בישול באור שמש – תנורים סולאריים

טכנולוגיה נאותה

השמש היא ללא ספק אחד המשאבים בו התברכה ארצנו, ואת האמת – אנחנו דווקא יודעים לעשות כמה קסמים לא רעים בכלל איתה, למשל קולטי שמש לחימום מים. אם השמש טובה למים שלנו, למה שלא תהיה טובה גם למזון שלנו? קצת רקע על תנורים סולאריים, לפני שנכנסים לעומק.

השמש היא ללא ספק אחד המשאבים בו התברכה ארצנו, ואת האמת – אנחנו דווקא יודעים לעשות כמה קסמים לא רעים בכלל איתה, למשל קולטי שמש לחימום מים. אם השמש טובה למים שלנו, למה שלא תהיה טובה גם למזון שלנו? קצת רקע על תנורים סולאריים, לפני שנכנסים לעומק.

מה זה תנור סולארי?

באנגלית המילה תנור בצירוף תנור סולארי מתייחסת לCooker ולא לStove, ז”א ספציפית תנור בישול. בעצם, תנור סולארי הוא כל מכשיר שמשתמש באנרגיית השמש באופן יחסית ישיר לבישול מזון (בישול במובן הרחב שגם כולל ייבוש ואפייה). למה הכוונה באופן ישיר? היה אפשר לכנות גם כירה חשמלית שעובדת על פאנל סולארי כתנור שמש, אבל זה יפספס את כל העיקרון. תנורים סולארים, גם אם לא באופן מוצהר, נוטים להיות פשוטים ועמידים, ועם כמה שפחות תלות באלקטרוניקה או טכנלוגיה שמעבר להישג היד העממית.

לעומת זאת, התנור הזה שמשמש לייבוש מזון לא משתמש קרינת השמש באופן ישיר. ייבוש המזון בתנור הזה (קישור) נעשה על ידי אוויר חם שמחומם באמצעות קרינת השמש ומטפס לחלל בו נמצא המזון. יחד עם זאת, בדרך כלל כן יכנוהו תנור סולארי, ופשוט יוסיפו את המילים לא ישיר – Indirect Solar Cooker.

סוגי תנורים

אז כמו שאמרנו, כל מה שעונה על ההגדרה שלעיל, יכול להחשב כתנור סולארי (או תנור שמש), אך בעיקרון ישנם שלושה סוגים עיקריים של תנורים סולאריים: תנורי פאנל, תנורי קופסא, ותנורים פרבוליים. אציג בקצרה את כל אחד מהסוגים הללו:

תנורי פאנל

תנור פאנל - שרטוט סכמטיתנורי פאנל בד”כ בנויים משלושה חלקים: כלי הבישול (עדיפות לסיר ברזל שחור שיקלוט כמה שיותר קרינה), קערה שקופה / שקית / אקווריום שעוטפ/ת את כלי הבישול, ופאנלים שמחזירים מהסביבה את אור הקרניים של השמש ישירות לתוך הסיר, בשאיפה כמה שיותר מדוייק.

הקרניים שפוגעות בסיר מחממות אותו, והאוויר החם שעוטף את הסיר נקלע בין הסיר לשקית/ קערה שמסביבו שלא מאפשרת לו לצאת החוצה.

 

היתרון הגדול ביותר של תנור פאנל הוא קלות הבנייה. בנוסף קל מאוד לקפל אותו לשאת אותו ממקום למקום. החסרון מתבטא ביעילות שלו. הבישול איטי יותר משני הסוגים הבאים, כיוון שהטמפרטורה האופטימלית של התנור היא בערך 110-120 מעלות צלזיוס.

בסרטון הזה תוכלו לצפות בסדנה ליצירת תנור פאנל פשוט שהעביר יותם קיי (חוקר במעבדה הוירטואלית לקיימות) בכנס הפרמקלצ’ר הישראלי בסוף שנה שעברה.

תנורי קופסא

תנור קופסא - שרטוט סכמטיהתכנון של תנורי הקופסא מבוסס על אותו עקרון כמו תנורי האפייה המודרניים – קופסא מבודדת שתפקידה להחזיק את החום. במקרה של תנורי הקופסא הסולאריים מדובר על קופסא מבודדת צבועה בשחור מבפנים עם מסכה זכוכית, כשהסיר יושב בתוך הקופסא ומתחמם מקרני השמש הזכוכית מונעת מן האוויר החם לצאת, ומאפשרת לנו לראות מה קורה בתוך הקופסא.

החיסרון העיקרי של תנורי הקופסא, לעומת תנורי הפאנל הוא שקצת יותר מורכב לבנות אותם והם פחות ניידים (אם כי כשבונים תנור קופסא מקרטון הוא עשוי להיות קל מאוד). היתרון העיקרי שלהם הוא שניתן להגיע לחום גבוה יותר מאשר עם תנורי הפאנל, בעיקר בזכות הבידוד שמתפקד ב-5 משש פאות הקופסא.

בדרך כלל, היום, תנורי הקופסא כבר משלבים פאנלים כמו של תנורי הפאנל, ובזה משלבים את הטוב משני העולמות – משטח קליטת קרינה מאוד רחב, וקופסא מבודדת ששומרת על החום.

 

תנורים פרבוליים

תנור פראבולי - שרטוט סכמטיתנורים פרבוליים כבר לוקחים צעד קדימה את העבודה עם קרני השמש. המשטח המבריק הפרבולי מאפשר למקד את קרני השמש מכל שטח הפרבולה על נקודה יחסית קטנה (זאת שנקראת הנקודה הפוקאלית), ובכך ליצור – בנקודה מאוד ספציפית – חום גבוה מאוד. אם מחברים לתנור הפרבולי נדנדה קטנה שעליה יושב הסיר בדיוק בנקודה הפוקאלית, הצלחנו למקד את כל החום ישירות לתחתית הסיר שלנו – וזה נפלא!

היתרון העצום של התנור הפרבולי הוא הטמפרטורות הגבוהות שהוא מגיע אליהם (לדעתי מדובר על לפחות 100 מעלות יותר מתנור הפאנל או הקופסא) ובתוך דקות ספורות, מה שמוביל לבישול מאוד מהיר, ממש כמו בישול בתנורים “רגילים” שעובדים על גז או חשמל. החיסרון בתנורים הפרבוליים הוא שיותר קשה ליצור את הקונסטרוקציה הפראבולית בצורה טובה, אך עוד יותר מאתגרת היא העובדה שתנור פרבולי דורש דיוק מירבי על מנת להגיע לאופטימום, ומספיק שהוא קצת יוצא מכיוון (דיוק אל מול השמש) הוא כבר מאבד באופן מלא את פעולת החימום, בעוד שתנור פאנל או תנור קופסא דורשים פחות התעסקות במהלך הבישול. בנוסף, אי אפשר לאפות בתנור פרבולי. הבישול יותר דומה לצלייה או לבישול על אש (כמו בישול על כירת גז), עם מקור חום מאוד גבוה וממוקד.

 

הסרטון הזה מראה ווריאציה מעולה לתנור פרבולי חלקי (כי אין לו את כל שטח הפרבולה) שמאפשר לעבוד איתו במרפסת. תכנון מגניב, מעניין האם הוא באמת מפסיד שליש מהעוצמה שלו כששליש מהפרבולה לא קיימת.

 

חשוב לציין שחוץ מהתנורים הפרבוליים שבאפשרותם להגיע לחום בטמפרטורות דומות לאלו של תנורי בישול מסחריים, הבישול בתנורי הפאנל והקופסא הוא איטי יותר מבישול רגיל, ועל כן יותר מאשר מפגש עם טכנולוגיה חדשה, אנו מטמיעים התנהגות חדשה בכל הנוגע לבישול סולארי.

יצירתיות – תנור היברידי

תנור היברידי - שלושת התכנונים בתנור אחדבחור בשם ארט החליט להתחכם ולשלב את שלושת התכנונים הללו לתוך תנור אחד. התכנון מבריק לדעתי, כיוון שבצורה זו מקבלים גם את היכולת להגיע לטמפרטורות גבוהות, גם בידוד ברמה טובה, ביחס לשום בידוד בתנורי הפאנלים ובתנור הפרבולי, וגם קיים איזון בין התנור הפרבולי שיוצא מפוקוס מהר אבל נותן חום גבוה, לבין הפאנלים והקופסא שנותנים חום יותר נמוך, אך פחות מושפעים מתנועת השמש בטווחי זמן קצרים.

מה מבשלים?

הכל. כל אפייה, ייבוש ובישול יכול להעשות בתנור סולארי. בהמשך גם נדבר על איך בדיוק עושים זאת, אבל כן אזכיר שבישול בתנור סולארי דורש קצת שינוי בדפוסים. בתנורי הקופסא והפאנל למשל, אפשר לבשל בצנצנות זכוכית שיש להן חור עליון קטנטן במכסה כדי להתמודד עם הצטברות לחץ.

בעיקרון כל מה שאתם מבשלים בתנור האפיה שלכם או על הגז אפשר לבשל גם על התנורים הסולאריים. זה פשוט לוקח קצת יותר זמן, וקצת יותר התעסקות. מצד שני, לא צריך לשלם על האנרגיה כי לשמש אין מה לעשות עם כסף (בכל מקרה, עד שאיזה פוליטיקאי יחליט שגם זה אסור, אבל עד אז אפשר), וחוץ מזה יש לא מעט פריקים של תנורי שמש שטוענים שהאוכל ממש טעים יותר. יכול להיות שזה קשור לזה שהבישול איטי יותר, ובטמפרטורות נמוכות יותר, ולכן הוא פחות הורס את הטעם. ויכול להיות שזה רק בראש שלהם (:

קצת קישורים

זהו בנתיים, ובקרוב, המדריכים.

לתוכן זה נכתבו 9 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן