גג ירוק עוזר בצינון הפאנלים שלכם

טכנולוגיה נאותה

למרות היותם מקור בלתי נדלה ולא מנוצל כמרחב לייצור פוטניצאלי של אנרגיה מתחדשת, לעיתים גגות אינם המקום הטוב ביותר להתקין פאנלים. לחום יש השפעה שלילית על המתח (בעיה ידועה, ובטח שבישראל), מה שמשפיע על ייצור האנרגיה בימים חמים במיוחד. חברה אמריקאית חשבה על פתרון מעניין, שגם בעלי גגות עם קצת גישה לבנייה וDIY יכולים ליישם בעצמם

למרות היותם מקור בלתי נדלה ולא מנוצל כמרחב לייצור פוטניצאלי של אנרגיה מתחדשת (בעיקר כפאנלים פוטו-וולטאים אך גם כטורבינות רוח בקונפיגורציה המתאימה), לעיתים גגות אינם המקום הטוב ביותר להתקין פאנלים. לחום יש השפעה שלילית על המתח (בעיה ידועה, ובטח שבישראל), מה שמשפיע על ייצור האנרגיה בימים חמים במיוחד. חברה אמריקאית בשם Green Roof Technology הצליחה, ככל הנראה, למצוא פתרון לבעיה על ידי שילוב של טכנולוגיות בנייה ירוקות שמצננות את טמפרטורת הגגות (ונעזרות במי גשמים כדי להשיג זאת).

המערכת החדשה (העונה לשם: Sun-Root solar-living roof system) מתוארת ע”י החברה כמערכת הראשונה שיוצרת “גג ירוק” אמיתי. חוץ מהנתונים אודות שיפור היעילות האנרגטית של המבנה עליו המערכת יושבת על ידי צינון הגג, המערכת, לפי דו”ח החברה, משלבת את היתרונות של גג צומח עם ייצור חשמל של גג סולארי.

הבדלים בין עיגון קלאסי של פאנלים, למערכת המדוברתבעקרון, המערכת מורכבת משני חלקים אשר מתפקדים גם בנפרד. זה כמו לקחת את הפאנלים של מערכת סולארית רגילה, ולהציב אותם על גג ירוק, שממשיך לשמור על תפקודו, אטימתו ומערכת ניהול המים שלו. דרך אידוי, המערכת המשולבת יוצרת מיקרו אקלים מסביב לפאנלים הפוטו-וולטאים, ומאפשרת להם לעבוד באופן יעיל יותר.

“חום הוא ה-אויב של ייצור אנרגיה”, אומר ג’ורג בראונינג מ-Green Roof Technology, “בכל זמן שטמפרטורת האוויר על הגג מתחילה לעלות, רכיבים פוטו-וולטאים מאבדים מהיעילות שלהם ויכולים להגיע עד אובדן יכולת מלא אם הטמפרטורה גבוהה מדי. ביקשנו לנטרל את ההשפעות השליליות של התופעה הזו על ידי שילוב של פאנלים סולאריים עם גג צומח נרחב”.

כך בנוייה המערכת המסחרית של החברה. כמובן שאנחנו יכולים להעתיק את הרעיון, אך לעשות בעצמנוהמערכת עובדת על ידי קיבוע הפאנלים בעזרת אלמנט שאחראי על עיגון מירבי לגג, מבלי להתפשר על שלמות האיטום (בגגות ירוקים, כיוון שאי אפשר לחדש את האיטום כל-כך בקלות כמו שעושים בגג רגיל, יש לדאוג מראש לאיטום מספק. תיקון יכריח איזה שהוא נזק לצמחייה על הגג ואף יותר). ללא שום קידוח או חירור, האדמה והצמחייה משמשים כמשקל שמחזיק את הפאנלים מלעוף ברוח, ובעצם מחזיקים את הפאנלים, וכל זה יחד פשוט מונח על הגג.

מי הגשמים מתועלים למתחת לפאנלים על ידי שכבה של פליז נימי מיוחד והיניקה של הפליז (הנימיות שלו) עובדת בזכות שיפוע קל לכל הגג. אמלנט זה מספק מים לצמחים ויחד עם זאת מצנן את הפאנלים באמצעות אידוי. אז המים מתנקזים מהגג אל מערכת הניקוז החיצונית.

כל האלמנטים במערכת תפורים באופן ייחודי לכל לקוח וסביבת התקנה, כיוון שהרבה משתנים, כמו רוח, גובה הבניין, צורת הבנייה של הגג, מזג האוויר ועוד, משפיעים על הצרכים הספציפיים להתקנה ותפעול. הפאנלים עצמם מכוונים בזווית ברירת מחדל של 30 מעלות, אך המערכת מאפשרת את שינוי הזווית (באופן ידני).

סיכום

היופי הגדול במערכת הזאת עבורנו היא, שאמנם החברה הזאת פיתחה את המוצר, אך הוא פשוט דיו כדי שנעשה זאת בעצמנו. יודעים לחבר פאנלים סולאריים? יודעים לבנות גג ירוק? יופי, עכשיו רק תחברו את שניהם, ועם קצת תכנון זהיר תוכלו לשפר את הביצועים של המערכת. לא יודעים? טוב, תמיד אפשר להזמין את Green Roof Technology. אני בטוח שהם ישמחו לקפוץ ממרילנד למושב בשרון.

מחשבה נוספת – משתף אתכם למרות שזאת רק אינטואציה, לא בדקתי לעומק אם זה יעיל באמת – פעם פגשתי אדם שכדי לצנן את הפאנלים שלו ולהעלות את הייצור, הוא השפריץ על הפאנלים עם ספרינקלרים רסס של מים. זאת שיטה ידועה ומוכרת גם לצינון גגות פח בקיץ. אממה? חלק כלשהו מהמים הולך לאיבוד בפעולה של צינון הפאנלים, כיוון שהמים שנזלו מהפאנל כבר לא יחזרו לצנן אותו. אם כך, במקרה של שילוב גג ירוק עם מערכת סולארית, אפשר להשקות את הגג בימים חמים במיוחד דווקא בצהריים למרות האינסטינקט שלנו, ובכך גם לצנן את הפאנלים וגם להשקות את הגג בבת אחת, ולבזבז הרבה פחות מים, מאשר אם היינו עושים את שתי הפעולות הללו בנפרד.

במקור (תרגום ועריכה): www.treehugger.com, ואתר החברה.

לתוכן זה נכתבו 8 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן