10 סרטים מחברי תודעה – חלק א’

חינוך, חברה וקהילה

וידאו היא מדיה שהופכת ליותר ויותר עוצמתית ככל שהשנים עוברות. אמנות שנהיית חדה ומושחזת יותר. דוקו-אקטיביזם ותיעוד מציאות שמצליחה לקחת צופה ו”לפתוח לו” את התודעה בצורה מהירה ומשמעותית. ברשימה תוכלו למצוא סרטים שהם קלים ללעוס – סוחפים, ממש כמו רומן או ספר מתח – וגם סרטים שדורשים מהצופה להתעמק כמו בספר עיון. האינטרנט הפך את המדיה הזו לזמינה וחינמית, וסרטים רבים נעשים ללא כוונת רווח, אלא בכוונה של שינוי חברתי אמיתי.

וידאו היא מדיה שהופכת ליותר ויותר עוצמתית ככל שהשנים עוברות. אמנות שנהיית חדה ומושחזת יותר. דוקו-אקטיביזם ותיעוד מציאות שמצליחה לקחת צופה ו”לפתוח לו” את התודעה בצורה מהירה ומשמעותית. ברשימה תוכלו למצוא סרטים שהם קלים ללעוס – סוחפים, ממש כמו רומן או ספר מתח – וגם סרטים שדורשים מהצופה להתעמק כמו בספר עיון. האינטרנט הפך את המדיה הזו לזמינה וחינמית, וסרטים רבים נעשים ללא כוונת רווח, אלא בכוונה של שינוי חברתי אמיתי.

בחרתי לסיקור זה לקט של סרטים שלדעתי מצליחים לרתום את הצופה למסע רגשי המניע לרצות להתחבר מחדש לשורשים. סרטים שמעוררים מחדש קצות עצבים שנרדמו כתוצאה מחינוך מנוכר וקר. את רוב היצירות שאציג כאן ניתן להשיג בקלות יתרה, אם בצפייה ישירה או הורדה קלה, ולרובם קיים תרגום לעברית (ולא תמיד יש מילים לתרגם). אנסה לרכז כאן את הקישורים לסרטים לצפייה ישירה – יש כמעט לכולם.מפתח

2012 זמן לשינוי – סרט מדהים בהפקתו של דניאל פינצ’בק, דמות מרכזית בתנועת שחרור התודעה האנושית. הסרט סוקר את התפיסות השונות בעולם לגבי השינוי שהיה אמור להתחולל בשנת 2012 (קץ מחזור לוח השנה של המאיה). לאחר מסע מיוחד ברחבי העולם, דניאל מגיע למסקנה שאנו צועדים לעבר עידן חדש בשם עידן הבינה. לאחר העידן התעשייתי ועידן הידע הוא טוען שהאנושות צועדת אל עבר עידן של חיבור תודעתי עמוק ולהבנה עמוקה של יותר של הקיום. בסרט מוצגת תנועת הפרמקלצ’ר, תרבויות אינדיאניות עתיקות, ועיסוק מרכזי בסמים מעוררי תודעה כמו היוואסקה. ביקורת שכתבתי בעבר.

צייטגייסט

צייטגייסט 3 – נעים קדימה – אחד הסרטים הנצפים ביותר ברשת. הוא המשך של סדרת סרטים אינטרנטיים מאוד מצליחים בשם צייטגייסט שאותם הפיק פיטר ג’וזף. בשונה מהסרטים הקודמים שהניחוח הקונספירטיבי הביס את שאר האלמנטים בסרט – הסרט השלישי מצליח לתפוס ולהביא לתובנות חשובות מאוד דרך ראיונות של מספר פרופסורים חשובים. הסרט בוחן את הפרדיגמה הקיימת של החברה שלנו ובוחן את ההשפעות שלו על התפתחות האדם. איזה אדם מתפתח בתרבות קפיטליסטית ודורסנית? מהו טבע האדם ואיזה אלטרנטיבות קיימות היום? לא חסר תפוצה לסרט הזה – הוא פורסם עם תרגום ב60 שפות בו זמנית ונצפה גם ברשת וגם בקולנועים בכל העולם.

kooyaniskatzy

Koyaanisqatsi –  סרט שאותו הפיק פיליפ גלאס. בשפת שבט ההופי המילה משמעה “חיים ללא איזון – של טירוף”. הסרט יצא בשנת 1982 ומציג בצורה מאוד קשה ודרמטית הקשרים בין האדם לטבע ואת תרבות האדם. אין בסרט מילים – הוא אוסף של קטעי וידאו ממקומות שונים ברחבי ארצות הברית, ופסקול מדהים ופשוט. נדרש מאמץ לראות את הסרט והוא משאיר אותך בתחושה קשה עם עצמך כחלק מהאנושות. היוצר מסביר שאין מילים בסרט מכיוון שהשפה שלנו עומדת במבוכה בחוסר היכולת שלה לתאר בצורה אמיתית את העולם. הסרט הוא חלק מטרילוגיה של סרטים המתארים את האנושות במצבה הנוכחי. אמן הוידאו רון פריקא שעבד יחד עם פיליפ גלאס עבר הלאה כדי ליצור סדרת סרטים משלו.

baraka

ברקה וסמסרה – זוג סרטים מרטיטים באיכות הצילום שנחשבת מהטובות ביותר שנעשו עד היום. רון פריקא יצא ל24 ארצות שונות ברוב יבשות העולם על מנת לתאר את האנושות, את המעבר שלה מתרבות הקשורה לאדמה, לתרבות המנוכרת לעצמה ולטבע. הסרט הראשון הופק בשנת 1992 לאחר שנה וחודשיים של צילום ברחבי העולם. בשנת 2007 יצא עיבוד מחדש של הסרט בדי וי די שנחשב לאחד מהסרטים באיכות הוידאו הטובה ביותר שאי פעם הופקו. חוויה ויזואלית שמשאירה אותך עם הפה פתוח. הסרט פותח בסדרה של קטעים רוחניים ומרגשים של צילומי טבע, תפילה במקומות שונים ותרבויות אדמה עתיקות ועובר לאט לאט להראות את החברה המתועשת, המשעבדת וההמונית – הרס טבע, הרס אדם, וניצול מכל מיני סוגים. הסרט מסתיים בחזרה לתרבויות האדמה והתפילה שלדעתי בא להראות שבסופו של דבר כל מה שאנחנו יוצרים הוא תרבות אדם. הסרט גם הוא ללא מילים ומשאיר אותך ללא מילים. ללא ספק שווה להשיג בשביל זה טלוויזיה באיכות הטובה ביותר שתמצאו.

battle in seattle

Battle for seattle – בשנת 1999 התכנס ה-WTO  לכנס השרים והשגרירים בסיאטל וושינגטון לפסגה כלכלית שבאה לדון בסדר הכלכלי והעולמי. התוכנית הייתה לחדש את ההסכמות בין המדינות השונות. מדינות מסוימות הגיעו כאשר הן מקוות לשנות את המאזן הכלכלי העולמי ולהצליח לפתור בעיות קשות כמו רעב, עוני, סחר נצלני, והרס סביבתי רחב היקף. הסרט מלווה את אחד מהפגנות המחאה המשמעותיות ביותר בעשורים האחרונים שהצליחו ליצור מהפך, לפרק ולהכשיל את ועידת שלושת הימים. ארגוני עובדים, ארגונים סביבתיים, ארגוני האנטי גלובליזציה, אנרכיסטים, תנועות מחאה מכל העולם הגיעו כדי לפרק את הכנס ולחבל בגלגלי הקאפיטליזם העולמי הדורסני והמשחית את האנושות ואת כדור הארץ כולו. נציגי מדינות אפריקה פירקו את הכנס כשהבינו שהוא אינו באמת מקום לשיחה כנה ומשותפת. עלילת הסרט מציגה קטעים אמיתיים מההפגנות, לצד עלילות אישיות מומצאות של חבורת פעילי זכויות אדם וטבע שמחזיקים את לב המאבק והופכים אותו לאפקטיבי יותר. הסרט מצליח להוליד גיבורי תרבות חדשים בדמות יחידים מורכבים רודפי צדק וסולידריות, תוך כדי ראייה ביקורתית ומפוכחת של המציאות הכל כך בלתי נתפסת בסדרי הגודל שלה. ביקורת שכתבתי פעם.

chicago_10_movie_poster_onesheetשיקגו 10 – הסרט מתאר את ההתרחשות סביב הוועידה הדמוקרטית בשיקגו בשנת  1968 כאשר אל מול כינוס פוליטי מאוד גדול התארגנה הפגנה אנטי מלחמתית של שלום ואהבה של מאות אלפי “היפים” ו”ייפים” שהפכה לאחת מהמאורעות האלימים יותר של הפגנות בארצות הברית. העלילה שזורה במשפט שנערך לשמונת מארגני ההפגנה הגדולה לאחר המאורעות כשהוא מתואר באנימציה תוך שחזור על בסיס כתבי בית המשפט. אחד הדברים הבולטים בסרט הוא ההיערכות של הממשל לקראת הכינוס בכך שהפך את שיקגו לעיר צבאית עם מסוקים, טנקים, חיילים, ושוטרים רבים שפשוט חיפשו מפגשים אלימים ופירקו למפגינים את הצורה מול מצלמות הטלוויזיה. ההפגנות האלו עשו הדים מאוד קשים בחברה האמריקאית תודות לתיעוד המשמעותי שהיה להפגנות. הפסקול שהוא ברובו על בסיס שירים של להקת “rage against the machine” גרם לי לבכות כל 40 שניות של סרט והיא כל כך הולמת את הרוח הלוחמנית מהפכנית של החבורה הנועזת הזאת. ביקורת שכתבתי פעם.

 

dirt the movie

אדמה – הסרט – סרט דוקו אקטיביסטי מעולה שמצליח לתאר את הקשר ההיסטורי והעכשווי של החברה האנושית עם האדמה. מצליח לתת פרספקטיבה מורכבת ומרגשת לאדמה כיישות חיה ויקרה שאנו מזלזלים בה ומשמידים אותה ברחבי העולם. הסרט פוגש דמויות מקשת רחבה של הקשרים שמתארים את מערכת היחסים המורכבת שלהם עם אדמה – חקלאים מסורתיים ברחבי העולם, חקלאי פרמקלצ’ר, חוקרי פטריות וחוקרי אמדה. יצאתי מהסרט עם דאגה אמיתית לעתיד הקרקע שאנחנו חיים ממנה.

 

Garbage warriorgarbage_warrior_xlg – הסרט עוקב אחר מייקל ריינולדס – מהמוחות המבריקים ביותר שאי פעם פגשתי בעולם הבנייה הירוקה. בניו מקסיקו, האמן המדהים הזה יוצר כבר כמה עשורים בתים ושכונות שלמות הקשורות לסביבה שלהם בצורה מדהימה – הבתים שהוא בונה אינם תלויים ברשת האנרגיה, ביוב ומים של המדינה ומצליחים לקיים את עצמם כמעגל סגור – מייצרים חשמל, ממחזרים ביוב, ואוגרים מי גשמים. הבתים שהוא בונה לא צריכים מזגן באף שלב בשנה במדבר הקיצוני של ניו מקסיקו – 20 מעלות מתחת לאפס ושמש חזקה בקיץ והבית שומר על טמפרטורה קבועה. הסרט מתאר את ההתפתחות של הבתים שלו ואת המאבק המשפטי שלו כדי להצליח שיכירו בבתים שלו ברמה המדינית. סרט מעורר השראה ומדהים.
Belle_verte

אורחים מהכוכב הירוק – סרט צרפתי שנתקלתי בו דרך שבט הלקטים מטיילים. הסרט מתאר קהילה של לקטים בעתיד בדיוני בכוכב אחר. הם כבר עברו את כל הטכנולוגיה ואת ההתפתחות האנושית וחיים בצורה פשוטה יותר – כקהילה של לקטים שמחים בכוכב ירוק. הם חיים שם חיים ארוכים ושמחים ומכירים את המצב של שאר הכוכבים ביקום. הסרט מתאר ביקור יזום שלהם בכוכב הפחות ירוק שלנו כאשר האישה שנשלחת אל כדור הארץ מגיעה עם משימה ללמד אותנו כיצד לחיות. היא פוגשת עולם מנוכר וקר ובצורה מצחיקה מאוד מנתקת אנשים מכבלי התרבות המערבית ומחזירה אותם לאהוב את עצמם ואת העולם. סרט טעים ומצחיק – יצאתי ממנו עם רצון אמיתי לחיות את התרבות שאנחנו אמורים כבר לחיות מזמן – חיי שפע ופשטות.

 

EarthlingsEarthlings_(film) – הסרט הקשה ביותר ברשימה המתאר את אחת התופעות הקשות שלנו כאנושות. חואקין פניקס מקריין את עלילת הסרט המתאר קשת רחבה של מערכות יחסים נצלניות בין האדם לבין עולם החי. תעשיית הבשר, העורות, החלב, הביצים, הבידור, הפרווה ועוד… בגדול, זה אחד הסרטים היותר קשים שיצא לי לצפות בהם – הוא גם הכריע סופית את הבחירה שלי להיות טבעוני. הפקה מרשימה, אוסף מרשים של דברים שלא ממש מצליחים לתעד אותם כיום. הסרט עשה הרבה מאוד הדים מאז שיצא ומצליח לעשות רק את מה שסרט תיעודי יכול לעשות – לתת למציאות לדבר בעד עצמה.

 

 

באוסף הבא של הסרטים שאציג אמשיך בקווים קצת שונים. אבל אלו עשרה סרטים שללא ספק פתחו את התודעה שלי וחיברו אותי בצורה שונה לחיים שלי על פני כדור הארץ. בינתיים קחו כמה מתנות:

  • הנה אתר בשם קיר של סרטים – wall of films – מלא בסרטים מעולים מהזרם הזה.
  • הנה אתר ביקורות סרטים נחמד בשם הספרייה שהיה פעם של הקומונה שלי שיש בו ביקורות נחמדות על סרטים וספרים.
  • אתר ישראלי עם אוסף גדול של סרטים משני תודעה.

לתוכן זה נכתבו 5 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן