הקסם ב”משחת קמח” (wheat paste) בבניה בבוץ

טכנולוגיה נאותה

משחת קמח הוא חומר מאוד פשוט וזול שיכול להיות שימושי בתחילתו או בסיומו של תהליך הבוץ, תלוי באיזה פרויקט מדובר. כל הסיפור הוא, בעצם, קמח לבן מורתח במים במשך מספר דקות עד שהמרקם נהיה סמיך יותר והופך לדבק/אוטם נוזלי טבעי.

משחת קמח הוא חומר מאוד פשוט וזול שיכול להיות שימושי בתחילתו או בסיומו של תהליך הבוץ, תלוי באיזה פרויקט מדובר. כל הסיפור הוא, בעצם, קמח לבן מורתח במים במשך מספר דקות עד שהמרקם נהיה סמיך יותר והופך לדבק/אוטם נוזלי טבעי.

ישנן שלוש דרכים לשימוש ב”משחת הקמח”.

שכבת יסוד (primer) למשטחים חלקים במיוחד

אם רוצים לכסות משטח חלק במיוחד בבוץ, משחת הקמח יכולה לשמש שכבת יסוד טובה להדבקת “השכבה הראשונה” של הבוץ על המשטח. זה יכול לעזור במשטחים חלקים במיוחד כגון: מתכת, פלסטיק וצמיגים. השכבה הראשונה של הבוץ, שבכוונה שמכילה יותר חרסית על מנת לעשות אותה דביקה יותר (ראו – בניה בצמיגים ובוץ) מתקשה להדבק למשטחים חלקים. שימוש ביחס של 5 כפות קמח ל-1 ליטר של מים שמורתחים למספר דקות יהפכו משחה סמיכה. אין צורך לדאוג לגבי בועיות הקמח הקטנות שעלולות להישאר במשחה, הן רק יהוו יותר שטח פנים למשטח שרוצים לכסות בבוץ. לאחר מכן יש להוסיף אותה כמות של חול ככמות המשחה ולערבב היטב. ניתן להוסיף מים על פי הצורך על מנת שהמרקם של המשחה יהיה מתאים לצביעה על המשטח החלק. יש לצבוע את המשחה כך שנשאר מרקם גס כדי שלשכבה הראשונה של הבוץ יהיה במה להאחז ולא ישר תחליק מהמשטח. יש להשאיר את המשחה להתייבש וישאר משטח גס ומחוספס, מרקם מושלם בשביל שכבת הבוץ הראשונה.

משחת קמח מעורבבת עם חול - דרך טובה לאפשר לשיכבת הבוץ הראשונה להידבק למשטח החלק: קיר פח מבודד.

משחת קמח מעורבבת עם חול – דרך טובה לאפשר לשיכבת הבוץ הראשונה להידבק למשטח החלק: קיר פח מבודד.

מריחה של טיח בוץ שכבה ראשונה על קיר צבוע במשחת קמח.

מריחה של טיח בוץ שכבה ראשונה על קיר צבוע במשחת קמח.

איטום קירות בוץ למניעת התפוררות

לפעמים אחרי ששכבת הבוץ האחרונה מתייבשת מתחילים להשתחרר חלקיקי חול או שהקיר מתחיל קצת להתפורר. מצאנו שתערובת של 2 כפות קמח לבן לליטר מים שמורתחים יחד מספר דקות יכול לשמש כשכבה אטימה, דקה ושקופה. בשכבה זו לא רצוי שיהיו גושים של קמח, לכן אפשר לנפות את הקמח בזמן שמערבבים או לשים בתוך בלנדר או שאפשר פשוט לסנן בסוף את המשחה. ברגע שצובעים את המשחה, הקיר נאטם ונמנעת התפוררות חלקיקי האדמה. משחת הקמח שקופה ויש לה מראה טבעי כך שהיא לא משנה את צבעו של הקיר וגם מצוינת לפני צביעה בצבעים אקריליים אם רוצים לצבוע את הקיר.

קירות עשויות מבאלות קש שמצופים בוץ ולאחר מכן נצבעו ב"משחת קמח". ולאחר מכן, נצבעו בצבע אקרילי לבן (בתוך כיפה באקו קמפוס – קיבוץ לוטן)

קירות עשויות מבאלות קש שמצופים בוץ ולאחר מכן נצבעו ב”משחת קמח”. ולאחר מכן, נצבעו בצבע אקרילי לבן (בתוך כיפה באקו קמפוס – קיבוץ לוטן)

הפיכת אדמה חולית לראויה יותר לבניה בבוץ

אם בודקים את האדמה (ראו מדריך – בדיקת אדמה לבניה) ומוצאים שהיא מעט חולית מידי וחסר בה חרסית, אפשר לחסוך בקניה של חרסית ובמקום, להוסיף “משחת קמח” כחומר נוזלי בזמן עירבוב הבוץ. יהיה צריך ל”שחק” עם היחס. 5 כפות קמח לליטר קמח יכול להדביק חול לפלטת מתכת, ככה שזה אמור לעזור לעבוד עם אדמה חולית מידי. נסו את זה זה! עלול לעבוד.

מה שאני אוהב בפיתרון “משחת קמח” (wheat paste) זה שהוא כל כך פשוט, מהיר וזול. “משחת קמח” אינה כמו דבק או צבע רעיל שצריך לקנות בחנות. אפשר פשוט להכין אותה לבד.

אני מאמין שיש עוד דרכים שאפשר להשתמש במשחה בבניה בבוץ, אם אתם יודעים עליהם, בבקשה שתפו.

צביעה משמחת,
מייק קפלין.

לתוכן זה נכתבו 8 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן