ערך משלים – שעות

חינוך, חברה וקהילה

”שעות” היא מערכת מתהווה – ואנו לומדים אותה ומשפרים אותה תוך כדי תנועה. ”שעות” באה כדי לסייע לנו להעצים את העבודה הקהילתית ואת מעורבות פעילי ושותפי המלק”ש בעשייה בשכונה. אנו תכננו ומפעילים את ”שעות” כדי לעודד ”לקוחות” של פעילויות התרבות וההשכלה במלק”ש להפוך לייצרני תוכן ושותפים. כמו כן מאפשרת המערכת לגבות תמורת שירותים, כאשר כסף לא תמיד זמין.

מערכת הערך המשלים או מה שלפעמים קוראים – כסף מקומי הינו מטבע עובר לסוחר המאפשר זרימה (תחלופה) בין חברי קבוצה או קהילה במקום בו המטבע המקובל לא מאפשר, או מאפשר באופן שונה. יתרונות ערך משלים שונים בהתאם לתכנון ולאופן הפעלת הערך אבל בדרך כלל ערך משלים תומך בקהילה, במקומיות והוא לא מבוסס חוב כמו הכסף ה”רגיל” שלנו.

בימים אלה אנו מקימים ומריצים מערכת ערך משלים הקרויה “שעות” בשכונה ובקהילת המרכז לקיימות שכונתית (המלק”ש). אתאר אותה כאן, מה כבר עשינו ומה היא מתוכננת לעשות.

“שעות” היא מערכת מתהווה – ואנו לומדים אותה ומשפרים אותה תוך כדי תנועה. “שעות” באה כדי לסייע לנו להעצים את העבודה הקהילתית ואת מעורבות פעילי ושותפי המלק”ש בעשייה בשכונה. אנו תכננו ומפעילים את “שעות” כדי לעודד “לקוחות” של פעילויות התרבות וההשכלה במלק”ש להפוך לייצרני תוכן ושותפים. כמו כן מאפשרת המערכת לגבות תמורת שירותים, כאשר כסף לא תמיד זמין.

איך שעות עובדת

טוטנס פאונד - כסף מקומי בטוטנס אנגליה

טוטנס פאונד – כסף מקומי בטוטנס אנגליה

כל מי שמקבל שירות מהמלק”ש אם באירוע או בסדנה (כיכר העיר, הלכה ומעשה) חייב להחזיר בתמורה את הזמן שהוא קיבל. לדוגמא: השתתפתי בסדנת בנייה באדמה במשך 4 שעות אני חייב למלק”ש 4 שעות. אם הפקתי את קולנוע הרכבת המלק”ש חייב לי את השעות אותן השקעתי בו (פייר, לא?). את השעות אותן אני חייב אני יכול להחזיר באחד הפרוייקטים במלק”ש או בפרוייקט שאני רוצה לקדם (במידה וקיבל אישור מרכזי המלק”ש). ניתן לפדות את השעות בכסף – שעה שלנו שווה 25 ש”ח, אבל אנחנו מעדיפים עבודה!. כלומר כל פעיל יכול להיות במצב של שעות זכות או חובה בהתאם לשירותים אותם צרך ולעבודות אותן ביצע במלק”ש. ההבדל המשמעותי בין “שעות” לבנק הזמן (האח היותר ידוע ממשפחת הערכים המשלימים) הוא ש”שעות” מניע פעילות למיזמים קהילתיים נבחרים ובכך מקדם אג’נדה ברורה ומשותפת ולא ככלי לסחר חליפין בין פעיל לפעיל.

למערכת פוטנציאל גדילה וויראליות פנים קהילתית. כך מתוך 20 משתתפים בקורס יערות מאכל עירוניים שנערך בגינה הקהילתית, משתתפת אחת אולי תחליט להחזיר את 40 השעות שהיא חייבת בצורת סדנת תיקון אופניים. 30 משתתפי הסדנא יהיו חייבים בתורם את שעות הסדנא לקהילת המלק”ש וכך יגדל ההון הקהילתי.

תכונת ויראליות של המערכת

תכונת ויראליות של המערכת

כרגע הרישום נעשה בטבלה פשוטה המעודכנת ידנית. בפרסומי פעילות המלק”ש מצויין כמה שעות שווה כל פעילות. מקבלי ונותני שירותים נרשמים בעת הפעילות ורכז מעדכן את שעות הפעילות בטבלה שמית. בטבלה מצוין את שם הפעיל ומצב השעות העדכני. טבלה זו בעצם מפסידה המון מידע. אנחנו בתהליכי תכנות של מערכת ניהול מתוחכמת יותר. אנו הגשנו את דרישות המערכת לתכנתת שקיבלנו דרך האוניברסיטה כחלק מפרוייקט הגמר שלה – ולזה אני קורה שימוש במשאבים מקומיים!

תכנון המערכת

ראשית, המערכת מאפשרת רשום חברים חדשים כפעילים. פעילים יוכלו להרשם דרך רכזים בעמדות הפעילות והשיווק אך גם בעצמם דרך מחשב או טלפון. מרגע הרשום למערכת, יוכלו הפעילים להכנס ולבדוק את מצב חשבונם בכל זמן נתון. בנוסף כל פעיל יוכל לבדוק אילו פרויקטים פועלים או עומדים לפעול (לזכות ולחובה). הפעילים יוכלו להרשם לפרויקטים כדי להודיע על השתתפות.

הודעות אישיות על מצב החשבון יצאו לפעילים דרך הדואר האלקטרוני וכן הודעות על פרויקטים ופעילויות רלוונטיות. המערכת תדע לתקשר עם קבוצות שונות כמו משתתפי קורס מסויים וכן הלאה…

עוד חשיבות של המערכת היא בהערכה ומדידה של הפעילות הקהילתית. משתתפים יוזמנו לענות על שאלון הערכה קצר בתום כל פעילות – כמה שעות היא ערכה, דירוג של התנהלות הפרויקט, מידת שביעות רצון וכו. המערכת תדע לשמור ולערוך הצבעות והערות משתתפים. בדרך זו נייצר מערכת לומדת של איכות הפעילות, טיב הפרויקטים וניהולם. כך גם נוכל לייצר מערכת המעריכה כמות שעות פעילות לפרויקט ולאפשר למידה לפעילויות עתידיות או במקומות נוספים.

לאחר סיום העמדת המערכת נעבור לשלב הבא. במקום שהמערכת תשרת רק את המלק”ש ננסה ליישם אותה עבור כל הארגונים והפרויקטים בשכונה. כך שמי שבא לאירוע במלק”ש יוכל להשלים את שעות ההתנדבות שלו בפרויקטים קהילתיים של כלל הארגונים השותפים ולהפך. נקודה זו חשובה ביותר ולעיתים נזנחת אף על ידי ארגונים מובילי קיימות. על הפעילות המקיימת להשתלב ולהעצים את הפעילות החברתית והסביבתית הקיימת במקום ולא להתחרות או להשתלט.

חוכמת ההמונים - שיתוף ציבור

חוכמת ההמונים – שיתוף ציבור

שלב נוסף בהעמקת המערכת תהיה ביצירת משאלים לפרויקטים חדשים ולכיווני עבודה מועדפים על קהילת הפעילים. ניתן יהיה לערוך בעזרת המערכת בחירות, האם נכון יותר להשקיע את ההון האנושי כפי שהוא מגולם בקהילה ובשעות הפנויות שלה לטובת גידול מזון, פרוייקט רווחה, שיפוץ מקלטים, התארגנות פוליטית מקומית או כל דבר אחר. בעצם המערכת תאפשר לנו פעילות שיתוף ציבור מתמשכת ועמוקה.

לתוכן זה נכתבו 5 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן