צב על גלגלים – צעצוע עץ עשה זאת בעצמך

בבית המלאכה

ביוזמה של חברה, התגלגלתי לעשות סדנא בסדנא הקהילתית לקיימות להכנת צעצוע עץ על גלגלים, כזה שמתאים לשלב בו העוללים מתחילים ללכת ושמחים לגרור אחריהם משהו. במדריך הזה אתאר בניית צעצוע בכלים יחסית פשוטים (ללא צורך בכלי נגריה כבדים) וללא דבק או מסמרים. התכנון כולו שלי, ואשמח מאוד לשיפורים ומחשבות, מאחר ומעולם לא למדתי את רזי הנגרות על בורים (אם יש כזה דבר) – כל הידע שכן יש לי מגיע מהתבוננות באחרים בתיווך של מדיות שונות (צפייה בוידאו ובתמונות וקריאה).

ביוזמה של חברה, התגלגלתי לעשות סדנא בסדנא הקהילתית לקיימות להכנת צעצוע עץ על גלגלים, כזה שמתאים לשלב בו העוללים מתחילים ללכת ושמחים לגרור אחריהם משהו. במדריך הזה אתאר בניית צעצוע בכלים יחסית פשוטים (ללא צורך בכלי נגריה כבדים) וללא דבק או מסמרים. התכנון כולו שלי, ואשמח מאוד לשיפורים ומחשבות, מאחר ומעולם לא למדתי את רזי הנגרות על בורים (אם יש כזה דבר) – כל הידע שכן יש לי מגיע מהתבוננות באחרים בתיווך של מדיות שונות (צפייה בוידאו ובתמונות וקריאה).

בחירת חומרי הגלם

כל הצעצוע עשוי מחתיכה אחת של עץ, ועדיף שיהיה עץ צפוף וכבד, כדי שהצעצוע יצליח לשמור על יציבות. אני השתמשתי בקורת עץ שפירקתי ממיטת נוער ישנה (שלבושתי הרבה אין לי מושג איזה עץ זה היה, ככל הנראה אורן). כמובן שרוחב הקורה קובע את גודל הצעצוע, אלא אם כן נרצה להתחיל להדביק חתיכות יחד, שזו גם אפשרות, אבל אני לא סוקר אותה כאן. כדאי שהעץ יהיה עבה מספיק, לפחות 2.5-3 ס”מ, פשוט כי זה יותר נחמד שיש כמה מימדים. קורת העץ שאני השתמשתי בה הייתה ברוחב של 20 ס”מ, בעובי של 3.5 ס”מ, וארוכה מספיק כדי לייצר כמה וכמה צעצועים.

השבלונה והחיתוך

צורה יחסית קלה לחיתוךבשלב הראשון נחליט מה הצורה הכללית של הצעצוע. אם אין לכם מסור סרט (אם אתם לא יודעים מה זה אז די בטוח שאין לכם) כדאי לבחור צורה יחסית קלה לחיתוך, שאותה נחתוך עם המסור האנכי, שהוא זמין יותר. החיסרון של המסור האנכי הוא שהחיתוך אינו יוצא ישר כשהעץ עבה, אך מכיוון שאנחנו בכל מקרה מלטשים את הפינות ומנסים ליצור קצוות מעוגלות יותר לצעצוע, הסטייה הזאת זניחה. אני ציירתי צב על נייר A4, גזרתי אותו, שרטטי את קווי המתאר על העץ, וניסרתי עם מסור אנכי.

ליטוש

ליטוש הצב והעץ לגלגליםליטוש הצורה יכול להעשות במכשיר חשמלי כמו מלטשת אגרוף או סרט, אך את הפינות עדיף קודם ממש לעגל בעזרת שופין גסה שתוריד הרבה חומר, כדי להקל על המלטשת. באותו ליטוש נלטש גם את העץ שישמש אותנו לגלגלים, כיוון שקל יותר ללטש בחתיכה אחת מאשר ללטש גלגל גלגל.

חיתוך הגלגלים

קידוח במקדחה עומדתמאוד מורכב לחתוך באופן ידני (אפילו עם מסור סרט) עיגול יחסית מושלם. הטריק שעשיתי כאן הוא להשתמש במקדחת שולחן עומדת עם מקדח כוס בקוטר 4 וחצי סנטימטר. בעיה שעלתה היא שמקדח הכוס לא מספיק היה עמוק כדי לקדוח את כל עובי העץ שהשתמשתי בו ועל כן קדחתי את המקסימום ואז הפכתי את העץ, השתמשתי בחור של המקדח המוביל של מקדח הכוס כדי למרכז את מקדח הכוס מחדש וקדחתי מצד שני. העיגולים יוצאים מאוזנים בצורה מספקת. אחרי הקדיחה משני הצדדים לגלגל יש שארית מהקידוח שמסמנת את קו המרכז בין הקידוח משני הצדדים. את השארית פשוט מורידים עם שופין ומלטשים יפה עם נייר אפס את כל הגלגל. אנו נכין ארבע גלגלים, שניים לכל צד, מקדימה ומאחורה.

הופכים את הקרש על צידו השניהגלגלים אחרי הקידוח ולפני ליטוש הגארדים (שאריות הקידוח)

סימון החורים לקידוח

סימון החורים לקידוח בצעצוע

עכשיו הגיע הזמן לסמן את מיקום החורים בצעצוע עצמו. נרצה שיהיה רווח כמה שיותר קטן בין הגחון של הצעצוע וקצה הגלגל, כדי לשמור על נקודת כובד נמוכה, מבלי שהגחון יגרר על הרצפה (הרי הצעצוע צריך להתגלגל). לצורך זה נניח את הצעצוע על הצד מול קרש ישר ונסמן את החורים כשהגלגלים בולטים רק במעט מהגחון כלפי מטה.

הרחבת החורים במרכז הגלגלים


הרחבת החור להרכבת הדיבל עץבצעצוע שלנו הגלגלים יורכבו על דיבל עץ (מוט עץ) בקוטר חצי אינץ’ (13 מ”מ). לצורך זה יש להרחיב את החור במרכז כל גלגל לכמעט 13 מ”מ עם מקדח 12, כדי שנוכל לדפוק את הציר לגלגל בכוח מאוחר יותר.

הצעצוע, דיבל העץ והגלגלים

דיבל העץ מוחדר בכוח לתוך הגלגל תוך מכות פטיש עדינות

הרכבת הגלגלים על הציר

להניח את הגלגל הנוסף על הצירכעת, נחתוך את הציר לאורך של רוחב שני הגלגלים + 3 ס”מ עודף ליתר ביטחון, נשחיל את הדיבל עם גלגל אחד שכבד “דפוק” עליו דרך החור בגוף הצעצוע, נניח את הגלגל השני, ועם גלגל נוסף (גלגל חמישי) בעל חור גדול יותר נדפוק על הציר עד שהגלגל יגיע לנקודה הרצוייה. הגלגל הנוסף מלמעלה מחלק את כוח המכה מהפטיש על פני שטח גדול יותר ובכך מונע מצד של סדק או – חמור באותה מידה – שבר בגלגל. את השארית ננסר במסור ידני עם מסורית ברזל.

דפיקות קלות על גלגל הספייר כדי להכניס את הגלגל המיועדהצעצוע עם שארית הדיבל

ניסור הדיבלים

איך דואגים שלא ייצא הגלגל

הצעצוע הפוך עם חורים בגלגלהחלק הזה הוא רק למי שממש רוצה לוודא שבשום מצב לא יוכל לצאת הגלגל מהציר או למי שמחפש לאתגר את עצמו. כדי למנוע בריחה הכנסתי מעין “פין פציל” מעץ (דיבל נוסף של 4 מ”מ) לתוך הגלגל והציר השני גם יחד, מקצה לקצה של כל אחד מהגלגלים.

פין פציל אחד מוכן, ואחד מחכה לדפיקה

תם ונשלם

הצעצוע מוכן למשחק ילדים בהנאה צרופה, ילדים שנמצאים בדיוק בשלב ההתגלגלות ועל התחת. רק לקשור שרוך כדי לגרור את הצב. היתרון הגדול הוא שהרעיון פשוט וניתן לשכפול בקלות יחסית, כשהגורם המגביל היחידי כמעט הוא המקדחה העומדת.

 

הצעצוע מוכן

עדכון [10/11/13]: מאז עוד עשיתי מספר דוגמאות אחרות. אמנם הן נראות שונה, אבל השלבים והטכניקה היא אותה טכניקה. בהצלחה.

עוד חיות על גלגלים

עוד חיות על גלגלים

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן