לשמן או לא לשמן, זאת השאלה

טכנולוגיה נאותה

אז אנחנו סיימנו את פרויקט הבוץ שלנו ואנחנו צריכים להחליט – האם אנו רוצים להקשיח את הבוץ ולהגן עליו בפני מים על ידי שימון? אז, האם עלינו לשמן או לא? למרות שאולי נדמה לכם שזה רעיון טוב לכל הפרויקטים שלכם, זו בעצם החלטה לא כל כך פשוטה. נתחיל לדון ביתרונות ובחסרונות, ובסוף אספר לכם מה ואיך אנחנו משמנים בלוטן.

זהו המאמר הרביעי הנוגע לסגנון הבנייה בבוץ של לוטן. השיטות שלנו התפתחו לאורך השנים לאחר פרויקטים רבים, לרוב על ידי ניסוי וטעייה. אני מאמין שהתובנות בהן אני משתף אתכם במאמרים אלו יכולים להיות רלוונטיות בכל מקום אחר בעולם. עם זאת נאמר שלכל מקום יש את התנאים המיוחדים שלו. לכן, בבנייה באדמה (ובכלל), אל תיקחו דבר כאמת מוחלטת – עליכם להתנסות, להתחיל בקטן וליהנות תוך כדי. בסופו של דבר תהפכו גם אתם למומחים בתנאים המקומיים, במיקרו אקלים ובחומרים המקומיים שלכם. הידע שאתם אוספים לאורך הדרך הוא אוצר שעליכם לשתף עם אחרים. כולנו תלמידים וכולנו מורים בעתיד המשותף שלנו.

אז אנחנו סיימנו את פרויקט הבוץ שלנו ואנחנו צריכים להחליט – האם אנו רוצים להקשיח את הבוץ ולהגן עליו בפני מים על ידי שימון? אז, האם עלינו לשמן או לא?

למרות שאולי נדמה לכם שזה רעיון טוב לכל הפרויקטים שלכם, זו בעצם החלטה לא כל כך פשוטה.

חסרונות

  • חשוב להבין שכאשר אנו משמנים את הבוץ אנו משנים את החלקיקים הטבעיים שלו .השמן נספג בתוך הבוץ לעומק כמה סנטימטרים ובעצם מייצב את הבוץ. ההשלכות הן שכל אותם סנטימטרים לא ניתנים לערבוב עם מים מחדש ובעצם להתמחזר כפי שאנחנו יכולים לעשות עם בוץ רגיל.
  • לכך (סעיף למעלה) יש השפעה שלילית על יכולת הנשימה של הבוץ (היכולת שלו למתן את מידת הלחות, לקלוט ולשחרר לחות מהאטמוספרה). היכולת הזו של הבוץ לרוב נתפסת כיתרון.
  • כיסוי השמן גם משנה את הצבע של הבוץ והוא נהפך להיות כהה יותר, במקרים מסויימים לרמה שהיא כבר לא אסטטית, ובטח שלא כמו שציפיתם או רציתם. בעייתי במיוחד בקירות פנימיים של חדרים. לעומת זאת פנים חיצוניות של קירות בוץ שסופגות קרני שמש ישרות לאורך הזמן (שישה חודשים עד שנה – זכרו שאני חי במקום בו השמש היא מאוד אינטנסיבית, במקומות אחרים ייתכן שייקח לכך זמן רב יותר) יחזרו לאט לאט לצבעו המקורי של הבוץ, ללא שום סימן לשמן אך עדיין עם תכונות השימון
  • וזה ממשיך – בגלל שהבוץ משנה צבעים עקב השימון נהיה קשה יותר לתקן מבנים ולעבוד עם תערובת של בוץ חדש וישן מסביב למבנה.
  • תהליך השימון יכול להשאיר ריח נוראי למשך זמן מסויים – תלוי בסוג השמן והמדללים שתשמשו בהם. לעיתים הריח יכול להישאר לזמן ארוך, במיוחד בחלקים פנימיים של בניינים כאשר החלונות סגורים ויש זרימת אוויר פחותה.

יתרונות

  • על ידי יישום נכון של המתכון לשימון, שכבה אחר שכבה, הבוץ אכן משנה את מאפייניו במידה ניכרת – הוא הופך להיות הרבה יותר קשה, קשוח יותר ויכולתו לספוג חיכוך משתפרת במידה ניכרת.
  • האטימות של הבוץ גם משתפרת באופן ניכר, מה שהופך אותו עמיד בפני מים, אך לא לחלוטין. עם הזמן, המים נוטים יכולים לשחוק לאט את פני השטח בהתאם לכמות ועוצמת המים או הגשם.

כאן יש לנו מס’ תרחישים אפשריים על היכן אפשר לנצל את תהליך השימון או לא. לאחר מכן, נלך צעד צעד לתוך תהליך השימון.

  • בית או מבנה עם כובע טוב (או גג רחב מקיף):בדרך כלל הייתי מציע לא לשמן אם הגג מגן על הקירות מן הגשם. במקרים מסויימים הייתי מציע לשמן את הצד החיצוני של הקיר, וכמעט לעולם לא הייתי מציע לשמן את הצד הפנימי של הקיר.
  • ספסל שיושב בחוץ או קיר שעומד חופשי עם כובע טוב או בלי – כעקרון, אני ממליץ לשמן ספסל שכזה.
  • ספסל שיושב בפנים – לרוב לא הייתי משמן אך כן הייתי מיישם שכבות של דבק חיטה (ראו במאמר הבא על דבק חיטה ושימושיו)

מתכון לתהליך השימון

חכו עד שהבוץ יבש לחלוטין לפני שאתם מחסנים אותו מפני מים עם שמן פשתן. זה אומר לעיתים לחכות בסבלנות פרק זמן ממושך, תלוי בעיקר ברמת הייבוש שבה הייתה כל שכבה לפני שמרחתם עליה את השכבה הבאה, על כן יש להזהר מפני רוחות או שמש חזקה שמייבשת את המעטפת החיצונית אך משאירה את עומק הבוץ עדיין לח. אם אתם משמנים מוקדם מידי, כנראה יופיעו שלפוחיות על הבוץ או שהבוץ יהיה מאוד חלש ושברירי עקב הלחות שמנסה להשתחרר דרך השמן. לאחר זמן כל הלחות תעלם והפרויקט בסופו של דבר יגיע לקשיחות הרצויה ויקבל את המאפיינים לעמידות מפני מים, אבל עד אז הבוץ יתפורר בקלות אפילו מהחיכוך הקטן ביותר.

שכבה ראשונה

השכבה הראשונה היא 100% שמן פשתן – מאוד חשוב להיות נדיבים עם השכבה הראשונה, המון שמן, אל תתקמצנו. תמשכו את השמן בעזרת מברשות גדולות או רולרים עבים (רולרים בעלי שיער עבה מתגלים כטובים ביותר משום שהם יכולים להיכנס למשטח המחוספס או לא אחיד בקלות יותר מאשר הרולרים העשויים ספוגים דקים). אם הבוץ מגיע לקצה היכולת של ספיגת השמן, יכולות להווצר שלוליות של שמן . אנו צריכים לספוג את עודף השמן עם ספוג או להשתמש במברשת בכדי להעביר אותו למקום שבו הוא כן יוכל להיספג. יש להזהר מסמרטוטים ספוגים בשמן פשתן, יש להם יכולת להדלק באופן פתאומי. אומנם כיף לצפייה אך יכול להיות מאוד מסוכן במיוחד על יד המדללים שלנו. כמו כן, לא לעשן בבקשה…

 מורחים את השכבה הראשונה עם רולר שמחובר למקל של מטאטא, על הכיפות העשויות באלות קש המכוסות בבוץ באקו קאמפוס, קיבוץ לוטן.

מורחים את השכבה הראשונה עם רולר שמחובר למקל של מטאטא, על הכיפות העשויות באלות קש המכוסות בבוץ באקו קאמפוס, קיבוץ לוטן.

 

מורחים שכבה ראשונה עם מברשת גדולה.

מורחים שכבה ראשונה עם מברשת גדולה.

 

אם מזג האוויר קר, עדיף לחכות לזמן החם ביותר ביום או לחמם מעט את השמן למען השכבה הראשונה. היו זהירים לא לחמם אותו יותר מדי אחרת החום ישנה את החלקיקים של השמן.

אינכם צריכים לחכות פרק זמן ממושך בין כל שכבה – לרוב עד שאתם מסיימים לערבב את השכבה הבאה , כבר אפשרי להתחיל לשמן בנקודת ההתחלה של השכבה הקודמת. בממוצע צריך לחכות בין 5-15 דקות כדי לקבל זמן מנוחה טוב.

שכבה שנייה

השכבה השנייה היא תערובת של 75 % שמן פשתן ו25% מדלל (אנו משתמשים בטרפנטין מינרלי). יש לערבב היטב ובשלב הזה רצוי לחבוש מסכת פנים טובה שמכסה את הפה והאף, עם פילטרים שמחוברים למסכה בכדי שלא תנשמו את האדים הרעילים של המדללים. היו זהירים לא להכין יותר מדי מהשכבה השנייה, אתם תצטרכו הרבה פחות חומר מהשכבה הראשונה משום שככל שאנו מוסיפים יותר מדללים כך אנו מכסים יותר שטח והשכבות נספגות בקלות יותר.

שימו לב שיש צורך במסיכות פנים מהשכבה השניה והלאה

שימו לב שיש צורך במסיכות פנים מהשכבה השניה והלאה

 

מערבבים את השכבה השניה

מערבבים את השכבה השניה

שלישית ורביעית

השכבה השלישית היא תערובת של 50% שמן פשתן ו 50 % מדלל. שוב, היו זהירים לא להכין כמות חומר גדולה מדי. השכבה הרביעית היא… נו תנחשו… נכון! 25% שמן פשתן ו75% מדלל.

מורחים את השכבה הרביעית

מורחים את השכבה הרביעית

ההשפעה של תהליך השימון נמשכת כשנה או שנתיים וכשנחוץ אפשר יהיה למרוח שוב רק את השכבה הרביעית.

המתכון הזה שאני משתף אתכם כאן, ככל שאני יודע, הינו מתכון מסורתי להגנה מפני מים ולהקשחת רצפות בוץ. אנחנו בלוטן כנראה אשמים באימוץ מתכון לשימון רצפות בוץ ליישום בכל מיני דרכים אחרות. לפעמים אנו מותחים את הגבולות שלו מבחינת אופי השימוש והיכולות שלו. זכרו שבקיבוץ לוטן אנו משתמשים בשיטה זו הרבה משום שלא יורד כאן הרבה גשם. אנו משתמשים בה למען החלקים החיצוניים של הקירות, ספסלים, מגרשי משחקים לילדים וגם שימנו קירות למקלחות שעשויים מבוץ. לאורך זמן המים ישחקו את הבוץ כפי שכבר ראינו במקלחות או בממטרות דשא. אשמח לשמוע את החוויות שלכם עם השיטה הזאת או שיטות אחרות שאולי ניסיתם (ו/או תנסו).

שמן פשתן או שמן בישול משומש?

מוקדם מאוד בהיסטוריית הבנייה שלנו, התחלנו להחליף את את שמן הפשתן בשמן בישול ממוחזר מהמטבח המשותף שלנו. שמן פשתן הוא מאוד יקר והיה קשה להשיג שמן טהור באיכות טובה, על כן התחלנו להתנסות עם שמן בישול ישן. לפעמים הוא טיפה מסריח, תלוי מה בישלו איתו. הריח אולי יישאר לזמן מה, לכן לפרויקט הנוגע לחלקים פנימיים של מבנה לא הייתי ממליץ להשתמש בשמן בישול. מאוד חשוב לא להשתמש בשמן מנועים. ייתכן שהוא מכיל רעלים והוא בעל צבע כהה מאוד.

כאשר אתם קונים שמן פשתן בדקו את הריח – בדרך כלל הוא צריך להיות בעל ריח טבעי וללא רמז לכימיקלים, אם הריח גורם לכם להירתע – זהו לא שמן פשתן.

לפני סיום המאמר הזה, אוסיף כי דנתי עם קולגות על אופן השימוש שהם עושים בשמן בפרויקטים שלהם ומצאתי שכל אדם ששאלתי פיתח את השיטה המיוחדת שלו לעשות את הדברים. חלק אומרים שצריך להשתמש בשמן בישול משומש במקום שמן פשתן, חלק משתמשים רק בשמן פשתן ולא שמן בישול, חלק עושים רק שכבה אחת לפרויקטים בחוץ, ללא הגנה, וחלק חושבים שחשוב מאוד לעשות את כל ארבעת השכבות. לכן במקום שאכתוב את כל ההעדפות השונות ואבלבל את כולנו, אני מזמין אתכם לספר לנו על המסקנות והלקחים שלכם כתגובה למדריך.

עד הפעם הבאה, שימון שמח ושמרו על קשר. יש לכם שאלות או לקחים שלמדתם בנוגע לתהליך השימון או אלטרנטיבות אחרות? מוזמנים מאוד!

מייק קפלין.

לתוכן זה נכתבו 8 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן