יוגה לעיניים – הסרת משקפיים (בלי)יזר

נפש בריאה

איך הבעיה התחילה – אז ככה… הפכתי למשקפופר יחסית בגיל מאוחר, זה קרה כאשר התחלתי לראשונה לתכנת, עבדתי שעות מול המחשב בחוות מחשבים עם תאורת פלורסנט בטכניון, בהיתי שעות במסך קטן ולא דק, יצרתי יופי של קודים (שלא שימשו אף אחד), אך תוך כדי הרסתי לעצמי את הראיה מבלי ששמתי לב. זוג המשקפיים הראשון הגיע לפני 6 שנים, מאז הראיה הלכה והידרדרה, ואת זוגות המשקפיים החלפתי אחת לשנה. ‘המספר’ שלי יחסית נמוך, אך ‘הצילינדר’ הלך וגדל עם השנים.

איך הכל התחיל

או ליתר דיוק: איך הבעיה התחילה.

הפכתי למשקפופר יחסית בגיל מאוחר, זה קרה כאשר התחלתי לראשונה לתכנת, עבדתי שעות מול המחשב בחוות מחשבים עם תאורת פלורסנט בטכניון, בהיתי שעות במסך קטן ולא דק, יצרתי יופי של קודים (שלא שימשו אף אחד), אך תוך כדי הרסתי לעצמי את הראיה מבלי ששמתי לב. זוג המשקפיים הראשון הגיע לפני 6 שנים, מאז הראיה הלכה והידרדרה, ואת זוגות המשקפיים החלפתי אחת לשנה. ‘המספר’ שלי יחסית נמוך, אך ‘הצילינדר’ הלך וגדל עם השנים. מדריך זה דוגל בביטוי ‘אם אתה מאמין, שיכולין לקלקל, תאמין שיכולין לתקן’ (הציטוט המלא בהמשך).

הפתרון הכירורגי*

*אינני רופא, ובמיוחד לא רופא עיניים, לכן כל נקודה רפואית שאתן כאן אתם מוזמנים ללכת ולאמת אותה מול רופא או במאמרים מקצועיים בתחום!

זכיתי לפגוש הרבה אנשים שהורידו את המשקפיים בלייזר, בשנים הראשונות כולם שבעי רצון, אך לאחר כ-10 שנים חוזר הצורך במשקפיים. ניגשתי גם אני לאחת משתי המרפאות שנחשבות הטובות ביותר. ראשית, הם מזמינים אותך ליום כיף במרפאה בו בודקים לך את עובי הקרנית ואם אתה בכלל מועמד “ראוי” לתענוג. לניתוח בלייזר יש שתי שיטות עיקריות (שימו לב כי מרפאות העיניים מוכרות לנו את המוצר בשם “טיפול בלייזר” אך הפועל השם הנכון הוא “ניתוח לייזר”):

השיטה הראשונה לניתוח בלייזר

נקראת TRANS PRK, בשיטה זאת מגלחים את החלק החיצוני של הקרנית (שמו המקצועי אפיתל). בעבר עשו זאת בעזרת סכין, מכשיר חד, או החלשת האפיתל עם אלכוהול ואז חיתוך (שיטות EPI-K, P.R.K, LASEK בהתאמה). לאחר גילוח שכבת האפיתל מגיעים לחלק בקרנית אותו יש “ליישר” (הסטרומה). כיום השיטה מבוצעת בעזרת לייזר (שיטת trans PRK), שיטה זאת דומה בין כל המרפאות עיניים לניתוח לייזר הקיימות בשוק.

השיטה השנייה לניתוח בלייזר

שיטה זאת נקראת Z-LASIK, בעבר הייתה גם שיטת LASIK, אך אינני יודע האם מישהו עדיין מבצע אותה בארץ היום, ואת הZ-LASIK מבוצעת רק בחלק מהמרפאות. עקרון השיטה היא לחתוך (בעזרת לייזר) את השכבה העליונה של הקרנית (שכבת האפיתל), להזיז את החתיכה שחתכנו לצד (חלק זה מבוצע בצורה ידנית, לכן אתה רואה את המנתח בא עם סכין ונוגע לך בעין), מחזירים את הלייזר ובעזרתו צורבים את השכבה המוגנת בקרנית (שמה סטרומה), אחר כך מחזירים את השכבה העליונה שהזיזו ושולחים אותך לשלום. אני מצרף סרטון כפי שחברות המסחור של ניתוח לייזר מוכרות ומשכנעות לבחור בניתוח, אם אתם בוחרים כן לצפות בסרטון זה, יהיה הוגן שתצפו גם בסרטונים הבאים לצורך איזון ההחלטה (ולהיות מוכנים מראש לצפוי לכם בניתוח)

 

באמת שלא רציתי לעשות פרסומת לאף חברה. צר לי אך זהו הסרטון היחידי שמצאתי שמסביר בעברית על התהליך.

הצד האפל של הניתוח לייזר

התופעות לוואי מכך הינם 3 ימים של סבל נוראי (הניתוח מהסוג הראשון) או יום אחד (הניתוח מהסוג השני) ואת זה שמעתי מכל מי שעבר תהליך זה, 3 חודשים של טיפול עיניים, יובש בעיניים, זיהומים בקטריאלים או וירוסים, סנוורים בלילה וביקורות אצל הרופא (שוב ל-3 חודשים הראשונים). בניתוח מהסוג השני (Z-LASIK) קיימת משפחה של זיהומים הקרויה D.L.K. המופיעה אך ורק בשיטת הLASIK.

המרפאות מדווחות על 97%-99% אחוזי הצלחה. אם היה מדובר על מבחן בלימודים הייתי שמח לקבל 97, אך מכיוון שמדובר בבריאות האדם המצב שונה, אתן דוגמא.

אדם ממוצע מכיר בחייו בערך כאלף איש. אם כ-72% מהם מרכיבים משקפיים, מדובר ב-720 מרכיבי משקפיים. במצב של 3% כישלון, מתוך אותם 720 ל-21 אנשים מתוכם נפגעה הראיה. במקרה הכי פחות גרוע זה אומר להיות צמוד לטיפות עיניים בכיס לכל החיים ובמקרה הגרוע ביותר עיוורון. 21 מתוך 1000 נשמע פתאום הרבה.

שוב, במקרה והצליח לך, לאחר 3 חודשי הסבל הרווחת לפחות עשר שנים של ראיה טובה ונטולת משקפיים. לצורך המחשה של ממש אני מצרף כמה סרטונים שמראים את אופן הניתוח.

הראשון מזעזע ביותר! הוא פשוט צילום מחדר הניתוח, אם אתם כבר השתכנעתם לא לבצע את הניתוח, אז אין צורך לראות סרטון זה, אך אם אתם עדיין מתלבטים, בואו ותראו מה הולכים לעשות לכם בעין.

 

הסרטונים הבאים מתוכנית תחקירים אמריקאית בשם 16:9, הם חושפים את החלק שהחברות המסחריות מסתירות מאיתנו, בן השאר טוען שם רופא בכיר מהתחום כי כ20-30% מניתוחים אלו כושל, לא כמו ה1-3 % שפורסם ע”י החברות.

 
 

הגדרות*:

מכיוון שתרגילי ראיה שונים מתאימים לבעיות ראיה שונות, ראיתי לנכון ראשית לפרט על הבעיות היותר נפוצות, בתקווה שעל ידי הבנת הבעיה בצורה מדוייקת, כל אחד יצליח למצוא את התרגיל הטוב ביותר עבורו.

צילינדר – צילינדר, זהו שם התיקון אשר מבוצע ע”י המשקפיים (או עדשות מגע מיוחדות). שם הבעיה בעיניים נקרא אסטיגמציה, הבעיה היא סוג של עיוות של קווים ישרים. באופן אידאלי, היה רצוי שהעדשה והקרנית של העין, המרכזות את קרני האור, יהיו כדוריות באופן מושלם. ואולם אצל רוב בני האדם, הקרנית והעדשה אינן כדור מושלם אלא פחוסות מעט בציר מסוים (בדומה לצורה של ביצה), כתוצאה מהפרש ברדיוסי הקימור של הקרנית. הצילינדר נמדד ביחידות מידה בשם דיופטר (כמו מספר רגיל) ומעלות, המעלות מסמלות את כיוון הצילינדר- אופקי, אנכי או אלכסון. שיטה טובה לראות אם יש לך צילנדר במשקפיים הוא להוריד אותם ולהרחיק מהפנים, להסתכל על קו ישר דרכם ולסובב קלות, אם הקו הישר “נשבר”, משקפיים אלו עם צלינדר (לקריאה נוספת)

יוגה עיניים- צילינדר

יוגה עיניים- צילינדר

יוגה עיניים- צילינדר

יוגה עיניים- צילינדר

קוצר ראיה (מיופיה) – אחת הבעיות הנפוצות. מאופיינת בקושי לראות מרחוק (בעוד הראייה לטווח קרוב הינה תקינה). היא קשורה לגודל העין ולמרחק הרשתית – חוסר מושלמות בין השנים גורם לכך שהתמונה לא נופלת באופן חד על הרשתית. הבעיה מתאפיינת אצל אנשים במספר משקפיים שלילי. (לקריאה נוספת)

יוגה עיניים- קוצר ראיה

יוגה עיניים- קוצר ראיה

אורך ראיה (היפראופיה) – בעיה נדירה יותר, לרוב קיימת אצל נשים, מדובר בקושי לראות מקרוב, בעוד שהראיה מרחוק תקינה. הבעיה קשורה בעין קטנה יותר מהממוצע והאופן שבו התמונה נופלת לא בחדות על הרשתית. אדם הסובל מבעיה זאת ישתמש במשקפיים עם מספר חיובי, ולא שלילי כמו בקוצר ראיה (ולקריאה נוספת)

יוגה עיניים- אורך ראיה

יוגה עיניים- אורך ראיה

בעיה נוספת הקיימת הינה החלשות הראיה מקרוב והצורך במשקפי קריאה – בעיה זאת נפוצה יותר מגיל 45 ומעלה (לקריאה נוספת)

* חשוב לי שוב לציין כי אינני רופא והידע שלי בתחום העיניים הינו מקריאה בלבד בנושא, לכן חשוב כי כל אחד יקרא גם כן ויבין טוב טוב בעצמו את הבעיה שקיימת אצלו. לצורך כך צרפתי קישורים למאמרים טובים (בעברית) של פרופסור בלומנטל מבית החולים רמב”ם בחיפה, המאמרים בשפה עממית וקלה. (במידה ומצאתם טעות בהסברים שלי בבקשה הציפו אותם בהקדם כדי שאתקן!)

הרגלי התנהגות נכונים (קריאה נכונה)

צריכת אלכוהול כבדה קשורה לסיכון מוגבר ללקות בגיל מוקדם יחסית בניוון מרכז הראייה (ניוון מקולרי) ומעשנים עלולים ללקות יותר משאר האוכלוסייה במחלות עיניים דוגמת קטרקט וניוון מרכז הראייה.

אין להביט ישירות בשמש, גם בעת ליקוי חמה. הבטה ישירה בשמש עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך ולהוביל לעיוורון וככלל חשיפת העיניים לאור השמש מגבירה סיכון לקטרקט. הפיתרון הוא בעיקר שימוש במשקפי שמש בעלות עדשות כהות עם סינון קרניים אולטרסגוליות (גם לילדים).

יש להקפיד על הסרת איפור עיניים (מסקרה, עיפרון עיניים) לפני השינה ואין להביא במגע עם העין עצמה קרם עיניים קוסמטי (מריחה רק מתחת לעיניים ועל העפעפיים). פעילות גופנית מפחיתה סיכון לבעיות עיניים הנובעות מלחץ דם גבוה.

“נעילת” שרירי העיניים- לאחר כול שעתיים של עבודה מול מסך תנו לעיניים לנוח במשך 15 דקות על ידי הסטת המבט מהמסך ובהייה לכיוון אחר. מומלץ להשתמש במשקפיים מיוחדים לעבודה מול מסך.

כיצד לקרוא נכון מהמסך מחשב

ישיבה נכונה מול מחשב

ישיבה נכונה מול מחשב

  • כל 20 דקות הסיטו את המבט מהמסך לעבר מטרה הממוקמת במרחק של כ- 5 מטרים או יותר למשך 20 שניות.
  • לאחר כול שעתיים של עבודה מול מסך תנו לעיניים לנוח במשך 15 דקות.
  • מצמצו (אחת ל 3 עד 4 שניות) ופהקו באופן יזום. פעולות אלו מספקות לחות לעין ומונעים תחושת יובש.
  • שעה שהראש יציב ובקו אחד עם עמוד השדרה, גלגלו את העיניים באיטיות למעלה, למטה, שמאלה וימינה. עצמו את העיניים וחזרו על התרגיל 3 פעמים.
  • לחילופין ניתן לבצע תרגיל שגם משפר את הריכוז החזותי. מקדו את המבט על קצה האף והישארו ללא מצמוץ בתנוחה זו ככול שאתם יכולים. עצמו לרגע את העיניים. פקחו אותן והתמקדו ללא מצמוץ ב”עין השלישית” (האזור שבין שתי הגבות). שוב עצמו עיניים. מבלי לסובב את הראש מקדו את המבט בכתף השמאלית. עצמו עיניים ואז עברו להתמקד בכתף ימין ושוב עצמו עיניים.
  • התיזו מים קרים מאוד על הפנים ועל העורף, או לחילופין נגבו אותם בעדינות בעזרת מגבת שנטבלה במים חמים.
  • עסו את הפנים, כולל עיסוי עצמות הלחיים, המצח והרקות (מגביר את זרימת הדם).
  • בצעו תרגילי מתיחות ושחרור לצוואר בעת שהעיניים עצומות. אלו מסייעים הן לצוואר והן לעיניים.
  • החלישו את התאורה בחדר (כאשר היא חזקה מידי) או כוונו אותה כך שלא תסנוור.
  • אם העיניים מגורות מומלץ להשתמש בתחליפי דמעות (לא טיפות עיניים דוגמת סטילה) ולהרבות בשתיית מים.

תזונה נכונה לראייה בריאה

קיימות הוכחות במדע כי קיים קשר ישיר בין תזונה נכונה לעיניים בריאות. מחלות כגון: ניוון רשתית, גלאוקומה וקטרקט הם תוצאות מחוסר תזונה נכונה לעין (והרגלים לא נכונים). בנוסף, תזונה נכונה וצריכה של ויטמינים שונים וחומרים נוגדי חמצון מומלצת לחולים במחלת עיניים. יחד עם זאת, חשוב לדעת כי אם הראיה נפגע עקב תזונה לא נכונה או שימוש לא נכון או מחלות עיניים שונות צריכת הויטמינים אינה מספקת בכדי לעצור את התדרדרותה וכי השילוב הנכון הינו צריכת הויטמינים יחד עם טיפול ומעכב אצל רופא.

ראו להלן את רשימת המזונות החשובים לשמירה על בריאות העיניים

  • בטא-קרוטן – קרוטן ההופך בגוף לויטמין A החיוני לראייה. עשוי למנוע עיוורון לילה ויובש בעיניים. נמצא בפירות וירקות כתומים וירוקים כגון גזר, בטטה ותרד. צריכה של בטא-קרוטן, ובעיקר כתוסף תזונה בכמוסות, אינה מתאימה לאנשים שמעשנים או עישנו בעבר.
  • לוטאין – ויטמין נוגד חמצון הפועל בעיקר בהיקף הרשתית. ריכוז גבוה של לוטאין ברשתית מגן על המקולה ועשוי למנוע את התפתחות מחלת ניוון רשתית. לוטאין נמצא בירקות כתומים, צהובים וירוקים כגון: עגבנייה, כרוב ירוק, גזר, תפוז, ברוקולי, לפת, תרד, דלעת, מלון כתום, פלפל אדום, תירס וזוקיני וכן בחלמון ביצה. ניתן לצרוך לוטאין גם באמציעות בליעת כמוסות או פורמולות המכילות אותו. הלוטאין מסיס בשומן ובכדי להקל על ספיגתו בגוף מומלץ לצרוך אותו עם מזונות שומניים כגון שמן זית או אגוזים. כמו כן, ספיגת הלוטאין בגוף טובה יותר אחרי בישול קל.
  • זיאקסנטין – ויטמין נוגד חמצון אשר פעיל במיוחד במרכז רשתית העין וחיוני לשם הגנה ממחלת ניוון רשתית. זיאקסטנין מצוי במזונות כגון מלון, תפוז, כרוב ניצנים, אפרסק, תירס, דלעת, מנגו ומשמש. גם הזיאקסטנין מסיס בשומן ומומלץ לצרוך אותו עם שמן זית או אגוזים, וגם את המזונות המכילים זיאקסטנין מומלץ לבשל קלות לפני האכילה. מחקר אחר שפורסם ב- 2009 במגזין British journal of nutrition המחיש שלוטאין עשוי להגן מפגיעה בעין הנובעת מעבודה רבת שעות מול מסכי מחשב. חוקרים גם מצאו כי שילוב של לוטאין, זיאקסנטין ומיצוי ענבי שועל (דומדמנית שחורה) עשוי להטיב עייפות או חולשת עיניים הנובעת בין היתר מעבודה רבת שעות מול מחשב. לוטאין וזיאקסנטין עשויים להיטיב מצבים של קטקרט וניוון מרכז הראייה ברשתית (מחלה המהווה סיבה שכיחה לאובדן חדות הראייה לאחר גיל 50).
  • ויטמין C

    ויטמין C

    ויטמין C – נוגד חימצון נוסף אשר עשוי להפחית את הסיכון לחלות במחלות ניוון רשתית וקטרקט. נמצא בפירות הדר, פלפל ירוק, תות שדה, ברוקולי ובטטה. בניגוד ללוטאין וזיאקסטנין, ויטמין C נהרס בבישול ומומלץ לאכול את הירקות והפירות המכילים אותו טריים.

  • ויטמין E – נוגד חמצון חיוני אשר עשוי למנוע קטרקט ולעכב את התפתחותו. המקורות הטובים ביותר לויטמין E הם אגוזים וירקות ירוקים עליים.

    ויטמין E

    ויטמין E

  • פלבונואידים – בעבר נקרא ויטמין P, זוהי קבוצה נוספת של נוגדי חמצון התורמים לבריאות בכלל ולבריאות העין בפרט ונחשבים כיעילים למניעת ניוון רשתית וקטרקט. מקורות טובים לפלבונואידים הם יין אדום, תה ירוק ואוכמניות.

    Flavonoid- פעם נקרא ויטמין P

    Flavonoid- פעם נקרא ויטמין P

  • חומצת שומן אומגה 3 – עשויה למנוע ניוון רשתית ויובש בעיניים. אומגה 3 מצוייה בדגי מים קרים כגון סלמון, הרינג ומקרל, בשמן פשתן ובאגוזי מלך. לצמחונים שבנינו הבוחרים לקבל את האומגה 3 מהצומח ולא מהחי, ניתן לטחון זרעי פשתן ולצרוך אותם מידית (למשל עם יוגורט וסובין). זרעי הפשתן זולים בהרבה משמן פשתן, אך הגוף איננו מצליח לפרק את הקליפה, לכן חובה לטחון אותם לפני הצריכה.

    זרעי פשתן- אומגה 3, לא לשכוח לטחון לפני השימוש!

    זרעי פשתן- אומגה 3, לא לשכוח לטחון לפני השימוש!

ומאילו מזונות כדאי להימנע? 

  • מזונות עשירים בשומן וכולסטרול – בעיניים יש הרבה נימים וכלי דם קטנים אשר חיוני לשמור אותם נקיים כך שלא תהיה הפרעה לזרימת הדם והחמצן לעין. מחקרים עדכניים מראים כי אנשים בעלי רמת כולסטרול גבוהה נמצאים בסיכון גדול יותר לחלות במחלת ניוון רשתית. מומלץ להימנע מאכילת מזונות מעובדים העשירים בשומן רווי ולהרבות באכילת פירות וירקות.
  • מזונות עשירים במלח – רמות גבוהות של נתרן בגוף עלולים להוביל ללחץ דם גבוה אשר יכול להפריע לזרימת הדם לעין. זרימת הדם חיונית לעין לשם הזנה שלהן ולשם ניקוי והרחקת הפסולת מהן. אספקה לא תקינה של דם לעין עלולה לפגוע ברשתית ובעצב הראייה.
  • מזונות בעלי מדד גליקמי גבוה – מחקרים מראים שאנשים בעלי מאזן גליקמי גבוה נמצאים בסיכון גבוה יותר לעבור לשלבים מתקדמים של מחלת ניוון רשתית מאשר אנשים בעלי מאזן גליקמי נמוך.  המדד הלגיקמי של מזונות נקבע עפ”י כמות ומהירות ספיגת הסוכר לדם ולפי כמות הפרשת האינסולין אשר מגיב אליהם. מדד נמוך = מדד גליקמי נמוך מ – 55 . מדד בינוני = מדד גליקמי בין 55-69 . מדד גבוה = מדד גליקמי גבוה מ – 70 .

יוגה לעיניים (תרגילי ראיה)

יוגה עיניים

יוגה עיניים

ראשית אומר כי אני עדיין מרכיב משקפיים, אך מרגע שהתחלתי לבצע את התרגילים הפשוטים הללו המודעות שלי לעבודה נכונה עם העיניים עלתה, אני פחות מאמץ אותן ובאופן כלל לא אוביקטיבי אני מתחיל לחוש שיפור (קל). ההרס של הראיה שלי והצורך שלי במשקפיים נוצר ע”י עבודה לא נכונה מול המחשב ומאמץ מוגזם על העיניים (ולא מלידה), לכן כפי שאמרים חסידי רבי נחמן: אם אתה מאמין, שיכולין לקלקל, תאמין שיכולין לתקן.

(הציטוט המלא: לְעִנְיַן הִתְחַזְּקוּת לְבַל יִפּל הָאָדָם בְּדַעְתּוֹ מֵחֲמַת רִבּוּי הַפְּגָמִים וְהַקִּלְקוּלִים שֶׁקִּלְקֵל עַל יְדֵי מַעֲשָׂיו עָנָה וְאָמַר אִם אַתָּה מַאֲמִין, שֶׁיְּכוֹלִין לְקַלְקֵל, תַּאֲמִין שֶׁיְּכוֹלִין לְתַקֵּן.)

התיקון כמובן דורש עבודה ותרגולים, מאפשרות של כמה דקות כל יום, בכל פעם שרוצים רגע להירגע מהעבודה על המחשב ועד תרגול אנטנסיבי במשך כמה חודשים (אנשים מספרים על הורדה של 3 ואף 4 מספרים במשקפיים בעזרת התרגולים האנטנסיבים).

אני מצרף אוסף של סרטונים שונים מהעולם, שימו לב כי מומלץ לעשות תרגילים אלו לכל עין בנפרד, וביחד.

סרטון ראשון מבירת היוגה העולמית (הודו)

 

גם ב”ויקי איך” (WikiHow) אפשר למצוא מדריך נחמד בנושא.

wikiHow

ישנם גם מכונים שונים שמלמדים את השיטות השונות ביחידים או בקבוצות. אחד המפורסמים הינו “מרכז יהושע” עליו שמעתי המלצות. הם אומרים משהו יפה, אם הגוף יודע לרפא חתכים או מאחה עצמות, אז למה שאת העיניים לא ידע לתקן?

סרטון בהינדגליש עם הדרכה לאחד התרגילים.

 

אפילו באבא ראמדב האגדי מלמד בתוכניות שלו כיצד לבצע יוגה עיניים (לדוברי הינדו) {דקה 55}

 

ד”ר בייטס ושיטתו:

ציטוט מאתרה של ‘מילי דיוויס’:

“אספר לכן קצת על השיטה: 
בייטס היה רופא עיניים שייחס את בעיות הראיה למתחים שריריים שמקורם רגשי. הוא התבונן באנשים שראייתם לקויה ובאלה שאין להם בעית ראייה, והגיע למסקנה שהם משתמשים בעיניים באופן שונה מהותית. על מנת להחזיר את הראיה לתקנה הוא הבין שיש לסלק את המתחים, וללמד את העיניים הרגלי ראייה נכונים, מתוך הבנה שאלו הם שני צדדים של אותה מטבע.

הרעיון הזה פותח פתח לדרכים רבות ושונות לשיפור הראיה, החל מסילוק הגורמים למתח נפשי דרך עבודה פסיכולוגית או רגשית, וכלה בלימוד מכני של השימוש הנכון בעיניים, דרך תזונה, איזון אנרגטי ושילובים שונים של דרכים אלה ואחרות. אין פלא, אם כן, שקיים מגוון רחב כל כך של שיטות לשיפור הראיה. רוב השיטות האלה מסכימות עם תפיסתו הבסיסית של בייטס.

בייטס הסביר שהעין הבריאה רפויה, זזה ללא הרף, ורואה בחדות בנקודת המיקוד המרכזית , בלי לאבד את כלל רוחב השדה, שנותן מידע לגבי מרחקים ומהירויות, ואומר לנו היכן נמצאת נקודת המיקוד. בעוד שעיין בעלת ליקוי ראייה היא מתוחה, נייחת, ולוקה במיקוד יתר במרכז תוך איבוד השוליים, או מבקשת חדות בוזמנית בכל שדה הראיה. בנוסף לשלושת העקרונות הללו – רפיון, תנועה ומירכוז,- הוא טען שעיין בריאה נשענת על זיכרון חזותי טוב ודמיון פעיל.”

שחר, הינו גולש יקר שמתרגל את שיטת בייטס, היה חשוב לו להאיר את עיננו ולשים לנו דגש על כמה נקודות 

עיקריות בשיטה זאת, תודה לשחר

ראיה משופרת ללא משקפיים

פעולה תוך כדי הרפיה:
למדנו לאמץ הרבה שרירים כשאנחנו פועלים – שלא לצורך (מכל מיני סיבות)

הפואנטה של השיטה, כפי שאני מבין אותה, היא ללמוד להרפות כמה שיותר

שרירים בגוף תוך כדי הפעולות שלנו (פעולות לדוגמא: ישיבה, הליכה, שטיפת כלים, הזזת העיניים, שינויי פוקוס, נגינה, כתיבת דוח חניה, קריאת דוח חניה, ועוד.). התרגילים לקוחים מהספר “ראיה משופרת ללא משקפיים” / הארי בנג’מין. (יצא לאור בעברית ע”י אור-עם) מתמקדים בהרפיה של העיניים וסביבתן תוך כדי ביצוע הפעולות של הראיה – הסטה והסתגלות.

חומר קריאה מקצועי לתרגול ביתי:

Perfect Sight Without Glassesכמו שציינתי אחד הראשונים והמובילים בתחום היה ד”ר בייטס. ניתן לחפש את הספרים שלו (תורגמו גם לעברית). הראשון שתורגם לעברית נקרא “אומנות הראייה”, שהספר נכתב ע”י אלדוס האקסלי ומסביר את השיטות של ד”ר בייטס.

זהו ספר ישן מאוד שהודפס עוד לפני הקמת מדינת ישראל ושפתו ארכאית, אך עדיין הוא מקיף וטוב. יהיה קשה מאוד ללמוד ממנו את שיטת בייטס ועקרונותיה, בגלל השפה הארכאית, לכן מומלצת דווקא המהדורה המקורית באנגלית. מכיוון שפגו זכויות היוצרים (הספר משנת 1920), קבלו אותו מתנה ממני.

גם אשתו (שהייתה פצאנטית שלו לפני כן) כתבה ספר בתחום, הספר משנת 1926 ולכן גם פה אף אחד לא יתבע אותי (אולי את אסף) על כך שאתן לכם אותו מתנה (באנגלית).

למי שאיננו רוצה לקרוא ספר שלם (ספר תמורת החיים ללא משקפים משתלם לדעתי), ד”ר בייטס כתב הרבה מאוד מאמרים מעולים בתחום, שוב מכיוון שעברו קרוב ל100 שנה, מותר לי לפנק אותכם גם בהם, למשל אתר (בעברית) שמפרסם את המאמרים ונותן מידע נוסף.

* המלצות לספרים נוספים ניתן למצוא בתגובות מטה

סיכום:

בדומה לעלייה במשקל קודם כל תלכו על הפתרונות ההגיוניים והזמינים כגון פעילות גופנית משולבת בתזונה נכונה, וממש לא תרוצו לעשות ניתוחים מיותרים כגון שאיבת שומן והצרת קיבה. גם במקרה זה ההיגיון הפשוט אומר קודם לנסות ולתקן לבד בדרך לא מזיקה ורק לאחר מכן לשקול פתרונות שכוללים חיתוך של אברי גופכם בעלות של עשרות אלפי שקלים שמפרסמים לנו יפה על גבי שלטי חוצות.

אשמח לשמוע חווות דעת אישיות שלכם, אלו מכם שתרגלו ‘יוגה עיניים’  או אלו מכם שהלכו על הפתרון של ניתוח ויותר או פחות שבעי רצון. אגב כמה פעמים אתם הורדתם את העיניים מהמסך תוך כדי הקריאה?

לתוכן זה נכתבו 51 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן