בניה מעשית בבלות קש – חלק שני

טכנולוגיה נאותה

במאמר קודם בשם “לשחק בבוץ – תצוגת תכלית” הסברתי על הצורך ב”נעליים טובות”. גם בניה בבאלות קש זוקקה ל”נעליים טובות” בדיוק כמו בניה בבוץ. הנחת באלות קש ישירות על הקרקע היא מפתח להגירה של לחות אל תוך הבאלות היבשות, מה שעשוי בוודאות לגרום ללחות וריקבון ו”להזמנת” חרקים, טרמיטים ועכברים. בקיבוץ לוטן חקרנו מספר שיטות שעונות על התפקיד של “נעליים טובות” תוך שימוש בבלוקים של בטון, יציקות בטון וצמיגים.

במאמר הקודם למדנו על תכנון מבנים מבאלות קש ועל איך מחברים אותם יחדיו לקיר. במאמר זה נלמד על איך לבנות אותם מעל הקרקע (יסודות) ושכבות הבוץ.

יסודות ו”חגורת יסוד”

במאמר קודם בשם “לשחק בבוץ – תצוגת תכלית” הסברתי על הצורך ב”נעליים טובות”. גם בניה בבאלות קש זוקקה ל”נעליים טובות” בדיוק כמו בניה בבוץ. הנחת באלות קש ישירות על הקרקע היא מפתח להגירה של לחות אל תוך הבאלות היבשות, מה שעשוי בוודאות לגרום ללחות וריקבון ו”להזמנת” חרקים, טרמיטים ועכברים. בקיבוץ לוטן חקרנו מספר שיטות שעונות על התפקיד של “נעליים טובות” תוך שימוש בבלוקים של בטון, יציקות בטון וצמיגים. באזורנו יש בעיית טרמיטים לכן הוספנו מגן טרמיטים כדי למנוע מהם להגיע לבלות ולאכול אותם. המגן עשוי מפח מגולוון 0.8 מ”מ מקופף בקצוות. כנגד מכרסמים כדאי לחבר בשורה התחתונה של בלות הקש רשת “אקספנדיד” ואז לכסות בשכבת בוץ.

פח מגולוון 0.8 מ"מ, הגנה מפני טרמיטים

פח מגולוון 0.8 מ”מ, הגנה מפני טרמיטים

 

הפח מכופף בקצה

הפח מכופף בקצה

כשעובדים עם יציקת בטון לחגורת יסוד זה נהוג להכניס 2 פינים מברזל בניין בקוטר 12 מ”מ לבטון לכל באלת קש. פעולה זו מומלצת על מנת לחבר את השורה הראשונה של באלות הקש על חגורת היסוד – שיטה טובה אך לא הכרחית. למעשה, היו לנו פרוייקטים שנעשה שימוש בפינים כאלו והיו פרוייקטים רבים שלא.

 זה נהוג להכניס 2 פינים ברזל בניין קוטר 12 מ"מ לבטון לכל באלת קש

זה נהוג להכניס 2 פינים ברזל בניין קוטר 12 מ”מ לבטון לכל באלת קש

שימו לב לשתי השורות של בלוק בטון חלול, מילואי הבלוקים בבטון ומילואי חצץ בין השורות.

בלוקים

בלוקים במעגל, שתי שורות עם רווח ביניהן

בלוקים במעגל, שתי שורות עם רווח ביניהן

 

טיוח במלט

טיוח במלט

 

מילוי הרווחים בחצץ

מילוי הרווחים בחצץ

וכאן תוכלו לראות שימוש בשתי שורות של צמיגים, מילואי הצמיג התחתון ע”י אדמה מהודקת או חול והצמיג העליון ע”י אבנים או חצץ.

צמיגים בגובה כפול מלאים בחצץ

צמיגים בגובה כפול מלאים בחצץ

בקרב בוני הבאלות, נהיה נהוג יותר ויותר להניח באלות קש על חצץ אשר מונע מלחות להגיע לבאלות, ומאפשר ללחות קיימת להתנקז בבטחה ולא להקוות

חצץ ביסודות

חצץ ביסודות

 

הסבר סכמטי על מבנה יסודות

הסבר סכמטי על מבנה יסודות

המשך מהמאמר הקודם על פרטי הנחת בלות הקש על יסודות.

כשהנחנו את חבילות הקש בשורה, אחת על השניה תזכרו לבדוק את הזוית האנכית של הקיר ע”י פלס. בדרך כלל תוך כדי הנחת חבילות הקש נוצר מצב של “שיגעון חבילות הקש”. מצב זה קורה כי אנשים מתרגשים יתר על המידה ממהירות בניית הקיר ולא שמים לב לזויות השונות שהקיר יוצר. מסיבה זו יש אדם אחראי על עבודת הנחת בלות הקש (“מפקד/ת הקיר”) בעל כובע מצחיק ופלס ביד ומוודא שכל בלת קש מונחת בצורה מושלמת ושלא מניחים בלות קש במקום שצריך להיות חלון. בפרוייקטים גדולים יש לפעמים מפקד/ת קיר לכל קיר ולו יש שרטוט של הקיר שבאחריותו. אפילו כשמניחים את הבאלות בצורה מסודות יש לעשות תיקונים לפני שכבה ראשונה של בוץ. תיקונים אלה יכולים להיעשות עם “המשכנע”, פטיש עץ בעל ראש רחב של לפחות 20/20/20 ס”מ וידית באורך 30 ס”מ. אפשרי להשתמש באיל עץ פשוט כמו שרואים בתמונה.

 

תיקונים עושים בעזרת "המשכנע"

תיקונים עושים בעזרת “המשכנע”

אדם אחד עומד בצד אחד של הקיר עם פלס ונותן הוראות לאדם השני עם פטיש העץ שנותן מכות לבלות קש לפי הצורך מסביב לכל המבנה. ביקורת זו חשובה מאוד הרי שאחרי שכבת הבוץ הראשונה קשה מאוד לתקן ולשנות את המבנה. עם בניית הקיר לגובה הקיר מאבד את יציבותו ולכן צריך להשתמש במוטות תמיכה לייצוב עד לשכה שניה של בוץ. לפינות המבנה כדאי להשתמש במוטות תמיכה זמניות כדי ליצור פלס קבוע בקלות.

מוטות תמיכה זמניות

מוטות תמיכה זמניות

לפני השכבה הראשונה של הבוץ כדאי למלא עם קש את הרווחים שנוצרים בין בלות הקש. שכבות הבוץ הם זהות לאלו שמתוארות במאמר “בנייה בצמיגים ובבוץ – מעבר לכל דמיון“.

 

בערוץ שלנו תוכלו לראות סרטוני יו-טיוב של קיבוץ לוטן על איך אנו בנינו את הכיפות עם בלות הקש.

ועד לפעם הבאה: בנית בלות קש שמחה!
מייק קפלין

לתוכן זה נכתבו 3 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן