק תוסיפו לתגובות מסקנות נוספות שלא רשמתי.

באופן אישי אני לא יכול להמליץ לאנשים לעבור על החוק, לכן (אל תבנו מערכת מים אפורים בביתכם) ואל תעברו את ה5% שהחוק מגדיר.

לתוכן זה נכתבו 40 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן