מציירים בית – יומן מסע לבניית בית מאדמה (חלק 2)

טכנולוגיה נאותה

מתקרבים, מתרחקים והולכים בתוך העיגול אבנים הזה עם מבט למטה ומחשבה על קירות בלתי נראים. מדמיינים. כשחוזרים מגלים שכל אחד הלך פנימה למקום שונה. אחד דמיין חורף ושואל איפה יהיה האח ואיך הארובה תעלה מתוך הגג, אחרת קיץ ותוהה האם יהיה חם ואיפה כיוון הרוח.מה רוצים מהבית, מה רוצים שיהיה בבית ואיך, הכל עולה לתוך הדיאלוג מקבל ביטוי ומזיז קצת את הקירות, החלונות והדלתות. בעיקר מזיז את המחשבה והדמיון.

– איזו שקיעה מדהימה (בעלי הבית ביחד)
– נבנה מרפסת לכיוון?
– רוצים לשבת בסלון לראות את זה כל ערב, נבנה פה חלון גדול
– נהדר

איך מציירים בית? כנראה שדרך דיאלוג. מה שעולה בתוך הדיאלוג הזה הוא כל החיים עצמם, כל מה שמקווים, מה שמשתדלים להימנע, מה שרוצים לתקן. אולי כל מעברי הבתים שאדם עושה בחיים מחברים כמה קווים בשרטוט הזה, אם יש שרטוט. הרבה תנועות ידיים שמתחילות לסמן כיוון ופחות תנועות עיפרון. מנסים ליצור תחושה של חלל כשעומדים על אדמה חשופה, התנועות רחבות מסמנות פה יהיה מטבח, פה תהיה כניסה ומתיישבים רגע ב”סלון”. אוספים אבנים קטנות ומניחים אותם בעיגול. אוספים עוד כמה אבנים ועושים חדרים. מתקרבים, מתרחקים והולכים בתוך העיגול אבנים הזה עם מבט למטה ומחשבה על קירות בלתי נראים. מדמיינים. כשחוזרים מגלים שכל אחד הלך פנימה למקום שונה. אחד דמיין חורף ושואל איפה יהיה האח ואיך הארובה תעלה מתוך הגג, אחרת קיץ ותוהה האם יהיה חם ואיפה כיוון הרוח.מה רוצים מהבית, מה רוצים שיהיה בבית ואיך, הכל עולה לתוך הדיאלוג מקבל ביטוי ומזיז קצת את הקירות, החלונות והדלתות. בעיקר מזיז את המחשבה והדמיון.

מה בונים?

אפשר לבנות בשיטה כל כך הרבה מבנים שונים שהם לא בהכרח בית. סטודיו אמנים, חדר טיפולים, סאונה/סווט לודג’, צימר, פינת ישיבה, חדר שקט, חדר לילדים, גלריה ועוד. השיטה המקורית כוללת מבנה עגול אבל ניתן לבנות גם קירות ישרים ובית “סטנדרטי”. הבנייה יכולה להיות ללא גג כמו חומה או פינת ישיבה לחצר. האופי של הבנייה כולל עבודת צוות והרבה ידיים לכן מבנים קהילתיים שונים מתאימים לשיטה הזו. ניתן להתארגן מספר אנשים ולבנות מקום משותף, זול מאוד ואקולוגי.

מבנה מרובע משקי אדמה

מבנה מרובע משקי אדמה

מקלט מדברי

מקלט מדברי

מתחילים

דבר ראשון, צריך את המרחב לתכנן את הבית או המבנה שאתם מתכוונים לבנות. חושפים את השטח של הבית באמצעות עבודת עידור, עישוב ופינוי. כדאי לראות את השטח בצורה הכי טבעית שלו והכי פתוחה. כיף לישון בשטח כמה ימים, להרגיש את כל שעות היום, שמש, צל וכיווני רוח.

השטח כמו שהוא

השטח כמו שהוא

תכנון ירוק

בנייה בעזה

בנייה בעזה

המחשבה על הבית היא מתוך נקודת ראייה “אקולוגית” או מקיימת. הבנייה והשימוש במבנה מתוכננת כך שתדרוש כמה שפחות משאבים. משמאל ניתן לראות בניה בשקים ברצועת עזה כאשר חומרי בניה (בלוקים, בטון) אינם זמינים…

הקו המנחה שלנו הוא שימוש במשאבים תוך פגיעה מינימלית בסביבה. למשל, האדמה לבנייה היא אדמה ממחצבה שמרוחקת חמישה קילומטר בלבד מהבית. בנוסף משולבים בבניה חומרי בניין בשימוש חוזר, וחלק גדול מכלי העבודה הם מושאלים – חסכון וצמצום במשאבים נעשה גם לנוכח מגבלות כספיות. אנו מנסים לאזן את מה שלוקחים מהסביבה ומה שמחזירים לה, בין השאר בונים בית קטן שמשרת צרכים צנועים. התכנון המקיים של הבית מתרחב לתכנון של תהליך הבנייה שארחיב עליו בהמשך. כל הכלים לבניית הבית ויש יחסית מעט כאלו (טפאלה – מערבל בטון, מברגה, מקדחה) מופעלים באמצעות אנרגיה סולארית. הבית נוצר מתוך תפישה שתכנון מקיים נעשה כדי לחסוך חומרי בנייה ואנרגיה מתכלים ובמקומם להשתמש באנרגיה מתחדשת, כמו אנרגית השמש והרוח.

קיץ חורףישנן הרבה שיטות מסורתיות של בנייה שנותנות פתרונות לבעיות כגון חימום, קירור, צריך רק לחפש את מה שמתאים לבית. הבניה נעשית תוך התחשבות בערכים ובכללים של אדריכלות מקיימת (Sustainable Architecture) שכוללים שימוש בחומרים ידידותיים לסביבה כגון חומרים שאינם פולטים גזים רעילים לאוויר, יצירת מבנה פאסיבי-סולארי על ידי בניית קירות עבים, מסביב לכיפה נבנה גג שיצל על המבנה, פתחים לפי כיווני האוויר של הבית, הבית כולל גג שטוח שינוצל לגינה ירוקה. יעשה שימוש בגובה של המבנה כדי ליצור זרימת אוויר טובה (חלון צר וגבוה) שתקרר את הבית, מחזור פסולת, מים אפורים ועוד…

יש כל כך הרבה עקרונות ועצות וטכניקות לבניית בית מקיים. מה שחשוב הוא להכיר באחריות הרחבה שלנו לסביבה לאורך כל תהליך הבנייה.

מציירים בית

מתחילים לצייר בית שהולך להכיל 3 נפשות, זוג הורים ותינוק בן שנה וחצי. חושבים על שני חדרי שינה ועוד חלל שיכלול מטבח/סלון. הדבר הראשון שעשינו הוא לקחת אבנים ולסמן את התוואי של הבית על השטח, לראות מה מתאים איפה, למשל, צריכים להיות החדרים. אנו בעצם עושים שרטוט בקנה מידה 1:1 בשטח כדי לנסות להבין איך הבית ייראה.

הצורה הבסיסית היא עיגול, אחרי השלב הראשוני של המעגל האבנים הגיע חבר טוב – האדריכל עופר קריסטל. עופר הביא חשיבה על בית הוליסטי שמרכיביו וחדריו יתמזגו לצורה אחת, עגולה. התמונות הבאות מראות את החשיבה של היד המשרבטת ואת השרטוט הסופי של הבית.

  חדרים ומיקומי דלתותגובהקוטרבית 1

עדכון מהבנייה

לאחר שבוע לא פשוט שבו החלפנו את האדמה לבניית הבית, הגענו לגובה של 7 שורות והתקנו משקופים לדלתות. הבית בבנייה אינטנסיבית לקראת החורף ומזמינים אתכם לבוא לגליל המערבי לעזור, ללמוד ולחוות.

לפרטים, שאלות ועוד:
אלעד – Elad.Gvirtz@gmail.com
דנית – danitle@gmail.com

קישורים מומלצים

לתוכן זה נכתבו 4 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן