המדריך לבניית “עציצמיג” – עציץ מצמיג

יצירה ושימוש חוזר

צמיגים משומשים נמצאים זרוקים בכל פינה, ומאז שראיתי את הסרט הנפלא של מייקל ריינולדס (The garbage warrior, מומלץ בחום!) שם הוא עושה שימוש חוזר בצמיגים לבניית ספינות אדמה, התחלתי לחפש רעיונות ברשת לשימוש חוזר ושימוש אחר בצמיגים. יש המון רעיונות נפלאים: עציצים, נדנדות, ספסלים, פסלים סביבתיים, מגדלי צמיגים לגידול תפוחי אדמה… אני אתמקד באחד שמצא חן בעיני.

הקדמה

צמיגים משומשים נמצאים זרוקים בכל פינה, ומאז שראיתי את הסרט הנפלא של מייקל ריינולדס (The garbage warrior, מומלץ בחום!) שם הוא עושה שימוש חוזר בצמיגים לבניית ספינות אדמה, התחלתי לחפש רעיונות ברשת לשימוש חוזר ושימוש אחר בצמיגים. יש המון רעיונות נפלאים: עציצים, נדנדות, ספסלים, פסלים סביבתיים, מגדלי צמיגים לגידול תפוחי אדמה… אני אתמקד באחד שמצא חן בעיני.

מהו ה”עציצמיג”?

זהו עציץ שעשוי מצמיג שעבר חיתוך והיפוך, כך שחלקו הפנימי הוא כעת החיצוני. הצביעה, הקישוטים, צורות החיתוך… הוא פרי הדימיון החופשי של כל אחד.

אז מה היה לנו שם?

צמיג משומש, ג’נט (חישוק הברזל שמחזיק את הצמיג ברכב, אבל לא חובה ), מסור אנכי, מכסה פלסטיק עגול, מברשת ושאריות צבע, משטח קשיח הקטן מקוטר הצמיג (דיקט/קרטון/רשת ברזל). כאן המקום לתת טיפ בבחירת הצמיג – מומלץ לבחור צמיג “עייף” ושחוק בגודל קטן או בינוני, שכן את הצמיגים היחסית חדשים (שלא שכבו מספיק זמן בחוץ) והגדולים קשה יותר להפוך.

מתחילים להתגלגל

מניחים את הצמיג על משטח עבודה ומסמנים עם גיר או טוש בעזרת מכסה הפלסטיק חצאי עיגולים. החלק הפתוח של חצי העיגול פונה כלפי חוץ ואילו חלקו הסגור כלפי מרכז הצמיג (כפי שמופיע בתמונה).

סימון

סימוןכך נראה הצמיג המסומן. יש לשים לב כי הסימונים אינם גולשים לעבר הטבעת הפנימית (האזור אליו מכוונת האצבע בתמונה) כי זו מכילה סיבי מתכת שמקשים מאוד על החיתוך.

יש לשים לב כי הסימונים אינם גולשים לעבר הטבעת הפנימית

יש לשים לב כי הסימונים אינם גולשים לעבר הטבעת הפנימית

חיתוך

על מנת להתחיל בתהליך החיתוך, עלינו לנקב את הצמיג כדי לאפשר למסורית המסור האנכי להכנס פנימה. אני בחרתי לנקב את הצמיג בעזרת סכין. האיזור אותו אנו נחתוך הוא החלק הרך של הצמיג ואינו מכיל סיבי מתכת.

ניקוב הצמיג בעזרת סכין

ניקוב הצמיג בעזרת סכין

הערה: לא אכנס כאן לכל ההיבט הבטיחותי הכרוך בשימוש בכלים. חשוב לציין את השימוש במשקפי אבק, כפפות, אוזניות וכל שאר הציוד בו איני עושה שימוש.

חותכים בעזרת מסור אנכי לפי הסימונים ששרטטנו. הכנסת גוף תומך בין דפנות הצמיג מקלה על החיתוך (מפחיתה את רעידות המסור במהלך החיתוך). אני בחרתי להשתמש בקוביית עץ.

שימוש בקוביית עץ לחיתוך

שימוש בקוביית עץ לחיתוך

המשך החיתוך נראה כך

המשך החיתוך נראה כך

בסיום החיתוך נקבל שני חלקים.

בסיום החיתוך נקבל שני חלקים

בסיום החיתוך נקבל שני חלקים

היפוך

תהליך ההיפוך דורש מאמץ ומעט ניסיון. ניתן להיעזר במלחציים או באדם נוסף. את ההיפוך יש לבצע באופן שיטתי ולהתקדם באותו הכיוון במקטעים קטנים (לא לנסות להפוך חלקים גדולים בבת אחת).

תחילת היפוך על ידי מלחציים

תחילת היפוך על ידי מלחציים

 

המשך היפוך

המשך היפוך

התקדמות שיטתית

התקדמות שיטתית

כך נראה הצמיג ההפוך

כך נראה הצמיג ההפוך

כך נראה הצמיג ההפוך

עיצוב וצביעה

את הצמיג ההפוך מניחים על הג’נט, רצוי לנקות במטלית לחה מלכלוך ואז ניתן לצבוע ולקשט כיד הדימיון.

הצמיג ההפוך מונח על הג'נט - אחרי צביעה

הצמיג ההפוך מונח על הג’נט – אחרי צביעה

השלב הבא יהיה מילוי הצמיג באדמה, לשם כך יש להניח בחלקו הפנימי (על הג’נט) דיקט/קרטון/רשת ברזל לפי מידת הפתח ועליה בד/פלריג. על הרשת נמלא שכבה של רסק גזם/טוף/חצץ (לקבלת ניקוז) ועל שכבה זו נמלא אדמת שתילה/ קומפוסט ונשתול.

הנחת רשת ופלריג

הנחת רשת ופלריג

אפשרות אחת היא להשאיר את החיתוכים סגורים כלפי מעלה ולקבל עציץ דמוי רקפת

עציץ דמוי רקפת

עציץ דמוי רקפת

אפשרות אחרת (המועדפת עליי) היא לקפל החוצה את החיתוכים ולקבל מעין פרח פתוח.

עציץ דמוי פרח

עציץ דמוי פרח

את החלק שחתכנו ניתן לצבוע ולהוסיף מתחת לג’נט, כך שכל חלקי הגלגל יהיו בשימוש.

העציצמיג מוכן

העציצמיג מוכן

צמיגים ניתן למצוא בקלות בכל פנצ’ריה, צידי דרכים ובערימות ג’אנק. ג’נטים קשה יותר למצוא, מאחר והם  עשויים ברזל ונמכרים במשקל למיחזור. במידה ואין ג’נט בנמצא, ניתן להניח את הצמיג על החלק הפנימי שחתכנו ללא הגנ’ט, או להניח אותו על בול עץ.

אני השתמשתי בצבעים על בסיס מים ולכן לאחר שהתייבשו, מרחתי שכבה של לכה על מנת שצבע העציץ ישאר יפה לאורך זמן.
“סעו” עם הדימיון והיצירתיות, אשמח לראות תמונות.

לתוכן זה נכתבו 14 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן